مشاهده خبر

پنج شنبه 14 دی 1402

مادر؛ عامل محوری سلامت اجتماع

مجله طب سنتی «انارستان» چهارشنبه این هفته با موضوع نقش زنان در سلامت خانواده، روی آنتن زنده شبکه افق رفت.

0

 

 

در این برنامه، معصومه صرافان و علی اکبر حسن‌زاده از اساتید و متخصصان طب سنتی در برنامه حضور داشتند.

صرافان در ابتدای برنامه با اشاره به اهمیت سلامت برای انسان از بدو خلقت تاکنون گفت: بعد از مطالعات فراوان به این نتیجه رسیده‌اند که سلامت زنان، نقشی اساسی در سلامت خانواده و اجتماع دارد چون زن سالم، می‌تواند مدیریت بهتر جسمی و روحی بر دیگر اعضای خانواده داشته باشد.

او افزود: به عکس، وقتی زنی در خانواده‌ای دچار بیماری و بحران می‌شود، پروسه‌ای از اتفاقات عجیب و ناگوار در زندگی به وقوع می‌پیوندند که قابل پیش‌بینی نبوده و جبران آنها هم سخت است بنابراین اگر همه پزشکان، روانشناسان و جامعه‌شناسان، بر روی سلامت مادران و زنان متمرکز شوند، در حقیقت تاثیری به مراتب بیشتر روی تمام جامعه می‌گذارند البته در این بین زنان نیازمند آموزش سلامت‌محور هم هستند.

این کارشناس با بیان اینکه بانوی سالم، خانواده سالم، جامعه سالم، شعاری بین‌المللی است گفت: بر این اساس هم طب نوین و هم طب سنتی باید روی سلامت زنان و آموزش آنها تمرکز بیشتری داشته باشند.

او عنوان کرد: تغذیه سالم بدون در نظر گرفتن آسیب‌های مربوط به اعراض نفسانی، فایده چندانی ندارد، مثلا اگر غذای خوبی بخوریم ولی فیلم یا خبری را ببینیم و بشنویم که سودای بدن را افزایش می‌دهد، بهره ما از آن غذا چندان زیاد نخواهد بود.

صرافان با بیان اینکه خطرناک‌ترین مجرمان در کشورهای مختلف، دارای اختلال مغزی بوده‌اند گفت: در اسکن سر این افراد مشخص شد ضایعاتی در قسمت قدامی مغزشان وجود دارد ولی این ضایعات در مغز افراد معمولی هم هست که بعدا مشخص شد اگر افرادی که ضایعه بالقوه در بدنشان وجود دارد ولی در خانواده‌ای سالم و با نشاط با مادرانی سالم رشد کنند، در آینده با مشکل مواجه نمی‌شوند.

مادران بزرگ‌ترین درمانگران اجتماع

حسن‌زاده هم در بخشی دیگر از برنامه با اشاره به جایگاه «مادر» به عنوان طبیب و بنیان‌گذار حوزه سلامت در خانواده و اجتماع عنوان کرد: سونامی بیماری‌های جسمی و روحی را در همه جوامع شاهد هستیم و هیچ راهی نداریم جز اینکه ریشه‌ها را درمان کنیم، یعنی آگاهی بخشیدن به زنان و معرفی مادران به عنوان محور سلامت در جامعه که البته در این زمینه نیازمند بازگری نقش‌های اجتماعی هستیم.

او افزود: تمام بیماری‌ها از اعراض نفسانی و فروپاشی خانواده‌ها از منظر عاطفی شروع می‌شوند و اینجاست که نقش مادران پر رنگ‌تر به چشم می‌آید؛ مادر، درمانگری است که درمان را باید از خودش شروع کند.

این متخصص طب سنتی بیان کرد: اعراض نفسانی سبب عدم تعادل در بدن شده و چرخه طبیعی جسم را مختلف می‌کنند که مجموعه اعضای داخلی را دچار مشکل خواهد کرد.

در این برنامه همچنین آیتم «تر و تازه» با موضوع بررسی خواص میوه‌ها (زردک) از نظر طب سنتی پخش شد؛ رامین تاجبخش در این آیتم حضور داشت و پیرامون خاصیت‌های هویج زردک مطالبی را بیان کرد.

برنامه تلویزیونی «انارستان» با اجرای عترت افشار و آرمان غفاریان، شنبه تا چهارشنبه ساعت 16 از شبکه افق سیما پخش می‌شود؛ تکرار این برنامه ساعت 9 روز بعد روی آنتن می‌رود.

آخرین اخبار

صنعت هزار توی خودرو در ایران: شرکت‌هایی که به جای ایمن‌سازی، گاوداری می‌کنند مجموعه مستند «خسته نباشید» به روی آنتن افق سیما مهرآفرین؛ روایتی جدید از بزرگراه همت سفر به اعماق ایران با شبکه افق؛ از رخ مادر تا پرده‌خوانی سینمای دفاع مقدس عقلانیت حسینی یا کارناوال حکومتی؟ بررسی جریان شناسی حوادث حوزه مروی از ابتدا تا کنون اگر بنیانگذار تلگرام به جای فرانسه در ایران دستگیر می‌شد، رسانه‌ها چه می‌کردند؟ پذیرایی از زائران عراقی حرم رضوی در «السلطان» فرشتگان؛ روایتی جدید از بزرگراه همت رازهای رهبری حزب الله به روی آنتن افق پخش مستندهای «قطعه‌ای از بهشت» و «السلطان» به مناسبت شهادت امام رضا(ع) مجموعه مستند «تجربه ماندگار» یک یادگاری برای روزگار آینده‌مان «ظهر داغ تابستان؛ خیابان پاستور» در شبکه افق روایتی متفاوت از شکل گیری حزب الله لبنان در مستند «حبیب مقاومت» داستان «الکترو دوستی» نوجوان کرمانی از قاب شبکه افق «یکه سوار»، داستان یک انقلابی ناشناخته «آقای دادستان» از شبکه افق «سفره داران» با روایتی از خادمی جانبازان دفاع مقدس «یک سال پاکی» برای زائر حسین(ع) شدن از اربعین تا مبارزه با طاغوت پهلوی؛ هفته‌ای پر بار با مستندهای شبکه افق یک قدم باقی ست تا آن اجتماع قلب‌ها چرا آمریکایی‌ها به دنبال آتش‌بس در مذاکرات دوحه نیستند؟ رونمایی از یک مستند چالشی و مطالبه‌گر/ کار بانک بنگاهداری نیست! مستند «تنبیه» به روی آنتن افق سیما/ چه تسلیحاتی انتظار رسیدن به خاک تل‌آویو را دارند؟ تناقض در رفتار بانک‌ها به روایت مستند «کار بانک بنگاه داری نیست!» کارنامه دولت سیزدهم در تامین کالاهای اساسی طلبه‌ای خلاق، مدرسه‌ای قرآنی؛ روایتی جدید از بزرگراه همت رونمایی مستند «کار بانک؛ بنگاه داری نیست!» در خبرگزاری مهر افق جدیدی از مستند‌ها را با شبکه افق تجربه کنید مستند «نومن» با روایتی از مسلمان شدن سه شهروند آلمانی «در برابر تاریکی»؛ معرفی اسطوره‌های ورزشی حامی فلسطین و ضد صهیونیسم جهانی روایتی از حذف مخالفین رژیم صهیونیستی در کافه مستند افق روایتی از کشتی گیر فوق سنگین آزاد کشورمان در تازه نفس باند تروریستی که دولتش می‌نامند! آیا می‌توانم یک ویژگی اخلاقی در خودم پیدا کنم که بسیار مهم باشد؟ «محرم دل» از افق دمشق روزهای داغ بعد از واقعه «خانه حنیفا» قصه امید در دل کوره‌های آجرپزی تاریخچه‌ای از مقاومت فلسطین در مستندهای هفتگی شبکه افق بررسی ابعاد مختلف ترور شهید اسماعیل هنیه آزادی غربی و نمایش عریان اباحه‌گری در افتتاحیه المپیک پاریس فصل دوم «نجلا» با یک ملودرام عاشقانه در قاب افق دستان کوچک، آینده‌ای بزرگ با «سلام به آینده» آنچه از عملیات مرصاد ناگفته مانده است کودک کار دیروز ، کارآفرین برتر امروز مستندهای شبکه افق از اقتصاد مقاومتی تا مفاخر ایران زمین روایتی از راهکار شهید فخری‌زاده برای زیارت حرم سیدالشهدا(ع) «داستان کافی» با روایتی از مبارزات انقلابی آیت الله کافی مستندهای آدینه شبکه افق بازخوانی موقعیت ژئوپولیتیک یمن در «چرا یمن؟»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها