مشاهده خبر

شنبه 19 اسفند 1402

12 سال غفلت ایران از سوریه!

برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» شنبه شب 19 اسفندماه با موضوع حضور مستشاران ایرانی در سوریه، رقابت جمهوری اسلامی با روسیه و مسائل منطقه‌ای، روی آنتن زنده شبکه افق رفت.

0

در بخش نخست، مهدی آقا موسی طهرانی به مرور آخرین اخبار میدانی در غزه پرداخت و سپس دکتر آقایان - کارشناس مسائل راهبردی – در استودیو حضور یافت.

اسرائیل از قصد مذاکره را برای رسیدن ماه رمضان کش می‌دهد

او اظهار کرد: رژیم صهیونیستی، ماه رمضان را یک امتیاز برای خود می‌داند تا از طریق گرسنگی و تشنگی بیشتر زنان و کودکان، فشار بیشتری بر مقاومت بیاورد و امتیازات افزون‌تری بگیرد.

آقایان افزود: این یک حقیقت است که هر کس با امتیازات بیشتر پای میز مذاکره بنشیند، موفقیت بیشتری هم به دست می‌آورد ولی از آن سو، حماس هم امتیازات خاص خود را دارد.

پشت پرده‌های عجیب از قراردادهای پنهان در سوریه

این کارشناس مسائل راهبردی با بیان اینکه زمان جنگ سوریه، قرار بود آمریکا فاتح بوکمال باشد، همه چیز آماده ورود ارتش ایالات متحده به این منطقه بود گفت: ولی حاج قاسم سلیمانی از قبل متوجه قضیه شد و شبانه با نیروهای محور مقاومت و لشکر فاطمیون وارد میدان شد و مسیر جدیدی را باز کرد.

او افزود: اخیرا هم قراردادی بین روسیه، ترکیه و آمریکا به امضا رسید، تا تکفیری‌های ادلب (تحریرالشام) به شرق سوریه منتقل شوند و به این ترتیب، کریدور ارتباطی مقاومت با فلسطین، مسدود شود.

به گفته آقایان، ترکیه مدیریت بخشی از گروه‌ها را بر عهده بگیرد، روسیه نفت آن منطقه را داشته باشد و آمریکا هم بالای سر کار قرار بگیرد ولی بشاراسد با فرمان عفو عمومی و انتقال 85 هزار نفر به غرب فرات، نقشه آمریکا را مجددا خنثی کرد.

شرایط حشدالشعبی عراق خوب نیست!

این کارشناس مسائل راهبردی با بیان اینکه حشدالشعبی عراق در حال حاضر شرایط سختی دارد و زیر نظر وزارت دفاع عراق قرار گرفته است خاطرنشان کرد: قرار بود مجلس عراق، خروج آمریکایی‌ها از این کشور را تصویب کند، ولی برخی در مجلس حاضر نشدند تا این موضوع مصوب نشود.

او اضافه کرد: واقعیت روی زمین این است که بخشی از اقتصاد عراق در اختیار آمریکاست و ایالات متحده هم تلاش می‌کند به تدریج حشدالشعبی را تضعیف کند.

ماجرای نامه مهم آمریکا به دولت عراق راجع به حشدالشعبی

آقایان گفت: آمریکایی‌ها در نامه‌ای به دولت عراق، خواستار فاصله‌گیری صد کیلومتری حشدالشعبی از مواضع خود در عراق شده است.

به گفته او، حشدالشعبی هم در نامه‌ای اعلام کرد بیش از این نمی‌توانیم شرمنده مردم عراق باشیم، چون آمریکایی‌ها هر جایی انگشت می‌گذارند، اسم ما را می‌آورند.

این کارشناس مسائل راهبردی افزود: با همه این احوال و اوضاع نامناسب سیاسی، حشدالشعبی در میدان شرایط مناسبی دارد و اتفاقات به نفع محور مقاومت پیش می‌رود.

حزب الله یگانه ستون اتکای لبنان

او تصریح کرد: تنها چیزی که امروز لبنان را نگه داشته، حزب الله است ولی هجمه‌های سیاسی و رسانه‌ای هم علیه مقاومت لبنان جریان دارد؛ حزب الله تعیین‌کننده اصلی مناسبات منطقه‌ای در ارتباط با این کشور است.

آقایان گفت: حتی در کشور ما هم گاهی نسبت به حضور ایران در سوریه و جای جای منطقه، اعتراضاتی وجود دارد ولی نمی‌دانند اگر این جنگ گسترده‌تر شود، دامن ایران را هم می‌گیرد؛ در لبنان هم این شرایط نسبت به حزب الله وجود دارد.

در سوریه هم رقیب روسیه هستیم هم رفیق!

این کارشناس مسائل راهبردی با بیان اینکه ما و روس‌ها در سوریه، با هم رقابت داریم و البته رفاقت هم داریم خاطرنشان کرد: چه اینکه حاج قاسم سلیمانی بود که به مسکو رفت و پوتین را مجاب کرد وارد جنگ سوریه شود.

او ادامه داد: طبق گفته‌های شخص پوتین، روسیه در وهله نخست به دنبال منافع سیاسی و اقتصادی خودش در سوریه است.

آقایان گفت: بشار اسد گفته بود پوتین سالی یک بار وارد سوریه می‌شود و در مورد مسائل مختلف اقتصادی، سیاسی و نظامی رایزنی می‌کند، ولی برخی دیگر از کشورها همچون جمهوری اسلامی اینگونه نیستند.

او بیان کرد: بعد از 12 سال، رئیس جمهوری از ایران پایش را در سوریه گذاشت و این وقفه طولانی، موجب ناراحتی بشار اسد هم شده بود، ایرانی که این همه شهید در سوریه داده ولی وارد این کشور نشده است.

انتقام سخت تا کی؟

این کارشناس مسائل راهبردی با بیان اینکه مستشاران و فرماندهان ایرانی بارها در منطقه (سوریه) هدف قرار گرفتند و به شهادت رسیدند تصریح کرد: این خوب نیست که ما هر روز بگوییم انتقام سخت در راه است و مردم هم منتظر آن باشند ولی اتفاقی نیفتد، این مسئله باید انجام شود.

او افزود: ما یک منطقه را زدیم و صدایش در آمد و اتفاقات خوبی برای مقاومت افتاد، اگر این روند ادامه داشته باشد، قدرت بازدارندگی‌مان بیشتر می‌شود البته در این بین باید همه مسائل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را در نظر گرفت ولی در هر صورت، معادله این است که اگر نزنیم، قدرت بازدارندگی ما کاهش می‌یابد.

آخرین اخبار

مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید پخش «بزرگ راه همت» و «برسد به دست رئیس جمهور» این هفته از شبکه افق دولتی که در فسادستیزی متفاوت بود بررسی دغدغه ذهنی پسرها در مستند «صفر یک» «دومینو» با موضوع همزیستی انسان و سگ روی آنتن می‌رود نقشه‌هایی که غرب برای غرب آسیا داشت اسرائیل در هراس از پاسخ سخت حزب الله زمینه‌سازی برای ظهور در برنامه «بزرگراه همت»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها