مشاهده خبر

جمعه 15 دی 1402

حرف‌های متفاوت در «به افق فلسطین» آدینه شب

برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» با محوریت تحلیل آخرین تحولات غزه و نیز حادثه تروریستی کرمان، جمعه شب 15 دی ماه روی آنتن زنده شبکه افق رفت.

0

در بخش نخست و بعد از پخش گزیده‌ای از سخنرانی چند ساعت قبل سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان، ارتباط زنده تصویری با جنوب لبنان و حسن عظیم‌زاده خبرنگار اعزامی به این کشور برقرار شد.

اهم موضوعاتی که عظیم‌زاده به آنها پرداخت شامل موارد زیر بود:

  • امروز حزب الله لبنان یک پایگاه نظامی و یک تجمع نظامیان صهیونیستی را توسط راکت و موشک‌های سنگین برکان مورد هدف قرار داد؛ آژیر خطر هم در هشت شهرک صهیونیست‌نشین به صدا درآمد و دست کم سه موشک از جنوب لبنان به سمت کریات شمونه شلیک شد.
  • دبیرکل حزب الله لبنان امروز از انجام 670 عملیات نظامی علیه صهیونیست‌ها در سه ماه گذشته خبر داد.
  • پادگان‌های نظامی ارتش اسرائیل در این مدت، بیشتر از 400 بار مورد هدف قرار گرفته‌اند که تلفات انسانی و تجهیزاتی فراوانی به همراه داشت.
  • در سه ماه گذشته 230 هزار شهرک‌نشین صهیونیست هم آواره شده‌ و خانه برخی از آنها هم تخریب شده است.

احمد زارعان - کارشناس مسائل منطقه – مهمان نخست برنامه جمعه شب بود؛ او با بیان اینکه صهیونیست‌ها، خشونت را در راستای تحقق آرمان‌هایشان تجویز می‌کنند اظهار کرد: خاخام‌هایشان می‌گویند برای دستیابی به اهداف، می‌توان هر کاری کرد.

به گفته زارعان، سنگ بنای دولت جعلی اسرائیل از همان ابتدا بر اساس خشونت بنا شده است؛ یگان‌های شبه نظامی زیرزمینی داشتند که در روز موعود، فلسطین را با کشتار وسیع اشغال کردند.

چرا اسرائیل در این جنگ زنان و کودکان را می‌کشد؟

این کارشناس مسائل منطقه خاطرنشان کرد: یکی از راهبردهای اسرائیلی‌ها، ایجاد رعب و وحشت است و گمان می‌کنند با کشتار وسیع، می‌توانند بین فلسطینی‌ها و حماس فاصله بیندازند.

او با بیان اینکه شدت بالای بمباران‌ها و کشتار وسیع، برای ضربه زدن به پایگاه اجتماعی حماس و قرار دادن مردم مقابل این گروه بود گفت: البته آنها به هدف خود نرسیده‌اند.

چرا آمریکا خواستار ادامه جنگ غزه نیست؟

زارعان خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها خواهان ادامه جنگ نیستند چون امسال، انتخابات ریاست جمهوری این کشور برگزار می‌شود بنابراین تداوم جنگ به نفع بایدن نخواهد بود.

این کارشناس مسائل منطقه افزود: جنگ غزه سبب شده تا حدی از تمرکز آمریکا روی اوکراین کاسته شود ضمن اینکه ایالات متحده بیشتر تمایل دارد روی پرونده‌های چین و روسیه کار کند.

او با بیان اینکه دلایل انسانی در میان نیست گفت: بنا به منافع ملی آمریکا، دولت این کشور می‌خواهد جنگ غزه تمام شود اما طیف حاکم بر رژیم صهیونیستی، تمایل به ادامه جنگ دارد هر چند کابینه ائتلافی موجود، به شدت شکننده است.

آیا جنگ غزه گسترده‌تر می‌شود؟

زارعان تصریح کرد: اصلی‌ترین عدم قطعیت موجود، گسترش دامنه جنگ غزه است؛ این مسئله دو سناریو را پیش روی ما می‌گذارد که شامل تداوم وضع موجود یا توسعه جنگ است.

به گفته او، ادامه وضع موجود به نفع رژیم صهیونیستی نیست چون آنها هم فهمیده‌اند بین داشته‌ها و خواسته‌هایشان تناسبی وجود ندارد.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: این احتمال وجود دارد که اسرائیل به سمتی می‌رود که دامنه جنگ را افزایش دهد چون در بن بست راهبردی اسیر شده‌اند و می‌خواهند نیرویی جدید را به جنگ بکشانند که مراد آنها آمریکا و کشورهای غربی هستند.

سرانجام پاسخ سخت به کجا می‌رسد؟

او گفت: پیوندی ارگانیک بین نظام سلطه برقرار است، یعنی بین غرب، رژیم صهیونیستی و گروه‌های تکفیری و تروریستی منطقه غرب آسیا

زارعان با بیان اینکه بیانیه پذیرش مسئولیت حادثه کرمان توسط داعش، تفاوت‌هایی با بیانیه‌های قبلی داشت عنوان کرد: صهیونیست‌ها به دنبال اعمال فشار به حامیان جبهه مقاومت از جمله ایران برای ورود به معرکه هستند ولی جمهوری اسلامی در مدیریت اینگونه مسائل تجربه فراوانی دارد.

این کارشناس مسائل منطقه افزود: جمهوری اسلامی اجازه نمی‌دهد دشمن، زمین بازی را مشخص کند، هم زمین بازی، هم هدف و چگونگی ضربه زدن به آن، توسط خودش تعیین می‌شود.

تحلیل متفاوت کارشناس سیاسی پرتغالی از آینده جنگ غزه

در بخش بعدی، ارتباط مستقیم تصویری با لامیس جید - تحلیل‌گر مسائل سیاسی از پرتغال – برقرار شد.

او گفت: آنچه امروز در غزه می‌بینیم، این است که ممکن است این جنگ ما را به سوی آینده‌ای ناشناخته سوق دهد، جنگی بی ثبات‌کننده!

جید خاطرنشان کرد: صهیونیست‌ها و آمریکا تلاش می‌کنند مقاومت را در عراق و سوریه هم مورد هدف قرار دهند و البته برخی هم تمایل دارند دامنه جنگ گسترش یابد.

این کارشناس سیاسی گفت: جنگ به یک مسئله حیاتی و بر سر موجودیت اسرائیل تبدیل شده؛ حتی اگر نتانیاهو به هر دلیلی برکنار شود، رژیم صهیونیستی همین سیاست را ادامه می‌دهد، چه بایدن بر سر کار باشد یا نباشد.

در ادامه، امید زندگانی – بازیگر سینما و تلویزیون – در برنامه حضور یافت.

سلبریتی‌ها هم آدمند و نظری دارند؛ چرا امروز  مُرده باد و فردا زنده باد؟

او گفت: از اینجا که بروم بیرون، عده‌ای تشویقم می‌کنند که چقدر خوب شد رفتی شبکه افق، و عده‌ای دیگر ناراحت می‌شوند!

زندگانی با بیان اینکه جنگ باید رو در رو باشد خاطرنشان کرد: چرا باید عده‌ای در خیابان، زن و کودک، کشته شوند، ولی برخی به خاطر کینه‌های شخصی‌شان، مطالبی بنویسند؟

این بازیگر سینما و تلویزیون گفت: موافق و مخالف، چرا با خصمانه‌ترین کلمات، حرف می‌زنند؟ چرا با هم درست حرف نزنیم؟ امروز مُرده باد و فردا زنده باد؟!

به گفته او، هنرمندان و ورزشکاران هم یک شهروند هستند ولی برخی عقیده دارند آنها باید در هر موقعیتی حرف بزنند؛ چرا از صاحبان بقیه مشاغل چنین انتظاری نمی‌رود؟

فیلمنامه‌نویسان ایرانی باید مفاهیم را زیرکانه‌تر بیان کنند

زندگانی خاطرنشان کرد: این همه فیلمی که ساخته می‌شود صرفا برای سرگرمی نیست ولی واقعیت این است که سناریونویسان هم باید متناسب با پیشرفت‌های تکنیکی و فنی، مفاهیم را به روز کرده و آن را زیرکانه‌تر منتقل کنند.

این بازیگر سینما و تلویزیون بیان کرد: ریشه فیلم خوب، فیلمنامه خوب است که توسط شخصی نوشته شود که جامعه خود را به خوبی بشناسد و نیازهای مردمش را تشخیص بدهد.

مجموعه نسل جدید هنرمندان به توانمندی نسل گذشته نیستند

او عنوان کرد: خیلی زود است که هنرمندان جوان ما بخواهند عمق برخی مسائل را درک و منتقل کنند، بنابراین حضور پیشکسوتان که می‌توانند سرعت کار را بیشتر کنند ضروری است.

زندگانی گفت: جز افرادی انگشت‌شمار در نسل جدید هنرمندان ما، نتوانسته‌اند به توانمندی نسل قبلی دست یابند.

آخرین اخبار

مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید پخش «بزرگ راه همت» و «برسد به دست رئیس جمهور» این هفته از شبکه افق دولتی که در فسادستیزی متفاوت بود بررسی دغدغه ذهنی پسرها در مستند «صفر یک» «دومینو» با موضوع همزیستی انسان و سگ روی آنتن می‌رود نقشه‌هایی که غرب برای غرب آسیا داشت اسرائیل در هراس از پاسخ سخت حزب الله زمینه‌سازی برای ظهور در برنامه «بزرگراه همت»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها