مشاهده خبر

سه شنبه 26 دی 1402

وقتی جنگ با اسرائیل شبیه‌سازی می‌شود

برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» سه‌شنبه شب و با موضوع عملیات شب گذشته سپاه علیه مواضع جاسوسی رژیم صهیونیستی، روی آنتن شبکه افق رفت.

0

در بخش نخست، محمد شلتوکی – کارشناس حوزه دفاعی – در برنامه حضور یافت؛ او با بیان اینکه عملیات شب گذشته با 24 فروند موشک بالستیک، بزرگ‌ترین عملیات موشکی ایران محسوب می‌شود اظهار کرد: سر جنگی موشک‌های استفاده شده 500 کیلوگرم به بالا بوده و هدف‌ها را به صورت نقطه‌زن مورد اصابت قرار داده‌اند.

به گفته او، این عملیات همچنین دوربردترین عملیاتی بود که توسط سپاه انجام شد.

آیا سپاه اهداف غیر نظامی را در اربیل هدف قرار داد؟

شلتوکی خاطرنشان کرد: اقلیم کردستان عراق سال‌هاست به پایگاه و مرکز تجمع نیروهای متخاصم تبدیل شده که کارشان، انجام اقدامات تروریستی داخل جمهوری اسلامی است؛ از CIA تا موساد و سایر سرویس‌های غربی در آنجا پایگاه دارند.

این کارشناس حوزه دفاعی با بیان اینکه در سال‌های گذشته از همین مراکز که شب گذشته یکی از آنها مورد هدف قرار گرفت، اقدامات خرابکانه زیادی علیه ایران انجام شده است اظهار کرد: از آن جمله می‌توان به ترور شهید فخری‌زاده اشاره کرد.

او افزود: جایی که دیشب هدف گرفته شد، مکانی برای طراحی و اقدامات پشتیبانی عملیات تروریستی بوده است؛ این چه ویلایی بوده که با موشک تخریب شده ولی ستون‌هایش هنوز پابرجاست؟ اگر آنها از سپر انسانی استفاده کرده‌اند، تقصیر سپاه است؟

چرا سپاه ادلب را هدف قرار داد؟

این کارشناس حوزه دفاعی گفت: ادلب مکانی برای گردهمایی و طراحی عملیات گروه‌های تروریستی است و با حمایت سران برخی کشورهای منطقه، مرکز آموزش تکفیری‌ها از جمله داعش خراسان در آنجا ایجاد شده است.

به گفته شلتوکی، جمهوری اسلامی با این انتخاب، مرکز اصلی را پیدا کرده و به آنجا ضربه زده که سبب می‌شود حداقل برای مدت‌ها در برنامه‌های خرابکارانه آنها وقفه ایجاد شود.

مگر حاج قاسم پایان داعش را اعلام نکرده بود؟

او با بیان اینکه همان زمانی که شهید سلیمانی پایان داعش را اعلام کردند، این گروه تروریستی از بین رفته بود عنوان کرد: در عین حال سوای از جغرافیا، داعش یک اندیشه تکفیری است و کماکان به صورت پراکنده در مناطق مختلف حضور دارند ولی جایی را تحت سیطره خود ندارند.

شلتوکی گفت: شرق فرات، یکی از مکان‌هایی است که گروه‌های داعشی در آنجا حضور دارند و نکته عملیات دیشب، اشراف اطلاعاتی بالای سپاه روی مناطق تمرکز آنهاست.

ویژگی‌های موشک خیبرشکن؛ بُردی معادل ایران تا اسرائیل

این کارشناس دفاعی خاطرنشان کرد: خیبرشکن موشک نقطه‌زن جدیدی با برد 1450 کیلومتر بوده و هدایت آن به صورت ترکیبی است که از سوخت جامد استفاده می‌کند؛ دقت بالای آن هم در عملیات شب گذشته سپاه کاملا مشهود است.

او گفت: این موشک دارای سر جنگی بالای 500 کیلوگرم بوده و قابلیت نفوذ در سازه‌های خاص را دارد ضمن اینکه در یک ششم زمان نمونه‌های مشابه آماده شلیک می‌شود.

به گفته شلتوکی، نمونه‌های دیگری از آن هم با بردهای بیشتر تولید شده است؛ انتخاب این موشک برای این عملیات کار هوشمندانه‌ای بود و به نظر من، شبیه‌سازی نبرد با رژیم صهیونیستی هم بود.

در ادامه بخش اخبار با اجرای مهدی آقا موسی تهرانی پخش شد و سپس رزا ابراهیمی - عضو تیم ملی قهرمان پاراتکواندو آسیا – در استودیو حضور یافت.

اولین مدال طلایی که تقدیم کودکان غزه شد

این ورزشکار ایرانی گفت: در بازی‌های آسیایی هانگژو توانستم اولین مدال طلای زنان ایران را در این رشته به دست آورم و از صمیم قلب، آن را تقدیم مردم فلسطین و کودکان غزه کردم.

او خاطرنشان کرد: به احترام کشورم و همچنین از روی انسانیت، این اقدام را انجام دادم چون هیچ انسانی نمی‌تواند نسبت به جنایات صهیونیست‌ها در غزه ساکت بماند.

ابراهیمی با بیان اینکه اگر روسیه به خاطر جنگ با اوکراین، از همه فعالیت‌های ورزشی محروم شد، این اتفاق در مورد رژیم صهیونیستی هم باید بیفتد گفت: ولی چنین چیزی را شاهد نیستیم.

اگر داعش در ادلب نیست چرا ایران این شهر را هدف گرفت؟

مهمان پایانی برنامه به افق فلسطین، مسعود اسداللهی – کارشناس مسائل غرب آسیا – بود؛ او اظهار کرد: در طول بحران سوریه، ادلب به مکان تجمع گروه‌های تکفیری و تروریستی تبدیل شده بود البته داعش معمولا در آنجا حضور نداشت اما بعد از ساقط شدن رسمی دولت داعش، سعی کردند در مکان‌هایی که کسی فکرش را نمی‌کند، انتخاب و در آنجا مستقر شوند.

اسداللهی افزود: ابوبکر البغدادی هم در ادلب مورد هدف قرار گرفت و کشته شد؛ داعش همواره تلاش می‌کند حضور خود را در این شهر مخفی کند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه فاصله‌ی خوزستان تا ادلب، دقیقا معادل فاصله ایران تا اسرائیل است گفت: پیام عملیات دیشب، این بود که دستمان به سرزمین‌های اشغالی می‌رسد.

یک نکته مهم درباره حمله سپاه به جیش الظلم در پاکستان

او اضافه کرد: دولت پاکستان قادر نیست امنیت را در همه نقاط تامین کند ولی حجم بالای جنایت داعش در کرمان، دولت این کشور را بر آن داشت که لزوم پاسخگویی ایران را درک کند.

اگر عملیات دیشب نبود قدرت بازدارندگی ایران زیر سوال می‌رفت

اسداللهی گفت: طی مدت اخیر، ایران به دلایلی پاسخ عملیات تروریست‌ در ایران و سوریه را نمی‌داد و این مسئله قدرت بازدارندگی ایران را به خصوص در بعد سیاسی زیر سوال برده بود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا خاطرنشان کرد: در گذشته ایران از طریق روسیه به اسرائیل پیام داده بود اگر باز هم مستشاران ایرانی را شهید کند، تل آویو را هدف قرار خواهد داد، همین مسئله سبب شده بود آنها 10 دقیقه قبل از حملات خود، به روسیه اطلاع دهند و آنها هم به ایرانی‌ها می‌گفتند به همین دلیل تا مدت‌ها هیچ فرمانده ایرانی شهید نمی‌شد اما بعد از شهادت سردار سلیمانی، دوباره عملیات‌هایشان را شروع کردند تا جایی که اخیرا سید رضی موسوی را شهید کردند.

به گفته او، وقتی قدرت بازدارندگی زیر سوال برود، سایه جنگ پر رنگ‌تر می‌شود چون دشمن فکر می‌کند ما ضعیف شده‌ایم و حالا وقت جنگ است.

چرا اسرائیل بعد از حمله دیشب به اربیل سکوت کرده است؟

اسداللهی با بیان اینکه اگر جایی که مورد هدف قرار گرفته باشد، منسوب به اسرائیلی‌ها هم باشد، معمولا این رژیم سکوت می‌کند عنوان کرد: عدم موضع‌گیری آنها بعد از عملیات دیشب سپاه هم نشانه‌ای از همین مسئله است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: حرکة النجباء عراق هم اخیرا مکانی را مورد حمله قرار داد که بعدا صهیونیست‌ها اعلام کردند سه نفر اسرائیلی در این حمله کشته شده‌اند.

سفیر آمریکا عملا حاکم عراق است!

او گفت: فقط اسمی از دولت عراق باقی مانده و دولت فعلی، هیچ اراده‌ای از خودش ندارد؛ وزیر امور خارجه این کشور هم آمده که سیاست خارجی عراق را به سمتی ببرد که آمریکا و اسرائیل می‌خواهند.

کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: چندی قبل یکی از فرماندهان حشدالشعبی در وسط بغداد هدف قرار گرفت ولی وزیر امور خارجه هیچ واکنشی نشان داد اما در قبال حمله دیشب سپاه، سفیرشان را فرا خوانده‌اند و کاردار سفارت ایران را احضار کرده‌اند.

او با بیان اینکه برخی افراد در مسئولیت‌های جدیدشان، استحاله شده‌اند گفت: عملا، سفیر آمریکا حاکم عراق شده و وزرای کابینه این کشور را احضار می‌کند.

ناگفته‌هایی درباره انصارالله و باب المندب

اسداللهی افزود: آمریکا و انگلیس بیشتر به اهداف غیر مهم در یمن حمله کرده‌اند چون نمی‌خواهند به صورت جدی با انصارالله در بیفتند؛ آنها می‌دانند باب المندب یکی از مهمترین گذرگاه‌های جهان است و نباید امنیت این منطقه را به خطر انداخت.

این کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: قطر اجازه خروج کشتی‌های حامل گاز را نداده و جالب اینکه مهمترین خریدار گاز این کشور، انگلیس است و به این ترتیب تحت فشار قرار گرفته است.

فاز سوم عملیات صهیونیست‌ها همان «ترور» است

او گفت: اسرائیلی‌ها وارد مرحله سوم جنگ شده‌اند و اسم آن را هم گذاشته‌اند عملیات ویژه هدفمند که معنایش می‌شود ترور!

اسداللهی با تاکید بر اینکه مقامات صهیونیستی با یک سری کلمات بازی می‌کنند اظهار کرد: در جنگ‌های نامتقارن با اینکه گروه کوچک‌تر تلفات بیشتری می‌دهند ولی به خاطر فرسایشی شدن نبرد، پیروز نهایی است.

چرا رژیم صهیونیستی از شمال غزه عقب نشسته است؟

در انتها هم ارتباط زنده اینترنتی با لامپرینی توما - تحلیل‌گر سیاسی از یونان – برقرار شد؛ او گفت: عملیات‌های انصارالله در دریای سرخ این پیام را به کشورهای غربی و شرکت‌هایشان داده که از این پس، همکاری با رژیم صهیونیستی بدون عواقب نخواهد بود.

توما افزود: عقب‌نشینی صهیونیست‌ها از شمال غزه، به خاطر ترس از حزب‌الله لبنان است چون در چند هفته اخیر، حملات وسیعی توسط مقاومت صورت گرفته است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: اسرائیلی‌ها بعد از شکایت آفریقای جنوبی در دیوان دادگستری بین‌المللی دچار ترس شده‌اند و حتی مذاکره دیپلماتیک با کشورهای عربی را هم بلد نیستند.

آخرین اخبار

مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید پخش «بزرگ راه همت» و «برسد به دست رئیس جمهور» این هفته از شبکه افق دولتی که در فسادستیزی متفاوت بود بررسی دغدغه ذهنی پسرها در مستند «صفر یک» «دومینو» با موضوع همزیستی انسان و سگ روی آنتن می‌رود نقشه‌هایی که غرب برای غرب آسیا داشت اسرائیل در هراس از پاسخ سخت حزب الله زمینه‌سازی برای ظهور در برنامه «بزرگراه همت»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها