مشاهده خبر

سه شنبه 14 آذر 1402

بررسی جنایات زیست محیطی اسرائیل در غزه

برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین»، دوشنبه شب و با موضوع جنایات زیست محیطی رژیم صهیونیستی، روی آنتن زنده شبکه افق رفت.

0

در بخش نخست برنامه، سید حسین حسینی به گفت‌وگو با علی سلاجقه (معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست) نشست.

او با بیان اینکه اجلاس بین‌المللی تغییرات اقلیمی همه ساله با حضور سران کشورها برگزار می‌شود اظهار کرد: چون تغییر اقلیم موضوعی جدی است، جمهوری اسلامی ایران هم در سال 1375 عضو کنوانسیون چارچوب تغییر اقلیم شده است.

چرا مقامات ایرانی اجلاس تغییرات اقلیمی را ترک کردند؟

او افزود: در این اجلاس، دنیا در حال تصمیم‌گیری برای کاهش خطرات تغییر اقلیم است تا دردهای بشریت کاهش یابد، وقتی در این شرایط می‌بینیم کشور فلسطین مورد تاخت و تاز قرار گرفته و رژیمی کودک‌کش، هم مردم را می‌کشد و هم محیط زیست را از بین می‌برد و در عین حال در بالاترین سطح در این اجلاس شرکت کرده، تناقضی آشکار می‌بینیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی در همه اجلاس‌های سالیانه شرکت می‌کرد ولی امسال به خاطر این تناقض بین‌المللی و البته تناقض در بین کشورهای اسلامی، اجلاس را ترک کردیم.

نسل‌کشی اسرائیل با حفظ محیط زیست تناقضی آشکار دارد

به گفته سلاجقه، رژیم صهیونیستی با اقدامات خود در حال تغییر اقلیم در فلسطین و منطقه است و اقدام ایران در ترک اجلاس تغییرات اقلیمی در اعتراض به حضور رژیم صهیونیستی، بسیار به جا و شایسته بود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: جلوگیری از خطرات تغییرات اقلیمی، برای حفظ جان انسان‌هاست، وقتی رژیمی اشغال‌گر انسان‌ها را می‌کشد و هیچ قانون جنگی را رعایت نمی‌کند، بحث از تغییر اقلیم مطرح نیست و ماهیت اجلاس جهانی تغییرات اقلیمی زیر سوال می‌رود.

او با بیان اینکه استفاده رژیم صهیونیستی از بمب‌هایی که مواد ممنوعه دارند، بزرگ‌ترین تهدید محیط زیست است گفت: زمینی که این بمب‌ها در آن فرود می‌آیند تا سال‌ها قابلیت کشت ندارد و این، نوعی تهدید غذایی نسل‌های بعدی هم هست ولی هیچ واکنشی نسبت به این اقدامات در اجلاس تغییرات اقلیمی ندیدیم.

سلاجقه خاطرنشان کرد: اسرائیل در حال آلودن محیط زیست و زمین در فلسطین است و حضور مسئولان این رژیم در بالاترین سطح در اجلاس تغییرات اقلیمی، اصلا معنا ندارد، در واقع اینگونه به جهان می‌گویند که برای شما و حرف شما ارزشی قائل نیستیم.

به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، امروز با تروریسم اخلاقی از سوی رژیم صهیونیستی مواجه هستیم، این حجم از تخریب محیط زیست و نسل‌کشی مردم، با حضور سران این رژیم در اجلاس بین‌المللی تغییرات اقلیمی سازگار نیست.

آرزوی قلبی دو فرزند دیگر من هم شهادت است

سمیرة شری - مادر شهیدان حسین و محمد طویل در لبنان هم مهمان تصویری برنامه دوشنبه شب بود؛ او با بیان اینکه شهدا از ما سبقت گرفته‌اند و به بهشت رفته‌اند و ما هستیم که از آنها جا مانده‌ایم گفت: چهار فرزند داشتم که دو نفر شهید شدند و دو نفر دیگر هم در مسیر مقاومت هستند؛ به عنوان یک مادر نگران آنها هستم ولی آرزوی قلبی‌ فرزندان من این است که راه برادرانشان را ادامه دهند و سرنوشت آنها هم شهادت باشد.

فرزند شهید لبنانی هم در این ارتباط زنده گفت: وقتی دلم برای پدرم تنگ می‌شود، با او صحبت می‌کنم و می‌گویم امیدوارم روزی در بهشت همدیگر را ملاقات کنیم.

فتح الفتوح صهیونیست‌ها در جنگ غزه

در بخش انتهایی، احمد دستمالچیان (تحلیل‌گر مسائل سیاسی) مهمان برنامه بود؛ او با بیان اینکه فتح الفتوح صهیونیست‌ها در این جنگ، اشغال بیمارستان شفا و کشتار هزاران زن و کودک بوده گفت: افتخارش این است که بیمارستان را بمباران می‌کند.

او افزود: نیروهای مقاومت امروز، همان کسانی بودند که روزگاری در قالب گروه‌های مارکسیستی، مبارزه می‌کردند و حتی حاضر به سازش با صهیونیست‌ها هم شده بودند.

به گفته دستمالچیان، این که غربی‌ها می‌گویند هلال شیعی، در واقع هلال مقاومت است.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: جمهوری اسلامی، گروه‌های نیابتی نساخته، بلکه آدم‌ها را تربیت کرده و این خود آن گروه‌های مبارز هستند که سلاح می‌سازند؛ مگر می‌شود این همه موشک را به غزه تحت محاصره رساند؟

او گفت: سال 1367 پیش در وزارت امور خارجه بودم و مأموریت داشتم، در کمیته‌ای زیر نظر مرحوم شیخ الاسلام، طرحی را برای فلسطین تهیه کنیم که در شورای عالی امنیت ملی هم تصویب شد.

دستمالچیان باب یان اینکه اولین رکن این طرح، حق تعیین سرنوشت توسط فلسطینی‌هاست که رهبری هم بارها بر آن تاکید کرده‌اند افزود:  مردمی که برخی از آنها هنوز کلید و سند خانه‌هایشان را در دست دارند.

به گفته او، در طرح مذکور نوشته بودیم که این افراد شناسایی و تحت نظارت سازمان‌های بین‌المللی و موسسات بی طرف، نمایندگانی برگزیده شوند تا تعیین کنند چه نظام سیاسی بر فلسطین حاکم شود.

دستمالچیان خاطرنشان کرد: طرح «دو دولت» مثل قرار دادن بنزین و آتش در کنار هم هست؛ چگونه مردمی که خانه و سرزمین‌شان اشغال شده، می‌توانند در کنار اشغال‌گران زندگی کنند؟

این تحلیلگر مسائل سیاسی اضافه کرد: روزگاری مقاومت با سنگ، انتفاضه را علیه صهیونیست‌ها به راه انداخت، ولی امروز دو ماه است که با موشک، سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داده‌اند.

به گفته او، هیچ کدام از کسانی که در قالب شهروندان صهیونیست به سرزمین‌های اشغالی آمده‌اند، حس وطن نسبت به آنجا ندارند چون از جاهای دیگر آمده‌اند، مهاجرت معکوس اسرائیلی‌ها، شاهدی بر این مدعاست.

دستمالچیان تصریح کرد: وقتی زندگی و معیشت مردم سرزمین‌های اشغالی در خطر باشد، قطعا اعتراضات داخلی در رژیم صهیونیستی تقویت می‌شود.

او افزود: فکر نمی‌کنم این جنگ خیلی طولانی شود چون اسرائیل هم از داخل و هم خارج تحت فشار است و زندگی هم در سرزمین‌های اشغالی مختل شده است.

آخرین اخبار

مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید پخش «بزرگ راه همت» و «برسد به دست رئیس جمهور» این هفته از شبکه افق دولتی که در فسادستیزی متفاوت بود بررسی دغدغه ذهنی پسرها در مستند «صفر یک» «دومینو» با موضوع همزیستی انسان و سگ روی آنتن می‌رود نقشه‌هایی که غرب برای غرب آسیا داشت اسرائیل در هراس از پاسخ سخت حزب الله زمینه‌سازی برای ظهور در برنامه «بزرگراه همت»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها