سید علی سیدان، سردبیر مجله سوره به عنوان یکی از مهمانان این برنامه ضمن گرامیداشت یاد وخاطره امام راحل و قیام 15خرداد با اشاره به منظومه فکری امام خمینی اظهار کرد: تا پیش از انقلاب بخشهای مختلف هنر مانند سینما تا موسیقی هنرهای تجسمی دارای فرمها و قالبهای تعیین شدهای بودند که عمدتا به سفارش دربار ساخته میشد.
انقلاب و جریان پس از انقلاب با دشواری زیادی در عرصه هنر مواجه بود. انقلاب با داشتن فرم و قالبی دیگر در پی آن بود تا آنچه که در گذشته وجود داشته است را ویرایش کند. از جمله این ویرایشها را میتوان در عرصه موسیقی یافت؛ تا پیش از انقلاب با دو دسته موسیقی مواجه هستیم که فرم و قالب خودش را دارد و پس از اانقلاب و با عوض شدن شرایط، قالب دیگری بر تن موسیقی ایرانی مینشیند و سرود انقلابی میتواند به عنوان یک هنر رسمی انقلابی در میان مردم رواج یابد. در سایر عرصههای هنری نیز اینکه بود که هنر پس از انقلاب با فرمدهی خاص خود در صدد ویرایش هنر پیش از خود بود.
مهمان دیگر این برنامه حجتالله عدالتپناه، مستندساز بود. وی با اشاره به میدانهای مختلف هنری پس از انقلاب افزود: اعتمادی که امام به مردم داشت و شخصیتی که به مردم داده بود یکی از نقاط بارز و جدی در اندیشه امام خمینی بود. وی گفت: این نوع نگاه به مردم با تبلور بخشی از آن در عرصه هنر انقلابی است که توسط مردم شکل میگیرد. به طور مثال میتوان به سرودهای انقلابی و تئاترهای مسجدی در آن مقطع اشاره کرد.
عدالتپناه گفت: هنرمند انقلابی به این گونه بروز و ظهور پیدا کرد که بخشی از انتقادهای خود نسبت به مسائل مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را در قالب هنر به گوش مسئولان برساند. حتی شاعران اوایل انقلاب مانند سلمان هراتی، حسن حسینی و قیصر امینپور از جمله افرادی بودند که هنر اعتراض درست و صحیح را در قالب هنر و شعر بنیان نهادند. و اینگونه بود که اندیشه امام در آثار بسیاری از هنرمندان انقلابی تبلور جدی پیدا کرد.