مشاهده خبر

دو شنبه 15 آبان 1402

مساله حمایت از فلسطین، بحث شرافت است

یک فعال گردشگری گفت: مساله فلسطین و غزه، جاییست که ما باید موضع خودمان را مشخص کنیم، ببینیم آتش درونمان هنوز زنده و روشن است یا نه، جاییست که باید ببینیم ما انسانیم و شرافت و وجدان برای ما اهمیت دارد یا خیر.

0

برنامه به افق فلسطین، روز یکشنبه از شبکه افق پخش شد و به آخرین اخبار از غزه و اتفاقات اخیر پرداخته شد.

در گفت‌وگوی نخست جواد قارایی، ایرانگرد و فعال گردشگری مهمان برنامه بود.

وی گفت: تمام انسان‌ها نباید در مقابل این کشتار ظالمانه سکوت کنند. ما با سکوتمان باعث می‌شویم این سیاهی بزرگ و ‌بزرگتر شود و سفیدی‌های دنیا پوشیده شود. مساله فلسطین و غزه، جاییست که ما باید جای خودمان را مشخص کنیم، ببینیم آتش درونمان هنوز زنده و روشن است یا نه، اونجا جایست که ما باید ببینیم ما انسانیم و شرافت و وجدان برای ما اهمیت دارد یا اینکه فقط دنبال مادیات زندگی پوچ هستیم؟! وجود انسان‌هایی که این ظلم‌ها را می بینند و برایشان اهمیت ندارد، از مقام حیوان هم تنزل پیدا می‌کنند.

قارایی افزود: یک فلسطینی باید برای سرزمینش بجنگد اگر نجنگد یک انسان بی‌وطن است، حقش است که بجنگد برای مادر و پدر و خانواده‌اش و فرهنگش می‌جنگد اینجا را به زور غصب نمی‌کند. این وطن مال اوست، این جاییست که آدم باید ببیند کجا باید بایستد با فلسطینیان یا صهیونیست‌ها.

در گفت‌و‌گوی دیگر این برنامه، علی سرزعیم کارشناس مسائل سیاسی درباره جنگ غزه و رژیم صهیونیستی توضیحاتی ارائه کرد.

وی گفت: اینکه رژیم صهیونیستی اعلام می‌کند، جنگ طولانی مدتی در پیش داریم در واقع یک شمشیر دو لبه است از یک طرف وعده پیروزی نمیدهی که اگر انتظار پیروزی محقق نشد، شکست نخوری این مساله در وجهه سیاسی است اما در بعد اقتصادی برای رژیم صهیونیستی پیامد مخرب دارد. چون شما انتطارات را شکل میدهی که بحران اقتصادی ماندگار است، یعنی اینکه تا یک سال نباید سروسامانی در اقتصاد رژیم صهیونیستی ببینی.

وی افزود: این مساله بر کسانی که به فکر سرمایه‌گداری چه داخلی چه خارجی، خصوصا آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها اثر معکوس دارد. به ضرر خود رژیم صهیونیستی است. عمده مبادلات اقتصادی با این رژیم اروپایی‌است و بیشتر سرمایه‌گذاری خارجی که در مناطق اشغالی رژیم صهیونیستی انجام می‌شود، دو سومش از سمت آمریکاییهاست.

سرزعیم گفت: متغیرهای بنیادی‌تر وجود دارد که اثر بلند مدت روی اقتصاد رژیم صهیونیستی دارد، اولین متغیر سرمایه‌گذاری خارجی است که فعلا تا یک سال منتفی است، متغیر دیگر گردشگری است و هیچ امیدی به احیای آن نیست، سومین متغیر خروج نیروهای ماهر و خصوصا دو تابعیتی‌ها که اکثرا نیروی کار ماهر هستند. مساله دیگر، جا به جایی ساکنان شهرک‌های صهیونیستی چون مناطقی که در تیررس موشک‌های حمتس و حزب الله هستند. این افارد کسب و کار و خانه ها را رها کرده‌اند و به سمت مناطق دورتر و هتل‌ها ساکن شده‌اند.

بشیر بی‌آزار، فعال فرهنگی از پاریس با برنامه به افق فلسطین گفت‌وگو کرد.

وی گفت: اتفاقی که در دور جدید تظاهرات فرانسه افتاده است دو تمایز دارد، تنوع قشری که در این تظاهرات شرکت می‌کنند، خیلی وسیع شده است و احساس نمیکنی یک گروه خاصی از مهاجرین یا اقلیتی این فعالیت را انجام داده‌اند. کاملا ملی است و این را از شعارها می شود فهمید، شعارها به زبان محلی و فرانسوی داده می شود. دومین تمایز این است که پرچم کشورهای حامی فلسطین در تظاهرات حضور پررنگ دارند.  اینبار پرچم ایران به صورت پررنگ تر حاضر است و یک پیام دارد، در این خیابان‌ها که تظاهرات انجام شده بود سال گذشته، علیه ایران و با پرچم‌های گروه تجزیه‌طلب و غیرهم برخی علیه ایران تظاهرات راه انداخته بودند. امسال پرچم ایران با افتخار در خیابان‌‌های پاریس گردانده می‌شود.

این فعال فرهنگی خاطرنشان کرد: نکته خیلی مهم این است که فرانسه بعد از انقلاب اول سه شعار اصلی دارد و آن آزادی و برابری و برادری است. تظاهرات برای مردم مهم است و یکی از نمودهای آزادیشان است. محدودیت‌هایی که این بار دولت فلسطین علیه حمایت از فلسطین انجام داده است، ملت‌های اروپایی و فرانسه را تحریک کرده و بخاطر این است که حضور مردم فرانسه در تظاهرات حمایت از فلسطین خیلی بیشتر شده است .

در بخش پایانی برنامه به افق فلسطین، الهام امیرزاده، مشاور وزیر امور خارجه گفت‌گو کرد.

وی گفت: واژه دفاع مشروع در منشور سازمان ملل متحد در ماده ۵۱ ذکر شده است زمانیکه حمله‌ای به یک کشوری صورت بگیرد، کشوری که مستقل باشد و مشروع باشد، حق دفاع مشروع برای کشوری که مورد تجاوز واقع شده، فعال می‌شود. اما پدیده دیگری که در حقوق بین الملل وجود دارد، بحث اشغال است که رزمندگان آزادی‌بخش و مردم تحت اشغال، حق دارند علیه نژادپرستان که کشور را اشغال کرده‌اند یا استعمار ، مبارزه کنند و مبارزات این افراد قانونی و مشروع است و کشورهای مختلف باید به این رزمندگان کمک کنند. اما در این جنگ ما کاملا خلاف این مساله را شاهد هستیم، نه کسی کمکی کرده است و نه قطعنامه جدی صورت گرفته است.

مشاور وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: سال ۱۹۷۵ مجمع عمومی سازمان ملل، قطعنامه‌ی ۳۳۷۹ را تصویب میکند، و در آن اعلام میکند صهیونیسم نوعی نژادپرستی است نژادپرستی و تبعیض نژادی اخلاقا و عرفا و عقلا خطرناک و غیراخلاقی است. ولی در یک اقدام غیرقابل باوری چندسال بعد سال ۱۹۹۱، مجمع عمومی با فشار صهیونیست‌ها این قطعنامه را پس می‌گیرد. ولی این در تاریخ سازمان ملل به ثبت رسیده است.

آخرین اخبار

مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید پخش «بزرگ راه همت» و «برسد به دست رئیس جمهور» این هفته از شبکه افق دولتی که در فسادستیزی متفاوت بود بررسی دغدغه ذهنی پسرها در مستند «صفر یک» «دومینو» با موضوع همزیستی انسان و سگ روی آنتن می‌رود نقشه‌هایی که غرب برای غرب آسیا داشت اسرائیل در هراس از پاسخ سخت حزب الله زمینه‌سازی برای ظهور در برنامه «بزرگراه همت»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها