مشاهده خبر

یک شنبه 23 مهر 1402

تحرک و حرکات کششی اصلاحی؛ داروی فعال دردهای ستون فقرات و دیسک

یک متخصص طب سنتی گفت: بهترین درمان برای رفع دردهای ستون فقرات و دیسک همان فعالیت بدنی است، حرکات اصلاحی کششی و پیاده روی و حرکاتی که انعطاف پذیری بدن را بیشتر میکند، بسیار کمک کننده است.

0

برنامه انارستان با موضوع ستون فقرات و با حضور احمد فاتح استاد و محقق طب سنتی به عنوان مهمان برنامه روز شنبه از شبکه افق پخش شد.

فاتح گفت: یکنواختی وعدم تحرک، کج و نامتعادل یک حرکتی را انجام دادن، نداشتن تحرک صحیح یکی از اصلی ترین و کلیدی ترین مواردی است که روی ستون فقرات تاثیر میگذارد.

وقتی عضلات ضعیف داشته باشیم و تحرک مناسبی نداشته باشیم و ورزش صحیح و درستی نداشته باشیم، کم کم عضلاتمان شروع به ضعیف شدن می کنند و فشار را به دیسک های بین مهره ای منتقل می کنند. دیسک های بین مهره ای هم که نمی توانند این فشار را تحمل کنند، تدریجا به سیستم عصبی منتقل می کنند و بسته به فشاری که کجا قابل تحمل نمی شود یک مجموعه ای را با خودش در معرض درد و ناراحتی قرار می دهد.

وی افزود: اگر قبل از اینکه درد را حس کنیم و تمارین و ورزش ها را در جهت ستون فقراتمان انجام بدهیم می توانیم یک محافظی برای دیسکهایمان ایجاد کنیم که بعدا به عصب ها فشار را وارد نکند.

اکثر کسانی که درد دیسک دارند، کسانی هستند که به مرور دردشان کمتر می شود و علایمشان کمتر می شود، عده ی کمتری هستند که این علایم در آنها پیشرفت می کند. به این شرط که کارهای عجیب و غریب نکنند، دستکاری نکنند و کارهای غیرعلمی در مراکزی که به اسم طب سنتی انجام داده می شود، انجام ندهند. با تکنیک های درست و حرکات صحیح که منجر به تقویت عضلات و گردش خون در آن ناحیه می شود فیزیولوژی بدن یا همان قوه مدبره آرام آرام برای بدن تدبیر میکند و شرایط را به ایده ال می رساند.

این استاد طب سنتی گفت: اگر کسی دچار درد شد مساله ای که خیلی مهم این است که افراد باید خودشان همکاری کنند. سعی کنند آرامششان را حفظ کنند و خیلی از این دردها شدتش حتما به این معنا نیست که یک موضوع بدخیم یا ادامه دار باشد، ممکن است هر چقدر شدتش بیشتر باشد، علتش خیلی مهم نباشد. بعضی از دردها شدت زیادی ندارد اما علت خیلی بد و پیچیده ای دارد.

فردی که دچار درد می شود بعد از دو روز استراحت باید به تدریج حرکت را به بدنش برگرداند. به همین دلیل توصیه می شوند که آب درمانی برود. منظور از آب درمانی حتما در استخرهای عمومی و دریا و غیره نیست. بلکه مراکزی هستند که شرایط یک درمان را ایجاد کرده اند. آب 28 تا 32 درجه باشد بعضی ها باید روی تردمیل در آب حرکت کنند، یک متخصص آبدرمان آنجا است و حرکت ها را تعیین می کند و نظارت می کند.

فاتح گفت: آب درمانی به این دلیل است که افزاد زودتر به حرکت برگردند. چون فرد وقتی وارد آب شود، وزنش یک سوم کمتر می شود و فشار وارد به بدن کمتر می شود و به همان میزان فشار از روی مهره و دیسک ها کمتر می شود. بنابراین میتوانند در آب راحت تر حرکت کننند.

وی افزود: در طب سنتی تمرکز بر مهره و دیسک و ستون فقرات نیست بلکه از طب سنتی عوامل را بر سه بخش عصبی، فیزیکی و نفسانی تقسیم کرد، بدخوراک بودن ، هضم صحیح نداشتن، براساس طبع و مزاج و خلط مصرف غذایی نداشتن، بیماری های زمینه ای مثل قند  و فشار خون و ناراحتی التهابی دیگر مواردی است که حتما در دیسک و پارگی به آن باید توجه کرد طبیب حاذق حتما باید بحث خوراک و گوارش را در نظر داشته باشند.

بخش دیگری فیزیکی است مثل اضافه وزن، کمبود وزن، ضعیف عضلات، کم تحرکی، نشستن های طولانی که طبیب حتما باید به آنها توجه کند.  بخش دیگر اعراض نفسانی یعنی همان استرس های عصبی است. در بحث طب ایرانی توجه بیشتر به صورت غیر مستقیم روی دیسک های کمر است. وقتی اصلاحات در این سه بخش انجام بدهیم تدریجا باعث می شود فشار از روی دیسک های کمر برداشته شود.

این محقق طب سنتی تاکید کرد: درد به عنوان یک نشانه است اگر رو به کاهش رفت نشانه خوبی است اگر رو به افزایش رفت باید به دنبال کارهای دیگری باشیم . در مطب های طب ایرانی با ساده ترین و ابتدایی ترین کار شروع می کنیم، این ابتدایی ترین کار ، بهداشت ستون فقرات است یعنی مجموعه ای از پرهیزات، پرهیز از نشستن طولانی، پرهیز از خوابیدن های طولانی و ایستادن طولانی پرهیز از غذاهای بد هضم، مدیریت استرس، پرهیز از بلندکردن جسم سنگین. اختلال در گوارش می تواند درد را به ستون فقرات انتقال بدهد و بعد به عصب سیاتیک و غیره منتقل شود.

وی ادامه داد: هنگام درد نباید منتظر باشیم پمادی یا ضمادی یا قرصی درد را بردارد و بعد ما شروع به حرکت کنیم، چنین چیزی وجود ندارد، باید یک قدم ما و یک قدم درد کوتاه بیاید، اولین کاری که توصیه میکنیم این است که افراد خیلی استراحت مطلق نکنند، اگر صحیح و اصولی افراد حرکات را انجام بدهند، بهترین درمان برای رفع دردهای ستون فقرات و دیسک همان فعالیت بدنی است، حرکات اصلاحی کششی و پیاده روی و حرکاتی که انعطاف پذیری بدن را بیشتر میکند، بسیار کمک کننده است.

                                                                          

آخرین اخبار

مستند "بهنام 30 سال بعد" روایت زندگی و شهادت بهنام محمدی مقاومت نه یک گروه که یک فرهنگ است روایتی مستند از شهدای غیرایرانی سوریه مستند «شباهنگ» برای اولین بار به آنتن سیما رسید همه چیز درباره کریدور IMEC؛ برنامه ایران چیست؟ «خانه پوچ» برای اولین بار به آنتن افق رسید «زیتون سرخ» از امروز روی آنتن افق سیما رنگ و بوی مقاومت در مستندهای افق روایت مستند یک دفاع تاریخ‌ساز روایت ۲۴ ساعت با «به افق فلسطین» مجموعه مستند «باروت و بیروت» روایتی از نبرد این روزها در ضاحیه آیا حزب‌الله بعد از ترور فرماندهان دچار مشکل خواهد شد؟ «به افق فلسطین» از طوفان الاقصی تا وعده صادق همانندی این روزهای لبنان با تابستان ۱۳۶۰ طوفان الاقصی و موج بیداری دینی در دنیای اسلام نماهنگ «به افق فلسطین» در سالگرد ۷ اکتبر منتشر شد یک سال از تولد «به افق فلسطین» تلویزیون می‌گذرد شبکه افق حضور سردار قاآنی را در برنامه «به افق فلسطین» تکذیب کرد اکران کمپین محیطی «جهان به افق فلسطین» در سطح کشور جنایات رژیم صهیونیستی در مستند «منهای ۷۵» پخش سریال «طلوع فجر» در اولین سالگرد عملیات طوفان الاقصی + تیزر «به افق فلسطین» یک برنامه پر مخاطب شجاعت و درایت تؤامان یک رهبر مستند «وداع با اسلحه» در کافه مستند ۲۴ ساعت به افق فلسطین؛ بزرگداشت سالگرد برنامه‌ای که تاریخ‌ساز شد از قانا تا بیروت روایت پیروزی مقاومت نبردی نهایی برای صهیونیست‌ها و مقاومت «مرزهای مقاومت» به کافه مستند رسید وقتی ترور جواب نمی‌دهد «نسیم حیات» روایتی از ۳۳ روز مجاهدت در برابر پنجمین ارتش قدرتمند دنیا روایت «قدر‌ مطلق» از یک جنایت رژیم صهیونیستی «قهرمانان مقاومت» با روایتی از شهید ابو مهدی المهندس به روی آنتن افق مستند اسرائیلیسم در کافه مستند تدارک ویژه شبکه افق در پی شهادت سیدحسن نصرالله راه او و هدف او جاری است فصل جدید سلام به آینده در راه است مستند بانو؛ روایتی از ایثارگری یک مادر شهید وقتی ثانیه شمار عمر صهیونیست‌ها چمشک می‌زند از تجهیزات بنجل غربی تا تشکیل یگان زرهی سپاه «سلام به آینده» چطور استعدادها را شناسایی کرد/ نخبگانی که کمتر دیدیم ویژه برنامه «جهان‌آرا» در هفته دفاع مقدس مروری بر زندگی علما در مستند «سعادتمندان» یادی از شهیدان کشوری و شیرودی در سریال «سیمرغ» اسناد منتشر نشده جنگ روی میز شبکه افق نجار زندگی؛ از چوب تا زندگی دوباره رنگ و بوی دفاع مقدس در مستندهای افق ّسفرنامه‌ای قرآنی به روی آنتن افق سیما هفته پایانی تابستان همراه با افق سیما بلوغ سینمای دفاع مقدس در دهه 90 تثبیت شد مستند ویژه شبکه افق در هفته وحدت

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها