مشاهده خبر

سه شنبه 8 خرداد 1403

نظم نوین جهانی و افول هژمون آمریکا

برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» سه‌شنبه شب هشتم خردادماه با موضوع نظم نوین جهانی و افول هژمون آمریکا، روی آنتن زنده شبکه افق رفت.

0

در بخش نخست، مهدی آقا موسی طهرانی به مرور آخرین اخبار و حواشی جنگ غزه و حمله صهیونیست‌ها به رفح پرداخت و سپس ارتباط اینترنتی با پیتر فورد - سفیر سابق انگلیس در سوریه – برقرار شد.

دلیل به رسمیت شناختن فلسطین توسط کشورهای اروپایی چیست؟

او در گفت‌وگو با سید حسین حسینی اظهار کرد: اروپایی‌ها در قبال اتفاقات امروز غزه، خود را مقصر می‌دانند چه اینکه در ابتدای بحران، در کنار اسرائیل قرار گرفتند و فلسطینی‌ها را تنها گذاشتند به همین دلیل احساس گناه می‌کنند.

فورد افزود: اتفاقات 200 روز گذشته موجب شد برخی کشورهای اروپایی مثل اسپانیا، ایرلند و نروژ به موضع‌گیری‌های خود فکر کنند هر چند دانمارک و برخی دیگر از کشورها همچنان درگیر فشارهای آمریکا قرار دارند.

این تحلیلگر سیاسی گفت: در این بین اسرائیل می‌بیند که دوستان اروپایی‌ خود را از دست داده و حتی احتمال دارد تحریم‌ها علیه فلسطینی‌ها هم کاهش یابد.

روایت 53 روز تاریک در زندان‌های اسرائیل

در ادامه گزارش اختصاصی به افق فلسطین از غزه پخش شد؛ جایی که بیش از هفت هزار فلسطینی هم اکنون در زندان‌های اسرائیل به سر می‌برند؛ عبدالله کمیل خبرنگار اختصاصی به افق فلسطین با برخی از فلسطینی‌های تازه آزاد شده گفت‌وگو کرده و از آنها درباره شرایط زندان پرسیده است.

یکی از این افراد که بعد از هفتم اکتبر بازداشت شده بود می‌گوید: به شکل وحشیانه‌ای بازداشت شدم و در دوره زندان هم رفتارهای کاملا غیر انسانی با ما می‌شد، خدمات پزشکی بسیار محدود بود و البته من را هم به حال خود رها کردند و هیچ وقت ویزیت نشدم؛ نکته عجیب اینکه او در بیمارستان خان یونس دستگیر شده بود و در بیمارستان شفا هم آزاد شد و در این مدت صلیب سرخ جهانی و دیگر سازمان‌های بین‌المللی سراغی از او نگرفتند.

چرا اسرائیل بر جنایات خود افزود است؟

در ادامه حسن محمد میرزایی - مدیر اندیشکده مطالعات جهان اسلام دانشگاه جامع امام حسین(ع) - در استودیوی شبکه افق حضور یافت و به گفت‌وگو با حسینی پرداخت.

او اظهار کرد: اسرائیل با هدف نابودی کامل حماس و آزادی اسرای صهیونیست جنگ غزه را شروع کرد، بعد از هشت ماه نه تنها به این اهداف نرسیده بلکه همچنان از غزه موشک‌های فراوانی به سمت تل آویو شلیک می‌شود؛ امروز صهیونیست‌ها جنگ را به مقاومت باخته‌اند به همین دلیل سعی می‌کنند با حملات وحشیانه، مردم فلسطین را بترسانند اما نتیجه عکس دیده‌اند و شاهد حمایت بیشتر مردم از مقاومت هستند.

جوانان آمریکا بزرگ‌ترین مشکل بایدن در انتخابات هستند

محمد میرزایی افزود: امروز بیشتر جوانان آمریکایی طرفدار تشکیل یک کشور فلسطینی از بحر تا نهر به دست اسلامگرایان و مجاهدان فلسطینی هستند، این یک معضل بزرگ برای جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود.

وقتی نظم نوین غربی فرو می‌ریزد

مدیر اندیشکده مطالعات جهان اسلام دانشگاه جامع امام حسین(ع) با بیان اینکه اتفاقاتی که بعد از هفتم اکتبر رخ داد، فراتر از حوادث دریای جنوبی چین و جنگ اوکراین، نشان‌دهنده تغییر در نظم جهانی مد نظر آمریکاست گفت: بعد از جنگ سرد، آمریکا فرهنگ و سیاست خود را به عنوان هژمون جهانی اعمال کرد و بسیاری از کشورها این موضوع را پذیرفته بودند ولی از سال 2008 به بعد، شاهد اتفاقاتی بودیم که به نام افول هژمونی آمریکا شناخته می‌شود.

سه مولفه اصلی نظم نوین جهانی؛ افول آمریکا و قدرت یافتن ایران

او تصریح کرد: نظم جدیدی که در حال شکل‌گیری در سطح جهانی است، شامل سه مولفه اصلی خواهد بود؛ نخست اینکه آمریکا از جایگاه هژمون به یک قدرت بزرگ تنزل می‌یابد که به افول ایالات متحده مشهور است نه اینکه فرو بپاشد؛ شاخصه دوم انتقال قدرت از غرب به شرق و قدرت یافتن چین، ایران و روسیه و مولفه سوم هم افزایش قدرت جبهه مقاومت به رهبری جمهوری اسلامی است.

سازمان‌های بین‌المللی برای تامین منافع غرب تاسیس شده‌اند

میرزایی با بیان اینکه ساز و کار و نظام‌های بین‌المللی همگی در راستای تامین منافع قدرت‌های بزرگ و بالاخص بازتولید هژمون غربی تعریف شده‌اند عنوان کرد: می‌بینیم وتوی آمریکا، تمام قطعنامه‌های شورای امنیت را بی اثر می‌کند.

مدیر اندیشکده مطالعات جهان اسلام دانشگاه جامع امام حسین(ع) افزود: بعد از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق، همه دنیا به تجاوز رژیم صهیونیستی اعتقاد داشتند ولی شورای امنیت سکوت کرد چون منافع آمریکا در سکوت بود.

به گفته او، پرونده شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل به خاطر نسل‌کشی در دادگاه لاهه مطرح و حتی حکم توقف جنگ هم صادر شده است ولی اسرائیل به آن تمکین نمی‌کند.

آمریکا اگر می‌خواست طی چند هفته جنگ غزه را تمام می‌کرد

میرزایی خاطرنشان کرد: اینکه فکر کنیم آمریکا می‌خواهد به مردم غزه کمک کند ولی اسرائیل اجازه نمی‌دهد، ساده‌اندیشانه است، ایالات متحده کمک‌های محدود خود را هم به دریا می‌ریزد در حالیکه می‌توان آنها را روی خشکی فرود آورد.

او ادامه داد: کافی است آمریکا تا چند هفته کمک‌های نظامی خود را به اسرائیل قطع کند تا همه ببینند جنگ به چه سمتی می‌رود.

حملات اسرائیل به رفح عامدانه و برنامه‌ریزی شده است

در انتها هم ارتباط مستقیم با مازن بلبیسی – خبرنگار اختصاصی به افق فلسطین در غزه – برقرار شد؛ او با اشاره به حملات گسترده صهیونیست‌ها به رفح اظهار کرد: رژیم صهیونیستی فراتر از خانه‌های مسکونی، آوارگان چادرنشین را هم مورد حمله قرار داده و به کشتار آنها دست زده است.

بلبیسی افزود: شدت انفجار بمب‌ها به گونه‌ای بود که شاهد جدا شدن سر افراد از بدن آنها بودیم؛ اسرائیل همچنین همان مناطق دو شب گذشته را مورد هدف قرار داد که نشان می‌دهد این حملات عامدانه هستند.

تنها سوال مردم غزه یک چیز است

خبرنگار اختصاصی به افق فلسطین گفت: مردم غزه یک سوال بزرگ دارند، اینکه جنگ کی تمام می‌شود و آتش بس چه روزی برقرار خواهد شد؟ آنها هشت ماه است در چادر و در مناطق غیر امن زندگی می‌کنند، دسترسی به آب بسیار مشکل است و با شدت یافتن تجاوز نظامی صهیونیست‌ها، بر حجم مشکلات افزوده می‌شود.

اسرائیل همه راه‌ها را به روی غزه بسته است؛ 20 روز است هیچ کمکی نیامده

او با بیان اینکه 20 روز است که هیچ کمکی به مردم غزه نرسیده عنوان کرد: تنها برخی کامیون‌ها اجازه یافته‌اند از کرانه باختری به غزه وارد شوند.

بلبیسی افزود: قرار بود طبق توافق آمریکا و مصر، برخی کمک‌ها از گذرگاه ابوسالم وارد شود که رژیم صهیونیستی جلوی کامیون‌ها را گرفت.

آتش زدن کمک‌های ارسالی به غزه توسط شهرک‌نشینان

خبرنگار اختصاصی به افق فلسطین خاطرنشان کرد: شهرک‌نشینان با حمایت ارتش اسرائیل، کمک‌های ارسالی به غزه را متوقف کرده و آنها را آتش می‌زنند؛ صهیونیست‌ها در واقع می‌خواهند بگویند مردم هستند که نمی‌گذارند کامیون‌ها به غزه بروند ولی این دروغ است و اگر حمایت ارتش اسرائیل نباشد، چنین کاری ممکن نبود.

آخرین اخبار

مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید پخش «بزرگ راه همت» و «برسد به دست رئیس جمهور» این هفته از شبکه افق دولتی که در فسادستیزی متفاوت بود بررسی دغدغه ذهنی پسرها در مستند «صفر یک» «دومینو» با موضوع همزیستی انسان و سگ روی آنتن می‌رود نقشه‌هایی که غرب برای غرب آسیا داشت اسرائیل در هراس از پاسخ سخت حزب الله زمینه‌سازی برای ظهور در برنامه «بزرگراه همت»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها