مشاهده خبر

شنبه 1 مهر 1402

روایت عجیب و غریب فیلم‌های هالیوودی از پیامبران

برنامه 360 درجه با موضوع تصویر پیامبران و شخصیت‌های مذهبی در سینما روز جمعه از شبکه افق پخش شد.

0

بسیاری از فیلمسازان و کارگردان‌هایی که درباره پیامبران و شخصیت‌های مذهبی و دینی فیلم می‌سازند، اعتقادات مذهبی و برخی حتی اعتقاد به خدا ندارند. قصه زندگی شخصیت‌های الهی و روایات دینی همواره جزو قصه‌های جذاب و خوب است که استقبال خیلی زیادی از آن‌ها می‌شود.

می شود گفت اکثر فیلم‌هایی که در هالیوود ساخته می‌شوند با اعتقاد ما مسلمانان خیلی فاصله دارند چرا که منبع اکثر این فیلم ها کتاب مقدس است. این کتاب در واقع تجمیع اعتقادات مسیحیان، یهودیان، سامری‌ها و چند دین دیگر است.

فیلم آخرین وسوسه های مسیح به کارگردانی مارتین اسکورسیزی در سال 1988 یکی از پرحاشیه‌ترین فیلم‌هاییست که در این حوزه ساخته شده است. مهم‌ترین دلیل این حاشیه‌ها این بود که مارتین اسکورسیزی، یک شخص مذهبی نبود و اعتقادات مذهبی نداشت.

اکثر فیلم‌هایی که در هالیوود ساخته می‌شود به معجزات پیامبران هیچ اشاره‌ای نمی‌کنند چون معتقدند که تبدیل عصا به مار و صحبت کردن با حیوانات و دیگر معجزات، کاملا فانتزی است. اما فیلم‌هایی که در آن به صورت واضح به معجزات پیامبران الهی اشاره کرده است، بسیار انگشت شمارند. یکی از بهترین نمونه‌ها، فیلم 10 فرمان است که در سال 1956 و براساس زندگی حضرت موسی (ع) ساخته شده است.

دیگر ویژگی‌های فیلم‌های هالیوودی این است که پیامبرها در این فیلم‌ها اصلا معصوم نیستتند؛ پیامبران در این فیلم‌ها کاملا خاکستری هستند که هم اشتباه و تردید می‌کنند و گاهی راهشان را گم می‌کنند چون دراین فیلم‌ها خبری از وحی الهی و معجزه نیست.

یکی از تحریف شده‌ترین فیلم‌های هالیوود درباره حضرت نوح (ع) ساخته دارن آرونوفسکی محصول سال 2014 است.

در واقع سال 2014 سال پیامبر دوست شدن هالیوود بود، در همان سال فیلم دیگری بر پرده سینما رفت که بخشی از زندگی حضرت موسی را روایت می کرد. فیلم خروج، خدایان و پادشاهان ساخته ریدلی اسکات بود. داستان فیلم از تبعید حضرت موسی از مصر شروع می شود و قصه بازگشت حضرت موسی به مصر و هدایت قوم اسرائیل برای خروج از مصر را روایت می کند. منبع اقتباس فیلم کتاب صفر خروج است که دومین عنوان از کتاب مقدس است.

کم تحریف‌ترین و پرفروش‌ترین فیلم آمریکایی درباره یک پیامبر الهی که یکی از جنجالی‌ترین فیلمهاست، فیلم «مصائب مسیح» ساخته مل گیبسون و سال 2004 اکران شد. کل فیلم به زبان عبری است و 12 ساعت پایانی زندگی مادی حضرت مسیح را از دستگیری، مصلوب شدن و تا عروج را روایت می کند.

تنها اختلاف بین مسلمان‌ها و مسیحی‌ها درباره فیلم وجود دارد، این است در این فیلم حضرت مسیح اول به صلیب کشیده می‌شود و دفن می شود و بعد از دفن زنده می شود و عروج می کند. اما براساس قرآن و روایات اسلامی، رومی‌ها فردی شبیه به حضرت مسیح را به صلیب می‌کشند و حضرت مسیح قبل از توطئه قتل بصورت جسمانی عروج می‌کند.

آخرین اخبار

صنعت هزار توی خودرو در ایران: شرکت‌هایی که به جای ایمن‌سازی، گاوداری می‌کنند مجموعه مستند «خسته نباشید» به روی آنتن افق سیما مهرآفرین؛ روایتی جدید از بزرگراه همت سفر به اعماق ایران با شبکه افق؛ از رخ مادر تا پرده‌خوانی سینمای دفاع مقدس عقلانیت حسینی یا کارناوال حکومتی؟ بررسی جریان شناسی حوادث حوزه مروی از ابتدا تا کنون اگر بنیانگذار تلگرام به جای فرانسه در ایران دستگیر می‌شد، رسانه‌ها چه می‌کردند؟ پذیرایی از زائران عراقی حرم رضوی در «السلطان» فرشتگان؛ روایتی جدید از بزرگراه همت رازهای رهبری حزب الله به روی آنتن افق پخش مستندهای «قطعه‌ای از بهشت» و «السلطان» به مناسبت شهادت امام رضا(ع) مجموعه مستند «تجربه ماندگار» یک یادگاری برای روزگار آینده‌مان «ظهر داغ تابستان؛ خیابان پاستور» در شبکه افق روایتی متفاوت از شکل گیری حزب الله لبنان در مستند «حبیب مقاومت» داستان «الکترو دوستی» نوجوان کرمانی از قاب شبکه افق «یکه سوار»، داستان یک انقلابی ناشناخته «آقای دادستان» از شبکه افق «سفره داران» با روایتی از خادمی جانبازان دفاع مقدس «یک سال پاکی» برای زائر حسین(ع) شدن از اربعین تا مبارزه با طاغوت پهلوی؛ هفته‌ای پر بار با مستندهای شبکه افق یک قدم باقی ست تا آن اجتماع قلب‌ها چرا آمریکایی‌ها به دنبال آتش‌بس در مذاکرات دوحه نیستند؟ رونمایی از یک مستند چالشی و مطالبه‌گر/ کار بانک بنگاهداری نیست! مستند «تنبیه» به روی آنتن افق سیما/ چه تسلیحاتی انتظار رسیدن به خاک تل‌آویو را دارند؟ تناقض در رفتار بانک‌ها به روایت مستند «کار بانک بنگاه داری نیست!» کارنامه دولت سیزدهم در تامین کالاهای اساسی طلبه‌ای خلاق، مدرسه‌ای قرآنی؛ روایتی جدید از بزرگراه همت رونمایی مستند «کار بانک؛ بنگاه داری نیست!» در خبرگزاری مهر افق جدیدی از مستند‌ها را با شبکه افق تجربه کنید مستند «نومن» با روایتی از مسلمان شدن سه شهروند آلمانی «در برابر تاریکی»؛ معرفی اسطوره‌های ورزشی حامی فلسطین و ضد صهیونیسم جهانی روایتی از حذف مخالفین رژیم صهیونیستی در کافه مستند افق روایتی از کشتی گیر فوق سنگین آزاد کشورمان در تازه نفس باند تروریستی که دولتش می‌نامند! آیا می‌توانم یک ویژگی اخلاقی در خودم پیدا کنم که بسیار مهم باشد؟ «محرم دل» از افق دمشق روزهای داغ بعد از واقعه «خانه حنیفا» قصه امید در دل کوره‌های آجرپزی تاریخچه‌ای از مقاومت فلسطین در مستندهای هفتگی شبکه افق بررسی ابعاد مختلف ترور شهید اسماعیل هنیه آزادی غربی و نمایش عریان اباحه‌گری در افتتاحیه المپیک پاریس فصل دوم «نجلا» با یک ملودرام عاشقانه در قاب افق دستان کوچک، آینده‌ای بزرگ با «سلام به آینده» آنچه از عملیات مرصاد ناگفته مانده است کودک کار دیروز ، کارآفرین برتر امروز مستندهای شبکه افق از اقتصاد مقاومتی تا مفاخر ایران زمین روایتی از راهکار شهید فخری‌زاده برای زیارت حرم سیدالشهدا(ع) «داستان کافی» با روایتی از مبارزات انقلابی آیت الله کافی مستندهای آدینه شبکه افق بازخوانی موقعیت ژئوپولیتیک یمن در «چرا یمن؟»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها