مشاهده خبر

دو شنبه 23 مرداد 1402

خنجر از پشت بایدن در توافق با ایران

یک کارشناس سیاسی گفت: اگر جریان‌های سیاسی داخلی با نگاه درست به موضوع بنگرند خواهند فهمید اتفاق اخیر یک دستاورد در حوزه سیاست خارجی در دولت سیزدهم است.

0

برنامه وارونگی با موضوعات سیاسی و فرهنگی و پاسخگویی به شبهات روز شنبه از شبکه افق پخش شد.

در بخش اول برنامه به اخبار جعلی منتشر شده در 24 ساعت شبانه روز گذشته از سوی رسانه‌های بیگانه منتشر شده است، پرداخته شد که از جمله این خبرها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: وال استریت: ایران برای کاهش تنش ها ذخیره اورانیوم 60 درصدی خود را کاهش داده، شایعه ثبت نام احمدی نژاد در انتخابات مجلس، طرح ساخت خانه های 25 تا 35 متری برای زوجین.

در بخش شبهه این برنامه به موضوع تبادل جاسوسان و بدهی بلوکه شده ایران در کره جنوبی و با حضور محمد قادری، کارشناس سیاسی پرداخته شد.

وی درباره علت تاخیر در این توافق گفت: این توافق که با تبادل زندانیان و آزاد سازی بخشی از منابع ارزی مسدود شده کشور، بین  ایران آمریکا رقم خورده است، حاصل گفت و گوهای حداقل یک‌سال الی نیم دو ساله است. اما در مقاطع مختلف آمریکایی‌ها، سنگ اندازی‌ها و عهد شکنی‌هایی انجام دادند و در بخشی بخصوص در پاییز سال گذشته به هوا و هوس اینکه اتفاقاتی در ایران خواهد افتاد، رسما اعلام کردند که مذاکره را ما از گزینه های روی میز با ایران خارج کردیم . کاملا توقف از سمت آمریکا بوده و متاسفانه با وارونه نمایی و تحریف حقایق به گونه‌ای القا می‌شود که به دلیل اینکه ایران دنبال باج گیری بوده است، روند مذاکره با تعلل و توقف همراه بوده است.

وی افزود: آنچه که در سبد ملت ایران گذاشته می‌شود را با رفتارها و گفتارهای جناحی وسیاسی مخدوش نکنیم. اما نکته‌ای را باید در نظر داشت، این است که آنچه که آن‌ها به عنوان کارنامه کاری  خود در دولت گذشته منتسب می‌کنند به خصوص تبادل جیسیون رضاییان، موضوعی است که اساسا ربطی به تیم مذاکره کننده برجامی در دولت قبلی ندارد.

وی درباره تفاوت ماجرای تبادل جیسون رضاییان با تبادل اخیر گفت: چند تفاوت عمده در این دو تبادل وجود دارد و چند موضوع مهم است: ماجرای مذاکرات برای تبادل جیسون رضاییان اساسا ربطی به تیم مذاکره کننده هسته‌ای ما نداشت و حاصل دستاوردهای نهادهای امنیتی بود که و به موزات مذاکرات برجامی توسط نهاد های امنیتی در حال پیگیری بود.

نکته دوم طرح بحث در رابطه با جریان تبادل رضاییان که پول نقد گرفتیم و این بار پول نقد نیست مرتبط است که در واقع به دلیل اینکه به مفاد برجامی اشراف ندارند، از این صحبت‌ها می‌کنند..

وی گفت: زمان آن رسیده است تا به این مرحله برسیم که داشته‌های خود را با صحبت‌های جناحی و سیاسی مخدوش نکنیم. فرض کنیم کاری در دولت قبل انجام شده است و اکنون میوه آن چیده می‌شود. این موضوع چه ایرادی دارد؟

قادری افزود: در بحث تبادل جیسون رضاییان چند مورد وجود دارد. اول اینکه تبادل جیسون رضاییان هیچ ارتباطی با مذاکرات نداشت و به موازات مذاکرات، توسط نهادهای امنیتی انجام شده است. نکته دوم در خصوص نقد بودن پولی است که در زمان تبادل رضاییان صورت گرفته، موضوع این است که بر اساس برجام این پولی که بلوکه شده باید در مسیری که الان تعیین شده است، خرج شود ضمن اینکه اگر این پول گرفته نمی‌شد ما مجبور بودیم از منابع ارزی دیگری استفاده کنیم که باعث می‌شد فشار بر بقیه بخش‌ها بیاید.

این کارشناس سیاسی گفت: اگر جریان‌های سیاسی داخلی با نگاه درست به موضوع بنگرند خواهند فهمید اتفاق اخیر یک دستاورد در حوزه سیاست خارجی در دولت سیزدهم است.

آخرین اخبار

روایتی از راهکار شهید فخری‌زاده برای زیارت حرم سیدالشهدا(ع) «داستان کافی» با روایتی از مبارزات انقلابی آیت الله کافی مستندهای آدینه شبکه افق بازخوانی موقعیت ژئوپولیتیک یمن در «چرا یمن؟» مستندهای شبکه افق در دومین ماه تابستان؛ از زائر غریب کربلا تا بزرگراه همت و رخ مادر عملکرد سه ساله مدیریت شهری تهران روی میز جهان آرا «تازه نفس» با روایتی از نخبه قرآنی ایران صریح و شفاف با دبیر هیئت رئیس مجلس: ما هم باید پاسخگو باشیم «فرزند کبیر کوه»، روایتی از شهید هسته‌ای در شبکه افق سیما فصل دوم مجموعه مستند «رخ‌ مادر» به افق رسید انتخابات آمریکا و بایسته‌های سیاست خارجی واقع‌بینانه از تبلیغ تا آبادانی، داستان یک طلبه در محروم‌ترین نقطه ایران پخش مستند «شکارچی مجازی» با موضوع آزار و اذیت دختران و زنان «دل‌نوا» دل عاشقان حسین (ع) را تا کربلا می‌برد راهکارهای عملی برای زندگی سالم با محوریت طب سنتی در «انارستان» سومین قسمت ویژه برنامه «خیابان آزادی» به روی آنتن افق راز خوانش انقلاب اسلامی از سوژه‌ها مستند «اشک» روایتی متفاوت از سوگواری بر سالار شهیدان روایتی از شهید تاسوعا از قاب شبکه افق تله‌تئاتر «کاتب اعظم» تاسوعا و عاشورا پخش می‌شود روایت یکی از کهن‌ترین عزاداری محرم در مستند «آبی برای سقایی» گنجینه نواهای عاشورایی «مثل سرو» نمادی از حیات شهدا «سید معطر» ذاکری که تنها به عشق اهل بیت می‌خواند تدارک مستندهای ویژه شبکه افق برای ایام محرم افق محرمی سیما «گوهرشاد» به روی آنتن افق هفته عفاف و حجاب با ویژه برنامه «خیابان آزادی» در ستاد امر به معروف چه می‌گذرد؟ این است حقیقت غرب: بازداشت به خاطر چند پست در صفحه شخصی روایتی از کودتای نوژه در مستند «آنچه گذشت» روایتی از امید و توسل در مستند «فرشی برای رُستن» کار جهادی؛ مسیری امتحان پس داده پیش روی دولت چهاردهم شبکه افق در اولین روز محرم سیاه پوش می‌شود فصل اول «نجلا» در قاب افق «خانه‌های نورانی» با روضه‌های سید الشهدا (ع) مستندهای افق رنگ و بوی محرم گرفت مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها