مشاهده خبر

شنبه 25 فروردین 1403

راستگرایان دینی در آمریکا و اسرائیل و مسئله جنگ غزه

برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» جمعه شب با موضوع عوامل فرسایشی شدن جنگ غزه و تاثیرگذاری نظم نوین جهانی در موضوع فلسطین، روی آنتن زنده شبکه افق رفت.

0

در بخش نخست، محمدعلی صمدی – کارشناس مسائل منطقه و تاریخ - در گفتاری کوتاه، به آرمان فلسطین و آن چیزی که جمهوری اسلامی و مردم ایران به آن معتقدند پرداخته است؛ تاریخ پر فراز و نشیب کشور فلسطین و اتفاقاتی که بعد از جنگ‌های جهانی اول و دوم رخ داد و به تشکیل کشور پادشاهی اردن و رژیم جعلی اسرائیل انجامید.

فرق ترامپ و بایدن برای اسرائیل در چیست؟

در ادامه ارتباط اینترنتی با دنیل لازار - تحلیلگر سیاسی در آمریکا – برقرار شد؛ او در گفت‌وگو با حسینی مجری به افق فلسطین اظهار کرد: جریان ارسال سلاح از آمریکا به رژیم صهیونیستی ادامه دارد و بایدن تصمیم گرفته است تمام و کمال پشت اسرائیل قرار بگیرد ولی ترامپ اینگونه نیست، اصولا او علاقه دارد بیشتر سر و صدا به راه بیندازد.

لازار افزود: ترامپ هم حمایت‌های خود از اسرائیل را خواهد داشت ولی بر اساس تاکتیک و راهبردهای خودش این کار را انجام می‌دهد.

چرا جنگ غزه تا امروز ادامه پیدا کرده است؟

پس از آن حجت‌الاسلام مسجد جامعی - استاد دانشگاه و کارشناس ژئوپلیتیک – در استودیوی شبکه افق حاضر شد. او در پاسخ به این سوال که چرا چرا جنگ غزه تا امروز ادامه پیدا کرده است اظهار کرد: بحران کانال سوئر و ماجرای خلیج خوک‌ها هر دو به سرعت جمع شدند، چون بعد از جنگ دوم جهانی نظام دو قطبی بین‌المللی شکل گرفت و این امکان وجود دارد که اینگونه مسائل را حل و فصل کنند.

مسجد جامعی افزود: بعد از فروپاشی شوروی، آمریکا نظم تک قطبی را پی گرفت و قدرت به راه انداختن مسائلی مثل جنگ اول خلیج فارس را هم داشت و جنگ بوسنی را هم تمام کند.

این کارشناس ژئوپلیتیک خاطرنشان کرد: جنگ دوم خلیج فارس آغاز افول قدرت آمریکا بود و به تدریج قدرت‌های جدیدی مثل چین ظهور کردند که موجب شد هژمونی آمریکا کاهش یابد.

او ادامه داد: به خاطر همین مسائل است که امروز امکان جمع کردن جنگ‌ها برای آمریکا وجود ندارد، حقیقتی که مصداق بارز آن در جنگ غزه دیده می‌شود.

خطر چین برای آمریکا بیشتر است یا روسیه؟

مسجد جامعی با بیان اینکه مسئله اصلی امروز آمریکا و غرب، قدرت چین است نه روسیه، در حقیقت نوعی نبرد تمدنی هم در این بین شکل گرفته است گفت: چینی‌ها توسعه به سبک غربی را در پیش نگرفته و نوع ارتباطش با کشورهای دیگران، متفاوت با غرب است.

حضور چین در جامعه جهانی فقط اقتصادی نیست

این استاد دانشگاه گفت: سیاست خارجی چین در حال حاضر، مصالحه‌جویانه و به نوعی کمک‌کننده رشد صنعتی و زیربنایی است ضمن اینکه خودشان را به شدت کنترل می‌کنند و یکی از محافظه‌کارانه‌ترین سیاست‌ها را در پیش گرفته‌اند.

او با بیان اینکه موضوع فقط اقتصادی نیست و چینی‌ها حتی در تعامل با آمریکا، مرتب بحث مشارکت را پیش می‌کشند خاطرنشان کرد: ظاهر رابطه چین با دیگر کشورها اقتصادی است ولی بر اساس یک چارچوب کلی و بزرگ‌تر قابل ارزیابی است.

نقش راستگرایان دینی آمریکا در حمایت از اسرائیل

مسجد جامعی تصریح کرد: مسئله دین در حوزه سیاسی و بررسی راست‌گرایی دینی در واقع نوعی ناسیونالیسم دینی و بحث هویتی است.

او با بیان اینکه راست‌گرایی مسیحی از قرن هجدهم در آمریکا شکل گرفت، در دوره ریگان ظهور بیشتری یافت و در دوره ترامپ به اوج خود رسید گفت: آنها به طور قدرتمندانه‌ای، طرفدار اسرائیل و آیین یهود هستند و حتی سعادت یک آمریکایی را در خدمت اسرائیل بودن تفسیر می‌کنند، اندیشه‌ای آخرالزمانی که مهمترین پشتیبان مالی، سیاسی، رسانه‌ای و اعتقادی اسرائیل است.

حضور چین در جامعه جهانی فقط اقتصادی نیست

مسجد جامعی افزود: سیاست خارجی چین در حال حاضر، مصالحه‌جویانه و به نوعی کمک‌کننده رشد صنعتی و زیربنایی است ضمن اینکه خودشان را به شدت کنترل می‌کنند و یکی از محافظه‌کارانه‌ترین سیاست‌ها را در پیش گرفته‌اند.

به گفته او، موضوع فقط اقتصادی نیست و چینی‌ها حتی در تعامل با آمریکا، مرتب بحث مشارکت را پیش می‌کشند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ظاهر رابطه چین با دیگر کشورها اقتصادی است خاطرنشان کرد: ولی در مجموع این رابطه بر اساس یک چارچوب کلی و بزرگ‌تر قابل ارزیابی است.

داعشی‌های یهود را بشناسیم!

او تصریح کرد: از اوایل قرن بیستم و مشخصا از اوایل دهه 70 (دوره مناخیم بگین) شاهد یک نوع راست‌گرایی شدیدی در بین یهودیان هستیم.

مسجد جامعی گفت: بیان و تفسیری فوق العاده افراطی از تورات و تلمود توسط آنها استخراج شده که شبیه ایدئولوژی داعش در دنیای اسلام است.

آخرین اخبار

مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید پخش «بزرگ راه همت» و «برسد به دست رئیس جمهور» این هفته از شبکه افق دولتی که در فسادستیزی متفاوت بود بررسی دغدغه ذهنی پسرها در مستند «صفر یک» «دومینو» با موضوع همزیستی انسان و سگ روی آنتن می‌رود نقشه‌هایی که غرب برای غرب آسیا داشت اسرائیل در هراس از پاسخ سخت حزب الله زمینه‌سازی برای ظهور در برنامه «بزرگراه همت»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها