مشاهده خبر

پنج شنبه 18 آبان 1402

500 هزار بازگشت به روستا، دستاورد دولت سیزدهم

معاون سرمایه‌گذاری توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: ما با اقداماتی که انجام دادیم نه تنها روستاییان به شهرها نیامدند بلکه نزدیک به پانصد هزار بازگشت به روستا نیز وجود داشته است. روستا مانند گذشته نیست و با توجه به زیرساخت‌هایی که در روستا ایجاد شده است، افراد روستایی به روستاها بازگشته‌اند.

0

برنامه فرامتن با موضوعات فرهنگی و اجتماعی روز چهارشنبه از شبکه افق پخش شد.

در بخش خبرهای خوب ۲۴ ساعت گذشته در ایران، به این خبرها پرداخته شد: ارزش قراردادهای دانشگاه سبزوار با حوزه ثنعت ۲ برابر شد، واگذاری ۴۸۰ قطعه زمین به خانواده‌های چهار فرزندی در چهار محال و بختیاری، صادرات فولاد ایران از مرز ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار گذشت، حمایت بنیاد نخبگان از دانش‌آموزان مستعد نیازمند، بنگاه‌های تولیدی فعال آذربایجان غربی از ۲ هزار واحد گذشتند، افزایش ۳۵ درصدی تولید طلای سرخ در کرمانشاه، اتصال ۲۰۰ روستای خراسان رضوی به اینترنت در دولت نوزدهم.

در بخش میز فرهنگ و هنر نیز به موضوع نماهنگ برو که زنده بمانی  با حضور محمد اسفندیاری، کارگردان به عنوان مهمان برنامه پرداخته شد.

وی گفت: این مجموعه ۱۰ عددی نماهنگ کاملا با همدیگر تولید شده است و به لحاظ تدوینی تبدیل به ۱۰ کلیپ شد. و به شکلی واگویه هر ملتی است که آمریکا به آن ظلمی کرده است.

شاید تنها مشکلی که داشتیم، به تصویر کشیدن افراد کشورها و فرهنگ‌های مختلف بود و چیدمان شخصیتها از روی واقعیت ساخته شده است،

اسفندیاری افزود: بهترین کشوری که توانستیم بازخورد خوبی از آن بگیریم لبنان بود، پخش اینکار خیلی مستقل انجام شد به دلایلی و اختلالی که موقع پخش افتاد ، خود عوامل کار آن را پخش کردند. اینکار با هشتگ‌ها منتشر شده بود. این قبیل کارها لوگوی سازمان‌ها روی آن قرار نمی‌گیرد تا صرفا یک اثر مناسبتی نباشد.

بخش بعدی این برنامه به موضوع اقتصاد روستاییان و اشتغال آنها با حضور سیدوحید سعادت، معاون سرمایه‌گذاری توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری به عنوان مهمان برنامه اختصاص یافت.

وی گفت: ما به لحاظ زیرساختی توسعه خیلی خوبی داشتیم. اکثر موضوعات امکانات پایه‌ای که در روستاها لازم هست وضع خوبی دارد، آن تعدادی از روستاها که بحث آب شرب یا موضوعات این چنینی را می‌شنویم، بخاطر خشک شدن منبع آبی یا افزایش جمعیت یا تغییرات اقلیمی که آنجا اتفاق افتاده، پیش آمده است. امکانات به یک شکل پایه در روستاها ایجاد شده است.

وی گفت: معضل اصلی بحث اقتصاد روستاست، اشتغال روستایی اختصاص اصلی که داشته هویت بنیان بودن آن بوده است. در واقع خصوصیت استقلال خانوار و تامین بخش زیادی از مصرف خود خانوار روستا و شهر از الزامات این نوع اشتغال است.

سعادت تاکید کرد: مشارکت اقتصادی اعضای خانواده در یک بعد نوع فعالیت اشتغال روستایی خیلی اهمیت داشته است در واقع همه اعضای یک خانواده در سطوح مختلف برای تامین درآمد ایفای نقش می کردند از خانم خانه تا فرزندان هر کدام به اقتضا باری از فعالیت اقتصادی را به دوش می‌کشیدند،

 این مسأله کاهش پیدا کرده است، بخشی از آن سبک زندگی و بخشی نوع اشتغال است. اشتغالی که باید با توجه به همان اقلیم و همان اختصاصات وجود داشته باشد کمی فاصله گرفتیم و کمی خدماتی‌تر شده در واقع بخشی از خانواده دیگر نقش مشارکت را از دست داده‌اند.

معاون سرمایه‌گذاری توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: یکی از ابزارهایی که باید به سمت آن برویم ایجاد تعاونی‌های روستایی است و نزدیک به ۶-۷ هزار تعاونی‌های روستایی داریم و سازمان تعاونی روستایی متکفل اداره آنهاست و در کنار آن ، تعاونی‌های دهیاری‌ها ساخته شده است که در سطح دیگری همراهی و مشارکت ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: ما با اقداماتی که انجام دادیم نه تنها روستاییان به شهرها نیامدند بلکه نزدیک به پانصد هزار بازگشت به روستا نیز وجود داشته است. روستا مانند گذشته نیست و با توجه به زیرساخت‌هایی که در روستا ایجاد شده است، افراد روستایی به روستاها بازگشته‌اند.

سعادت افزود: ما بستری را فراهم کرده‌ایم تا با ایجاد بازارچه‌هایی محصولات روستایی به صورت مستقیم از دست کشاورز به مردم برسد تا منفعت بیشتری به روستاییان برسد.

وی گفت: ما در گذشته ساختارهای خوبی مانند وزارت جهادکشاورزی داشتیم که بسیاری از مشکلات روستاییان را حل و فصل می‌کرد اما امروز متولی اصلی برطرف‌کردن مشکلات روستایی‌ها یک دهداری با یک سری وظایف محدود است که با آن ساختار قبلی قابل مقایسه نیست.

آخرین اخبار

روایتی از کودتای نوژه در مستند «آنچه گذشت» روایتی از امید و توسل در مستند «فرشی برای رُستن» کار جهادی؛ مسیری امتحان پس داده پیش روی دولت چهاردهم شبکه افق در اولین روز محرم سیاه پوش می‌شود فصل اول «نجلا» در قاب افق «خانه‌های نورانی» با روضه‌های سید الشهدا (ع) مستندهای افق رنگ و بوی محرم گرفت مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها