مشاهده خبر

شنبه 28 مرداد 1402
وارونگی

زنان در هالیوود

برنامه 360 درجه با موضوع «زنان در هالیوود» جمعه شب از شبکه افق پخش شد.

0

اگر از آدم های مختلف شرق و غرب عالم بپرسید وقتی واژه زن ستیزی می شنوند اولین تصویری که در ذهنشان می آید چیست، جواب خیلی از آنها کشورهای حاشیه خلیج فارس و عرب و ایران و اسلام است؛ یکی از ریشه های این تصاویر کلیشه که در ذهن و مغز چند میلیارد نفر نفوذ کرده است، جایی نیست جز هالیوود.

هالیوود این روزها یکی از نمادهای مبارزه برای حقوق زنان و برابری جنسیتی است. در هالیوود مردها با زن ها برابر هستند. از سال 1915 تا به امروز 15 درصد از فیلم های هالیوود نقش اصلی آن ها زن بوده است.

سال 2013 نیویورک تایمز گزارشی منتشر کرد و براساس آن گزارش از 700 فیلمی که در آن سال ساخته شده بود فقط  در 15 درصد این فیلم ها زن ها نقش اصلی داشتند. عاوه بر این تا سال 2015 ، کارگردانی زن 8 درصد، و نویسندگی 16 درصد، تدوین 21 درصد و تهیه کنندگی 26 درصد و فیلمبرداری 4 درصد بوده است.

سال 2017 آکادمی فیلم نیویورک درباره دستمزد بازیگران زن و مرد گزارشی منتشر کرد که نشان می داد مجموع 10 بازیگر مرد هالیوود روی هم 419 میلیون دلار بوده و این در حالیست که 10 زن بازیگر پردرآمد روی هم 226 میلیون دلار دستمزد گرفته بودند.

این تضادهای جنسیتی در هالیوود آنقدر زیاد بود که در سال 1998 دکتر مارتا لائوزن پژوهشگر و استاد دانشگاه سن دیه گو برای وضعیت زنان هالیوود عبارتی ساخت به نام سقف سلولوئیدی . این سف در واقع یک سقف کاذب پلاسیکی شفاف است و معنی آن این بود که مهم نیست زنان  درهالیوود چقر برای پیشرفت تلاش میکنند چون سر راه یشرفت همه آن ها یک سقف سلولوئیدی است که اجازه نمیدهد از یک جایی به بعد بالاتر بروند.

یکی از رسانه‌های آمریکایی با نام THE WRAP در یک گزارش گفته است که زنان برای استودیوی هالیوود دارای تاریخ مصرف هستند و با سن و زیبایی آنان نسبت مستقیم دارد. بازیگران زن هالیوودی به محض اینکه از یک سنی فراتر می‌روند، دیگر قابل استفاده نیستند و نقش‌های کمتری به آنان داده می‌شود.

در 50 فیلم برتر دنیا تنها یک کارگردان زن وجود دارد و در سال 2019 فیلم کاپتان مارول توانست یک میلیارد دلار بفروشد که البته این فیلم نیز به صورت مشترک با یک بازیگر مرد بوده است.

در سال 2019 فیلمی با نام بام شل ساخته شد که به موضوع تعرض جنسی زنان که بر اساس یک داستان واقعی است، پرداخته بود و از این سال به بعد هالیوود تلاش کرد تا هر سال یک جایزه به زنان فیلم ساز اهدا کند، موضوعی که قبلا سابقه نداشت.

پس از این جریان، نقش اول فیلم‌های اکشن به زنان نیز داده شد که می‌توان به کاپتان مارول و زن شگفت انگیز اشاره کرد.

آخرین اخبار

روایتی از راهکار شهید فخری‌زاده برای زیارت حرم سیدالشهدا(ع) «داستان کافی» با روایتی از مبارزات انقلابی آیت الله کافی مستندهای آدینه شبکه افق بازخوانی موقعیت ژئوپولیتیک یمن در «چرا یمن؟» مستندهای شبکه افق در دومین ماه تابستان؛ از زائر غریب کربلا تا بزرگراه همت و رخ مادر عملکرد سه ساله مدیریت شهری تهران روی میز جهان آرا «تازه نفس» با روایتی از نخبه قرآنی ایران صریح و شفاف با دبیر هیئت رئیس مجلس: ما هم باید پاسخگو باشیم «فرزند کبیر کوه»، روایتی از شهید هسته‌ای در شبکه افق سیما فصل دوم مجموعه مستند «رخ‌ مادر» به افق رسید انتخابات آمریکا و بایسته‌های سیاست خارجی واقع‌بینانه از تبلیغ تا آبادانی، داستان یک طلبه در محروم‌ترین نقطه ایران پخش مستند «شکارچی مجازی» با موضوع آزار و اذیت دختران و زنان «دل‌نوا» دل عاشقان حسین (ع) را تا کربلا می‌برد راهکارهای عملی برای زندگی سالم با محوریت طب سنتی در «انارستان» سومین قسمت ویژه برنامه «خیابان آزادی» به روی آنتن افق راز خوانش انقلاب اسلامی از سوژه‌ها مستند «اشک» روایتی متفاوت از سوگواری بر سالار شهیدان روایتی از شهید تاسوعا از قاب شبکه افق تله‌تئاتر «کاتب اعظم» تاسوعا و عاشورا پخش می‌شود روایت یکی از کهن‌ترین عزاداری محرم در مستند «آبی برای سقایی» گنجینه نواهای عاشورایی «مثل سرو» نمادی از حیات شهدا «سید معطر» ذاکری که تنها به عشق اهل بیت می‌خواند تدارک مستندهای ویژه شبکه افق برای ایام محرم افق محرمی سیما «گوهرشاد» به روی آنتن افق هفته عفاف و حجاب با ویژه برنامه «خیابان آزادی» در ستاد امر به معروف چه می‌گذرد؟ این است حقیقت غرب: بازداشت به خاطر چند پست در صفحه شخصی روایتی از کودتای نوژه در مستند «آنچه گذشت» روایتی از امید و توسل در مستند «فرشی برای رُستن» کار جهادی؛ مسیری امتحان پس داده پیش روی دولت چهاردهم شبکه افق در اولین روز محرم سیاه پوش می‌شود فصل اول «نجلا» در قاب افق «خانه‌های نورانی» با روضه‌های سید الشهدا (ع) مستندهای افق رنگ و بوی محرم گرفت مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها