مشاهده خبر

یک شنبه 12 آذر 1402

سرانجام «جنگ سرنوشت» برای اسرائیل چیست؟

برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین»، شنبه شب با موضوع چرایی توقف آتش‌بس در غزه و سرانجام این جنگ روی آنتن زنده شبکه افق رفت.

0

در بخش نخست، سعدالله زارعی (کارشناس مسائل منطقه) به گفت‌وگو با سید حسین حسینی مجری برنامه نشست.

او با بیان اینکه آمریکایی‌ها پیش از آتش‌بس موقت، به اسرائیلی‌ها گفته بودند دو هفته فرصت دارید تا به نتیجه برسید اظهار کرد: دو هفته گذشت و رژیم صهیونیستی نتیجه‌ای به دست نیاورد به همین دلیل علیرغم دید منفی خود به توافق، مجبور به این کار شدند.

وی افزود: جمع‌بندی رژیم صهیونیستی و آمریکایی‌ها این بود که در 50 روز جنگ چیزی به دست نیاورده‌اند و از سوی دیگر و در جریان تبادل، حماس به موفقیت رسیده بنابراین کابینه صهیونیستی به این نتیجه رسید که باید جنگ را ادامه دهد و همان عملیات شکست‌خورده قبلی را پیش بگیرد.

زارعی تصریح کرد: گمان من این است که این عملیات زودتر از مرحله اول، به شکست اسرائیل می‌انجامد و به پایان می‌رسد.

به گفته این کارشناس مسائل سیاسی، اسرائیل هم اکنون در حال مدیریت شکست‌هایش است، نخست شکست هفتم اکتبر و دوم، شکست در 50 روز جنگ علیه مردم غزه

زارعی خاطرنشان کرد: آنها به امید واهی پیدا کردن راهی برای برون رفت از این مشکل وارد عمل شده‌اند ولی عملا نقشه عملیاتی درستی ندارند.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: در مراحل آخر تبادل و در آخرین روزهای آتش‌بس موقت، آیا این حماس بود که حاضر نشد نظامیان را آزاد کند و همچنین شرایط را تعیین می‌کرد یا صهیونیست‌ها؟ این حماس بود که شرط تعیین کرد و تبادل را جزء به جزء پیش برد و در نهایت اعلام کرد فقط حاضر به توافق کلی با رژیم صهیونیستی است.

وی با بیان اینکه اسرائیلی‌ها 85 نفر از اسرای مدنی خود را تحویل گرفتند و 240 نفر اسیر فلسطینی را آزاد کردند گفت: البته اینکه در همین مدت و در کرانه باختری، 260 نفر را دستگیر کرده، نشان‌دهنده مورد اعتماد نبودن این رژیم جعلی است.

زارعی اضافه کرد: اسرائیلی‌ها هنوز نتوانسته‌اند نیروی زمینی و زرهی وارد جنوب غزه کنند بلکه از طریق هوا و یگان‌های دریایی در سواحل، حملات را شروع کرده‌اند.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه حماس در این مرحله باید متناسب با تهاجمات صهیونیست‌ها، برنامه‌های دفاعی خود را طراحی و اجرا کند عنوان کرد: در جنگ بین یک ارتش کلاسیک و یک نیروی پارتیزانی، اصولا برد با نیروهای پارتیزانی است هرچند ممکن است شاهد جنگ طولانی‌مدت باشیم.

به گفته زارعی، گالانت وزیر جنگ اسرائیل صریحا عنوان کرده که اگر در این جنگ شکست بخوریم، خاورمیانه مد نظر آمریکا شکست خورده و تمام رژیم‌های وابسته به غرب نیز با شکست مواجه می‌شوند.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد طوفان الاقصی، جنگ ما قبل آخری اسرائیل باشد و در نبرد بعدی، نیروی مقاومت با علم به نقاط ضعف آمریکا و رژیم صهیونیستی و شناخت نحوه کنترل پایگاه‌های آمریکا در منطقه، از این تجربه‌ها به خوبی استفاده خواهد کرد.

وی ادامه داد: تجربه امروز نشان می‌دهد یک گروه مقاومت برای شکست اسرائیل کافی است و در جنگ آینده، نه از صهیونیست‌ها، نه آمریکا و نه از ناتو کاری بر نمی‌آید.

«دو دولتی»؛ طرحی که مدام برای فلسطینی‌ها آب می‌رود!

زارعی درباره طرح دو دولتی، آن را متعلق به آمریکا و برخی کشورهای عربی منطقه دانست و تصریح کرد: هدف این که وضعیت امنیتی رژیم صهیونیستی تثبیت شود، البته طرح جدیدی نیست بلکه به سال 1917 بر می‌گردد.

وی ادامه داد: در این طرح، 57 درصد به رژیم صهیونیستی و 42 درصد به فلسطینی‌ها می‌رسید و یک درصد هم باقی می‌ماند ولی در روند بعدی مذاکرات، سهم فلسطینی‌ها به 22 درصد کاهش یافت که البته با شهرک‌سازی‌های اخیر و ورود بیش از 600 هزار صهیونیست، به 12 درصد رسید.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: هدف این است که فلسطین به صورت کامل غیر مسلح شود، مقاومت کاملا برچیده شده و صرفا ذیل اسرائیل 88 درصدی، یک زندگی محنت‌بار برای فلسطینی‌ها تامین شود.

روحیه بالای یک مادر شهید لبنانی

در بخش بعدی، زینب درویش، مادر شهید علی ابراهیم رمیتی در ارتباط زنده تصویری با برنامه به افق فلسطین اظهار کرد: با شروع جنگ غزه، مطمئن بودم که پسرم شهید می‌شود و شهادتش در همین جنگ خواهد بود؛ افتخار می‌کنم که او در راه امام حسین(ع) شهید شده است.

وی افزود: دو پسر دیگر هم دارم که آنها هم قطعا همین مسیر را می‌روند.

به گفته این مادر شهید، مقاومت در خون ما و اصل زندگی ماست، در حقیقت ما در محور مقاومت زندگی می‌کنیم و آنها حامی زندگی ما هستند.

امکان بازداشت دوباره اسرای فلسطینی وجود دارد

همچنین در ادامه با روآ جبران، خواهرزاده یکی از آزادگان فلسطینی ارتباط زنده برقرار شد.

جبران با بیان اینکه خاله اش حدود دو سال و سه ماه در زندان‌های رژیم صهیونیستی محبوس بوده است گفت: او برای نماز به مسجدالاقصی رفته بود که بعد از بازرسی، متهم به حمله تروریستی شد.

وی افزود: او از مقاومت و همه مردم به خاطر تلاش برای آزادی‌اش تشکر کرده و عقیده دارد مقاومت تنها راه پیروزی است.

روآ جبران خاطرنشان کرد: امکان بازداشت دوباره اسرای آزاد شده وجود دارد کما اینکه برای برخی از آنها این اتفاق افتاده است.

پخش گزارش‌های اختصاصی شبکه افق از نوار غزه و نمایش بخشی از نشست خبری سخنگوی رسانه‌ای حماس به صورت زنده، از دیگر بخش‌های برنامه شنبه شب بود.

آخرین اخبار

مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید پخش «بزرگ راه همت» و «برسد به دست رئیس جمهور» این هفته از شبکه افق دولتی که در فسادستیزی متفاوت بود بررسی دغدغه ذهنی پسرها در مستند «صفر یک» «دومینو» با موضوع همزیستی انسان و سگ روی آنتن می‌رود نقشه‌هایی که غرب برای غرب آسیا داشت اسرائیل در هراس از پاسخ سخت حزب الله زمینه‌سازی برای ظهور در برنامه «بزرگراه همت»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها