مشاهده خبر

جمعه 10 آذر 1402

رابطه یبوست و سردردهای میگرنی

یک متخصص طب سنتی گفت: تحقیقات و مقالات ثابت کرده است که رابطه بسیار نزدیکی بین یبوست و سردردهای میگرنی وجود دارد.

0

برنامه انارستان با موضوع یبوست و با حضور دکتر مرتضی مجاهدی روز چهارشنبه از شبکه افق پخش شد.

وی گفت: بدن یک سیستم دفعی دارد که فضولات بدن باید خارج شود. این فضولات اگر به اندازه و زمان کافی از بدن خارج نشود، باعث می‌شود که بدن دچار مشکلات زیادی بشود.

مجاهدی افزود: بوعلی بیان می‌کند هر طبیبی بخواهد درمان کند باید اول یبوست را برطرف کند سپس به درمان آن بخش بپردازد.

این متخصص طب سنتی گفت: شواهد علمی امروزه نشان می‌دهد که بسیاری از بیماری‌ها به روده مرتبط است و یکی از نشانه‌های آن دفع نادرست مدفوع است.

وی گفت: چون فضولات بدن در روده تجمع پیدا می‌کند و باید از بدن دفع شود، اگر در بدن بماند باعث بیماری‌های مختلف روحی و جسمی می‌شود.

مجاهدی افزود: تحقیقات و مقالات ثابت کرده است که رابطه بسیار نزدیکی بین یبوست و سردردهای میگرنی وجود دارد.

این متخصص طب سنتی گفت: از نظر منابع طب ایرانی ثابت شده است که یبوست می‌تواند مشکل روحی و روانی شود در کنار منابع طب سنتی، مقالات جدید و شواهد علمی نیز نشان می‌دهد که یبوست باعث بیماری‌های روحی و روانی، اختلالات روحی، تشدید میگرن و مشکلات سیستم‌های فوقانی بدن شود.

وی گفت: نگه‌داشتن دفع به سلامت انسان بسیار به بدن آسیب می‌زند و می‌تواند در سنین بالاتر منجر به بیماری‌های مختلف شود.

مجاهدی افزود: امروزه گفته می‌شود که کسی در هفته از سه بار کمتر دفع داشته باشد، یبوست است اما در طب سنتی هیچ معیار ثابتی برای یبوست وجود ندارد و به تناسب افراد ممکن است متفاوت باشد. هر سنی و هر مزاجی می‌تواند در دفعات دفع موثر باشد اما به صورت میانگین یک دفع در روز باید باشد و بهتر این است که به ازای هر وعده یک دفع کامل داشته باشد.

این متخصص طب سنتی گفت: دفع ناقص هم نوعی اختلال در دستگاه گوارش به شمار می‌رود.

وی گفت: از منظر طب ایرانی دفع مدفوعی خوب است که فرد احساس سنگینی دارد و دفع انجام می‌دهد. نباید زور زیادی بزند و فرد پس از دفع، احساس سبکی داشته باشد.

مجاهدی افزود: هرگونه تغییر و اختلال در اجابت مزاج می‌تواند نشانه بیماری خطرناک باشد.

این متخصص طب سنتی گفت: بین عوامل یبوست از همه مهمتر، تغذیه است. غذاهایی که  فیبر دارد مانند نان سبوس‌دار و حبوبات فیبر برای دفع موثر است. غذاهایی که فیبر ندارند مانند غذاهای آماده، فست فود‌ها، نان سفید، برنج و... عامل یبوست هستند.

وی گفت: عدم تحرک خصوصا در سالمندان باعث یبوست می‌شود و در سبک زندگی به راحتی می‌توان آن را درمان کرد.

مجاهدی گفت: اختلال‌های عصبی روده، عملکرد خوب را ندارد نیز دچار یبوست می‌شوند مانند کسانی که دیابت دارند. مشکلات بواسیر، سرطان روده بزرگ و کوچک نیز منجر به یبوست می‌شود.

این متخصص طب سنتی گفت: هویج، لبو، چیزهایی که فیبر دارند برای یبوست موثر است.

وی گفت: آبجوش و خاکشیر، دمنوش گل سرخ یا پودر آن به غذا، برگ میوه‌ها مانند برگ هلو یا زردالو، انجیر برای درمان یبوست موثر است.

آخرین اخبار

صنعت هزار توی خودرو در ایران: شرکت‌هایی که به جای ایمن‌سازی، گاوداری می‌کنند مجموعه مستند «خسته نباشید» به روی آنتن افق سیما مهرآفرین؛ روایتی جدید از بزرگراه همت سفر به اعماق ایران با شبکه افق؛ از رخ مادر تا پرده‌خوانی سینمای دفاع مقدس عقلانیت حسینی یا کارناوال حکومتی؟ بررسی جریان شناسی حوادث حوزه مروی از ابتدا تا کنون اگر بنیانگذار تلگرام به جای فرانسه در ایران دستگیر می‌شد، رسانه‌ها چه می‌کردند؟ پذیرایی از زائران عراقی حرم رضوی در «السلطان» فرشتگان؛ روایتی جدید از بزرگراه همت رازهای رهبری حزب الله به روی آنتن افق پخش مستندهای «قطعه‌ای از بهشت» و «السلطان» به مناسبت شهادت امام رضا(ع) مجموعه مستند «تجربه ماندگار» یک یادگاری برای روزگار آینده‌مان «ظهر داغ تابستان؛ خیابان پاستور» در شبکه افق روایتی متفاوت از شکل گیری حزب الله لبنان در مستند «حبیب مقاومت» داستان «الکترو دوستی» نوجوان کرمانی از قاب شبکه افق «یکه سوار»، داستان یک انقلابی ناشناخته «آقای دادستان» از شبکه افق «سفره داران» با روایتی از خادمی جانبازان دفاع مقدس «یک سال پاکی» برای زائر حسین(ع) شدن از اربعین تا مبارزه با طاغوت پهلوی؛ هفته‌ای پر بار با مستندهای شبکه افق یک قدم باقی ست تا آن اجتماع قلب‌ها چرا آمریکایی‌ها به دنبال آتش‌بس در مذاکرات دوحه نیستند؟ رونمایی از یک مستند چالشی و مطالبه‌گر/ کار بانک بنگاهداری نیست! مستند «تنبیه» به روی آنتن افق سیما/ چه تسلیحاتی انتظار رسیدن به خاک تل‌آویو را دارند؟ تناقض در رفتار بانک‌ها به روایت مستند «کار بانک بنگاه داری نیست!» کارنامه دولت سیزدهم در تامین کالاهای اساسی طلبه‌ای خلاق، مدرسه‌ای قرآنی؛ روایتی جدید از بزرگراه همت رونمایی مستند «کار بانک؛ بنگاه داری نیست!» در خبرگزاری مهر افق جدیدی از مستند‌ها را با شبکه افق تجربه کنید مستند «نومن» با روایتی از مسلمان شدن سه شهروند آلمانی «در برابر تاریکی»؛ معرفی اسطوره‌های ورزشی حامی فلسطین و ضد صهیونیسم جهانی روایتی از حذف مخالفین رژیم صهیونیستی در کافه مستند افق روایتی از کشتی گیر فوق سنگین آزاد کشورمان در تازه نفس باند تروریستی که دولتش می‌نامند! آیا می‌توانم یک ویژگی اخلاقی در خودم پیدا کنم که بسیار مهم باشد؟ «محرم دل» از افق دمشق روزهای داغ بعد از واقعه «خانه حنیفا» قصه امید در دل کوره‌های آجرپزی تاریخچه‌ای از مقاومت فلسطین در مستندهای هفتگی شبکه افق بررسی ابعاد مختلف ترور شهید اسماعیل هنیه آزادی غربی و نمایش عریان اباحه‌گری در افتتاحیه المپیک پاریس فصل دوم «نجلا» با یک ملودرام عاشقانه در قاب افق دستان کوچک، آینده‌ای بزرگ با «سلام به آینده» آنچه از عملیات مرصاد ناگفته مانده است کودک کار دیروز ، کارآفرین برتر امروز مستندهای شبکه افق از اقتصاد مقاومتی تا مفاخر ایران زمین روایتی از راهکار شهید فخری‌زاده برای زیارت حرم سیدالشهدا(ع) «داستان کافی» با روایتی از مبارزات انقلابی آیت الله کافی مستندهای آدینه شبکه افق بازخوانی موقعیت ژئوپولیتیک یمن در «چرا یمن؟»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها