مشاهده خبر

جمعه 17 فروردین 1403

خروش یک ملت «به افق فلسطین»

ویژه برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» به مناسبت روز قدس همزمان با راهپیمایی این روز روی آنتن زنده شبکه افق رفت.

0

در بخش نخست، مهدی آقا موسی طهرانی به مرور آخرین اخبار میدان جنگ غزه و همچنین تاریخچه کوتاهی از تعیین روز قدس توسط امام راحل پرداخت.

در ادامه احمد زارعان - کارشناس مسائل منطقه – در استودیوی شبکه افق حضور یافت و به گفت‌وگو با سید حسین حسینی مجری به افق فلسطین نشست.

هیچ وقت کشوری به نام «اسرائیل» وجود نداشته است

او با بیان اینکهیک دولت - ملت دارای پنج رکن است که شامل جغرافیا، جمعیت، ایده دولت، ساختار حکومتی و حاکمیت خواهد بود اظهار کرد: رژیم صهیونیستی در هر پنج رکن دچار بحران است.

زارعان افزود: اجماع کلی روی ایده صهیونیسم، حتی در اراضی اشغالی هم وجود ندارد چون ایده‌ای ضد بشری است.

این کارشناس مسائل منطقه خاطرنشان کرد: دولت ائتلافی مستقر در اراضی اشغالی، بعد از پنج دوره بحران سیاسی شکل گرفته به طوری که اگر چند وزیر آن استعفا دهند، فرو می‌ریزد.

اسرائیل در محکمه افکار عمومی جهانی محکوم شده است

او ادامه داد: امروزه، تعداد بیشتر از کشورها و جوامع، مشروعیت رژیم صهیونیستی را زیر سوال می‌برند که مثال بارز آن، بازتاب سخنان مقامات اسرائیلی در افکار عمومی جهانی است.

زارعان با بیان اینکه اظهاراتی همچون جنگ بشریت با تروریسم، قائل نبودن شأن برای مردم غزه و مسائلی مانند اینها، در محکمه اذهان عمومی مردم دنیا قابل پذیرش نیستند گفت: چه اینکه می‌بینند اسرائیل حتی اماکن سازمان ملل را هم مورد حمله قرار می‌دهد.

روز قدس، روزی نمادین برای تبلور انسانیت است

این کارشناس مسائل منطقه با تاکید بر اینکه امروز در واقع مستضعفین عالم به خیابان‌ها می‌آیند تا صدای اعتراض خود را به گوش مستکبرین دنیا برسانند عنوان کرد: روز قدس، روزی نمادین برای تبلور انسانیت هستیم چون ظلم‌ستیزی بخشی از فطرت آدمی است.

به گفته او، کسانی که در داخل یا خارج ایران در مقابل جنایات اسرائیل سکوت کرده یا آن را تایید کرده‌اند، بهتر است به ندای وجدان خود گوش دهند.

اتاق وضعیت فلسطین در جمع شاعران ایرانی

دیگر مهمان ویژه برنامه به افق فلسطین در روز قدس، محمد مهدی عبداللهی – از شاعران کشورمان – بود؛ او اظهار کرد: اتاق وضعیت فلسطین در دبیرخانه کنفرانس بین‌المللی شعر فلسطین از همان هفتم اکتبر با کارگروه‌های مختلف شکل گرفت و 6 ماه است که در لبیک به فرمایشات رهبری مبنی بر اینکه مسئله فلسطین موضوع اول دنیای اسلام است و نباید فراموش شود، تلاش کرده‌ایم با زبان هنر و شعر، این حماسه عظیم ملت مظلوم و مقتدر غزه را زنده نگه داریم.

عبداللهی افزود: برگزاری شب شعر و کنگره‌های مختلف و همچنین چاپ مجموعه کتاب اشعار با موضوع طوفان الاقصی، از جمله اقداماتی است که در این زمینه انجام شده است.

وظیفه شعر و شاعران در جبهه انقلاب چیست؟

این شاعر جوان با بیان اینکه سخنان رهبری باید منشور راهبردی شعر کشور و مورد توجه شاعران باشد گفت: همه باید تلاش کنیم بیانات ایشان عملا در شعر و محافل ادبی سرلوحه کارها قرار بگیرند.

او تصریح کرد: رهبری فرموده‌اند شاعران نباید در نبرد حق و باطل بی طرف باشند بنابراین در شرایطی که اسرائیل روز به روز بیشتر در مسیر اضمحلال پیش می‌رود، ما هم نباید از کارکرد رسانه‌ای جبهه انقلاب و مقاومت غافل باشیم بلکه لازم است در انتقال مفاهیم ارزشی و اخلاقی، موضع‌گیری به روز داشته باشیم و ناظر به اتفاقات روز دست به قلم شویم.

عبداللهی همچنین دو قطعه شعر، یکی درباره مسئله فلسطین و دیگری در رثای سردار شهید محمدرضا زاهدی قرائت کرد.

در ادامه گزارش اختصاصی به افق فلسطین از غزه روی آنتن رفت و سپس حسینی به گفت‌وگو با محمد حسن رجبی دوانی - پژوهشگر تاریخ معاصر – نشست.

نخستین اعتراض به صهیونیسم در ایران 26 سال قبل از تشکیل اسرائیل

او اظهار کرد: یک سال بعد از اعلامیه بالفور، نخستین انجمن صهیونیسم ایران تشکیل شد و یک ماه بعد از کودتای رضاخانی، حزب آنها هم شکل گرفت.

رجبی دوانی افزود: اهداف این حزب از همان ابتدا، آموزش زبان عبری به همه یهودیان و سازماندهی آنها برای اعزام به فلسطین بود که تا سال 1302 شاهد تشکیل 18 دفتر آژانس یهود در ایران بودیم.

استفاده یهودیان از جنگ جهانی دوم برای مهاجرت گسترده به فلسطین

این مورخ با بیان اینکه اولین واکنش به تشکیل حزب صهیونیسم در ایران، صدور اعلامیه 26 نفر از علمای تهران در اعتراض به مقاله یکی از نویسندگان برای اعزام یهودیان ایرانی به فلسطین در سال 1301 بود گفت: هجوم یهودیان آلمانی به فلسطین در خلال جنگ جهانی دوم صورت گرفت ولی در ایران جریانات حاشیه‌ای مثل پاک‌دینی احمد کسروی، فعالیت حزب توده و آشوب بهائیان، ذهن و فکر علما و توده‌های مذهبی را به خود مشغول کرد تا آنها از جریان مهاجرتی که آژانس یهود شکل داده بود غافل شوند.

پشت پرده مهاجرت اجباری یهودیان ایران به فلسطین

او خاطرنشان کرد: حزب صهیونیسم با نام‌های مختلف در ایران فعالیت داشت؛ بعد از جنگ جهانی دوم به آژانس یهود و دفتر صهیونیسم تغییر نام داد و سازمان‌دهی اعزام یهودیان ایران، افغانستان و ترکمنستان به اراضی اشغالی را انجام می‌داد.

رجبی دوانی با بیان اینکه بسیاری از یهودیان ایرانی، مایل نبودند به فلسطین مهاجرت کنند عنوان کرد: آژانس یهود با اقدامات ایذایی و تهدیدات دروغین از سوی مسلمانان، آنها را وادار به چنین کاری کردند.

اولین ورود امام خمینی(ره) به مسئله فلسطین

این پژوهشگر تاریخ معاصر افزود: بعد از تشکیل رژیم جعلی اسرائیل، آیت‌الله بروجردی و دیگر علمای ایران نامه‌ای به پاپ ارسال می‌کنند تا او این رژیم را به رسمیت نشناسد؛ گفته شده این نامه به قلم امام خمینی(ره) بوده است.

نقش اسرائیل در چاپ روزنامه‌های همسو در ایران

او ادامه داد: دولت وقت رژیم صهیونیستی در دهه‌های 30 و 40 شمسی، گروه گروه از نویسندگان و کارمندان ادارات ایران را به اراضی اشغالی می‌برد تا پیشرفت‌های این رژیم را ببینند.

رجبی دوانی خاطرنشان کرد: گفته شده روزنامه آیندگان هم با سرمایه صهیونیست‌ها در ایران چاپ می‌شد و نقش مخربی هم در دوران انقلاب داشت به طوری که امام خمینی(ره) فرمودند من این روزنامه را نمی‌خوانم.

تفاوت دولت‌ها و ملت‌های اروپایی در مسئله فلسطین

در ادامه ارتباط اینترنتی با ابراهیم برناط – شهروند فلسطینی ساکن فرانسه – برقرار شد.

برناط اظهار کرد: باید بین دولت‌ها و ملت‌های اروپایی تفاوت قائل شویم؛ سه ماه قبل توسط پلیس فرانسه و به اتهام حمایت از تروریسم در لبنان و فلسطین بازداشت شدم آن هم به خاطر چند توییت ولی مردم فرانسه، تغییری حقیقی کرده‌اند و حرف دولت‌ها را باور ندارند.

او افزود: روز قدس امسال استثنائی خواهد بود چه اینکه می‌بینیم مردم غزه با نسل‌کشی و کوچ اجباری مواجه هستند؛ شاهد حضور مردم غرب در روز قدس برای حمایت از فلسطینی‌ها خواهیم بود.

چرا روز قدس امسال حساس‌تر از همیشه است؟

استودیوی سیار شبکه افق در ضلع شرقی میدان انقلاب تهران برپا شده و به پوشش راهپیمایی مردم پایتخت در روز قدس می‌پردازد.

مهدی آقا موسی طهرانی در این ایستگاه رسانه‌ای با مهدی شکیبایی - رئیس فرهنگسرای رسانه - گفت‌وگوی کوتاهی داشته است؛ او در این گفت‌وگو اظهار کرد: راهپیمایی روز قدس هر سال حساس‌تر از سال قبل است و رهبری هم تاکید بر حضور باشکوه مردم در آن دارند.

به گفته شکیبایی، 6 ماه از آغاز جنگ غزه می‌گذرد و امروز، نخستین راهپیمایی بزرگ و سالانه برای اعلام حمایت از فلسطین برگزار شده که اهمیت آن را دو چندان می‌کند چون حضور مردم در صحنه، فشار سیاسی و اجتماعی زیادی بر رژیم صهیونیستی وارد می‌کند.

رمز دوراندیشی امام خمینی(ره) در نامگذاری روز قدس

در ادامه عباس خامه‌یار - رایزن فرهنگی پیشین ایران در کشورهای عربی – در استودیوی به افق فلسطین حضور یافت؛ او اظهار کرد: قدس در جوامع عرب به نام «قدس الاقداس» مشهور است، و این دوراندیشی امام خمینی(ره) بود که آخرین جمعه ماه رمضان را با آن قداستی که دارد به نام روز قدس نامیدند.

خامه‌یار افزود: در عین حال امروز می‌بینیم ملت‌های مسلمان و عربی خیز بلندی برای نابودی اسرائیل دارند ولی دولت‌هایشان اقدامی در این زمینه انجام نمی‌دهند.

این دیگر سونامی الاقصی است نه طوفان

رایزن فرهنگی پیشین ایران در کشورهای عربی خاطرنشان کرد: مسئله فلسطین امروز تبدیل به یک موضوع انسانی شده که همه ملت‌ها برای آن به پا خاسته‌اند که جلوه‌های آن را در دنیای غرب می‌بینیم.

او تصریح کرد: شاید اگر مقاومت می‌دانست طوفان الاقصی اینگونه جنایات اسرائیل را به دنیا نشان می‌دهد، قطعا واژه سونامی الاقصی را برای آن انتخاب می‌کردند.

اقدامات مقاومت یمن موجب کاهش روند صادرات انرژی به اسرائیل شده است

پس از آن ارتباط زنده با ایستگاه شبکه افق در مسیر راهپیمایی روز قدس برقرار شد و مهدی آقا موسی طهرانی با جواد اوجی وزیر نفت به گفت‌وگو نشست.

او اظهار کرد: امروز روز قدس، به روزی جهانی نه فقط برای مسلمانان بلکه برای همه آزادی‌خواهان تبدیل شده است؛ در این بین رژیم صهیونیستی با جنایات خود در غزه، به روند سرنگونی خود سرعت بخشیده است.

اوجی افزود: اقدامات انصارالله یمن در دریای سرخ و باب المندب، موجب کاهش روند صادرات انرژی به اراضی اشغالی شد و برخی کشورها هم صادرات خود را کمتر کردند که امیدواریم این جریان همچنان ادامه پیدا کند و به زودی شاهد نابودی اسرائیل باشیم.

محور مقاومت معادلات منطقه را تغییر داده است

ارتباط اینترنتی با سندس الاسد – خبرنگار لبنانی – بخش بعدی برنامه به افق فلسطین بود؛ او در گفت‌وگو با سید حسین حسینی اظهار کرد: محور مقاومت، معادلات جدیدی را بر منطقه تحمیل کرده و رژیم صهیونیستی هیچ گاه فکر نمی‌کرد در دهه هشتاد با ورود به لبنان، این حجم از فشار را تحمل کند.

الاسد افزود: امروز حزب الله لبنان حامی مردم مظلوم فلسطین است، مردمی که حکام عرب به بهای ناچیزی، آنها را به غرب فروختند.

به گفته او، این اراده در ملت‌های مسلمان و آزاده جهان وجود دارد که غده سرطانی اسرائیل به کلی محو شود.

ویژگی‌های مقاومت فلسطین که از انقلاب اسلامی الگو گرفته شد

پس از آن مجددا با ایستگاه رسانه‌ای شبکه افق در میدان انقلاب ارتباط برقرار شد و مهدی آقا موسی طهرانی با علیرضا عرب - عضو دبیرخانه کنفرانس بین‌المللی حمایت از فلسطین – به گفت‌وگو نشست.

او اظهار کرد: انقلاب اسلامی، دارای دو ویژگی مردمی بودن و اسلامی بودن است که این خصوصیات را به مقاومت فلسطین هم تسری داده است.

عرب افزود: اعلام روز قدس از سوی امام راحل تاکیدی بر همین دو ویژگی است و بعدها دیدیم که انتفاضه‌های اول و دوم نیز در همین راستا شکل گرفتند.

او با بیان اینکه عملیات سیف القدس نقطه عطفی در این جریان به شمار می‌رود خاطرنشان کرد: این عملیات در ماه رمضان و در شب‌های قدر انجام شد و امروز هم طوفان الاقصی در ششمین ماه خود با همین روزها و شب‌ها مصادف شده است.

روز قدس روز یادآوری فرهنگ شهروندی دنیای اسلام است

بعد از آن حسین رویوران - معاون سیاسی و بین‌الملل جمعیت دفاع از ملت – در استودیوی شبکه افق حاضر شد؛ او در گفت‌وگو با حسینی اظهار کرد: انقلاب اسلامی بر اساس اندیشه دولت - امت، مسئله فلسطین را در اولویت قرار داد و سپاه قدس را برای حمایت از مظلومان عالم از جمله فلسطینی‌ها شکل داد.

رویوران افزود: امام خمینی(ره) برای اینکه مسلمانان جهان را به مسئله شهروندی دنیای اسلام بازگرداند، روز قدس را مطرح کردند.

محور مقاومت قوانین بنیادی اسرائیل را زیر سوال برده است

او خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی قانون اساسی ندارد ولی قوانین بنیادینی دارد که یکی از آنها، احضار نیروهای ذخیره تا حداکثر سه ماه است، ولی محور مقاومت کاری کرده که برتری کامل اسرائیل در مسئله نظامی کاملا خنثی شده است.

رویوران گفت: در جنگ 33 روزه برای نخستین بار، شاهد غافلگیری رژیم صهیونیستی بودیم که پس از آن کمیته‌ای با حضور 70 دانشمند در حوزه‌های مختلف شکل داد تا دلایل شکست خود را در عین برتری نظامی بررسی کند.

شکست‌ناپذیری حماس مدیون الگوی حاج قاسم است

معاون سیاسی و بین‌الملل جمعیت دفاع از ملت با بیان اینکه حاج قاسم سلیمانی، الگوی جنگ‌های نامتقارن را برای غزه تعریف کرد افزود: منطقه‌ای که طول آن طی 20 دقیقه و عرضش در 5 دقیقه طی می‌شود، چون این تنها الگویی بود که جواب می‌داد.

او ادامه داد: با همین شیوه نبرد است که 6 ماه گذشته و رژیم صهیونیستی نتوانسته است گروه حماس را که فقط مجهز به سلاح‌های سبک و نیمه سنگین است شکست دهد.

اسرائیل دوست دارد ایران زودتر پاسخ سخت را بدهد!

رویوران گفت: زمان به نفع ایران و محور مقاومت در حال گذر است و اسرائیل هم از ترس روی یک پا ایستاده و هم می‌داند در نهایت ضربه را خواهد خورد.

او تصریح کرد: اسرائیل خیلی دوست دارد ایران زودتر پاسخ حمله به سفارتش را بدهد چون به خاطر سایه ترس، هر روز دچار یک بحران اقتصادی و اجتماعی جدید می‌شود.

نقش اقلیت‌های مسلمان کشورهای غربی در تظاهرات ضد صهیونیستی

معاون سیاسی و بین‌الملل جمعیت دفاع از ملت گفت: خیلی‌ها می‌پرسیدند حضور اقلیت‌های مسلمان در کشورهای غربی چه تاثیری دارد و حالا می‌بینیم حوادث غزه در همان منطقه و حتی دنیای اسلام محدود نشده و به خاطر حضور همین مسلمانان، همه کشورهای جهان درگیر اعتراضات ضد صهیونیستی هستند.

تخریب هدفمند خانه‌های غزه توسط اسرائیل

در ادامه و بعد از پخش چند سرود از محل ایستگاه رسانه‌ای شبکه افق در میدان انقلاب، ارتباط اینترنتی با مازن بلبیسی – خبرنگار اختصاصی به افق فلسطین در غزه – برقرار شد.

او اظهار کرد: رژیم صهیونیستی به صورت هدفمند خانه‌های مسکونی مردم غزه را تخریب می‌کند و اگر هم چند ساعت حملات کاهش یابند، بلافاصله با شدت گرفتن بمباران‌ها مواجه می‌شویم.

بلبیسی افزود: همزمان با روز قدس، ملت فلسطین روزهای سختی را می‌گذراند اما همچنان در مسیر آرمان‌هایش گام بر می‌دارد.

آخرین اخبار

مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید پخش «بزرگ راه همت» و «برسد به دست رئیس جمهور» این هفته از شبکه افق دولتی که در فسادستیزی متفاوت بود بررسی دغدغه ذهنی پسرها در مستند «صفر یک» «دومینو» با موضوع همزیستی انسان و سگ روی آنتن می‌رود نقشه‌هایی که غرب برای غرب آسیا داشت اسرائیل در هراس از پاسخ سخت حزب الله زمینه‌سازی برای ظهور در برنامه «بزرگراه همت»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها