مشاهده خبر

سه شنبه 15 خرداد 1403

دنیایی نو به نام «عصر خمینی»

برنامه تلویزیونی «جهان آرا» دوشنبه شب 14 خردادماه با عنوان امام خمینی(ره)؛ یک حقیقت همیشه زنده روی آنتن زنده شبکه افق رفت.

0

مهمان این برنامه، حجت‌الاسلام و المسلمین احمدرضا حاجتی، استاد حوزه و دانشگاه و نویسنده کتاب عصر امام خمینی(ره)، بود.

یک اعتراف تلخ؛ هنوز امام خمینی(ره) را نشناخته‌ایم

او در گفت‌وگو با محمدرضا باقری اظهار کرد: باید این اعتراف تلخ را داشته باشیم که در زمینه امام خمینی(ره) و امام شناسی، دچار فقر مفرط هستیم و اگر چاره‌ای برای آن نیندیشیم، دچار مشکل خواهیم شد.

حاجتی افزود: ابعاد مختلف این شخصیت الهی هنوز برای جامعه به درستی تبیین نشده، قصد تقدیس بی جا نداریم و فضائل بی جایی ذکر نخواهیم کرد ولی حقیقت این است که امام خمینی(ره) منبعی الهی بود و فعل و گفته و کنش او، بر همین اساس محسوب می‌شد چون خودش ذوب در اسلام بود.

بهترین استاد شناخت امام خمینی(ره) بهترین شاگرد ایشان است

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: بهترین استاد شناخت امام خمینی(ره)، بهتری شاگرد او یعنی رهبر معظم انقلاب است؛ ایشان نخستین کسی بودند که مجلس عزاداری امام خمینی(ره) را به رویدادی برای تولید محتوای معارفی تبدیل کرده‌اند.

او ادامه داد: یکی از آسیب‌‎های مهم این است که سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) را به مجلس ختم تبدیل کنیم، در حالیکه ایشان امامی جاری و ساری در دوران کنونی ما هم هستند.

کمی از آن سیلی غفلت از امام خمینی(ره) را خورده‌ایم

حاجتی با بیان اینکه چند سال قبل رهبر معظم انقلاب فرمودند اگر ملت ایران از خط امام فاصله بگیرد سیلی خواهد خورد، و کمی از این سیلی را هم خوردیم عنوان کرد: در اثر غفلت کارگزاران در یک بخشی از دولت، اقدام به کارهایی شد که امکان داشت منجر به تحقیر ملت ایران شود و تلخی آنها هنوز هم باقی است.

نه غرب امام خمینی(ره) را کامل شناخته نه ما

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: امام خمینی(ره) و اندیشه ایشان یک ابر مسئله است، دنیای غرب آن را نمی‌فهمد چون معیارهای ماتریالیستی را ملاک فهم و تحلیل قرار می‌دهند در حالیکه امام راحل موجودی فرا مقیاس بودند، و ما هم به خاطر عدم اقدام، مشکل فهم کامل ایشان را داریم.

مهمترین ویژگی حضرت روح‌الله از نظر نویسنده کتاب عصر امام خمینی

او با تاکید بر اینکه ذو ابعاد بودن، مهمترین ویژگی امام خمینی(ره) بود؛ او ریشه در آب حیات اسلام داشت و رشد چشمگیری داشت گفت: در واقع ایشان شخصیتی به واقع رشید از منظر دین الهی بودند.

حاجتی تصریح کرد: شهید آیت‌الله رئیسی که شاگرد مکتب امام بود؛ او و همراهان شهیدش مگر نه اینکه از این دنیا رفته بودند؟ پس این همه جمعیت در تشییع آنها چه می‌کرد؟ این به خاطر حیات دوباره آنها بود چه اینکه بر سر سفره و مکتب اسلام و رهنمودهای امام راحل نشسته بودند.

نقش امام خمینی(ره) در باز تولید قدرت مردم ایران

این نویسنده و پژوهشگر گفت: امام خمینی(ره) معنای شکست و پیروزی را بازتعریف کرده و از این طریق بازتولید مفهوم قدرت را در ایران انجام داد و به این ترتیب، رزمندگان دست خالی در جبهه‌ها به عنصری قدرتمند تبدیل شدند.

تاثیر امام خمینی(ره) در ناشناخته بودن دکترین نظامی ایران برای دشمنان

او ادامه داد: یکی از مشکلات دشمنان انقلاب اسلامی در مواجه نظامی با ایران این است که از دکترین نظامی جمهوری اسلامی سر در نمی‌آورند چون امام خمینی(ره) مفاهیم معنوی را در منبع تولید قدرت وارد کرده است.

روشنفکران غرب‌زده حرف امام را قبول نداشتند ولی حالا واقعیت آشکار است

حاجتی تصریح کرد: امام خمینی(ره) فرموده بودند ما ابهت ابرقدرت‌ها را شکستیم و جنگ ما فتح فلسطین را در پی خواهد داشت و این قرن، زمان نابودی ابرقدرت‌های شرق و غرب است البته برخی از همین آقایان روشنفکر عمیقا غرب‌زده می‌گفتند غرب قبله‌گاه آمال ماست و مگر می‌شود خدشه‌ای به آن وارد شود؟

آخرین اخبار

صنعت هزار توی خودرو در ایران: شرکت‌هایی که به جای ایمن‌سازی، گاوداری می‌کنند مجموعه مستند «خسته نباشید» به روی آنتن افق سیما مهرآفرین؛ روایتی جدید از بزرگراه همت سفر به اعماق ایران با شبکه افق؛ از رخ مادر تا پرده‌خوانی سینمای دفاع مقدس عقلانیت حسینی یا کارناوال حکومتی؟ بررسی جریان شناسی حوادث حوزه مروی از ابتدا تا کنون اگر بنیانگذار تلگرام به جای فرانسه در ایران دستگیر می‌شد، رسانه‌ها چه می‌کردند؟ پذیرایی از زائران عراقی حرم رضوی در «السلطان» فرشتگان؛ روایتی جدید از بزرگراه همت رازهای رهبری حزب الله به روی آنتن افق پخش مستندهای «قطعه‌ای از بهشت» و «السلطان» به مناسبت شهادت امام رضا(ع) مجموعه مستند «تجربه ماندگار» یک یادگاری برای روزگار آینده‌مان «ظهر داغ تابستان؛ خیابان پاستور» در شبکه افق روایتی متفاوت از شکل گیری حزب الله لبنان در مستند «حبیب مقاومت» داستان «الکترو دوستی» نوجوان کرمانی از قاب شبکه افق «یکه سوار»، داستان یک انقلابی ناشناخته «آقای دادستان» از شبکه افق «سفره داران» با روایتی از خادمی جانبازان دفاع مقدس «یک سال پاکی» برای زائر حسین(ع) شدن از اربعین تا مبارزه با طاغوت پهلوی؛ هفته‌ای پر بار با مستندهای شبکه افق یک قدم باقی ست تا آن اجتماع قلب‌ها چرا آمریکایی‌ها به دنبال آتش‌بس در مذاکرات دوحه نیستند؟ رونمایی از یک مستند چالشی و مطالبه‌گر/ کار بانک بنگاهداری نیست! مستند «تنبیه» به روی آنتن افق سیما/ چه تسلیحاتی انتظار رسیدن به خاک تل‌آویو را دارند؟ تناقض در رفتار بانک‌ها به روایت مستند «کار بانک بنگاه داری نیست!» کارنامه دولت سیزدهم در تامین کالاهای اساسی طلبه‌ای خلاق، مدرسه‌ای قرآنی؛ روایتی جدید از بزرگراه همت رونمایی مستند «کار بانک؛ بنگاه داری نیست!» در خبرگزاری مهر افق جدیدی از مستند‌ها را با شبکه افق تجربه کنید مستند «نومن» با روایتی از مسلمان شدن سه شهروند آلمانی «در برابر تاریکی»؛ معرفی اسطوره‌های ورزشی حامی فلسطین و ضد صهیونیسم جهانی روایتی از حذف مخالفین رژیم صهیونیستی در کافه مستند افق روایتی از کشتی گیر فوق سنگین آزاد کشورمان در تازه نفس باند تروریستی که دولتش می‌نامند! آیا می‌توانم یک ویژگی اخلاقی در خودم پیدا کنم که بسیار مهم باشد؟ «محرم دل» از افق دمشق روزهای داغ بعد از واقعه «خانه حنیفا» قصه امید در دل کوره‌های آجرپزی تاریخچه‌ای از مقاومت فلسطین در مستندهای هفتگی شبکه افق بررسی ابعاد مختلف ترور شهید اسماعیل هنیه آزادی غربی و نمایش عریان اباحه‌گری در افتتاحیه المپیک پاریس فصل دوم «نجلا» با یک ملودرام عاشقانه در قاب افق دستان کوچک، آینده‌ای بزرگ با «سلام به آینده» آنچه از عملیات مرصاد ناگفته مانده است کودک کار دیروز ، کارآفرین برتر امروز مستندهای شبکه افق از اقتصاد مقاومتی تا مفاخر ایران زمین روایتی از راهکار شهید فخری‌زاده برای زیارت حرم سیدالشهدا(ع) «داستان کافی» با روایتی از مبارزات انقلابی آیت الله کافی مستندهای آدینه شبکه افق بازخوانی موقعیت ژئوپولیتیک یمن در «چرا یمن؟»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها