مشاهده خبر

یک شنبه 6 اسفند 1402

اصول تغذیه سالم برای طول عمر بیشتر

مجله طب سنتی «انارستان» شنبه 5 اسفندماه با موضوع اصول تغذیه سالم، روی آنتن زنده شبکه افق رفت.

0

در این برنامه، محسن ستاری (پزشک و متخصص طب سنتی) به عنوان کارشناس حضور داشت. او اظهار کرد: پر خوری و ناپرهیزی می‌تواند ریشه تمام بیماری‌ها باشد و بالعکس؛ کسانی که به دنبال طول عمر همراه با سلامت و صحت باشند، باید حواسشان به پرهیز غذایی باشد.

این کارشناس طب سنتی با بیان اینکه معده سرد، انسان را در معرض بسیاری از بیماری‌ها قرار می‌دهد گفت: بر این اساس باید غذاهایی مصرف شود که طبع آنها عموما گرم است، در این بین برخی از مرباهای مختلف به خصوص برای وعده صبحانه غافل هستند در حالیکه بعضی از مرباها مثل مربای شقاقل را می‌توان اکسیر سلامتی دانست.

او خوب جویدن و مخلوط کردن غذا با بزاق دهان را شرط دیگر تغذیه سالم و پرهیز غذایی درست دانست و افزود: گفته شده برای استفاده از نمک هم آن را با نسبت یک به چهار با آویشن مخلوط کرد به خصوص برای کسانی که دچار سردی معده و بدن هستند.

ستاری مهمترین شرط غذا خوردن را گرسنگی دانست و گفت: در واقع هر گاه انسان گرسنه شد باید اقدام به غذا خوردن کند و همچنین برنامه‌ریزی خاصی لازم است که این گرسنگی در ساعت‌های صبح و شب حادث شود.

این محقق طب سنتی خاطرنشان کرد: توجه به سردی و گرمی طبع و غذاها هم ضروری است، مثلا اگر کسی طبع سردی دارد و دچار پوکی استخوان هم شده، نباید برای درمان از لبنیات که آنها هم طبع سرد دارند استفاده کند چون نه تنها نتیجه‌ای نمی‌گیرد بلکه اخلاط زائد هم در بدنش به وجود می‌آید.

او با بیان اینکه غذاهای لطیف و غلیظ نباید با هم مخلوط شوند گفت: هضم غذاها با هم متفاوت است و اگر با هم مصرف شوند، موجب فساد آنها در معده خواهد شد.

ستاری خاطرنشان کرد: اصل دیگر در تغذیه سالم، پرهیز از ناسازگاری‌هاست، چون غذاهایی هستند که مصرف آنها در کنار هم مضرات زیادی دارد؛ به عنوان مثال میوه‌ها نباید همراه غذاهای گوشتی، لبنیات و ترشیجات خورده شوند ضمن اینکه آب هم نباید میان آن مصرف شود.

او آب خوردن بعد از چهار غذا یعنی سیب، انگور، خربزه و نخود را بسیار مضر دانست و گفت: مصرف ماهی با ترشی و لبنیات هم ضررآفرین است.

ستاری با بیان اینکه بهترین چیزی که می‌توان کنار دیگر غذاها مصرف کرد افزود: سبزیجات با بیشتر غذاها سازگار هستند و زیتون هم همین خاصیت دارد و اصولا زیتون را فقط باید همراه با دیگر غذاها مصرف کرد.

این کارشناس طب سنتی به دیگر مصلحات مثل نمک همراه با خیار اشاره و ابراز کرد: اضافه کردن رازیانه یا آبغوره به سوپ هم همین اثر را دارد و قواعد خاص خودش را دارد، توصیه شده سماق همراه گوشت قرمز مصرف شود و مصلحات دیگری هم هست که هر یک با غذای خاصی تطبیق داده شده است.

او عدم مصرف مایعات همراه غذا را یکی از اصول تغذیه سالم برشمرد و گفت: از نیم ساعت قبل و دو ساعت بعد از غذا نباید مایعات مصرف کرد چون حرارت معده را پایین‌ آورده و شیره آن را رقیق می‌کند که فرد را دچار سوء هاضمه می‌کند.

ستاری به وقت دست کشیدن از غذا اشاره و اظهار کرد: روایت نبوی داریم که می‌فرماید مادر همه درمان‌ها کم خوری است و اصل دیگر هم سکون بعد از غذاست که نباید حرکت شدید داشته باشیم و به حالت خوابیده هم نباشیم.

برنامه تلویزیونی «انارستان» با اجرای عترت افشار و آرمان غفاریان، شنبه تا چهارشنبه ساعت 16 از شبکه افق سیما پخش می‌شود؛ تکرار این برنامه ساعت 9 روز بعد روی آنتن می‌رود.

آخرین اخبار

صنعت هزار توی خودرو در ایران: شرکت‌هایی که به جای ایمن‌سازی، گاوداری می‌کنند مجموعه مستند «خسته نباشید» به روی آنتن افق سیما مهرآفرین؛ روایتی جدید از بزرگراه همت سفر به اعماق ایران با شبکه افق؛ از رخ مادر تا پرده‌خوانی سینمای دفاع مقدس عقلانیت حسینی یا کارناوال حکومتی؟ بررسی جریان شناسی حوادث حوزه مروی از ابتدا تا کنون اگر بنیانگذار تلگرام به جای فرانسه در ایران دستگیر می‌شد، رسانه‌ها چه می‌کردند؟ پذیرایی از زائران عراقی حرم رضوی در «السلطان» فرشتگان؛ روایتی جدید از بزرگراه همت رازهای رهبری حزب الله به روی آنتن افق پخش مستندهای «قطعه‌ای از بهشت» و «السلطان» به مناسبت شهادت امام رضا(ع) مجموعه مستند «تجربه ماندگار» یک یادگاری برای روزگار آینده‌مان «ظهر داغ تابستان؛ خیابان پاستور» در شبکه افق روایتی متفاوت از شکل گیری حزب الله لبنان در مستند «حبیب مقاومت» داستان «الکترو دوستی» نوجوان کرمانی از قاب شبکه افق «یکه سوار»، داستان یک انقلابی ناشناخته «آقای دادستان» از شبکه افق «سفره داران» با روایتی از خادمی جانبازان دفاع مقدس «یک سال پاکی» برای زائر حسین(ع) شدن از اربعین تا مبارزه با طاغوت پهلوی؛ هفته‌ای پر بار با مستندهای شبکه افق یک قدم باقی ست تا آن اجتماع قلب‌ها چرا آمریکایی‌ها به دنبال آتش‌بس در مذاکرات دوحه نیستند؟ رونمایی از یک مستند چالشی و مطالبه‌گر/ کار بانک بنگاهداری نیست! مستند «تنبیه» به روی آنتن افق سیما/ چه تسلیحاتی انتظار رسیدن به خاک تل‌آویو را دارند؟ تناقض در رفتار بانک‌ها به روایت مستند «کار بانک بنگاه داری نیست!» کارنامه دولت سیزدهم در تامین کالاهای اساسی طلبه‌ای خلاق، مدرسه‌ای قرآنی؛ روایتی جدید از بزرگراه همت رونمایی مستند «کار بانک؛ بنگاه داری نیست!» در خبرگزاری مهر افق جدیدی از مستند‌ها را با شبکه افق تجربه کنید مستند «نومن» با روایتی از مسلمان شدن سه شهروند آلمانی «در برابر تاریکی»؛ معرفی اسطوره‌های ورزشی حامی فلسطین و ضد صهیونیسم جهانی روایتی از حذف مخالفین رژیم صهیونیستی در کافه مستند افق روایتی از کشتی گیر فوق سنگین آزاد کشورمان در تازه نفس باند تروریستی که دولتش می‌نامند! آیا می‌توانم یک ویژگی اخلاقی در خودم پیدا کنم که بسیار مهم باشد؟ «محرم دل» از افق دمشق روزهای داغ بعد از واقعه «خانه حنیفا» قصه امید در دل کوره‌های آجرپزی تاریخچه‌ای از مقاومت فلسطین در مستندهای هفتگی شبکه افق بررسی ابعاد مختلف ترور شهید اسماعیل هنیه آزادی غربی و نمایش عریان اباحه‌گری در افتتاحیه المپیک پاریس فصل دوم «نجلا» با یک ملودرام عاشقانه در قاب افق دستان کوچک، آینده‌ای بزرگ با «سلام به آینده» آنچه از عملیات مرصاد ناگفته مانده است کودک کار دیروز ، کارآفرین برتر امروز مستندهای شبکه افق از اقتصاد مقاومتی تا مفاخر ایران زمین روایتی از راهکار شهید فخری‌زاده برای زیارت حرم سیدالشهدا(ع) «داستان کافی» با روایتی از مبارزات انقلابی آیت الله کافی مستندهای آدینه شبکه افق بازخوانی موقعیت ژئوپولیتیک یمن در «چرا یمن؟»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها