مشاهده خبر

پنج شنبه 29 تیر 1402

نظارت صدا و سیما بر نمایش خانگی سخت‌گیرانه تر می‌شود؟

اخیرا مطالب زیادی درباره مصوبه اخیر شورای عالی فرهنگی در خصوص نظارت ساترا بر شبکه نمایش خانگی منتشر شد و موضع گیری های مختلفی توسط مخالفان و موافقان صورت گرفت.

0

برنامه فرامتن با موضوعات اجتماعی و فرهنگی روز سه شنبه از شبکه افق پخش شد. در بخش خبرهای خوب و امیدبخش این برنامه به خبرهای خوب 24 ساعت گذشته پرداخته شد که از جمله آن اخبار می‌توان به این خبرها اشاره کرد: رشد 10 درصدی فولاد ایران در بهار1402، خودکفایی ایران در بازسازی قطعات توربین های گازی، بازسازی 61 درصد مسکن روستایی بوشهر، کشف پادزهر قرص برنج توسط بانوی شیرازی.

در بخش بعدی این برنامه به موضوع نظارت ساترا بر شبکه نمایش خانگی با حضور، محمد صادق افراسیابی، معاون کاربران و تنظیم گری اجتماعی ساترا و سعید مرادی، مدیر عامل اتحادیه تولید کنندگان فیلم و سریال ایران به عنوان مهمانان برنامه پرداخته شد.

افراسیابی در این خصوص گفت: در 31 خرداد شورای عالی فرهنگی مصوبه ای درباره تقسیم کار بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما صادر کرد. در این مصوبه ذکر شد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی علاوه بر صدور مجوز در حوزه سنتی؛ حوزه صوت و تصویر فراگیر را نیز بر عهده بگیرد. حوزه بازی های رایانه ای، حوزه کتاب الکترونیک و صوتی، حوزه موسیقی، حوزه خبری و رسانه ای و حوزه فیلم از این جمله هستند.

افراسیابی ادامه داد: در این مصوبه صدور مجوز در پنج حوزه بر عهده سازمان صدا و سیما قرار می گیرد که شامل حوزه سریال های نمایش خانگی، شبکه های ناشر محور، برنامه های تلوزیونی، رسانه های کاربرمحور، رسانه های ناشر محور و پخش زنده. مجوز برنامه های تلوزیونی و نمایش خانگی یک شورای تولید دارد به نام ساترا و شورای انتشار در هر کدام از این دو شورا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طبق مصوبه شورای عالی فرهنگی دو نماینده دارد که در شوراهای تولید و انتشار محتوا عضو هستند و در نهایت رایی که شورا می دهد؛ لازم الاجرا است. همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد پیشنهاد خود را آماده کند و در نهایت باید به یک دیدگاه مشترک راجع به آیین نامه برسند ولی تهیه آیین نامه بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی افزود: فیلم سینمایی برای پرده سینمایی باید مجوز بگیرد و برای نمایش خانگی باید جداگانه مجوز بگیرد.

مدیر عامل اتحادیه تولید کنندگان فیلم و سریال ایران گفت: 99 درصد پلتفرم های نمایش خانگی به ساترا تمکین کرده اند و تمام کسانی که در زمینه نمایش خانگی فعال هستند عضو اتحادیه تولید کنندگان فیلم  و سریال هستند.

افراسیابی خاطرنشان کرد: بند 6 در مصوبه وجود دارد که در این بند شورای سیاست گذاری محتوایی تشکیل می شود و نمایندگان سازمان صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نمایندگان رؤسای قوا، رئیس مرکز ملی فضای مجازی سه نفر از اعضای عالی شورای فرهنگی و دو نفر از کارشناس حوزه رسانه صوت و تصویر فراگیر عضو این شورا خواهند بود و در این شورا ضوابط و آیین نامه های مربوط به این حوزه تدوین می شود.

وی گفت: سریال رهایم کن از فیلیمو بدون مجوز پخش شد و سازمان صدا و سیما شکایت خود را در این مورد ثبت کرد و تبلیغات محیطی آن به دلیل نداشتن مجوز توسط شهرداری تهران جمع آوری شد. نیو کمپ مجوز گرفته و با مجوز پخش شد. سریال پوست شیر از فیلم نت تمام قسمت های آن مجوز داشت جز قسمت آخر. طناز روبیکا بدون مجوز پخش شد و از 6 قسمت آن به چهار قسمت مجوز داده شد. روبیکا می تواند دوباره با اصلاحات این سریال را منتشر کند.

مرادی افزود: ساترا و اتحادیه تلاش می کند که تولیدکنندگان خصوصی را حمایت کند. کسانی هستند که با ساترا مشکل دارند که این اشخاص نه تولیدکننده هستند و نه سکویی دارند.

در بخش میز فرهنگ و هنر نیز به موضوع مستند «تغییر یک مأموریت» با حضور سجاد ریاحی، نویسنده و کارگردان این مستند به عنوان مهمان برنامه پرداخته شد.

وی درباره این مستند گفت: بعد از بررسی تمام پروژه ها و قله های موفقیت جمهوری اسلامی ایران که وجه مشترک همه این ها حمایت مقام معظم رهبری بود به نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی رسیدیم. با تحقیقات و پژوهش هایی که انجام دادیم به این مساله رسیدیم که رهبر بیش ترین تاکید و حمایت را بر این حوزه داشته و در واقع نقطه شروع خودکفایی ما از نیروی هوایی ارتش بود که بعدا به نیروهای دیگر ارتش و نیروهای نظامی دیگر سرایت پیدا کرده و آن ها وارد بحث خودکفایی شدند. در این مستند به سراغ اشخاصی که در دهه 60 دست اندرکار این پروژه ها بودند، رفتیم و مصاحبه ها را انجام دادیم.

آخرین اخبار

روایتی از کودتای نوژه در مستند «آنچه گذشت» روایتی از امید و توسل در مستند «فرشی برای رُستن» کار جهادی؛ مسیری امتحان پس داده پیش روی دولت چهاردهم شبکه افق در اولین روز محرم سیاه پوش می‌شود فصل اول «نجلا» در قاب افق «خانه‌های نورانی» با روضه‌های سید الشهدا (ع) مستندهای افق رنگ و بوی محرم گرفت مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها