مشاهده خبر

دو شنبه 6 آذر 1402

قصور دولت‌ها در پیشرفت صنعت گردشگری استان سیستان و بلوچستان

یک پژوهشگر حوزه گردشگری گفت: طی سه ماه گذشته ۱۳۹ طرح سرمایه‌گذاری بالغ بر ۹۲۰ میلیارد تومان در استان سیستان و بلوچستان به بهره‌برداری رسیده است اما این سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری نبوده و این یعنی گردشگری این منطقه برای دولت مطرح نبوده و نیست و به آن توجهی نشده و نمی‌شود.

0

برنامه فرامتن با موضوعات فرهنگی و اجتماعی روز شنبه از شبکه افق پخش شد.

در بخش خبرهای خوب به این خبرها اشاره شد: توزیع ۳۱۵ هزار بسته معیشتی در چهارمحال و بختیاری، افتتاح بخش ام آر آی بیمارستان ابرکوه یزد، اجرای ۱۲۳ کیلومتر راه روستایی در بوشهر توسط دولت سیزدهم، بیمارستان تخصصی کودکان همدان در آستانه افتتاح، حل مشکل ۲۰ ساله خط تولید قوای محرکه در بم.

در بخش میز فرهنگ و هنر، به موضوع گفت‌وگوی معلمانه بوشهر و با حضور روح الله سلیمی فرد، معلم بوشهری پرداخته شد.

وی گفت: نقطه شروع تشدید بی‌هویتی معلم‌ها جاییست که دولت نگاهش به آموزش و پرورش و دبیر به عنوان یک نیروی کارمند مصرفی است. این نگاه باعث می‌شود که تمایلات دولت برای حمایت کاهش پیدا کند. از حمایت‌های مالی گرفته تا نظرخواهی در تصمیم‌گیری‌ها. ریشه این بی‌هویتی اینجاست. معلم وقتی با نگاه کارمندی به خود می‌نگرد، به اندازه حقوقی که دولت می‌دهد، کار می‌کند.

سلیمی فرد ادامه داد: اما برای درمان این بی‌هویتی، باید از پایین دنبال اصلاح باشیم. تزریق هویت و زنده‌سازی هویت باید از پایین و کف سیستم  یعنی معلم شروع شود.

وی افزود: اولین قدم برای اصلاح این چرخه، تغییر نگاه و دیدگاه معلم به عنوان یک کارمند مصرفی است که باید علاوه بر یک معلم به عنوان مصلح اجتماعی هم بنگرد. به همین دلیل پاتوقی را تعریف کردیم هر هفته معلم‌ها در آنجا جمع می‌شوند و معلمانی که کار پژوهشی انجام داده‌اند و مطالعات داشتند در این زمینه به دیگر معلمان آموزش می‌دهند و کارشناسانه به مسائل اجتماعی می‌پردازند.

ثمره های گفت‌وگوی معلمانه، باشگاه آب بود. دبیری که به صورت تخصصی به عنوان یک مصلح اجتماعی و سعی در کنشگری اجتماعی برای رفع بحران کم آبی راهکاری از طریق آبخیزداری، ارائه داد. در این مسیر ایده باشگاه اب شکل گرفت و به کمک دانش‌آموزها در مناطق مختلف نهال میکارند و فعالیت‌هایی در این حوزه انجام می‌دهند.

در بخش میز سیاسی و اقتصادی برنامه به موضوع زیبایی‌ها و پتانسیل‌های گردشگری استان سیستان و بلوچستان و باحضور مهدیه شهرابی فراهانی، پژوهشگر حوزه گردشگری و استاد دانشگاه پرداخته شد.

وی گفت: استان سیستان و بلوچستان می‌شود گفت یک ایران کوچک به جهت پیشینه تاریخ و وجود انواع و اقسام جاذبه‌های طبیعی است. ما وقتی که تاریخ و پیشینه ایران رو بررسی میکنیم باید وارد استان سیستان و بلوچستان بشویم. همانطور که یک باستانشناس معروف آمریکایی، سیستان و بلوچستان را بهشت باستان شناسان معرفی میکند.

وی افزود: متاسفانه آمارهای گردشگری در سفرهای داخلی استان سیستان و بلوچستان حتی جزو ده منطقه اول هم نیست. مسافت طولانی، دشوار بودن مسیرهای تردد به این منطقه، جاده‌های ناامن، تبلیغات به شدت کم دولت و عدم توجه دولت‌ها به گردشگری این استان از جمله دلایل عدم سفر گردشگران به این منطقه است.

این استاد دانشگاه گفت: طی سه ماه گذشته ۱۳۹ طرح سرمایه‌گذاری بالغ بر ۹۲۰ میلیارد تومان در استان سیستان و بلوچستان به بهره‌برداری رسیده است اما این سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری نبوده و این یعنی گردشگری این منطقه برای دولت مطرح نبوده و نیست و به آن توجهی نشده و نمی‌شود.

شهرابی ادامه داد: پروژه‌های صنعتی، از نگاه گردشگری و ریشه فرهنگ آسیب زننده است چون این منطقه ماهیت اصلی آن تاریخی و فرهنگی است و ما در وهله اول باید اصالت میراث فرهنگی منطقه و تاریخ منطقه را حفظ کنیم این هم به جز نگاه تخصصی گردشگری و نگاه توسعه نباید باشد.

وی خاطرنشان کرد: گردشگری به تنهایی می‌تواند توسعه، پیشرفت و اشتغال‌زایی و بهبود اقتصادی برای این منطقه به همراه بیاورد. بالغ بر ۱۵۰ هزار هنرمند در این استان در حوزه صنایع دستی فعالیت می‌کنند و بخش عظیمی از هنر مردم این استان سوزن‌دوزی است. از نگاه صنایع خلاق و فرهنگی می‌تواند اشتغال‌زایی بسیار بالایی داشته باشد‌.

پژوهشگر حوزه گردشگری ادامه داد: در مساله سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری ورود دولت، مدیران دولتی و دولتمردان به شکل ناصحیح است. این مساله یا رها شده است یا خیلی دولتیست. اطلاعات دقیق درباره جاذبه‌های گردشگری این استان به سرمایه‌گذاران داده نمی‌شود و در نتیجه سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری در این استان تشویق نمی‌شود.

وی درباره امنیت این استان گفت: همانطور که در تبلیغات گردشگران درباره امنیت ایران می‌بینیم را دقیقا درباره این استان هم شاهد هستیم. ورود گردشگران پاکستان برای رفتن به اربعین و یا زیارت اماکن مقدسه دیگر به این استان، نشان‌دهنده، امنیت استان و مهمان‌نوازی مردمان بومی سیستان و بلوچستان است.

شهرابی ادامه داد: بخشی عظیمی از تبلیغات برای این استات بر عهده دولت است و بخشی بر عهده گردشگرها است.

وی افزود: جاذبه‌های گردشگری کشور عمان شاید ۱ دهم جادبه‌های کشور باشد اما یک برنامه توسعه گردشگری بالغ بر ۱۲۰ میلیارد دلار برای هر منطقه  هزینه کرده است که تا سال ۲۰۲۵ عمان را معرفی کند. چیزی که ما در اکثر شهرهای کشور آن را مشاهده نمی‌کنیم.

آخرین اخبار

روایتی از کودتای نوژه در مستند «آنچه گذشت» روایتی از امید و توسل در مستند «فرشی برای رُستن» کار جهادی؛ مسیری امتحان پس داده پیش روی دولت چهاردهم شبکه افق در اولین روز محرم سیاه پوش می‌شود فصل اول «نجلا» در قاب افق «خانه‌های نورانی» با روضه‌های سید الشهدا (ع) مستندهای افق رنگ و بوی محرم گرفت مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها