مشاهده خبر

جمعه 22 دی 1402

این غذاها برای شما خوب است، اگر باردار هستید!

مجله طب سنتی «انارستان» چهارشنبه 20 دی ماه با موضوع تغذیه در دوران بارداری، روی آنتن زنده شبکه افق رفت.

0

در این برنامه، عاطفه سمائی (پزشک و متخصص جراحی زنان و زایمان) به عنوان کارشناس حضور داشت؛ او با بیان اینکه علاوه بر نوع غذاها، نوع طبخ آنها هم در دوران بارداری اهمیت زیادی دارد اظهار کرد: این مسئله روی رفتارها و ویژگی‌های جسمی فرزند چه در دوره نوزادی و چه بعد از آن حتی در دوران نوجوانی و جوانی تاثیرگذار است.

این متخصص زنان و زایمان افزود: مراقبت‌های تغذیه‌ای از زمانی که اقدام به بارداری می‌شود مهم هستند در حقیقت اصلاح مزاج باید قبل از بارداری انجام شود.

او با بیان اینکه تا هشت هفتگی بارداری که زمان تشکیل قبل جنین است گفت: در این دوره زنان باید غذاهایی مصرف کنند که موجب تقویت تشکیل قلب می‌شود، بخشی از عدم تشکیل شدن‌های قلب یا سقط هایی که به این دلیل صورت می‌گیرد، به خاطر غلظت خون زیاد مادر در این دوران است، به همین دلیل توصیه می‌شود مواد غذایی که موجب کاهش غلظت خون می‌شوند کمک کند که مهمترین آنها خرماست.

سمائی تصریح کرد: اگر زنی دچار دیابت باشد، باز هم می‌تواند خرما مصرف کند ولی میزان آن باید کنترل شود.

این متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه اصولا کربوهیدرات‌ها که قند مصنوعی وارد بدن می‌کنند در افزایش دیابت دوران بارداری تاثیرگذارند عنوان کرد: خرما قند طبیعی دارد بنابراین چندان در این زمینه تاثیرگذار نیست.

او با تاکید بر مصرف انار و گردو و همچنین لبنیات در دوران بارداری خاطرنشان کرد: مصرف شیر در این دوره باید به صورت گرم همراه با مقداری گلاب و البته خرماست.

سمائی تصریح کرد: بعد از تشکیل قلب، زمان شکل‌گیری صورت جنین است؛ در این دوران مادران به خاطر تهوع و استفراغ معمولا نمی‌توانند غذای زیادی بخورند و به همین دلیل نگران جنین خود هستند؛ توصیه به این دسته از زنان این است که شربت عسل همراه با مقداری گلاب را به صورت مستمر مصرف کنند. مصرف «مربای به» هم در این دوره توصیه می‌شود.

این متخصص زنان و زایمان گفت: بعد از آن نوبت تشکیل و تکامل سیستم عصبی و حسی جنین است که در این دوره نیاز به فولات (فولیک اسید) ضروری است که در حال حاضر به صورت مکمل‌های رایگان به مادران باردار ارائه می‌شود.

او با بیان اینکه استفاده از جوانه‌ها (جو دو سر، گندم و یا مصرف به صورت حلیم) همراه با گوشت بره و بزغاله برای تامین این ماده توصیه می‌شود خاطرنشان کرد: خوردن روزانه یک سیب هم در این زمینه موثر است.

سمایی در ادامه به دیگر ماه‌های بارداری اشاره و توصیه‌هایی برای تغذیه در سه ماهه دوم و سوم ارائه کرد.

برنامه تلویزیونی «انارستان» با اجرای عترت افشار و آرمان غفاریان، شنبه تا چهارشنبه ساعت 16 از شبکه افق سیما پخش می‌شود؛ تکرار این برنامه ساعت 9 روز بعد روی آنتن می‌رود.

مخاطبان می‌توانند سوالات و پیشنهادات خود را از طریق سامانه پیامکی 10000067 ارسال کنند.

 

آخرین اخبار

صنعت هزار توی خودرو در ایران: شرکت‌هایی که به جای ایمن‌سازی، گاوداری می‌کنند مجموعه مستند «خسته نباشید» به روی آنتن افق سیما مهرآفرین؛ روایتی جدید از بزرگراه همت سفر به اعماق ایران با شبکه افق؛ از رخ مادر تا پرده‌خوانی سینمای دفاع مقدس عقلانیت حسینی یا کارناوال حکومتی؟ بررسی جریان شناسی حوادث حوزه مروی از ابتدا تا کنون اگر بنیانگذار تلگرام به جای فرانسه در ایران دستگیر می‌شد، رسانه‌ها چه می‌کردند؟ پذیرایی از زائران عراقی حرم رضوی در «السلطان» فرشتگان؛ روایتی جدید از بزرگراه همت رازهای رهبری حزب الله به روی آنتن افق پخش مستندهای «قطعه‌ای از بهشت» و «السلطان» به مناسبت شهادت امام رضا(ع) مجموعه مستند «تجربه ماندگار» یک یادگاری برای روزگار آینده‌مان «ظهر داغ تابستان؛ خیابان پاستور» در شبکه افق روایتی متفاوت از شکل گیری حزب الله لبنان در مستند «حبیب مقاومت» داستان «الکترو دوستی» نوجوان کرمانی از قاب شبکه افق «یکه سوار»، داستان یک انقلابی ناشناخته «آقای دادستان» از شبکه افق «سفره داران» با روایتی از خادمی جانبازان دفاع مقدس «یک سال پاکی» برای زائر حسین(ع) شدن از اربعین تا مبارزه با طاغوت پهلوی؛ هفته‌ای پر بار با مستندهای شبکه افق یک قدم باقی ست تا آن اجتماع قلب‌ها چرا آمریکایی‌ها به دنبال آتش‌بس در مذاکرات دوحه نیستند؟ رونمایی از یک مستند چالشی و مطالبه‌گر/ کار بانک بنگاهداری نیست! مستند «تنبیه» به روی آنتن افق سیما/ چه تسلیحاتی انتظار رسیدن به خاک تل‌آویو را دارند؟ تناقض در رفتار بانک‌ها به روایت مستند «کار بانک بنگاه داری نیست!» کارنامه دولت سیزدهم در تامین کالاهای اساسی طلبه‌ای خلاق، مدرسه‌ای قرآنی؛ روایتی جدید از بزرگراه همت رونمایی مستند «کار بانک؛ بنگاه داری نیست!» در خبرگزاری مهر افق جدیدی از مستند‌ها را با شبکه افق تجربه کنید مستند «نومن» با روایتی از مسلمان شدن سه شهروند آلمانی «در برابر تاریکی»؛ معرفی اسطوره‌های ورزشی حامی فلسطین و ضد صهیونیسم جهانی روایتی از حذف مخالفین رژیم صهیونیستی در کافه مستند افق روایتی از کشتی گیر فوق سنگین آزاد کشورمان در تازه نفس باند تروریستی که دولتش می‌نامند! آیا می‌توانم یک ویژگی اخلاقی در خودم پیدا کنم که بسیار مهم باشد؟ «محرم دل» از افق دمشق روزهای داغ بعد از واقعه «خانه حنیفا» قصه امید در دل کوره‌های آجرپزی تاریخچه‌ای از مقاومت فلسطین در مستندهای هفتگی شبکه افق بررسی ابعاد مختلف ترور شهید اسماعیل هنیه آزادی غربی و نمایش عریان اباحه‌گری در افتتاحیه المپیک پاریس فصل دوم «نجلا» با یک ملودرام عاشقانه در قاب افق دستان کوچک، آینده‌ای بزرگ با «سلام به آینده» آنچه از عملیات مرصاد ناگفته مانده است کودک کار دیروز ، کارآفرین برتر امروز مستندهای شبکه افق از اقتصاد مقاومتی تا مفاخر ایران زمین روایتی از راهکار شهید فخری‌زاده برای زیارت حرم سیدالشهدا(ع) «داستان کافی» با روایتی از مبارزات انقلابی آیت الله کافی مستندهای آدینه شبکه افق بازخوانی موقعیت ژئوپولیتیک یمن در «چرا یمن؟»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها