مشاهده خبر

دو شنبه 22 آبان 1402

آیا ارائه تسهیلات به افراد زیر مجموعه بانک‌ها قانونی است؟

معاون اقتصادی سازمان بازرسی کل کشور گفت: با هر بانکی که به اشخاص مرتبط و زیر مجموعه‌اش خلاف ضوابط مقرارت بانک مرکزی تسهیلات پرداخت کند و به آن بهانه بخواهد تسهیلات خرد را پرداخت نکند، برخورد می‌کنیم.

0

معاون اقتصادی سازمان بازرسی کل کشور گفت: با هر بانکی که به اشخاص مرتبط و زیر مجموعه‌اش خلاف ضوابط مقرارت بانک مرکزی تسهیلات پرداخت کند و به آن بهانه بخواهد تسهیلات خرد را پرداخت نکند، برخورد می‌کنیم.

برنامه فرامتن با موضوعات فرهنگی و اجتماعی روز یکشنبه از شبکه افق پخش شد.

در بخش خبرهای خوب و امیدبخش به خبرهای خوب 24 ساعت گذشته در میهن اسلامی ایران پرداخته شد که از جمله آن‌ها می‌توان به این خبرها اشاره کرد: افتتاح گازرسانی به 21 روستای جوانرود، بهره‌برداری از اولین نیروگاه خورشیدی در زاهدان، بهره‌برداری از طرح آبرسانی به چهار روستا در چابهار، اهدای 37 هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی توسط مردم کردستان، بازگشت 81 واحد راکد گلستان به چرخه تولید، ایجاد 165 فرصت شغلی برای مددجویان کمیته امداد نهاوند، بزرگترین پروژه زیست محیطی تبریز در ایستگاه آخر.

در بخش میز فرهنگ و هنر به موضوع پویش «موشک بساز» پرداخته شد و فاطمه حسینخانی، مسئول پویش موشک بساز به عنوان مهمان این بخش از برنامه بود.

وی گفت: ما به همراه چند گروه جهادی با آغاز عملیات طوفان الاقصی، به این فکر افتادیم که پویش های مختلفی برای همدردی با کودکان مظلوم غزه و فلسطین ایجاد کنیم. به دنبال پویشی بودیم که چند ویژگی داشته باشد، ساده باشد و با حداقل ابزار امکان ساخت آن باشد و بر این اساس پویش موشک بساز را طراحی کردیم.

اهداف ما برای این پویش این بود که بچه ها در بازی کردن خیلی چیزها را یاد میگیرند و با بازی کردن است که می آموزند. به همین دلیل سعی کردیم در این پویش که بچه ها با درست کردن و زمانی که برای این پویش میگذارند، حماسه و شجاعت و ظلم ستیزی را یاد بگیرند و بتوانند برای مبارزه با دشمنشان رژیم صهیونیستی و آمریکا و نشان دادن همدردی با کودکان غزه رجزخوانی بکنند و با اقتدار همدردی کنند.

حسینخانی افزود: ما در این پویش بر داشته‌ها، قدرتها و ابزارهایی که داریم مانور دادیم و لزومی نداشت که از حجم جنایت و خشونتی که در غزه اتفاق می‌افتد، تعریف کنیم، از افتخارات و قدرت‌هایی که ما داریم برای کودکان تعریف میکنیم و آنها را با ظلم ستزی آشنا می کنیم.

بخش بعدی برنامه به موضوع تسهیلات خرد اختصاص داشت و ستار شیرعالی معاون اقتصادی سازمان بازرسی کل کشور به عنوان مهمان برنامه در این باره گفت‌وگو کرد.

 وی گفت: اصولا شبکه بانکی و نظام بانکی تابع مقررات شورای پول و اعتبار و بخشنامه های بانک مرکزی است در ارتباط با تسهیلات و وام ضوابط و مقرراتی که بانک مرکزی برای شبکه بانکی ابلاغ میکند لازم الاجراست. چون این مستند قانونی دارد  و هیچ بانکی مجاز نیست راسا بدون رعایت ضوابط و مقررات بانک مرکزی برای تسهیلات وام مقرری را تایید کند.

شیرعالی افزود: تسهیلات خرد تسهیلاتی است که ریالی است و برای مقاصد غیر تجاری و برای نیازهای ضروری اشخاص، نظام بانکی پرداخت می کند و براساس آخرین اصلاحیه سقف تسهیلات خرد 300 میلیون تومان است. تسهیلات ازدواج، فرزندآوری، ودیعه مسکن و ساخت مسکن تحت عنوان قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت از جمله تسهیلات تکلیفی است که بانک ها ملزم به پرداخت آن هستند.

شیرعالی خاطرنشان کرد: برخی از بانک ها، مقرراتی برای دریافت تسهیلات تعیین کرده بودند مثلا ضامن با سن بالای 65 سال را تایید نمیکرد یا اینکه حساب ضامن در آن شعبه باشد و غیرهم همگی جزو تخلفات هستند و در صورت گزارش با این بانک‌ها به صورت قانونی برخورد خواهد شد. همچنین هیچ بانکی مجاز نیست کارمزد سالیانه قرض الحسنه را ابتدای تسهیلات برداشت کند، این خلاف قانون است. همینطور هیچ بانکی نمیتواند مقرر کند که فرد متقاضی وام حساب قرض الحسنه یا دسته چک داشته باشد.

 

وی افزود: برای تسهیلات ازدواج از دی ماه سال گذشته براساس گزارش های مردمی که به ما منعکس شد، برخی از بانکها به دلایل نامعلومی مانع تراشی می کردند و از پرداخت تسهیلات قانونی که قانون مقرر کرده و بانک مرکزی بودجه معین کرده بود، امتناع میکردند، بعد از بررسی و صحبت با چند مدیر عامل این بانک ها ظرف مدت دو ماهه وام‌های ازدواج را پرداخت کردند و به این شکل تا پایان سال 90 درصد تکالیف مقرر را ملزم می کنیم که تسهیلات را پرداخت کنند.

وی گفت: به منظور پیگیری مطالبت مردم و برخورد با بانک های متخلف، سامانه«136.ir» را برای ثبت گزارش های مردمی ایجاد کردیم و به صورت هوشمند پاسخ شکایت و گزارش و اعلام را به متقاضی، مشتری و شخص معترض اعلام میکند. بر همین اساس برخی از بانکهایی که  تمکین ندادند، علیه آنها اقدام قانونی و کیفری انجام دادیم بعضا محکوم شدند.

شیرعالی افزود: آمار رسمی بانک مرکزی تایید میکند که با ورورد سازمان بازرسی کل کشور به این مساله، بانک ها به تعهداتشان عمل کردند. مردم مطالبه کنند و رئیس شعبه مسئول است حاکم نیست و اگر هر جا برخورد بدی انجام می‌دهد یا مطالبه غیرقانونی دارد ، گزارش داده شود.

وی افزود: درصد غیرجاری شدن تسهیلات خرد در قیاس با تسهیلات کلان اصلا قابل مقایسه نیست. با هر بانکی به اشخاص مرتبطش خلاف ضوابط مقرارت بانک مرکزی تسهیلات پرداخت کند و به آن بهانه بخواهد تسهیلات خرد را پرداخت نکند، برخورد میکنیم.

در پرونده های تعهدات ارزی ایفا نشده از ابتدای سال تا پایان مهر، نزدیک به 60 همت را تعیین تکلیف و به حیطه وصول درآوردیم این امر با ورود سازمان بازرسی کل کشور بوده، بانک ها را ملزم کردیم که ارزی که قرار بوده برای کشور کالا یا خدماتی بیاورد و رفته ارز را نیاورده تعیین تکلیف کنند یا از آن فرد درخواست کنند ارز را برگرداند یا کالا را وارد کند.

آخرین اخبار

روایتی از کودتای نوژه در مستند «آنچه گذشت» روایتی از امید و توسل در مستند «فرشی برای رُستن» کار جهادی؛ مسیری امتحان پس داده پیش روی دولت چهاردهم شبکه افق در اولین روز محرم سیاه پوش می‌شود فصل اول «نجلا» در قاب افق «خانه‌های نورانی» با روضه‌های سید الشهدا (ع) مستندهای افق رنگ و بوی محرم گرفت مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها