مشاهده خبر

یک شنبه 7 آبان 1402

آتش‌بس؛ تنها راه‌حل سیاسی جنگ غزه و رژیم صهونیستی

یک استاد دانشگاه گفت: تنها راه‌ حل در حال حاضر، راه‌حل سیاسی است، تمام کشورها برای برقرار شدن آتش‌بس باید بسیج شوند و ایران هم باید از ظرفیتش برای این کار استفاده کند.

0

ویژه برنامه به افق فلسطین پنجشنبه از شبکه افق پخش شد. در بخش نخست برنامه به اخبار و اتفاقات مهمی که طی ساعات گذشته درباره غزه منتشر شده بود، اشاره شد.

در بخش دیگر برنامه حسین علایی، استاد دانشگاه درباره حمله نظامی حماس علیه اسرائیل به عنوان مهمان برنامه گفت‌وگو کرد.

وی گفت: برخی مدعی می‌شوند که این عملیات به خواست رژیم صهیونیستی انجام شد، اسرائیلی‌ها خودشان اذعان می‌کنند که خواسته‌شان نبوده است، بر فرض اگر اینطور بود، مشخص می‌شد که چقدر این رژیم جنایتکار است و حاضر است عملیاتی چنین انجام شود و مردم در فلسطین اشغالی کشته شوند و به بهانه آن روزانه صدها نفر را در نوار غزه بکشد، ولی خود اسرائیلی‌ها اذعان می‌کنند که غافلگیر شدند.

علایی افزود: اگر روایت غافلگیری را بپذیریم نشان‌دهنده این است که رژیم صهیونیستی شکست پذیراست. دو اتفاق مهم در این عملیاتبوقوع پیوست، یکی شکست اطلاعاتی و دیگری شکست نظامی رژیم غاصب بود. قوی‌ترین سازمان اطلاعاتی در جهان را اسرائیل‌ها دارند. در تمام دنیا حتی آمریکا هم موساد شبکه اطلاعاتی دارد. بنابراین چطور شده است یک چنین مرکز اطلاعاتی متوجه تحرکات نشده یا آن را اشتباه تحلیل کرده است، مساله اینجاست.

مساله دیگر این است که صهوینست مجبور شد چهره جنایتکارانه‌اش را به جهان نشان بدهد. آیا پاسخ این عملیات این بود که شب و روز بمباران علیه مردم نوار غزه انجام شود، آب و برق و غذا و دارو بر غزه‌ای‌ها بسته شود و جنایات زیادی را مرتکب شود. آمریکایی‌ها بجای اینکه همراه مردم مظلوم باشند با اسرائیل همراه شدند و سران اروپا و کشورهای غربی به تل آویو سفر کنند و حمایتشان را اعلام کنند و خط هوایی بین آمریکا واسرائیل برای حمل مهمات ایجاد شود. این‌ها برای مردم جای ابهام و سوال بود اسرائیل چه برای آمریکا دارد که این چنین به آنها کمک می‌کند.

علایی خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم اولین کاری که حماسی‌ها برای این عملیات انجام دادند، حفاظت اطلاعات را خیلی رعایت کردند و توانستند تمام تشکیلات شبکه جاسوسی اسرائیل را از تشکیلاتشان پاکسازی کنند. طرحریزی همچنین عملیاتی زمانبر است و باید برای تمام سیستم‌هایی که اسرائیلی‌ها در مقابل فلسطینی ها دارند برنامه ریزی کنند تا تمام آنها را خنثی کنند. عملیات سایبری انجام دادند و به نظرم اهداف بزرگی را برای خودشان در نظر گرفته بودند. رفتن به 7 شهرک صهیونیستی کار بزرگی است. روی همه ساختار نظامی اسرائیل که در منطقه هدفشان هستند برنامه‌ریزی کنند و برای هرکدام نیرو اختصاص بدهند. مثلا برای گرفتن اسرا به خانه یکی از فرماندهانی رفتند که مسئول جبهه مقابل نوار غزه بود و او را از خونه بیرون کشیدند. غیر از حفاظت اطلاعات، شناسایی عظیمی روی منطقه انجام داده بودند ونفراتی که باید از اسرائیل را می‌گرفتند را کاملا مشخص کرده بودند.

او افزود: نکته دیگر سازماندهی برای عملیات است، سازماندهی 2500 نفر کار بسیار سختی است و بعد از سازماندهی کار آموزش، تامین تجهیزات و مهمات و مهمتر از همه تاکتیک عملیات سخت بود. علاوه بر این مساله مهم این بود که فلسطینی ها توانسته بودند گنبد آهنین و سپر موشکی را از کار بیاندازند. گرفتن اسیر از اسرائیل کار راحتی نیست، 219 اسیر توسط حماس گرفته شده و نه اسرائیل و نه آمریکا از آن‌ها اطلاعی ندارند و نمی‌دانند کجا قرار دارند. به همین دلیل به دنبال این هستند که در طی عملیات بمباران نقاطی را مد نظر قرار دهند که ممکن است اسرا در آنها قرار داشته باشند تا با حماس برای تبادل اسرا گفت‌وگو نکنند.

وی خاطرنشان کرد: حمله زمینی برای اسرائیل سخت است. طی روزهای اول برنامه ریزی کرده بودند که بمباران زیادی بکنند تا فلسطینی‌ها فرار کنند و به پیروزی بزرگی دست یابند چون اصولا یکی از اهداف اسرائیل همیشه خالی کردن سرزمین فلسطین از فلسطینی‌هاست و در تمام جنگ‌ها هم این کار را کردند و فلسطینیان را آواره کردند. اما اینبار طرح اسرائیل برای خارج کردن فلسطینی‌ها اتفاق نیافتاد ومردم ایستادگی کردند.

علایی ادامه کرد: در عملیات زمینی ما روشی داریم که قبل از اینکه عملیات شروع شود باید یک آتش تهیه ریخت، یعنی جلوی نیروی زمینی، هیچ رزمنده‌ای باقی بماند که بخواهد مقاومت کند و درگیر بشود. اسرائیلی‌ها چنین کاری دارند انجام میدهند. علاوه بر اینکه مردم را می‌زنند، مناطقی را هم بمباران می‌کنند که حدس می زنند نیروهای مدافع آنجا قرار دارند و می‌توانند مقابله بکنند. آنها هنوز به این نتیجه نرسیده‌اند که روی زمین را صاف کردند و نیروی مقاومی در برابرش وجود ندارد.این یکی از موانع است.

مانع دوم این است که در طول سالیان دراز نیروهای مقاومت در فلسطین اشغالی و در نوار غزه، ساختار مقاومت و ایستادگی در مقابل ارتش اسرائیل را به زیر زمین برده‌اند. خود اسرائیلی‌ها اعلام کردند که فلسطینی ها 500 کیلومتر تونل زیر زمین دارند. فلسطینی‌ها موفق شدند که کارخانه‌های تولید مهمات و سلاحشان را در این تونل‌ها راه‌اندازی کنند. تشکیلات نظامی‌شان را در آنجا آوردند. به نظر می‌رسد که حماسی‌ها خیلی از جنگ سی و سه روزه حزب الله با اسرائیل بیاموزند.

بنابراین یکی از مسائل مهم در این عملیات زمینی مساله تونل‌هاست. اما مساله مهمتر این است که اسرائیل برای از بین بردن و رسیدن به پیروزی از سلاح‌های هسته‌ای علیه مقاومت و مردم استفاده نکند.

این استاد دانشگاه افزود: مساله و مانع دیگر حمله زمینی اسرائیل، این است که اسرائیلی‌ها در دست فلسطینی‌ها اسیر دارند، همین داشتن اسرا مانع انجام حمله زمینی است چون در جریان حمله زمینی احتمال از بین رفتن آنها وجود دارد. به همین دلیل آمریکا و اسرائیل همه چیز را منوط به آزادسازی اسرای اسرائیلی کرده است. اما حماس گفته است یکی از شروطی که براساس آن اسرا آزاد می‌شوند، آزادسازی کل فلسطینیان زندانیست.

نکته دیگر این است که وقتی عملیات زمینی انجام می‌شود، تداوم پشتیبانی مهمات لازم است به نظرم  اسرائیل منتظر است که آمریکا به اندازه کافی مهمات بفرستد تا بتواند عملیات را آغاز کند.

وی تاکید کرد: اسرائیلی‌ها موفق نخواهند شد که حماس را از بین ببرند و مردم فلسطین را آواره کنند، تنها اتفاقی که می‌افتد، کشتار فراوان است. این‌ها می‌خواهند با کشتار فراوان بازدارندگی برای آینده ایجاد کنند، به طوریکه گروه‌های مقاومت فلسطینی جرأت انجام عملیات را نداشته باشند و اگر دوباره به فکر انجام عملیات افتادند محاسبه کنند ببیند آیا انجام این عملیات در برابر دادن ده‌ها برابر کشتار به صرفه است یا خیر. منظور اسرائیل از دو دولت یک دولت است ولی تاکتیک طرح دو دولت را به کار می‌برند که در واقع یک دولت است. یک استراتژی هم همیشه داشته‌اند و آن این است که مساله فلسطین، مساله فلسطینی‌هاست و ربطی به کشورهای عربی و اسلامی ندارد.

علایی در پایان گفت: تنها راه‌حل در حال حاضر، راه‌حل سیاسی است؛ تمام کشورها برای برقرار شدن آتش‌بس باید بسیج شوند. نفس آتش‌بس الان از واجبات است و ایران هم باید از ظرفیتش برای این کار استفاده کند. مهمترین کاری که مقاومت باید بکند این است که نگذارد استراتژی رژیم صهیونیستی انجام شود، باید اسرا را به عنوان یک ابزار برای برقراری آتش‌بس استفاده کند. ولیکن مهمتر از همه بسیج افکار عمومی جهان است ، مردم نباید کف خیابان را رها کنند تا آتش‌بس برقرار شود، باید فشار مردم روی دولت‌ها باشد . رسانه‌ها هم باید این فشار را روی دولتمردان بیاورند تا آتش‌بس برقرار شود. لذا تمام تمرکز دولت‌ها باید روی آتش‌بس باشد.

آخرین اخبار

مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید پخش «بزرگ راه همت» و «برسد به دست رئیس جمهور» این هفته از شبکه افق دولتی که در فسادستیزی متفاوت بود بررسی دغدغه ذهنی پسرها در مستند «صفر یک» «دومینو» با موضوع همزیستی انسان و سگ روی آنتن می‌رود نقشه‌هایی که غرب برای غرب آسیا داشت اسرائیل در هراس از پاسخ سخت حزب الله زمینه‌سازی برای ظهور در برنامه «بزرگراه همت»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها