مشاهده خبر

جمعه 28 مهر 1402

آیا واکنش سیاسی ایران به جنگ اخیر غزه مناسب بود؟

معاون سابق وزارت امورر خارجه گفت: وزارت امور خارجه دیپلماسی فعالی تا به امروز داشته و سفر عبداللهیان به عراق، سوریه و لبنان و تماس‌های تلفنی ریاست جمهوری طی این مدت بسیار به موقع و لازم بوده است.

1

ویژه برنامه به افق فلسطین سه شنبه ساعت 20 از شبکه افق پخش شد.

در بخش نخست برنامه به اخبار مهم و اخیر فلسطین اشاره شد. در بخش گفت‌وگو یونس امامی، رهبر کلیمیان ایران مهمان برنامه بود.

وی گفت: کلیمیان و یهودیان معتقد هیچ وقت موافق این فجایع و کارهای غیرانسانی صهیونیسم نبوده‌اند. از زمانی که صهیونیسم شکل گرفته، به ایمان و باور و آرمان‌های کلیمیان ضربه وارد کردهاست. صهیونیسم به نام یهودیت و با استفاده از آرمان‌های یهودی دست به فجایع زدند و آرمان‌های ما دست‌آویزی برای رسیدن به اهدافشان هستند.

رهبر کلیمیان ایران درباره شعار از بحر تا نهر گفت: این مساله از قول‌هایست که خداوند به حضرت ابراهیم و نسل او داده است همانطور که به حضرت عیسی و موسی هم وعده زمین موعود را داده است. اما براساس اعتقادات و آرمان‌های یهودیت، وقتی منجی زمان ظهور کند تمام یهودیان در این زمین موعود جمع خواهند شد. ولی طبق تاریخ یهودیان متدین هیچ وقت برای رسیدن به این زمین موعود دست به کاری که صهیونیسم می‌زند، نزدند.

وی درباره اینکه به اعتقاد برخی که صهیونیسم برای انتقام از هولوکاست و ظلمی که به آن‌ها توسط هیتلر شد، به فلسطینیان ظلم می‌کنند، گفت: ظلم را با ظلم نمی شود جبران کرد و اگر حقی هست باید از آن ظالم گرفته شود، این شیوه اینکه چون در جایی دیگری از دنیا به یهودیان ظلم شده، پس حق دارند در جای دیگری به ملت دیگری ظلم بکنند ، اصلا جایز نیست.

امامی درباره مخالفت برخی یهودیان با اعمال صهیونیست‌ها گفت: خیلی از یهودیان با روی کار آمدن دولتی به نام اسرائیل اصلا موافق نیستند ولی حمایت‌هایی که توسط رژیم های استعماری مثل بریتانیا و بعد آمریکا برای پیشبرد اهداف خود از این رژیم شد، مانع است. جنایت‌هایی که با حمایت‌های آمریکا و اروپا انجام گرفت، این رژیم را نترس کرده است.   

وی تاکید کرد: برای اینکه بتوانیم در مقابل این رژیم بایستیم، مسلما نیاز به فعالیت‌های بیشتر داریم و وقتی که اجماع جهانی از همه ادیان باشد مسلما  مجامع بین المللی مجبور خواهند شد که به خواسته‌های ما پاسخگو باشند.

در بخش دیگری عباس عراقچی، معاون سابق وزارت امورر خارجه درباره تحولات غزه گفت و گو کرد.

وی گفت: ابعاد فاجعه بیمارستان غزه خیلی بزرگ بود، در هیچ جنگ و قانونی، بمباران بیمارستان ها پذیرفتنی نبوده و نیست. اما عملیات رژیم صهیونیستی از جنایت فراتر رفته و باید گفت که رژیم صهیونیستی و غرب دچار فروپاشی اخلاقی و انحطاط شده است. وقیحانه درباره جنایت هایشان صحبت می‌کنند و به آن افتخار می‌کنند. اما به لحاظ سیاسی این جنایت یک نقطه عطفی در بحران غزه خواهد بود؛ واکنش های بین‌المللی و مردمی در منطقه، جهان اسلام و دنیا بی سابقه بوده است. افکار عمومی آگاهتر شده است و هیچ دولتی بدون در نظر گرفتن افکار عمومی خودش نمی‌تواند سیاست‌های خودش را تنظیم کند و فشارهایی که از سوی مردم بر دولت‌هایشان شروع شده حتما تاثیر خودش را خواهد گذاشت.

وی درباره جایگاه آمریکا در این تحولات و جنایات گفت: آمریکا و رژیم صهیونستی مثل یک دولت واحد هستند و سیاست هایی که علیه منطقه و فلسطین پیش می برند هماهنگ است. آمریکا در تمام این جرم و جنایات شریک رژیم صهیونیستی است، البته ممکن است اختلافاتی میان آن‌ها وجود داشته باشد اما اختلاف در تاکتیک هاست نه در سیاست‌های اصولی. شاید یگی از اختلافات این بود که آمریکایی‌ها  و اروپایی‌ها درگیر بحران اکراین هستند واحتمالا راغب نبودند که بحرانی دیگری در منطقه ایجاد شود و توجهات را از سمت اکراین به بحرانی دیگر منحرف کند و خودشان را مجبور کنند که تسلیحات و حمایت‌هایشان را تقسیم کنند. نکته مهم این است که اسرائیل بدون حمایت‌های آمریکا هیچ توانی ندارد و حقیقتا پوشالی است کما اینکه الان این مساله برای همگان ثابت شد.

عراقچی درباره سرنوشت این جنگ گفت: رژیم صهیونیسی در یک دو راهی راهبردی بسیار غامض و خطرناکی گرفتار شده است. از یک طرف ضربه‌ای که از سوی مقاومت خورده است بسیار شدید بوده که حتی از اتفاق 11 سبتامبر هم شدیدتر بود و هیمنه نظامی و اطلاعاتی و سیاسی را ریخته است. قطعا پاسخ به این ضربه‌ای که خورده بمباران غزه نیست، باید کار دیگری بکند، مثلا وارد غزه شود. ورود به غزه یعنی ورود به باتلاقی که نیروهای حماس، مقاومت و حزب الله منتظر آن هستند. بنابراین اگر این اتفاق بیافتد بی‌شک اسرائیل شکست خواهد خورد چون تاکتیک مقاومت، مقاومت است حتی اگر هزینه‌ی بزرگی برای این جنگ بپردازد و جنگ را تا جایی که می‌تواند فرسایشی می‌کند همانطور که در جنگ 33 روزه و 22 روزه شاهد بودیم.

وی درباره دیپلماسی کنونی جمهوری اسلامی گفت: وزارت امور خارجه دیپلماسی فعالی تا به امروز داشته است. سفر آقای عبداللهیان به عراق، سوریه و لبنان و تماس‌های تلفنی ریاست جمهوری طی این مدت بسیار به موقع و لازم بوده است. این دیپلماسی باید همینطور ادامه پیدا کند. دیلماسی حتما باید به کمک محور و نیروهای مقاومت بیاید. دیپلماسی جایگزین مقاومت نیست و مکمل مقامت است، دیپلماسی و میدان همدیگر را تکمیل، حمایت و پشتیبانی می‌کنند.

آخرین اخبار

مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید پخش «بزرگ راه همت» و «برسد به دست رئیس جمهور» این هفته از شبکه افق دولتی که در فسادستیزی متفاوت بود بررسی دغدغه ذهنی پسرها در مستند «صفر یک» «دومینو» با موضوع همزیستی انسان و سگ روی آنتن می‌رود نقشه‌هایی که غرب برای غرب آسیا داشت اسرائیل در هراس از پاسخ سخت حزب الله زمینه‌سازی برای ظهور در برنامه «بزرگراه همت»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها