مشاهده خبر

سه شنبه 7 آذر 1402

رایحه ‌درمانی برای ترک سیگار

یک متخصص طب سنتی گفت: تحقیقات نشان داده است رایحه گیاه اسطوخودوس برای کاهش اضطراب و استرس موثر بوده همچنین مغز را گرم می‌کند و برای ترک سیگار موثر است.

0

برنامه انارستان با موضوع رایحه‌درمانی و با حضور پیمان خامه‌چی پزشک و متخصص طب سنتی روز دوشنبه از شبکه افق پخش شد.

وی گفت: در طب سنتی راه‌های درمانی متفاوتی مانند حجامت، فصد، داروهای گیاهی و... وجود دارد و رایحه‌درمانی یکی از این راه‌ها است.

خامه‌چی افزود: رایحه‌درمانی روی مغز و بیماری‌های مغزی و روان اثر مثبت‌تری دارد و همچنین روی بافت ریه و سایر ارگان‌های بدن موثر است.

این محقق طب سنتی گفت: رایحه‌درمانی تنها در کتب طب سنتی نیست و امروزه تحقیقات زیادی در این زمینه و تأثیر آن بر سلامت افراد منتشر شده است.

وی گفت: یکی از کاربردهای اصلی درمان اضطراب و افسردگی که از بیماری‌های شایع هستند، رایحه‌درمانی است.

خامه‌چی افزود: طبق آمار، شیوع افسردگی در شهرهای بزرگ ایران تا ۱۲ و در شهرهای کوچک بین ۸ تا ۱۰ درصد گزارش شده است و در دنیا نیز چنین وضعیت است.

این محقق طب سنتی گفت: رایحه‌درمانی برای انواع بی‌خوابی و سردردهای مختلف مانند میگرن بسیار موثر است.

وی گفت: در برخی از کشورهای جهان دهکده‌های سلامتی راه‌اندازی شده است که در آن رایحه‌درمانی یکی راه‌های درمانی به شمار می‌رود.

خامه‌چی افزود: نحوه استفاده از رایحه‌‌های درمانی موضوع بسیار مهمی است که متخصص باید تشخیص دهد که چه رایحه‌ای برای چه بیماری مفید است.

این متخصص طب سنتی گفت: کسانی که اگر بوهای تند مانند بوی ادویه آن‌ها را اذیت می‌کند و از آن خوششان نمی‌آید بافت مغزی گرم دارند و از مصرف این رایحه‌ها باید پرهیز کنند و کسانی که از بوهایی میل بیدمشک، گلاب خوششان می‌آید بافت مغزی سردتری دارند.

وی گفت: اگر مزاج گرم و گرم و خشک باشد، باید به سراغ روایح سرد بروند و اگر کسی که مزاج گرم و تر باشد، تمام روایح برای آنان  مفید است. کسی که سرد و تر باشد از روایح گرم استفاده شود و کسی که سرد و خشک باشد از روایح گرم و شیرین استفاده کنند.

خامه‌چی گفت: اگر کسی رایحه‌ای را نمی‌شناسد و بوی آن تند و زننده بود، مزاج گرم دارد اگر بویی استشمام نشد، مزاج سرد دارد و اگر یک بوی معتدل بود، مزاج متعادل دارد.

وی گفت: اسطوخودوس گیاهی است که تقلب در آن هست و باید از جایی خریداری کرد که درست باشد.

این متخصص طب سنتی گفت: تحقیقات نشان داده است که گیاه اسطوخودوس برای کاهش اضطراب و استرس موثر است. همچنین مغز را گرم می‌کند و برای ترک سیگار موثر است.

خامه‌چی گفت: اسانس یا عرق گیاه اسطوخودوس را در ظرف بخور یا در یک ظرفی ریخته و بخور آن را با تنفس عمیق از بینی داخل کنند.

وی گفت: گل محمدی یا رز دمشقی یکی از معروف‌ترین گل‌ها است که استشمام آن باعث کاهش افسردگی و استرس و اضطراب می‌‌شود و سردی مغز را می‌گیرد و اثرات آرامبخشی دارد. همچنین روی بی‌خوابی و سردردهای میگرنی موثر است.

این متخصص طب سنتی گفت: استفاده مکرر از گل محمدی می‌تواند باعث ایجاد خلط پشت حلق و عطسه، تهوع و استفراغ می‌شود.

خامه‌چی گفت: مهم است که بدانیم رایحه‌درمانی برای یک سری افراد موثر نیست. رایحه‌درمانی در خانم‌های باردار منجر به سقط می‌شود. البته یک رایحه ضد تهوع برای خانم‌های باردار وجود دارد، از انواع فرآورده‌های مرکبات مانند بالنگ، پرتقال، لیمو و نارنج استفاده کنند، اشکالی ندارد.

آخرین اخبار

صنعت هزار توی خودرو در ایران: شرکت‌هایی که به جای ایمن‌سازی، گاوداری می‌کنند مجموعه مستند «خسته نباشید» به روی آنتن افق سیما مهرآفرین؛ روایتی جدید از بزرگراه همت سفر به اعماق ایران با شبکه افق؛ از رخ مادر تا پرده‌خوانی سینمای دفاع مقدس عقلانیت حسینی یا کارناوال حکومتی؟ بررسی جریان شناسی حوادث حوزه مروی از ابتدا تا کنون اگر بنیانگذار تلگرام به جای فرانسه در ایران دستگیر می‌شد، رسانه‌ها چه می‌کردند؟ پذیرایی از زائران عراقی حرم رضوی در «السلطان» فرشتگان؛ روایتی جدید از بزرگراه همت رازهای رهبری حزب الله به روی آنتن افق پخش مستندهای «قطعه‌ای از بهشت» و «السلطان» به مناسبت شهادت امام رضا(ع) مجموعه مستند «تجربه ماندگار» یک یادگاری برای روزگار آینده‌مان «ظهر داغ تابستان؛ خیابان پاستور» در شبکه افق روایتی متفاوت از شکل گیری حزب الله لبنان در مستند «حبیب مقاومت» داستان «الکترو دوستی» نوجوان کرمانی از قاب شبکه افق «یکه سوار»، داستان یک انقلابی ناشناخته «آقای دادستان» از شبکه افق «سفره داران» با روایتی از خادمی جانبازان دفاع مقدس «یک سال پاکی» برای زائر حسین(ع) شدن از اربعین تا مبارزه با طاغوت پهلوی؛ هفته‌ای پر بار با مستندهای شبکه افق یک قدم باقی ست تا آن اجتماع قلب‌ها چرا آمریکایی‌ها به دنبال آتش‌بس در مذاکرات دوحه نیستند؟ رونمایی از یک مستند چالشی و مطالبه‌گر/ کار بانک بنگاهداری نیست! مستند «تنبیه» به روی آنتن افق سیما/ چه تسلیحاتی انتظار رسیدن به خاک تل‌آویو را دارند؟ تناقض در رفتار بانک‌ها به روایت مستند «کار بانک بنگاه داری نیست!» کارنامه دولت سیزدهم در تامین کالاهای اساسی طلبه‌ای خلاق، مدرسه‌ای قرآنی؛ روایتی جدید از بزرگراه همت رونمایی مستند «کار بانک؛ بنگاه داری نیست!» در خبرگزاری مهر افق جدیدی از مستند‌ها را با شبکه افق تجربه کنید مستند «نومن» با روایتی از مسلمان شدن سه شهروند آلمانی «در برابر تاریکی»؛ معرفی اسطوره‌های ورزشی حامی فلسطین و ضد صهیونیسم جهانی روایتی از حذف مخالفین رژیم صهیونیستی در کافه مستند افق روایتی از کشتی گیر فوق سنگین آزاد کشورمان در تازه نفس باند تروریستی که دولتش می‌نامند! آیا می‌توانم یک ویژگی اخلاقی در خودم پیدا کنم که بسیار مهم باشد؟ «محرم دل» از افق دمشق روزهای داغ بعد از واقعه «خانه حنیفا» قصه امید در دل کوره‌های آجرپزی تاریخچه‌ای از مقاومت فلسطین در مستندهای هفتگی شبکه افق بررسی ابعاد مختلف ترور شهید اسماعیل هنیه آزادی غربی و نمایش عریان اباحه‌گری در افتتاحیه المپیک پاریس فصل دوم «نجلا» با یک ملودرام عاشقانه در قاب افق دستان کوچک، آینده‌ای بزرگ با «سلام به آینده» آنچه از عملیات مرصاد ناگفته مانده است کودک کار دیروز ، کارآفرین برتر امروز مستندهای شبکه افق از اقتصاد مقاومتی تا مفاخر ایران زمین روایتی از راهکار شهید فخری‌زاده برای زیارت حرم سیدالشهدا(ع) «داستان کافی» با روایتی از مبارزات انقلابی آیت الله کافی مستندهای آدینه شبکه افق بازخوانی موقعیت ژئوپولیتیک یمن در «چرا یمن؟»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها