مشاهده خبر

چهار شنبه 16 اسفند 1402

مردی که اشتباه اخوان المسلمین را تکرار نکرد

برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» چهارشنبه شب با موضوع زندگی و مبارزات شیخ احمد یاسین، روی آنتن زنده شبکه افق رفت.

0

در بخش نخست، مهدی آقا موسی طهرانی به مرور آخرین اخبار جنگ غزه و جبهه مقاومت پرداخت و سپس گزارشی اختصاصی از غزه پخش شد.

روزه‌داری هنرمندان برای همدردی با مردم غزه

ارتباط زنده اینترنتی با حسین براتی – فعال فرهنگی و هنری – بخش دیگر به افق فلسطین بود.

او در گفت‌وگو با حسینی مجری برنامه اظهار کرد: جمعی از هنرمندان به صورت خودجوش گردهم آمده‌اند و پویش روزه‌داری از نیمه شعبان برای همدردی با مردم غزه را به راه انداخته و مانور رسانه‌ای و هنری روی آن داده‌اند.

این فعال فرهنگی و هنری افزود: یکی از حکمت‌های روزه‌داری، همدردی با گرسنگان است و به نظر ما، هیچ وقت در تاریخ اسلام نبوده که مسلمانان اینگونه تحت محاصره و قتل عام باشند، کار هنرمندان مسلمان در این شرایط، تولید اثر هنری است و البته باید بخشی از این محدودیت را چشیده باشد.

شاگردان این مرد، طوفان الاقصی را به راه انداختند

پس از آن علی عبدی - کارشناس مسائل فلسطین – در استودیو حضور یافت و به گفت‌وگو با سید حسین حسینی نشست.

او گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، شیخ احمد یاسین در سال 1987 (1366) رسما موجودیت حماس را اعلام کرد، او چهره‌ای برجسته بود که بعد از او هم تکرار نشد.

عبدی خاطرنشان کرد: تمام مردانی که امروز طوفان الاقصی را خلق کردند، مثل صالح العاروری و یحیی سنوار و اسماعیل هنیه، شاگردان احمد یاسین هستند و سال‌ها هم بند او در زندان بوده‌اند.

دیدار تاریخی شیخ احمد یاسین با رهبر معظم انقلاب

این کارشناس مسائل فلسطین گفت: شیخ احمد یاسین سال‌ها در زندان بود که در نهایت طی تفاهم اردن و رژیم صهیونیستی، آزاد شد، او کمتر از یک سال بعد دیداری تاریخی با رهبر معظم انقلاب در ایران داشت.

به گفته او، این دیدار زمانی انجام شد که حاج قاسم سلیمانی به تازگی فرماندهی نیروی قدس را بر عهده گرفته بود، فرمانده‌ای که تحولی جدی در پرونده فلسطین به وجود آورد که یکی از آنها ارتباط جدی با حماس بود.

انتفاضه دوم، اوج بازنمایی شیخ احمد یاسین در جبهه مقاومت

عبدی با بیان اینکه اوج بازنمایی شیخ احمد یاسین در عرصه مقاومت، انتفاضه دوم فلسطین بود که البته در سایه حادثه یازده سپتامبر، مهار شد عنوان کرد: او برای اینکه چراغ مقاومت خاموش نشود، عملیاتی استشهادی را به وسیله یکی از بانوان جبهه مقاومت به راه انداخت که صهیونیست‌ها هم در پی انتقام این عملیات، احمد یاسین را به وسیله موشک مستقیم به شهادت رساند.

این کارشناس مسائل فلسطین افزود: ترور او از نظر نظامی کار شاقی نبود چون او زندگی پنهانی نداشت و خیلی عادی در جامعه تردد می‌کرد ولی صهیونیست‌ها فکر می‌کردند با ترور یاسین می‌توانند حماس را غیر فعال کنند.

آیا شیخ احمد یاسین یک یهودستیز بود؟

او تصریح کرد: شیخ احمد یاسین مطلقا رویکرد یهودستیزی نداشت و بارها گفته بود با اسرائیلی‌ها نمی‌جنگیم چون یهودی هستند، بلکه چون اشغالگرند و مردم ما را کشته‌اند.

عبدی گفت: علیرغم اینکه فکر می‌کردند با شهادت او، چراغ مقاومت خاموش می‌شود، ولی اینگونه نشد و مقاومت گسترده‌تر شده و حمایت جهانی را هم به دست آورده است.

شیخ احمد یاسین؛ وابسته به کدام اخوان المسلمین؟

این کارشناس مسائل فلسطین افزود: شیخ احمد یاسین از حرکت اخوان المسلمین در فلسطین برخاسته بود ولی بعدها نشان داد حماس، با اخوانی‌ها متفاوت است، همان طیفی که امروز در مصر می‌بینیم.

او با بیان اینکه اخوان المسلمین در آن زمان تئوریسینی داشت به نام سید قطب که توسط جمال عبدالناصر اعدام شد گفت: او کسی بود که هیچ گونه سازش‌پذیری با دنیای کفر را بر نمی‌تابید.

عبدی اضافه کرد: اخوان المسلمین در دهه‌هایی 50 و 60 در جنگ اعراب با اسرائیل شرکت کرد، ولی در نهایت به اخوانی می‌رسیم که مُرسی از دل آن بیرون می‌آید، کمپ دیوید را امضا می‌کند و جهت سیاسی را به سمت ساقط کردن بشار اسد سوق می‌دهند.

ماجرای اشتباه حماس در همراهی با اخوان المسلمین

این کارشناس مسائل فلسطین بیان کرد: اشتباه اخوان المسلمین مصر در همکاری برای ساقط کردن بشار اسد و دمیدن آتش جنگ در سوریه، در ابتدای امر توسط حماس هم تکرار شد هر چند شاخه نظامی آن، مخالفت کرد و در نهایت این مسیر تغییر کرد؛ شیخ احمد یاسین، راه درست را رفت و اشتباهات مهلک اخوان مصر را تکرار نکرد.

خدمتی که اسرائیل به مردم غزه کرد!

او افزود: شیخ احمد یاسین و دیگرانی همچون یحیی سنوار، همگی در زندان با هم بودند، خدمتی که اسرائیل به آنها کرد، یعنی هم آنها را کنار هم گذاشت و هم موجب شد همه‌شان زبان عبری یاد بگیرند.

عبدی خاطرنشان کرد: یکی از مقامات امنیتی سابق رژیم صهیونیستی گفته بود مردم غزه را خودمان در دامن ایران انداختیم، یعنی ما تمام راه‌ها را به روی آنها بستیم و آنقدر بر آنها ظلم کردیم که چون هیچ حمایتی جز ایران ندیدند، به آغوش ایران رفتند.

آخرین اخبار

مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید پخش «بزرگ راه همت» و «برسد به دست رئیس جمهور» این هفته از شبکه افق دولتی که در فسادستیزی متفاوت بود بررسی دغدغه ذهنی پسرها در مستند «صفر یک» «دومینو» با موضوع همزیستی انسان و سگ روی آنتن می‌رود نقشه‌هایی که غرب برای غرب آسیا داشت اسرائیل در هراس از پاسخ سخت حزب الله زمینه‌سازی برای ظهور در برنامه «بزرگراه همت»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها