مشاهده خبر

سه شنبه 9 آبان 1402

طوفان الاقصی؛ تحولی در ماهیت مبارزه فلسطینی‌ها

وزیر اسبق وزارت امور خارجه گفت: عملیات طوفان الاقصی از منظر نظامی دارای اهمیت فراوانی است، اولین تغییر معادله در سرزمین‌های اشغالی این بود که دوران انتفاضه سنگ تمام شده و فلسطین باید مسلح شود.

0

برنامه به افق فلسطین یکشنبه از شبکه افق پخش شد، در این برنامه به اخبار و اتفاقات اخیر غزه اشاره شد.

در گفت‌وگوی نخست برنامه، محمدرضا کائینی، تاریخ‌شناس، نویسنده و پژوهشگر درباره اتفاقات اخیر غزه گفت‌گو کرد.

وی گفت: سیاسیون ایرانی در دهه ۲۰ نسبت به اسرائیل نگاه مثبتی نداشتند، در مجموع فضای ایران، فضای ضد اسرائیلی بود و علت آن وجود نهضت ملی و نفرت از انگلیس بود، انگلیسی که در زمره معاونین اصلی قدرتگیری اسرائیل بود، طبیعتا باتوجه به فضای ضداسرائیلی که وجود داشت،طبعا مردم هم در عرصه مطبوعات و هم تریبون‌ها واکنش نشان می‌دادند.

کائینی ادامه داد: فکر جلال و نوعی سدشکنی که درباره اسرائیل که کرد، دیگران را به بازاندیشی وادار کرد. تصور جریان روشنفکری از اسرائیل غیر از نوعی خوشامد از سوسیالیسم شرقی که در بدو تولدش وجود داشت، عمدتا منفی بود.

در گفت‌وگوی دوم منوچهر متکی، وزیر اسبق وزارت خارجه، مهمان برنامه به افق فلسطین بود.

وی گفت: عملیات طوفان الاقصی از دو سو قابل بررسی است، بعد نظامی ، که در نوع خودش بی‌نظیر است از زمان تشکیل این رژیم. اینها القا کرده بودند که ما اینجا ماندگاریم و حرف آخر را ما می‌زنیم، ما از لحاظ قدرت و توانمندی کسی یارای مقابله با ما ندارد. به دنیا القا کرده بودند که اسرائیل امن است و فلسطین در اختیار ماست. این عملیات تمام این معادلات را بهم زد. اولین معادله در سرزمین‌های اشغالی این بود که دوران انتفاضه سنگ تمام شده است و فلسطینی باید مسلح شود. این اولین تحولیست که در ماهیت مبارزه فلسطینی ها ایجاد شده است.

تغییر دوم در کرانه باختری است، در کرانه باختری، سازمان آزادی‌بخش حضور دارد، اسرائیلی ها هستند و تقریبا یک جایی است که خیلی خشن علیه اسرائیل اقدامی صورت نمی‌گیرد. طوفان الاقصی اثر جدی خود را در این منطقه گذاشت. کرانه باختری به ظرفیت غزه دوم بدل شدن دارد می رسد.

وی افزود: طوفان الاقصی این باور را بهم ریخت، سومین جایی که تغییر کرد، باور کشورهای عربی بود. کشورهای عربی در زمان ریاست‌جمهوری ترامپ تحت فشار قرار گرفتند و این تصور را کردند که اسرائیل باقدرته و کسی یارای مقابله با آن را ندارد، ولی طوفان الاقصی این معادله را هم تغییر داد.

چهارمین تغییری که طوفان الاقصی ایجاد کرد، تفییر در افکارعمومی مردم جهان و همینطور دولت‌های عربی، اروپایی و حتی آمریکا. این کشورها اسرائیل را دیگر اسرائیل قبل از طوفان الاقصی نمیبینند.

وی تاکید کرد: همانطور که رهبر فرمودند، طوفان الاقصی یک کار کاملا فلسطینی بوده است. سران رژیم صهیونیستی و فرماندهانشان برای اولین بار این مساله را مطرح کردند که طولان الاقصی کار ایران بود. اظهارات صهیونیست‌ها،  آمریکایی‌ها را نگران کرد از اینکه جنگ منطقه‌ای نشود و به همین دلیل اعلام کردند که ما شواهدی نداریم که ایران این کار را انجام داده است، آنها دلشان برای فلسطین و ایران نسوخته، بلکه مطمئن هستند در صورتیکه جنگ شود، اسرائیلی دیگر نخواهد بود و محو خواهد شد.

متکی ادامه داد: دو عامل بازدارنده وجود دارد که اسرائیل را از ورود به جنگ زمینی می ترساند، اول اینکه اسرائیل نمیداند با چه کسانی روبه‌رو است، طی تصاویری که از طوفان الاقصی منتشر شد، عملیات بسیار عجیب و دور از تصور بود، عامل دوم این است که کل منطقه وارد این جنگ بشود. سوریه، یمن، حزب الله و حتی گردان‌های عراق هم در صورت جنگ زمینی وارد این کارزار خواهند شد. اسرائیل گاوی است که شاخ دارد اما عقل ندارد، یا بایید وارد جنگ منطقه‌ای بشود، یا آتش‌بس را اعلام کند.

علی اکبر رائفی پور، تحلیلگر سیاسی مهمان دیگر برنامه به افق فلسطین بود.

وی گفت: در نگاه اعتقادی ما، دشمن ما کسی است که دشمن خدا باشد، رژیم صهیونیستی دشمن انسانیت است نه حتی مسلمانان، همین امر هم باعث شده که مردم سراسر دنیا که خیلی جاها نگاه ایدئولوژیک ندارند، به میدان آمده‌اند و از فلسطین دفاع می‌کنند، این‌ها فطرت دارند و تشخیص می‌دهند چه کسی ظالم است و چه کسی مظلوم!

رائفی‌پور خاطرنشان کرد: همه چیز در مقابل صهیونیست‌ها دوگانه است و لج مردم را در آورده‌اند، حتی کشورهایی که با این‌ها همراهی میکنند، وقتی بین مردمشان میروی و از آن‌ها پرس و جو می‌کنی متوجه‌ می‌شوی از صهیونیستها کینه و نفرت دارند و به دنبال یک بهانه هستند که این کینه و نفرت را نشان دهند، منتهی خروج برای دفاع از حق مظلوم به قانون تبدیل شده است و مردم می‌ترسند. بنابراین کسی باید برهنگی و لختی این پادشاه را فریاد بزند.

آخرین اخبار

مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید پخش «بزرگ راه همت» و «برسد به دست رئیس جمهور» این هفته از شبکه افق دولتی که در فسادستیزی متفاوت بود بررسی دغدغه ذهنی پسرها در مستند «صفر یک» «دومینو» با موضوع همزیستی انسان و سگ روی آنتن می‌رود نقشه‌هایی که غرب برای غرب آسیا داشت اسرائیل در هراس از پاسخ سخت حزب الله زمینه‌سازی برای ظهور در برنامه «بزرگراه همت»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها