مشاهده خبر

شنبه 18 شهریور 1402

رویابافی پهلوی با کشتار 17 شهریور برای خاتمه یافتن انقلاب

رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر ایران گفت: رژیم پهلوی با وجود حمایت های بین المللی با تصور اینکه کشتار در روز 17 شهریور می تواند به انقلاب خاتمه بدهد، با مقاوت ملت ایران مواجه شد وشکست خورد.

0

برنامه فرامتن با موضوعات فرهنگی و اجتماعی روز شنبه از شبکه افق پخش شد.

در بخش خبرهای خوب و امیدبخش به خبرهای خوب 24 ساعت گذشته در میهن اسلامی ایران پرداخته شد که از جمله آن‌ها می‌توان به این خبرها اشاره کرد: 15 فضای آموزشی جایگزین مدارس کانکسی ایلام شد، بازگشت 185 واحد راکد صنعتی و معدنی در ساوه به چرخه تولید، قاری بروجردی رتبه نخست مسابقات قرآن اندونزی را کسب کردف خالص بدهی دولت به بانک مرکزی منفی 132 هزار میلیارد تومان

در بخش میز هنر و فرهنگ کتاب «من رضا هستم» با حضور مهدی مسیبی، نویسنده این کتاب مورد بررسی قرار گرفت.

مسیبی گفت: داستان کتاب از قبل تولد شهید ساکی با معرفی خانواده این شهید شروع می شود. داریوش ساکی اسم واقعی شهید رضا ساکی است. این شهید دانشجوی سال آخر پزشکی دانشگاه شریف بود و برای جبهه دانشگاه و درس را رها می کند. ایشان در سال آخر اسم رضا را انتخاب و تاکید می کند که اسمش رضا باشد و همه او را به این اسم صدا بزنند. به همین دلیل عنوان کتاب را «من رضا هستم» انتخاب کردم، البته این رضا دو معنا دارد یکی به معنای من رضای الهی هستم و یکی اسمی که خودش انتخاب کرده بود.

بخش بعدی برنامه به موضوع واقعه 17 شهریور یا جمعه سیاه اختصاص داشت و موسی فقیه حقانی، رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر به عنوان مهمان برنامه در این باره گفت و گو کرد.

وی گفت: براي بررسی زمینه های واقعه 17 شهریور هم می شود به آغاز نهضت امام خمینی رجوع کرد و هم بعد از آن. امام (ره) به محمدرضا پهلوی در خصوص وابسته کردن کشور به آمریکا، نفوذ اسرائیل در ایران، و نابودی استقلال ایران به خصوص بعد از ماجرای کاپیتالسیون هشدار داد. رژیم پهلویی در کلان ماجرا یک رژیم وابسته بود.  سفیر انگلیس در آن دوره می گفت: در شعارهایی در تظاهرات عنوان می شد عمدتا بر علیه وابستگی رژیم پهلوی و نفوذ بیگانگان و دستورات و پیام های امام (ره)بود و کمتر شاهد شعارهای اقتصادی بودیم.

رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر درباره وضعیت زندگی آن دوره گفت: فیلم و صورت مذاکرات شورای مجلس ملی بعد از دولت آشتی ملی نشان میدهد که نمایندگان فرمایشی مجلس 24 شروع می کنند به افشاگری و وضع معیشت مردم را توضیح می دهند. همچنین در خاطرات علم با موارد متعددی برخورد می کنیم از صف برای نان، برای گوشت، کمبود گوشت و نان کمبود برق تا بی سوادی حدود 14 میلیون از جمعیت 25 میلیونی ایران. همه این ها مواردیست که خود وابستگان به رژیم پهلوی به آن ها پرداخته اند. برخی از جریانات بعد از انقلاب سعی می کنند حافظه تاریخی ملت ایران را مخدوش کنند و اساسا کار کشورهای استعمارگر و سلطه طلب این است و بعد جای شهید و جلاد را عوض می کنند.

وی تاکید کرد: وضع اقتصادی در آن دوره بد بود اما مردم بیشتر از دین ستیزی رژیم پهلوی، سرکوب های گسترده و جنایت های این رژیم و همچنین تفاوت فرهنگی که بین متن جامعه ایرانی و رژیم پهلوی داشتف خسته بودند و انگیزه آنها بود و البته یک رهبر آگاه و هوشیار به نام حضرت امام (ره) که دارد جریان را اداره میکند، داشتند.

وی درباره واکنش رسانه ها ی خارجی به کشتار خونین 17 شهریور گفت: بازتاب رسانه های خارجی در ایران بسیار کم بود و انعکاسی نداشت اما سعی در جهت دهی افکار داشتند. بیشتر مردم از طریق مساجد و مطبوعات در جریان اتفاقات قرار می گرفتند.

وی درباره آمار شهدای 17 شهریور بر اساس اسناد و مدارک گفت: در آن فضا اگر کسی شهید یا زخمی داشت سعی می کرد آنها را مخفی نگه دارد یا در جاهای دور افتاده ای دفن یا مداوا می کرد. چون رژیم می آمد و جنازه ها را می گرفت و برای خانواده ها مشکل ایجاد می کرد. به همین جهت باعث شد که آمار دقیقی از تعداد شهدا نداشته باشیم.

رژیم تعداد شهدای 17 شهریور را 95 نفر اعلام کرد اما آمار متفاوتی نیز توسط بختیار اعلام شد. شاپور بخیتار در یک مصاحبه ای اعلام کرد که تعداد شهدا 2450 نفر است. و در جایی دیگر می گوید 700 تا 800 نفر اما با توجه به حجم شلیک ها وتعداد گلوله ها آمار رژیم واقعی نیست و می شود گفت تعدادی که شاپور به تاکید در آن مصاحبه گفت، به حقیقت نزدیک تر باشد.

موسی حقانی گفت: رژیم پهلوی با وجود حمایت های بین المللی با تصور اینکه کشتار در روز 17 شهریور می تواند به انقلاب خاتمه بدهد، با مقاوت ملت ایران مواجه شد وشکست خورد.

 

آخرین اخبار

روایتی از کودتای نوژه در مستند «آنچه گذشت» روایتی از امید و توسل در مستند «فرشی برای رُستن» کار جهادی؛ مسیری امتحان پس داده پیش روی دولت چهاردهم شبکه افق در اولین روز محرم سیاه پوش می‌شود فصل اول «نجلا» در قاب افق «خانه‌های نورانی» با روضه‌های سید الشهدا (ع) مستندهای افق رنگ و بوی محرم گرفت مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها