مشاهده خبر

دو شنبه 4 دی 1402
در برنامه «به افق فلسطین» صورت گرفت

گفت‌وگویی صریح و متفاوت با الهام چرخنده

برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین»، یکشنبه شب با حضور الهام چرخنده از شبکه افق سیما پخش شد.

1

در بخش نخست و بعد از پخش ارتباط زنده با حسن عظیم‌زاده خبرنگار اعزامی صدا و سیما به جنوب لبنان و گفت‌وگو پیرامون آخرین تحولات این منطقه، علی ایرلو فرزند شهید حسن ایرلو مهمان برنامه شد.

این دیپلمات شهید، برای بچه‌هایش سوغاتی نمی‌آورد!

او در گفت‌وگو با سید حسین حسینی اظهار کرد: زمان حضور پدرم در کنار خانواده و فرزندان کم بود، ولی کیفیت بالایی داشت و همان اندک روزها و ماه‌هایی که کنارمان بود یا به سفر می‌رفتیم، واقعا تاثیرگذار بود.

ایرلو خاطرنشان کرد: در سفرهای خارجی که می‌رفت، وقتش را برای خرید سوغات نمی‌گذاشت و برایمان چیزی نمی‌آورد، حتی هدایایی که به او داده بودند را هم یا نمی‌پذیرفت یا به خانه نمی‌آورد، می‌گفت اینها را به سردار ایرلو داده‌اند نه به حسن ایرلو

یمنی‌ها این شهید ایرانی را از خودشان می‌دانند

به گفته او، زمانی که یمن به صورت 360 درجه تحت تحریم و محاصره بود و بسیاری از سفرای کشورهای خارجی آنجا را ترک کرده بودند، به یمن رفت تا جهان را متوجه ستمی کند که علیه مردم این کشور روا داشته شده؛ حضور او موجب دلخوشی و دلگرمی مردم هم شد.

ایرلو تصریح کرد: شهید ایرلو در راهپیمایی‌های مردم یمن شرکت می‌کرد و رفتارهای شخصی او هم موجب شده بود یمنی‌ها درک کنند که پدرم مثل آنهاست.

فرزند شهید حسن ایرلو با بیان اینکه مردم یمن شهید حسن ایرلو را از خودشان می‌دانند گفت: به طوری که روی یکی از کشتی‌هایی که اخیرا انصارالله توقیف کرده بود، عکسی از پدرم گذاشته بودند و نوشته بودند به یاد شهید ما

چرا برخی می‌گویند یمن از ایران دستور می‌گیرد؟

او با بیان اینکه 70 درصد فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی پدرم، در چارچوب مأموریت‌هایش در یمن نبود و از روی ذوق شخصی انجام می‌شد خاطرنشان کرد: دولت‌هایی امروز می‌گویند که ایران به یمنی‌ها دستور حمله به اسرائیل را داده که نمی‌خواهند قبول کنند یمن، یک کشور مستقل است البته آنها گمان می‌کنند ائتلاف عربی - عبری - غربی توانسته است همه زیرساخت‌های این کشور را نابود کند.

به گفته ایرلو، آنها نمی‌توانند باور کنند یمن توانسته است قدرت قبلی خود را بازیابی کند بنابراین می‌گویند ایران به یمن دستور می‌دهد.

هر کس به ائتلاف غربی علیه یمن بپیوندد بازنده خواهد بود

در ادامه، ارتباط زنده با نصرالدین عامر - معاون وزیر اطلاع‌رسانی یمن – برقرار شد؛ اهم مواردی که او مطرح کرد شامل موضوعات زیر بود:

  • شهید حسن ایرلو در شرایط دشواری به یمن آمد و ترجیح داد کنار ما و در محاصره زندگی کند؛ او همیشه می‌گفت دوست دارد کنار مردم یمن به شهادت برسد.
  • ائتلاف غربی علیه یمن یک ائتلاف ننگین است؛ آمریکا نمی‌خواهد با نام خودش در منطقه حاضر شود به همین دلیل پشت ائتلاف دریایی پنهان شده، ائتلافی که علیه مردم فلسطین تشکیل شده است.
  • ما از ائتلاف غربی نمی‌ترسیم و همچنان به کشورهای متجاوز و کشتی‌هایی که به مقصد سرزمین اشغالی بروند حمله می‌کنیم؛ هر کس به این ائتلاف بپیوندد بازنده خواهد بود.

در بخش بعدی، الهام چرخنده – بازیگر سینما و تلویزیون – در برنامه حضور یافت.

هنرمندان ما خیلی هم خوب به جنگ غزه واکنش نشان دادند

او در پاسخ به سید حسین حسینی درباره عدم واکنش برخی هنرمندان به جنگ غزه گفت: در بیانیه مشترک 21 آبان امسال بیش از 120 هنرمند و جانباز در محکومیت کشتار مردم غزه، اسامی مختلفی به چشم می‌‎خورد، اسم‌هایی مثل داوود میرباقری، مجید مجیدی، پرویز پرستویی، احمدرضا درویش، رضا کیانیان، لیلا حاتمی، همایون اسعدیان، کمال تبریزی، محسن تنابنده، رامبد جوان، فرهاد توحیدی، رسول صدرعاملی، مهدی عسکرپور، حسین مهدویان، شبنم مقدمی، مجید انتظامی، افسانه بایگان، هانیه توسلی و اسامی بزرگ دیگری در سینما و تلویزیون ایران.

چرخنده خاطرنشان کرد: چه حمایتی بیشتر از این از هنرمندان و چهره‌های شاخص سینمای ایران به چشم می‌خورد؛ این برساخت ذهنی از امپراطوری رسانه‌ای غرب است که بسیاری گمان می‌کنند، هنرمندان ما نسبت به جنگ غزه واکنشی نشان نداده‌اند.

الهام چرخنده: 10 سال توسط همکارانم بلاک بودم

حسینی در این بخش به او گفت شما که خودتان کتک‌خورده این جماعت هستید چگونه اینطور از آنها دفاع می‌کنید؟ و چرخنده هم اظهار کرد: سینما خانواده من است، دل آدم برای خانواده‌اش تنگ می‌شود؛ 10 سال گذشت و می‌خواستم زنگ بزنم ازدواج و بچه‌دار شدنشان را تبریک بگویم، ولی بلاک بودم!

او افزود: در این 10 سال، آن وری‌ها شوکه بودند و این وری‌ها به من شک داشتند! آمده‌ام بگویم الهام چرخنده بعدی را دریابید.

این بازیگر سینما و تلویزیون تصریح کرد: چرخش «چرخنده» یک شبه نبود، یک جریان بود که بعد از مطالعاتم در زمینه ادیان مختلف حاصل شد.

هنرمندانی که رفتند، ایمیل می‌زدند تا بقیه را هم ببرند

چرخنده خاطرنشان کرد: برخی مجریان و هنرمندان روح هنرشان را فروختند و به شبکه‌های خارجی پیوستند، ایمیل‌های زیادی برای کسانی که مانده بودند فرستادند، و این فرصت برای هنرمندان داخل کشور فراهم بود که بروند و در بهترین رسانه‌ها و سینماها کار کنند ولی ماندند.

او تاکید کرد: حرف من این است که چرا برخی از کسانی که ماندند، دیده نشدند و گوشه‌نشینی را برگزیدند؟

این بازیگر سینما و تلویزیون با بیان اینکه سازمان‌های هنری، فرهنگی و رسانه‌ای زیادی داریم که بودجه میلیاردی دارند گفت: ممکن است هنرمندی تحت تاثیر جریانی، کلمه‌ای اشتباه نوشته باشد، چه کسی مسئول است با مهربانی و با ادبیات مناسب، او را جذب کند؟

چرا با مجری خالق نوستالوژی‌های کودکیمان مهربان‌تر حرف نزدیم؟

چرخنده افزود: آن فردی که شما اسمش را هم نمی‌برید، چنان مورد هجمه قرار گرفت که آمد و گفت منظورش این نبوده، چرا لحن مهربانانه‌تری در مواجهه با او استفاده نشد؟ او کسی است که نوستالوژی کودکی‌های همه ماست.

او ادامه داد: به خاطر محبت پدرانه رهبری، حاضرم تا آخرین قطره خونم پای او بایستم، محبت و مهربانی ایشان باید الگوی رفتاری همه متولیان فرهنگی و هنری کشور باشد؛ رهبری فرمودند «بیشتر هنرمندان ما خوب هستند» همین حرف را ختم کلام بدانیم، بس است.

چرخنده عنوان کرد: چرا خط کشی می‌کنند و به من، عنوان «هنرمند ارزشی» می‌دهند که آن وری‌ها بیایند و به همین دلیل علیه من هر حرفی بزنند؟

می‌دانستم راهی که انتخاب کرده‌ام هزینه دارد

این بازیگر سینما و تلویزیون اضافه کرد: من یک «سلام به فرمانده» گفتم و اینها هزینه دارد و هزینه‌هایش را به جان می‌خرم، خدا می‌داند که با التماس همراه حضرت زینب(س) ماندم، این مسیر خار مغیلان هم دارد!

فجایع غزه نباید در یک جهان متمدن رخ دهد

در بخش انتهایی، کشاب سیگدل - استاد ادبیات مقاومت از کشور نپال – در برنامه حاضر شد؛ او گفت: شب‌های شعری در مورد مقاومت و جنگ غزه در تهران و شیراز برگزار کردیم که با حضور برخی مسئولان سیاسی هم همراه بود.

سیگدل افزود: بحران انسانی در غزه رخ داده و همه اعم از امدادگران و کادر پزشکی مورد هدف قرار می‌گیرند، چیزی که یک جهان متمدن نمی‌تواند واجد آن باشد هر چند بسیاری این فجایع را می‌بینند و چیزی نمی‌گویند.

جهان طوری با فلسطینی‌ها رفتار می‌کند که انگار آنها انسان نیستند

او تصریح کرد: دوستان زیادی در فلسطین و سوریه دارم که هم اکنون آواره شده‌اند و خودشان هم در اردوگاه آوارگان به دنیا آمده بودند.

این شاعر نپالی ادامه داد: جهان طوری با آنها برخورد می‌کند که انگار انسان نیستند، در واقع رفتار خودشان غیر انسانی است چون حق هر آدمی است که در خانه خودش زندگی کند.

برچسب ها :

آخرین اخبار

مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید پخش «بزرگ راه همت» و «برسد به دست رئیس جمهور» این هفته از شبکه افق دولتی که در فسادستیزی متفاوت بود بررسی دغدغه ذهنی پسرها در مستند «صفر یک» «دومینو» با موضوع همزیستی انسان و سگ روی آنتن می‌رود نقشه‌هایی که غرب برای غرب آسیا داشت اسرائیل در هراس از پاسخ سخت حزب الله زمینه‌سازی برای ظهور در برنامه «بزرگراه همت»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها