مشاهده خبر

یک شنبه 12 آذر 1402
به افق فلسطین

پاسخ به ابهامات و شایعات در مورد جنگ غزه

برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین»، یکشنبه شب با موضوع بررسی و تحلیل آخرین اتفاقات جنگ غزه، روی آنتن زنده شبکه افق رفت.

0

در بخش نخست، علی صمدزاده (کارشناس مسائل بین‌الملل) حضور یافت؛ او با بیان اینکه اسرائیلی‌ها تاکنون توسط یک گروه شبه نظامی که استعداد رزمی یک ارتش را ندارد، اینگونه به چالش کشیده نشده بودند گفت: 18 سال است که نوار غزه تحت شدیدترین محاصره‌ قرار دارد و با این پشتیبانی اندک، امنیت و استراتژی دفاعی صهیونیست‌ها توسط مقاومت شکسته شد.

صمدزاده افزود: صهیونیست‌ها نمی‌توانند دائما وضعیت آماده‌باش را تحمل کنند بنابراین دکترین نظامی و دفاعی آنها بر این استوار شده که دشمنان خود را از فکر تهاجم باز دارند ولی با طوفان الاقصی، این دکترین فروپاشید.

چرا یمن وارد جنگ با اسرائیل شده است؟

به گفته این کارشناس مسائل بین الملل، هیچ هدفی طی هشت سال گذشته در یمن نبوده که مورد هدف قرار نگرفته باشد ولی چیزی از ظرفیت و توان نظامی مردم و دولت این کشور کاسته نشده بلکه توانمندتر هم شده‌اند و امروز، کاری بیش از آن، از آمریکا و همپیمانان منطقه‌ای آنها علیه یمن بر نمی‌آید.

او ادامه داد: یمنی‌ها فداکارانه وارد جنگ غزه شده‌اند ضمن اینکه در مذاکرات قبلی خود با سعودی‌ها، خواستار آزادی بخشی از زندانیان حماس شده بودند.

صمدزاده تصریح کرد: مقاومت در یمن زیر شدیدترین بمباران‌ها، تعهد خود به حمایت از قدس و فلسطینی‌ها را نشان داده‌اند.

چرا صهیونیست‌ها جنگ را به جنوب غزه کشاندند؟

این کارشناس مسائل بین الملل خاطرنشان کرد: صهیونیست‌ها در 50 روز نخست جنگ غزه، هشتاد تن مهمات به ازای هر کیلومتر مربع به کار بردند، بر این اساس چیزی نباید روی زمین باقی مانده باشد ولی حفظ توان رزمی توسط حماس، شگفت‌آور است.

به گفته او، اسرائیلی‌ها در شمال غزه به پیروزی دست نیافته‌اند بنابراین به خاطر اینکه مجبور هستند تحرک ماشین نظامی خود را نشان دهند، تهاجم به جنوب را شروع کرده‌اند تا وارد مناطق شهری بیشتری بشوند.

حماس چگونه اسرائیل را فریب داد؟

صمدزاده در بخشی دیگر از برنامه با بیان اینکه در یک سال گذشته و بر اساس افشاگری‌های رسانه‌های رژیم صهیونیستی، افرادی مثل نتانیاهو معتقد بوده‌اند حماس را در معادله‌ی رفاهیات در مقابل عدم جنگ مهار کرده‌اند گفت: البته هشدارهایی بوده که به خاطر نوع رویکرد مقاومت در تدارک طوفان الاقصی، چندان جدی گرفته نشدند.

وی افزود: حماس هیچ مشارکتی در دفاع از جهاد اسلامی طی حمله قبلی اسرائیلی‌ها نکرد و صهیونیست‌ها گمان کردند حماس دیگر تمایلی به جنگ ندارد و حتی به قطعیت رسیدند که معادله بازدارنده آنها، موثر بوده است.

این کارشناس سیاسی خاطرنشان کرد: مقاومت حتی رزمایش خود را به تاخیر انداخت ولی بخشی از آن، در واقع همان چیزی بود که در جریان طوفان الاقصی دیدیم.

آیا نتانیاهو جنگ غزه را از قبل طراحی کرده بود؟

به گفته صمدزاده، نتانیاهو بیش از 15 سال نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بوده و ظرفیت‌های خود را در حوزه‌های امنیتی و نظامی توسعه داده؛ او شخصیتی توانمند در عرصه سیاسی است ولی در عین حال یکی از بزرگ‌ترین قربانیان طوفان الاقصی است به طوری که حتی شرکای خارجی او هم در پایان عمر سیاسی‌اش اتفاق نظر دارند.

او افزود: نخست وزیر رژیم صهیونیستی در شش ماه گذشته هیچ امکانی برای مصالحه با رقبای سیاسی خود فراهم نکرد به همین دلیل با توقف بلندمدت جنگ، بازی برای نتانیاهو به اتمام می‌رسد بنابراین نمی‌توان گفت او خودش این جنگ را طراحی و اجرا کرده است.

این کارشناس مسائل بین المللی ادامه داد: قطعا حماس برای روزها و هفته‌های بعد از طوفان الاقصی برنامه‌ریزی کرده و تداوم عملیات نظامی تا بیش از 50 روز، یکی از نشانه‌های آن است.

به گفته او، مردمی که بیش از 75 سال زیر ظلم صهیونیست‌ها به سر برده‌اند، رفتار انسانی و اسلامی با اسرا داشته‌اند، این یک نمایش نبود، بلکه رفتاری است که بر اساس اعتقاد صورت می‌گیرد.

صمدزاده تصریح کرد: عکس آنچه صهیونیست‌ها تلاش می‌کردند تا تصویری غیر واقعی از مقاومت بسازند، حماس توانست چهره واقعی و انسانی خود را به جهان نشان بدهد.

هر کشتی حامی اسرائیلی‌ها را هدف می‌گیریم

در بخش دیگر برنامه، ارتباط زنده ای با نصرالدین عامر (معاون وزیر اطلاع‌رسانی یمن) برقرار شد؛ او در این گفت وگو اظهار کرد: نیروهای یمنی، هر کشتی اسرائیلی که از دریای سرخ بگذرد را هدف قرار می‌دهد؛ به کشتی اول هشدار دادیم به سمت بند الحدیده حرکت کند، ولی چون پاسخی نداد به وسیله یک موشک توسط نیروی دریایی یمن هدف قرار گرفت و هم اکنون در نزدیکی سواحل یمن است.

عامر افزود: کشتی دوم هم پاسخی نداد و بعد از هدف قرار گرفتن، خسارات بسیاری دید.

معاون وزیر اطلاع‌رسانی یمن خاطرنشان کرد: تمام کشتی‌هایی که از کشتی‌های اسرائیلی حمایت کنند هم مورد حمله قرار می‌گیرند، چه آمریکایی باشند یا در مالکیت کشوری دیگر

وی ادامه داد: در مورد کشتی آمریکایی اظهار نظر نکرده‌ایم ولی می‌گوییم هر کشتی‌ای بخواهد از اسرائیلی‌ها پشتیبانی کند، مورد هدف قرار می‌گیرد.

ارتباط زنده شبکه افق با اسیر 17 ساله فلسطینی

وائل بلال از اسرای تازه آزاد شده فلسطینی در جریان تبادل اسرا دیگر مهمان تصویری برنامه بود؛ او با بیان اینکه من 17 سال دارم و فقط به خاطر پرتاب سنگ به سمت صهیونیست‌ها بازداشت شدم گفت: هر حرفی که بزنیم و هر کاری که بکنیم، توسط صهیونیست‌ها بازداشت می‌شویم و حتی ما را تهدید کردند اگر کارمان را تکرار کنیم، اتفاق بدی برایمان می‌افتد.

به گفته بلال، رفتار اسرائیلی‌ها در زندان وحشیانه بود، وضعیت غذا بسیار بد بود و مقدار کمی تغذیه روزانه داشتیم؛ بعد از شنیدن خبر عملیات طوفان الاقصی، شروع به خوشحالی در زندان کردیم، ولی صهیونیست‌ها ما را کتک زدند.

جنگ غزه آبروی شورای امنیت و کشورهای عربی را با هم بُرد

در بخش انتهایی برنامه، آیت‌الله سید حسن عاملی (نماینده ولی فقیه و امام جمعه اردبیل) مهمان برنامه بود؛ او در گفت‌وگو با حسینی مجری به افق فلسطین اظهار کرد: شاید بزرگ‌ترین اثر جنگ غزه این باشد که بازی آمریکا در حمله به دیگر کشورها به بهانه آزادی، دیگر رنگی ندارد.

عاملی افزود: جنگ غزه نشان داد دموکراسی، آزادی و حقیقت، معنای دیگری در سطح جهانی دارند و منطق دنیای غرب، شکستن حقوق انسانی است ضمن اینکه این جنگ، ضعف نظامی صهیونیست‌ها را هم نشان داد آن هم با پیشرفته‌ترین سلاح‌هایی که از غرب گرفته در مقابل مردمی که ابتدایی‌ترین جنگ‌افزارها را دارند.

امام جمعه اردبیل خاطرنشان کرد: در این جنگ، آبروی نهادهای بین‌المللی هم رفت، شورای امنیت چهل روز فقط نگاه کرد و اقدامی انجام داد؛ در عین حال ملت‌های مسلمان هم حکومت‌های خود را کاملا شناختند که در کنار آمریکا و اسرائیل ایستاده‌اند.

جنگ غزه میزان استقلال کشورهای عربی را نشان داد

به گفته عاملی، جنگ غزه، میزان استقبال کشورها را نشان داد، حاکمیتی که نمی‌تواند حتی اسم اشغالگر را به صهیونیست‌ها نسبت دهد، واقعیت خود را آشکار کرده است.

او افزود: در نشست مشترک کشورهای اسلامی و عربی با بلینکن، او فقط به آنها اهانت کرد که نشان‌دهنده استقلال و حق حاکمیت سران کشورهای عربی است.

عاملی با بیان اینکه به خاطر یک خانم در ایران که فوت او هم ابهامات زیادی داشت، در کنگره آمریکا یک قانون و به نام او تصویب کردند گفت: ولی اسرائیل هر روز زنان و کودکان را در غزه می‌کشد، ولی واکنشی نمی‌بینیم.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه اردبیل تصریح کرد: آمریکا و حامیانش راهبرد هزار خنجر را علیه ایران طراحی و اجرا کردند، ولی امروز، همه این نقشه‌ها به خودشان برگشته است.

آخرین اخبار

مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید پخش «بزرگ راه همت» و «برسد به دست رئیس جمهور» این هفته از شبکه افق دولتی که در فسادستیزی متفاوت بود بررسی دغدغه ذهنی پسرها در مستند «صفر یک» «دومینو» با موضوع همزیستی انسان و سگ روی آنتن می‌رود نقشه‌هایی که غرب برای غرب آسیا داشت اسرائیل در هراس از پاسخ سخت حزب الله زمینه‌سازی برای ظهور در برنامه «بزرگراه همت»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها