مشاهده خبر

سه شنبه 14 فروردین 1403

پاسخ سریع و محکم یا مدیریت هوشمندانه میدان؟

برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» با موضوع عملیات تروریستی اسرائیل علیه سرکنسولگری ایران در دمشق و شهادت سرداران ایرانی، دوشنبه شب به صورت زنده از شبکه افق پخش شد.

1

در بخش نخست، مهدی آقا موسی طهرانی به مرور آخرین اخبار میدان جنگ غزه پرداخت و سپس  محمد تقی آقایان - کارشناس مسائل راهبردی – در استودیوی شبکه افق حاضر شد.

ضربه سخت ایران کی به اسرائیل زده می‌شود؟

او اظهار کرد: ما هم نمی‌دانیم ضربات سختی که اسرائیلی‌ها فکرش را هم نمی‌کنند، کی و کجا توسط ایران زده می‌شود ولی سوال این است که اسرائیل چه کاری باید انجام دهد تا این انتقام سخت گرفته شود؟

آقایان افزود: نمی‌توان فقط نشست و گفت قسمت فلان فرمانده شهادت بود و باید شهید می‌شد، آنها امروز خاک ایران (سفارت) را در سوریه زدند، مماشات بیش از این معنا ندارد.

دلواپسانی که می‌گویند هنوز برای انتقام سخت مصلحت نیست!

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: برخی دوستان که دلواپس هستند و یقه می‌بندند، می‌گویند مصلحت نیست فعلا انتقام شهدایمان را از اسرائیل بگیریم!

به گفته آقایان، مردم فارغ از سلیقه سیاسی خود، همیشه پشت نظام ایستاده‌اند، دشمنان هم بارها اعلام کرده‌اند که از مردم ایران می‌ترسند، پس باید پاسخ این اقدامات اسرائیل داده شود.

آیا ایران توان نظامی مقابله با اقدامات اسرائیل را دارد؟

او تصریح کرد: کاملا این توان نظامی را داریم که جواب اقدامات اسرائیل را بدهیم، مردم هم آماده‌اند ولی برخی مسئولان و آقایان مصلحت‌اندیش این آمادگی را ندارند.

آقایان با بیان اینکه باید پاسخ مطالبه مردم را داد افزود: این آقایان بیایند و بگویند امشب که خاک ما و آدم‌هایمان را زدند، و در واقع مقابله مستشاری ایران و اسرائیل تمام شده، چه جوابی دارند.

چرا اسرائیل پروژه ترور علیه ایران را همچنان ادامه می‌دهد؟

این کارشناس مسائل راهبردی خاطرنشان کرد: با دشمنی نامرد مواجه هستیم که البته مردانه به حرفی که می‌زند عمل می‌کند، یعنی می‌گوید می‌زنیم و می‌زند.

او اضافه کرد: اسرائیل دریافته است بهترین و کم هزینه‌ترین راه مبارزه با ایران این است که در کشورهای مختلفی که ایران حضور مستشاری دارد، جاسوسان خود را مستقر کرده و نیروهای ما را در آنجا هدف قرار می‌دهد.

آقایان گفت: اسرائیل این اقدامات را انجام می‌دهد چون می‌داند کم هزینه است و مماشات هم صورت می‌گیرد.

توان نظامی پاسخ به اسرائیل را داریم، توان بازارمان چقدر است؟!

این کارشناس مسائل راهبردی با بیان اینکه توانایی نظامی ایران برای پاسخ مستقیم به اسرائیل وجود دارد مگر اینکه فردا صبح، کف بازار این توانایی وجود نداشته باشد افزود: برخی منتظرند موشکی شلیک شود و فردا صبح، سکه را 3 میلیون تومان گران‌تر کنند.

اگر پاسخ قاطعی ندهیم...

او ادامه داد: اگر پاسخ قاطعی به اسرائیل ندهیم، باز هم آنها عملیات تروریستی دیگر انجام می‌دهند چون صهیونیست‌ها برای بقای خود می‌جنگند؛ صهیونیست‌ها می‌دانند اگر محور مقاومت و جمهوری اسلامی تصمیمی بگیرند، ماهیت اسرائیل به خطر می‌افتد.

ایران هزینه حمایت از مقاومت را می‌پردازد

ارتباط اینترنتی با آرنولد آگوست - تحلیلگر مسائل سیاسی در کانادا – بخش دیگر برنامه به افق فلسطین بود؛ او در پاسخ به سوال حسینی مجری برنامه اظهار کرد: سفارت هر کشور، خاک آن ملت در دیگر کشورها محسوب می‌شود و امروز ایران، هزینه حمایت از مقاومت را می‌پردازد.

آگوست افزود: حمله به کنسولگری ایران و واژگون کردن پرچم این کشور در خاک سوریه توسط اسرائیل، قطعا خشم ایرانیان را برانگیخته و به نظرم باید منتظر پاسخ از سوی جمهوری اسلامی باشیم.

آمریکا و اسرائیل دارند ایران را محک می‌زنند!

این کارشناس مسائل راهبردی تصریح کرد: آمریکا و اسرائیل مثل کشتی‌گیری هستند که دارند حریفشان را سبک سنگین می‌کنند و می‌خواهند ببینند ایران چه می‌کند.

او ادامه داد: ماهیت شیطانی آمریکا و اسرائیل هماهنگ با هم حرکت می‌کنند و من اصولا آنها را جدا هم نمی‌بینم؛ رژیم صهیونیستی و آمریکا قوانین بین‌المللی را زیر پا گذاشته‌اند و مسئله این است که ایران حتما باید کاری بکند.

پزشکانی که نگاه جهانیان را نسبت به ایران تغییر دادند

در ادامه دکتر محمد علی فلاح - معاون انجمن جهانی پزشکان صلح و سلامت – در استودیوی به افق فلسطین حضور یافت و با حسینی به گفت‌وگو نشست.

او با اشاره به ایده شکل‌گیری این انجمن خاطرنشان کرد: محور خدمت‌رسانی این انجمن، حضور پزشکان جهادی در داخل و خارج کشور است؛ آنها علاوه بر ویزیت به جراحی و درمان بیماران هم می‌پردازند، هر جایی که لازم باشد، از مناطق سیل‌زده و زلزله‌زده تا هر جای ممکن دیگر

فلاح افزود: گروه‌های چند ده نفره انجمن همراه با محموله‌های دارویی در کشورهای مختلف آفریقایی هم حضور یافته‌اند که این کار با هماهنگی کامل وزارت امور خارجه صورت می‌گیرد.

از نگاه داعش‌گونه به ایرانی‌ها تا چاپ عکس شهدای ایرانی در آفریقا

معاون انجمن جهانی پزشکان صلح و سلامت گفت: برخی در کشورهای دیگر صرفا به خاطر اینکه مسلمان هستیم، نگاهشان به ایرانی‌ها مثل نگاه به داعشی‌ها بود ولی افرادی مثل دکتر عمادی در قالب انجمن جهانی پزشکان صلح و سلامت، اقداماتی انجام دادند که همان افراد، بعدها عکس شهدای ما را چاپ کردند و در کلاس‌هایشان گذاشتند.

او تصریح کرد: اشکال ما در کار رسانه‌ای است و اگر این مشکل حل شود، می‌بینیم افراد مختلف در کشورهای دوردست آفریقایی هم طرفدار ایران هستند.

قساوت بالای اسرائیلی‌ها نشان‌دهنده اضمحلال آنهاست

فلاح با بیان اینکه جامعه جهانی به این نتیجه رسیده که جنگ در غزه باید متوقف شود و حتی آمریکا هم نتوانست تصمیم شورای امنیت را وتو کند افزود: ولی در عین حال صهیونیست‌ها به بیمارستان شفا حمله می‌کنند و بیماران را از روی تخت به زیر می‌کشند.

او ادامه داد: جنایات این روزهای صهیونیست‌ها، آخرین دست و پا زدن‌هایشان است چون وقتی قساوت به حد اعلی می‌رسد، نشان می‌دهد همه چیز برای آنها به پایان رسیده است.

جهاد تبیین از دفاع مقدس هم مهمتر است

معاون انجمن جهانی پزشکان صلح و سلامت خاطرنشان کرد: دفاع مقدس از سوی امام خمینی(ره) واجب کفایی دانسته شد ولی امروز جهاد تبیین، واجب عینی برای همه ماست.

به گفته او، ایران تنها کشوری است که پرچم امیرالمومنین علی(ع) را برافراشته، بهترین امکانات طبیعی و بهترین نیروی انسانی را هم داریم که اگر کار به دست مردم سپرده شود، قطعا بهترین‌ ها را خواهیم داشت.

پاسخ مناسب ایران به اقدام امروز اسرائیل چیست؟

علیرضا تقوی‌نیا - کارشناس مسائل غرب آسیا – هم در ارتباط اینترنتی با به افق فلسطین اظهار کرد: باید به دور از احساسات در این جنگ عمل کنیم چون تا کنون هم از طریق حمایت از جبهه مقاومت، حداکثر بلایی که می‌شد بر سر رژیم صهیونیستی آورده‌ایم.

او گفت: امروز اقتصاد اسرائیل آسیب دیده، صدها هزار نفر از ساکنان اراضی اشغالی آواره شده‌اند و 7500 نفر از سربازان ارتش اسرائیل، طوری آسیب دیده‌اند که امکان بازگشت به جبهه را ندارند.

تقوی‌نیا افزود: ایران در پاسخ باید مولفه‌های قدرت خود را افزایش دهد که شامل موارد نظامی و غیر نظامی است ضمن اینکه باید حمایت از جبهه مقاومت را ادامه دهد.

نباید اقدام نظامی شتابزده داشته باشیم

در ادامه برنامه با حسن هانی‌زاده - کارشناس مسائل منطقه – ارتباط تلفنی برقرار شد؛ او اظهار کرد: حمله امروز اسرائیل به سرکنسولگری ایران در دمشق، در واقع زیر پا گذاشتن همه قوانین بین‌المللی از جمله کنوانسیون ژنو در مصونیت دیپلماتیک است که برای صلح و ثبات منطقه و جهان خطرآفرین است.

به گفته هانی‌زاده، جمهوری اسلامی تمام اقدامات دیپلماتیک را انجام خواهد داد ولی اقدام شتابزده نظامی انجام نمی‌دهد چون همه معادلات سیاسی و نظامی علیه این رژیم است و اسرائیل عملا به بن بست رسیده و حالا می‌خواهد پای قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی را به میدان جنگ باز کند.

این کارشناس مسائل منطقه خاطرنشان کرد: محور مقاومت تاکنون کنار مردم فلسطین ایستاده و از توان بازدارندگی خود برای اعمال فشار روی اسرائیل استفاده می‌کند، اقدام امروز رژیم صهیونیستی هم افکار عمومی جهان را علیه اسرائیل بیشتر می‌کند.

عملیات امروز اسرائیل یک خطای محاسباتی و استراتژیک بود

سید هادی سید افقهی - کارشناس مسائل غرب آسیا هم در این برنامه و طی ارتباط اینترنتی و گفت‌وگو با حسینی مجری به افق فلسطین گفت: نتانیاهو در غزه به هیچ یک از اهداف از پیش اعلام شده خود نرسیده و در سطح منطقه هم محور مقاومت ضربات مهلکی به ساختار امنیتی و اقتصادی اسرائیل زده است.

او افزود: عدم وتوی قطعنامه اخیر شورای امنیت توسط آمریکا برای اسرائیل دردناک بود و از سوی دیگر، تظاهرات مردم پنج قاره علیه رژیم صهیونیستی هم بر انزوای این رژیم افزوده است.

افقهی خاطرنشان کرد: همزمان با حضور گالانت در واشنگتن، شاهد حضور رهبران حماس و جهاد اسلامی در تهران بودیم که پیام این دیدارها به آمریکا و اسرائیل رسید؛ جنایت امروز صهیونیست‌ها، خطایی محاسباتی و پاسخی احمقانه به ایران بود.

چرا اسرائیل این زمان را برای عملیات علیه سفارت ایران انتخاب کرد؟

مهدی خراطیان - کارشناس مسائل منطقه – دیگر مهمان اینترنتی برنامه بود؛ او اظهار کرد: از ماه دسامبر که بحث حذف رهبران مقاومت شروع شد، مشخص بود که زنجیره‌ای از اقدامات حذف هدفمند توسط اسرائیل شروع شده و گام به گام، محور مقاومت را محک زدند؛ اتفاقات امروز هم به نوعی حذف نفر اول صف ایران در منطقه بود.

خراطیان افزود: اینکه دشمن برای چنین اقدامی جری شده، شاید ناشی از محک زدن پاسخ‌های متقابل ایران در اتفاقات قبلی بوده است.

نظر متفاوت یک کارشناس سیاسی در مورد حمله اسرائیل به سفارت ایران

او تصریح کرد: بعد از حادثه تروریستی کرمان و ترور آقای رضی موسوی، باید اتفاقات می‌افتاد تا بازدارندگی کافی ایجاد شود چون اسرائیل مایل به انجام چنین اقداماتی از همان ابتدای جنگ بود ولی حالا این کار را انجام می‌دهد که شاید ناشی از خطاهای محاسباتی در تهران بود!

این کارشناس مسائل منطقه گفت: این اقدام در چنین ابعادی، بدون چراغ سبز واشنگتن قابل انجام نبود و به نظرم حتی عملیات تروریستی در مسکو هم این چنین بود.

به گفته خراطیان، واکنش ایران باید به گونه‌ای باشد که «احساس قابل پیش‌بینی بودن و قابل کنترل بودن تهران» در واشنگتن و تل آویو تغییر کند وگرنه شاید عملیات تروریستی در داخل خاک ایران هم انجام شود.

این تحلیل اشتباه است که بگوییم اسرائیل نمی‌خواهد پای ایران را به جنگ باز کند!

در ادامه با ابوالفضل بازرگان - تحلیلگر مسائل بین‌الملل – به صورت اینترنتی گفت‌وگو شد.

او گفت: این یک تحلیل اشتباه است که اسرائیل به دنبال کشاندن پای ایران به جنگ غزه است، چه اینکه این رژیم هنوز حتی از پس حماس بر نیامده و تردید دارد که وارد جنگ با حزب الله بشود یا نه

بازرگان افزود: هر ضربه‌ای که ایران بخواهد به آمریکا بزند، باید اقدامی علیه اسرائیل انجام دهد، بنابراین این تحلیل که باید سکوت کنیم، یک محاسبه اشتباه استراتژیکی است.

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی با بیان اینکه از ترس اینکه اسرائیل به ما واکنش نشان دهد، چرخه تنش امنیتی در منطقه ادامه می‌یابد خاطرنشان کرد: حقیقت این است که اسرائیلی‌ها در منطق عملیاتی خود، دارند به ایران واکنش نشان می‌دهند.

نه باید وارد جنگ شویم و نه صبر استراتژیک را ادامه دهیم

او با بیان اینکه جنگ هزینه دارد بنابراین باید فکری کنیم که نه وارد جنگ شویم و نه همچنان به صبر استراتژیک ادامه دهیم گفت: تاریخ به ما آموخته است در این شرایط باید حداکثرسازی قوا داشته باشیم؛ امروز در مقابل دشمنی که هر روز می‌گوید گزینه نظامی روی میز است، ما هم برای ایجاد بازدارندگی کافی و در حقیقت «صلح» باید قوای نظامی‌مان را تقویت کنیم.

آیا در مقابل اسرائیل منفعلیم؟

در بخش انتهایی برنامه، محمد قادری - کارشناس مسائل امنیتی – در استودیو حضور یافت.

او نظرات متفاوتی داشت و در گفت‌وگو با حسینی اظهار کرد: آنچه که بعد از طوفان الاقصی بر سر رژیم صهیونیستی آمده، هستی و چیستی اسرائیل را به چالش کشیده و به فرموده رهبری، زخمی که این رژیم خورده غیر قابل ترمیم است.

قادری افزود: این مسئله، بزرگ‌ترین ضربه‌ای است که اسرائیل خورده ولی این حقیقت هم وجود دارد که باید پاسخ عملیات حذف رهبران مقاومت و مستشاران نظامی ایران در منطقه داده شود، در وقت مناسب و به نوعی که خودمان تشخیص می‌دهیم.

این کارشناس مسائل امنیتی گفت: این عملیات، ابتدا به ساکن نبوده و پاسخ صهیونیست‌ها به ضربات مهلکی است که پیش از این خورده و حالا به زعم خود در حال آرام کردن افکار عمومی داخلی خود است.

تجربه تاریخی می‌گوید «صبر» ایران را از تله جنگ رهانیده است

قادری با بیان اینکه تجربه تاریخی نشان می‌دهد صبر کردن، همیشه ما را از تله‌هایی که برایمان گذاشته بودند رهانیده است خاطرنشان کرد: در چند دهه اخیر بارها سعی کردند ایران را به جنگ بکشانند ولی ایران به خوبی مسئله را مدیریت کرد، امروز قدرت ایران کجاست و رژیم صهیونیستی به چه اضمحلالی رسیده است؟

او گفت: بزرگ‌ترین دانشمندان روابط بین‌الملل به شدت معتقدند استراتژی کاخ سفید در حوزه سیاست خارجی، قابل نقد است، چون ایالات متحده روندی را طی کرده‌ که هم پشتیبانی افکار عمومی و هم همراهی بین‌المللی را از دست داده است.

پیوست رسانه‌ای عملیات‌های اسرائیل قوی‌تر از خود عملیات‌هاست

این کارشناس مسائل امنیتی با بیان اینکه در فضای رسانه‌ای معمولا تحت تاثیر کسانی قرار می‌گیریم که عملیات علیه ایران را انجام داده‌اند تصریح کرد: به عبارتی پیوست رسانه‌ای آنها قوی‌تری از خود عملیات بوده است.

او ادامه داد: اینکه پرچم ایران همچنان در منطقه بالاست، به خاطر مدیریت هوشمندانه جمهوری اسلامی است و ضرباتی هم که اسرائیل خورده به خاطر همین رفتار هوشمندانه است.

عملیات امروز اسرائیل در نهایت به نفع ایران خواهد بود

در پایان هم با جعفر قنادباشی - کارشناس مسائل خاورمیانه – ارتباط اینترنتی برقرار شد؛ او در گفت‌وگو با سید حسین حسینی ابراز کرد: باید عملکردی داشته باشیم که معادله سیاسی و نظامی علیه رژیم صهیونیستی همچنان پابرجا بماند.

قنادباشی افزود: اسرائیل امروز و با این عملیات نشان داد که تحت فشار قرار دارد و در بن بست گیر کرده است.

به گفته او، عملیات امروز اسرائیل سبب توقف انصارالله، حزب الله و مقاومت عراق نخواهد شد ولی ظرفیت جدیدی ایجاد شد که عزم بیشتری برای اعمال فشار به اسرائیل به وجود بیاید.

آخرین اخبار

مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید پخش «بزرگ راه همت» و «برسد به دست رئیس جمهور» این هفته از شبکه افق دولتی که در فسادستیزی متفاوت بود بررسی دغدغه ذهنی پسرها در مستند «صفر یک» «دومینو» با موضوع همزیستی انسان و سگ روی آنتن می‌رود نقشه‌هایی که غرب برای غرب آسیا داشت اسرائیل در هراس از پاسخ سخت حزب الله زمینه‌سازی برای ظهور در برنامه «بزرگراه همت»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها