مشاهده خبر

سه شنبه 23 اسفند 1401

روابط ایران و عربستان روی ریلی جدید

برنامه نقش جهان در پخش این هفته خود به موضوع توافق اخیر ایران و عربستان سعودی پرداخته است.

0

به گزارش روابط عمومی شبکه افق سیما، عباس مقتدایی، نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در برنامه نقش جهان گفت: کشور ما در منطقه موقعیت بسیار مهمی دارد که این با نقش آفرینی ایران در منطقه باعث شده که نقش بسیار مهمی در منطقه داشته باشد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی نفوذ معنوی ایران در منطقه بسیار گسترش داشته است. در حوزه فرهنگی بسیار فراتر از مرزهای سیاسی هستیم که به دنبال ایجاد وحدت در منطقه هستیم و این با خواسته قدرت‌های فرامنطقه‌ای در تناقض است.

وی افزود: جمهوری اسلامی پیام آور صلح است. حال اگر این فضا را داشته‌ باشیم بسیار طبیعی است که رژیم صهیونیستی که منافع خود را در چند دستگی کشورهای مهم منطقه می‌دانند از این توافق بسیار عصبی شوند. از این جهت موضوعی که امروز اتفاق افتاده است، مهمترین موضوع سیاست خارجی ایران است.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد: عربستان امروز به این مهم دست یافته است که اگر می‌خواهد در منطقه نقش خود را به خوبی ایفا کند باید به سمت ایران بیاید و ایران هم پیشتر اعلام کرده بود که در جهت ایجاد وحدت بین کشورهای مسلمان آماده گذشت و مذاکره است. بنابراین گفتگوها بین ایران و عربستان از 2021 آغاز شد و پس از 5 دور مذاکره امروز به این توافق رسیده‌اند.

وی ادامه داد: عربستان در مقطعی تحت تاثیر سیاست‌های آمریکا و به خصوص ترامپ بوده است و اقداماتی را صورت داده است. جمهوری اسلامی اما همیشه بر این مهم تاکید داشته است که کشورهای مسلمان نباید با هم مشکلی داشته باشند و اگر هم موضوعی بود نباید در فضاهای دشمنی همچون خانواده حل شود. به عنوان مثال چرا باید کشورهای عربی همچون امارات در آن سوی خلیج فارس با کشور مقتدری چون ایران در این سوی خلیج فارس اختلاف داشته باشند. این اختلاف چیزی جز تلاش آمریکایی‌ها برای بر هم زدن ثبات منطقه نیست.

مقتدایی خاطرنشان کرد: امروز سیاست آسیایی آقای رئیس جمهور و به طور کلی کشور جواب داده است. ایران در سازمان شانگهای عضو رسمی هستیم و با بسیاری دیگر از کشورهای بزرگ آسیایی هم پیمان هستیم. امروز ایران یک کشور امن دارای اقتدار است و این شرایط با همکاری با دیگر کشورهای همسایه چون عربستان می‌تواند پیشتر از پیش تقویت شود.

وی توضیح داد: امروز با توجه به شرایط جدید در منطقه جنگ طلبان منزوی شده‌اند. علت ترس اینها قدرت مند شدن ایران است. زیرا تا به امروز با کوفتن بر طبل ایران هراسی ماهیت خود را حفظ کرده‌اند ولی این موضوع دیگر شوخی بیش نیست و همه کشورهای همسایه دیگر فهمیده‌اند که ایران به دنبال جنگ و نابودی در جهان نیست. امروز روابط ما با کشورهای دیگر همچون هند نیز بسیار گسترش یافته است.

آخرین اخبار

مستندهای شبکه افق از اقتصاد مقاومتی تا مفاخر ایران زمین روایتی از راهکار شهید فخری‌زاده برای زیارت حرم سیدالشهدا(ع) «داستان کافی» با روایتی از مبارزات انقلابی آیت الله کافی مستندهای آدینه شبکه افق بازخوانی موقعیت ژئوپولیتیک یمن در «چرا یمن؟» مستندهای شبکه افق در دومین ماه تابستان؛ از زائر غریب کربلا تا بزرگراه همت و رخ مادر عملکرد سه ساله مدیریت شهری تهران روی میز جهان آرا «تازه نفس» با روایتی از نخبه قرآنی ایران صریح و شفاف با دبیر هیئت رئیس مجلس: ما هم باید پاسخگو باشیم «فرزند کبیر کوه»، روایتی از شهید هسته‌ای در شبکه افق سیما فصل دوم مجموعه مستند «رخ‌ مادر» به افق رسید انتخابات آمریکا و بایسته‌های سیاست خارجی واقع‌بینانه از تبلیغ تا آبادانی، داستان یک طلبه در محروم‌ترین نقطه ایران پخش مستند «شکارچی مجازی» با موضوع آزار و اذیت دختران و زنان «دل‌نوا» دل عاشقان حسین (ع) را تا کربلا می‌برد راهکارهای عملی برای زندگی سالم با محوریت طب سنتی در «انارستان» سومین قسمت ویژه برنامه «خیابان آزادی» به روی آنتن افق راز خوانش انقلاب اسلامی از سوژه‌ها مستند «اشک» روایتی متفاوت از سوگواری بر سالار شهیدان روایتی از شهید تاسوعا از قاب شبکه افق تله‌تئاتر «کاتب اعظم» تاسوعا و عاشورا پخش می‌شود روایت یکی از کهن‌ترین عزاداری محرم در مستند «آبی برای سقایی» گنجینه نواهای عاشورایی «مثل سرو» نمادی از حیات شهدا «سید معطر» ذاکری که تنها به عشق اهل بیت می‌خواند تدارک مستندهای ویژه شبکه افق برای ایام محرم افق محرمی سیما «گوهرشاد» به روی آنتن افق هفته عفاف و حجاب با ویژه برنامه «خیابان آزادی» در ستاد امر به معروف چه می‌گذرد؟ این است حقیقت غرب: بازداشت به خاطر چند پست در صفحه شخصی روایتی از کودتای نوژه در مستند «آنچه گذشت» روایتی از امید و توسل در مستند «فرشی برای رُستن» کار جهادی؛ مسیری امتحان پس داده پیش روی دولت چهاردهم شبکه افق در اولین روز محرم سیاه پوش می‌شود فصل اول «نجلا» در قاب افق «خانه‌های نورانی» با روضه‌های سید الشهدا (ع) مستندهای افق رنگ و بوی محرم گرفت مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها