مشاهده خبر

یک شنبه 5 شهریور 1402

تبعیض نژادی و جنسیتی در بازی‌های ویدیویی

برنامه 360 درجه با موضوع «تبعیض نژادی و جنسیتی در بازی های ویدیویی» پنجشنبه شب از شبکه افق پخش شد.

0

سال 2009 تحقیقی انجام شد که از بین نوجوان های سفید پوست 75 درصدشان دائما در حال بازی های ویدیویی هستند در حالیکه همان سال از بین کل نوجوان های رنگین پوست فقط 26 درصد در اوقات فراغتشان با بازی های ویدیویی سرگرم بودند.

اما تحقیقات نشان می دهد که در طی 10 سال اخیر از درصد گیمرهای سفید پوست 3 درصد کم شده است و نسبت آنها در بین نوجوان های سفید پوست به 71 درصد رسیده ولی آمار نوجوانهای گیمر رنگین پوست از کل نوجوان ها به 86 درصد رسیده است.

دعوای بین گیمرهای  سفید پوست و رنگین پوست در آمریکا خیلی جدی است. طبق آمار و اطلاعات وبسایت «ADL» در سال 2020، 81 درصد گیمرها حین بازی ویدیویی آنلاین مورد آزار و اذیت قرار گرفتند که این رقم نسبت به سال قبل 7 درصد رشد داشته است.

مهمترین آسیب ناشی از این آزار و اذیت ها، ناراحتی روحی و افسردگی است. 16 درصد از کاربران دختر و 14 درصد از کاربران رنگین پوست گفتند که بعد از شنیدن آزارها و اذیت های مکرر در حین بازی دچار افسردگی شدند. 9 درصد از کسانی که دچار اهانت های کلامی قرار گرفتند آنقدر احساس ناامنی کردند که بعد از بازی با پلیس تماس گرفتند.

آمارها نشان می دهد که 53 درصد از این اهانت های کلامی، به جنسیت و نژاد ربط دارد. 41 درصد از گیمرهای دختر گفتند که وقتی طرف مقابل از روی صدا یا شکل متوجه می شود، دختر است، شروع به اهانت میکند. 31 درصد از گیمرهای سیاهپوست نیز گزارش داده اند که به محض اینکه نژادشان در بازی ها مشخص می شود، بازیکن ها به آنها فحاشی و توهین های نژادی می کنند.

همچنین 25 درصد کاربران آسیایی می گویند که کاربران آمریکایی آنها را مسخره می کنند و 18 درصد از کاربران یهودی و 25 درصد از کاربران مسلمان هم گفتند که به آنها اهانت شده و حتی تهدید به مرگ شده اند.

دو بازی جی بی تی آنلاین و کال اف دیوتی آنلاین بخاطر همین اهانت های کلامی و آزار و اذیت نژادی 40 درصد از مخاطبانشان را از دست دادند. البته خود این شرکت ها به این کیشه ها دامن زده اند و وقتی نگاه میکنی می بینی اکثر قهرمان ها و شخصیت های اصلی بازی ها اشخاص سفید پوست و چشم رنگی هستند.

یک نظرسنجی در سال 2015 حاکی از آن بود که 35 درصد از سیاهپوست ها و 36 درصد از اسپانیای زبان ایالات متحده و 24 درصد از سفید پوست ها معتقدند که در بازی های ویدیویی اقلیت ها ضعیف به تصویر کشیده شده اند. همینطور نظرسنجی در سال 2009 نشان داد که فقط 10 درصد از شخصیت های اصلی یا مکمل، رنگین پوست ها هستند و 83 درصد از شخصیت های سیاهپوست در بازی های ورزشی نقش رقیب ایفا می کنند.

اما وضعیت شخصیت های آسیایی در بازی های ویدیویی بهتر از سیاهپوست ها نیست و از کل بازی های ویدیویی که ساخته شده است فقط در 4 درصد از آنها شخصیت های اصلی، آسیایی هستند که البته این بازی ها را آسیایی ها ساخته اند. مردهای آسیایی در این بازی ها اکثرا کوتاه و زرد پوست و کودن هستند.

همچنین فقط در 4 درصد از بازی های ویدیویی، شخصیت اصلی آنها یک زن است و معمولا به شکلی طراحی می شود که باب میل پسرها و مردها باشد. یکی از بهترین مثال ها در این زمینه، بازی مهاجم مقبره است که قهرمانش یک زن به اسم لارا کرافت است. یک زن جنگجو، شجاع و با مهارتهای بالا در فنون رزمی است ولی به شکل طراحی شده است که در نگاه اول فکر میکنی که یک مانکن لباس است.

تمام این کلیشه ها و مشکلات را خود شرکت های ساخت بازی ایجاد کرده اند. اکثر کارمندان این شرکت ها مردان سفید پوست است و این طراحان و بازی سازها همان کلیشه های ذهنی زندگی خودشان را طراحی می کنند این شرکت ها در چند سال اخیر متوجه شده اند که چه اشتباهی کرده اند و رویه شان را مقداری تغییر داده اند ولی اصلاح کردن یک مسیر 20 ساله در یک سال خیلی سخت است و ناممکن.

آخرین اخبار

روایتی از راهکار شهید فخری‌زاده برای زیارت حرم سیدالشهدا(ع) «داستان کافی» با روایتی از مبارزات انقلابی آیت الله کافی مستندهای آدینه شبکه افق بازخوانی موقعیت ژئوپولیتیک یمن در «چرا یمن؟» مستندهای شبکه افق در دومین ماه تابستان؛ از زائر غریب کربلا تا بزرگراه همت و رخ مادر عملکرد سه ساله مدیریت شهری تهران روی میز جهان آرا «تازه نفس» با روایتی از نخبه قرآنی ایران صریح و شفاف با دبیر هیئت رئیس مجلس: ما هم باید پاسخگو باشیم «فرزند کبیر کوه»، روایتی از شهید هسته‌ای در شبکه افق سیما فصل دوم مجموعه مستند «رخ‌ مادر» به افق رسید انتخابات آمریکا و بایسته‌های سیاست خارجی واقع‌بینانه از تبلیغ تا آبادانی، داستان یک طلبه در محروم‌ترین نقطه ایران پخش مستند «شکارچی مجازی» با موضوع آزار و اذیت دختران و زنان «دل‌نوا» دل عاشقان حسین (ع) را تا کربلا می‌برد راهکارهای عملی برای زندگی سالم با محوریت طب سنتی در «انارستان» سومین قسمت ویژه برنامه «خیابان آزادی» به روی آنتن افق راز خوانش انقلاب اسلامی از سوژه‌ها مستند «اشک» روایتی متفاوت از سوگواری بر سالار شهیدان روایتی از شهید تاسوعا از قاب شبکه افق تله‌تئاتر «کاتب اعظم» تاسوعا و عاشورا پخش می‌شود روایت یکی از کهن‌ترین عزاداری محرم در مستند «آبی برای سقایی» گنجینه نواهای عاشورایی «مثل سرو» نمادی از حیات شهدا «سید معطر» ذاکری که تنها به عشق اهل بیت می‌خواند تدارک مستندهای ویژه شبکه افق برای ایام محرم افق محرمی سیما «گوهرشاد» به روی آنتن افق هفته عفاف و حجاب با ویژه برنامه «خیابان آزادی» در ستاد امر به معروف چه می‌گذرد؟ این است حقیقت غرب: بازداشت به خاطر چند پست در صفحه شخصی روایتی از کودتای نوژه در مستند «آنچه گذشت» روایتی از امید و توسل در مستند «فرشی برای رُستن» کار جهادی؛ مسیری امتحان پس داده پیش روی دولت چهاردهم شبکه افق در اولین روز محرم سیاه پوش می‌شود فصل اول «نجلا» در قاب افق «خانه‌های نورانی» با روضه‌های سید الشهدا (ع) مستندهای افق رنگ و بوی محرم گرفت مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها