مشاهده خبر

دو شنبه 9 بهمن 1402

بیماران هم باید قواعد و اصول طبابت را بدانند!

مجله طب سنتی «انارستان» یکشنبه 8 بهمن با موضوع اصول و قوانین طبابت، روی آنتن زنده شبکه افق رفت.

0

در این برنامه، محسن باغبانی (محقق و پژوهشگر طب سنتی) به عنوان کارشناس حضور داشت؛ او با بیان اینکه حفظ سلامتی برای شخص واجب است و درمان بیماری هم امری ضروری محسوب می‌شود اظهار کرد: اصل بر این است که باید تدبیر کنیم و به تقدیر الهی هم راضی باشیم، پس نباید دست روی دست گذاشت و منتظر نشست تا ببینیم چه می‌شود.

باغبانی خاطرنشان کرد: بر این اساس ناپرهیزی و ناتدبیری ممنوع است، گاهی کارهایی به اسم طبابت صورت می‌گیرد که بیشتر به ضرر بیمار است به همین دلیل یادگیری اصول طبابت و درمان ضروری خواهد بود.

این متخصص طب سنتی با بیان اینکه پزشک باید به این نکته واقف باشد که هر بیمار در بافت و ساختار اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی متفاوتی زندگی می‌کند گفت: تا وقتی به این مسائل آگاه نباشیم و به آنها توجه نکنیم، نمی‌توانیم علت بیماری را پیدا کنیم چون ده‌ها دلیل برای بیماری‌های مشابه وجود دارد.

او ادامه داد: گاهی حتی لازم است یک عادت در شخص تغییر کند تا مشکلش برطرف شود و نیاز به هیچ دارویی هم نیست.

باغبانی با بیان اینکه بر این اساس باید وقت مناسب و کافی برای ویزیت در نظر گرفته شود گفت: تجویز داروهای متعدد بدون اینکه شرح حال بیمار به طور کامل گرفته شود، امری بیهوده و اشتباه است.

این متخصص طب سنتی خواستار ارائه آموزش طب سنتی در قالب مطالب کوتاه و ساده به عموم افراد جامعه شد و افزود: باید برای مریض وقت گذاشت و شرح حال کامل او را اخذ کرد، پزشک باید خوش اخلاق و مهربان باشد و با صبر و حوصله این کارها را انجام دهد، اصولا شخصی که می‌خواهد وارد حرفه پزشکی شود، باید اخلاق‌مدار باشد.

او با اشاره به اینکه بعضی افراد عادت‌هایی دارند که فکر نمی‌کنند نیازی به گفتن آنها به پزشک باشد گفت: اگر پزشکی فرصت دریافت شرح حال کامل هر مریض را ندارد، می‌تواند از پزشک‌یار استفاده کند یا اینکه برگه‌ای به او بدهد تا در فرصت مناسب آن را تکمیل کند، در این صورت آن شرح حال در مراجعات بعدی و حتی مراجعه به دیگر پزشکان هم به کار می‌آید و نیازی به تکرار آن نیست.

باغبانی افزود: مشکلات روانی هم در بروز بیماری‌های جسمی موثر است که این مورد هم باید در شرح حال آنها درج شود، مثل شکست عشقی، شکست اقتصادی و ورشکستی مالی و مواردی مانند اینها.

این متخصص طب سنتی به عادت‌های بد در جامعه اشاره و ابراز کرد: مثلا خوردن غذای زیاد یکی از این عادت‌هاست، گروهی حتی برای لاغری هم به دنبال خوردن هستند، آن هم بدون برنامه و در همه اوقات.

او گفت: اختلاط غذاها خودش یکی از عوامل بروز بیماری است در حالیکه اصولا نباید هر غذایی را در هر جا و به هر صورت مصرف کرد.

برنامه تلویزیونی «انارستان» با اجرای عترت افشار و آرمان غفاریان، شنبه تا چهارشنبه ساعت 16 از شبکه افق سیما پخش می‌شود؛ تکرار این برنامه ساعت 9 روز بعد روی آنتن می‌رود.

آخرین اخبار

صنعت هزار توی خودرو در ایران: شرکت‌هایی که به جای ایمن‌سازی، گاوداری می‌کنند مجموعه مستند «خسته نباشید» به روی آنتن افق سیما مهرآفرین؛ روایتی جدید از بزرگراه همت سفر به اعماق ایران با شبکه افق؛ از رخ مادر تا پرده‌خوانی سینمای دفاع مقدس عقلانیت حسینی یا کارناوال حکومتی؟ بررسی جریان شناسی حوادث حوزه مروی از ابتدا تا کنون اگر بنیانگذار تلگرام به جای فرانسه در ایران دستگیر می‌شد، رسانه‌ها چه می‌کردند؟ پذیرایی از زائران عراقی حرم رضوی در «السلطان» فرشتگان؛ روایتی جدید از بزرگراه همت رازهای رهبری حزب الله به روی آنتن افق پخش مستندهای «قطعه‌ای از بهشت» و «السلطان» به مناسبت شهادت امام رضا(ع) مجموعه مستند «تجربه ماندگار» یک یادگاری برای روزگار آینده‌مان «ظهر داغ تابستان؛ خیابان پاستور» در شبکه افق روایتی متفاوت از شکل گیری حزب الله لبنان در مستند «حبیب مقاومت» داستان «الکترو دوستی» نوجوان کرمانی از قاب شبکه افق «یکه سوار»، داستان یک انقلابی ناشناخته «آقای دادستان» از شبکه افق «سفره داران» با روایتی از خادمی جانبازان دفاع مقدس «یک سال پاکی» برای زائر حسین(ع) شدن از اربعین تا مبارزه با طاغوت پهلوی؛ هفته‌ای پر بار با مستندهای شبکه افق یک قدم باقی ست تا آن اجتماع قلب‌ها چرا آمریکایی‌ها به دنبال آتش‌بس در مذاکرات دوحه نیستند؟ رونمایی از یک مستند چالشی و مطالبه‌گر/ کار بانک بنگاهداری نیست! مستند «تنبیه» به روی آنتن افق سیما/ چه تسلیحاتی انتظار رسیدن به خاک تل‌آویو را دارند؟ تناقض در رفتار بانک‌ها به روایت مستند «کار بانک بنگاه داری نیست!» کارنامه دولت سیزدهم در تامین کالاهای اساسی طلبه‌ای خلاق، مدرسه‌ای قرآنی؛ روایتی جدید از بزرگراه همت رونمایی مستند «کار بانک؛ بنگاه داری نیست!» در خبرگزاری مهر افق جدیدی از مستند‌ها را با شبکه افق تجربه کنید مستند «نومن» با روایتی از مسلمان شدن سه شهروند آلمانی «در برابر تاریکی»؛ معرفی اسطوره‌های ورزشی حامی فلسطین و ضد صهیونیسم جهانی روایتی از حذف مخالفین رژیم صهیونیستی در کافه مستند افق روایتی از کشتی گیر فوق سنگین آزاد کشورمان در تازه نفس باند تروریستی که دولتش می‌نامند! آیا می‌توانم یک ویژگی اخلاقی در خودم پیدا کنم که بسیار مهم باشد؟ «محرم دل» از افق دمشق روزهای داغ بعد از واقعه «خانه حنیفا» قصه امید در دل کوره‌های آجرپزی تاریخچه‌ای از مقاومت فلسطین در مستندهای هفتگی شبکه افق بررسی ابعاد مختلف ترور شهید اسماعیل هنیه آزادی غربی و نمایش عریان اباحه‌گری در افتتاحیه المپیک پاریس فصل دوم «نجلا» با یک ملودرام عاشقانه در قاب افق دستان کوچک، آینده‌ای بزرگ با «سلام به آینده» آنچه از عملیات مرصاد ناگفته مانده است کودک کار دیروز ، کارآفرین برتر امروز مستندهای شبکه افق از اقتصاد مقاومتی تا مفاخر ایران زمین روایتی از راهکار شهید فخری‌زاده برای زیارت حرم سیدالشهدا(ع) «داستان کافی» با روایتی از مبارزات انقلابی آیت الله کافی مستندهای آدینه شبکه افق بازخوانی موقعیت ژئوپولیتیک یمن در «چرا یمن؟»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها