برنامه فرامتن با موضوعات فرهنگی و اجتماعی روز چهارشنبه از شبکه افق پخش شد. در بخش میز هنر و فرهنگ آرش مقدم، سخنگوی دومین پویش ملی اخوت ایمانی مهمان برنامه بود.
وی در این باره گفت: دوره اول پویش اوت، هدف اصلی آن اجرای یکی از احادیث حضرت رسول است ، حضرت رسول یک حدیثی دارند که در آن بر 30 حق برادری اشاره می کنند، این 30 حق شامل قرض دادن، کمک دادن، کمک کردن در موقع مریضی و مشکلات و غیره. در این پوش آثار مختلف تصویری و عکس و غیره ارائه می شود.
حجت الاسلام و المسلمین سعید دسمی، متولی طرح ملی اخوت ایمانی، در گفت و گوی تلفنی در این باره گفت: مساله اخوت ایمانی و موضوعی که به مناسبت ایام ایمانی مطرح شد پیرامون یک پدیده ایست که تما اذهان بشری را با خودش درگیر کرده است و آن در خصوص نظام تعاملات و ارتباطات اجتماعی است. مستحکم ترین رابطه اجتماعی و مطمئن ترین پیوند اجتماعی چه رابطه ای است؟ این مساله نظام دینی ما تحت عنوان سنت و قاعده اخوت به آن پاسخ داده شده است. اگر شیوه و روشی که بیان شده را به کار بگیریم، می توانیم به یک رابطه کامل سال و جامع روابط انسانی برسیم.
چرا اربعین، به این خاطر که ما در اربعین نمونه ها و مصادیق اصیل اسلام را در اربعین می بینیم. هر کس هر آنچه دارد و می تواند انجام بدهد را در طبق اخلاص می گذارد و خدمت میکند.
در بخش خبرهای خوب و امیدبخش به خبرهای خوب 24 ساعت گذشته در میهن اسلامی ایران پرداخته شد که از جمله آنها میتوان به این خبرها اشاره کرد: کسب مدال طلای مسابقات جهانی ایده و اختراعات توسط جوان گیلانی ، استقبال از ماه مهر با افتتاح 120 طرح آموزشی و رفاهی در کهگیلویه و بویر احمد، اتصال بیش از 770 روستای جدید به شبکه ملی نفت و بومی سازی 90درصد از تجهیزات صنعت CNGدر کشور.
بخش بعدی برنامه به موضوع مشکلات معلمان نهضت سوادآموزی اختصاص داشت و علیرضا عبدی، معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی به عنوان مهمان برنامه در این باره گفت و گو کرد.
وی گفت: : آمار رشد سوادآموزی در ایران با مقدار 50 درصدی از سطح جهانی هم بالاتر است، طبق آمار دوره اخیر حدود 50 نفر پس از تخصیل در نهضت وارد رشته پزشکی شدند.
عبدی افزود: آموزشیارها تا قبل از سال 90 با نهضت مستقیم کار میکردند. و همه قراردهایشان با این سازمان بود. این سازمان ادارات کلی داشت و با شتاب داشت جریان سوادآموزی خود را ادامه میداد. با اجرای سند تحول و تغییر گروه سنی و پایه تحصیلی و با اجرای مدل 6-3-3 ، یک شبه تمام نیروهای نهضت جذب آموزش و پرورش شدند و نهضت تمام نیروهای اموزشیارش را از دست داد. بعد از این اتفاق، آموزش و پرورش اعلام میکند که معلم ها می توانند تدریس بزرگسلان را انجام بدهند.
معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: نهضت خدمت اجتماعی نیست بلکه حل مساله اجتماعیست، در مدرسه معلم خدمت اجتماعی میدهد ولی یک آموزشیار نهضت قبل از اینکه یک معلم باشد، یک مددکار اجتماعی است. باید قبل از آموزش بفهمد که این فرد چرا نتوانست درس بخواند. بعد از اینکه آن عدد مورد معین شده را نتوانستند آموزش دهند، تصمیم گیری شد که این مساله را برون سپاری کنند و اینجا مشکلات شروع شد.
وی گفت: شایعه از جنس بی تقوایی در بعضی ها جاری شده است و آن این است که کسانی که ضعیف هستند وارد نهضت می شوند، براین اساس یک پژوهشی انجام شد و علم وآموزشیاران را مورد بررسی قرار دادند مشخص شد که آموزشیاران در خیلی از اوقات قوی تر عمل کرده اند و حتی برخی در درس ریاضی و علوم در بعضی از معلم ها خیی قوی تر بودند.
رئیس نهضت سوادآموزی گفت: یک معلم نهضتی متوسط دریافتی اش در بهترین حالت با کسورات بیمه در عرض 4 ماه، حدود 6 و نیم میلیون است آن هم به شرطی که 12 سوادآموز را تحت پوشش قرار دهد. از تورم موجود در کشور تاثیری بر حقوق معلمان نهضتی کشور نمی بینیم و معلمان همچنان با دریافی 1 میلیون سر می کنند.
متاسفانه در دولت قبلی باری از بدهی ها برای نهضت وجود داشت، به همین دلیل برخی از آموزشیاران حقوقشان را طی دو سال دریافت نکرده بودند. معلمان نهضت در صورتی می توانند تبدیل وضعیت کنند که به لحاظ قانونی در سال 1401 و 1402 شاغل آموزی بوده باشند.
وی درباره ادغام شدن نهضت سوادآموزی گفت: ادغامی وجود ندارد و درصورت انجام تصمیم ادغام شدن نهضت سوادآموزی در معاونت ابتدایی آموزش و پرورش ،در واقع انحلال اتفاق می افتد.