مشاهده خبر

دو شنبه 15 آبان 1402

تخلف دانشگاه آزاد و شهرداری‌های در ارائه اطلاعات مالی

مدیرکل دفتر امور شرکت‌های دولتی گفت: بخش زیادی از شرکت‌های دولتی اطلاعاتشان را تا امروز در سامانه سما بارگزاری کرده‌اند ولی بخشی در وارد کردن این اطلاعات تخلف می‌کنند مثل دانشگاه آزاد، شهرداری‌های کلانشرها مثل تهران و اصفهان و شرکت‌های زیرمجموعه آن‌ها که جزو متخلف‌ها هستند.

0

برنامه فرامتن با موضوعات فرهنگی و اجتماعی روز یکشنبه از شبکه افق پخش شد.

در بخش خبرهای خوب ۲۴ ساعت گذشته در ایران، به این خبرها پرداخته شد: دستیابی به فرمولاسیون نگهدارنده واکسن در کشور، بهره‌برداری از ۳هزار طرح نیمه‌تمام در آذربایجان غربی، ۸۵ درصد راه روستایی تربت حیدریه آسفالته هستند، اجرای همزمان ۱۰ تاسیسات تقویت فشار گاز در کشور.

در بخش میز فرهنگ و هنر نیز به موضوع مستند به سوی آسمان با حضور محمد ساسان، مستندساز به عنوان مهمان برنامه پرداخته شد.

وی گفت: در سال ۱۹۹۲ یک هواپیمای کارگو حمل و نقل هوایی صهیونیستی از آمریکا به مقصد تل‌آویو پرواز می‌کند. این هواپیما یک توقف چند دقیقه‌ای در هلند داشت، وقتی از هلند پرواز می‌کند، دچار مشکل فنی می‌شود و در حومه آمستردام سقوط می‌کند، دچار آتشسوزی مهیب و عجیبی می‌شود، بعد از این واقعه، آثاری از بیماری‌های پوستی، فلج و معلولیت‌هایی در مردم آن منطقه مشاهده می‌شود. پس از تحقیقات مشخص می‌شود که این هواپیما حامل مواد و وسایل و تجهیزات سلاح‌های کشتار جمعی بوده و این مواد شیمیایی به حدی آلوده بوده است که با سقوط آن به سرعت در منطقه منتشر می‌شود و مردم را آلوده می‌کند.

وی افزود: در این زمینه کارهای زیادی در هلند صورت می‌گیرد ولی مقامات آمریکایی و صهیونیستی، مقامات هلندی را تهدید می‌کنند که در این باره تحقیق و تفحص نکنند.

بخش بعدی این برنامه به موضوع انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی با حضور محمد عنبری، مدیر کل دفتر امور شرکت‌های دولتی به عنوان مهمان برنامه اختصاص یافت.

وی گفت: شرکت‌های دولتی تا قبل سال ۹۸ یک تاریکخانه مطلق بود،یعنی از شرکت دولتی کوچکترین اطلاعاتی در فضای مجازی و وب و غیرهم وجود نداشت، صورت‌های مالی و اطلاعات ریز هم باز  تا قبل سال ۹۸ خبری از آن نبود. نمایندگان مجلس هم به صورت‌های مالی شرکت دولتی دسترسی نداشتند. این صورت‌های مالی فقط در اختیار مجمع عمومی یعنی اعضای این شرکت‌ها بود و اصلا انتشار عمومی صورت نمیگرفت که همه تصمیمگیرها و تصمیم‌سازها به آن دسترسی داشته باشند.

عنبری خاطرنشان کرد: به خواست دولت و رهنمودهای آقای رئیسی بود که ما برای مبارزه با فساد و برای اینکه به سمت شفافیت حرکت بکنیم، باید در این مساله شفافیت‌سازی کنیم. یکی از محور‌های کلیدی که به وزارت اقتصاد و دارایی تکلیف کرد، انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی برای عموم مردم بود. اولین باری که این صورت‌ها منتشر شد ، ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ به دستور وزیر اقتصاد بودد، ۵ بانک، ۲ بیمه، ۴ شرکت دولتی جزو این افشاگری بودند که عموماً مجموعه‌های تابعی خود وزارت اقتصاد دارایی بودند.

وی افزود: شرکت‌های دولتی ملک عموم مردم ایران هستند و باید از صورت‌های مالی و اتفاقاتی که در آن شرکت‌ها می افتد، مردم باخبر شوند. اما رفتاری که با این شرکت‌ها انجام می‌شد به منزله مالکیت عمومی نبود و الزام قانونی نداشتند که اطلاعاتی برای عموم منتشر شود.

براساس این انتشار صورت مالی، کل اطلاعات مالی، دارایی و هزینه‌ها تخلفات، مالیات و  قراردادهای شرکت دولتی برای همه مردم ارائه می شود، وقتی نگاه همه کارشناسان، اساتید، حسابرس ها و ۸۵ میلیون ایرانی روی صورت مالی شرکت می افتد، دیگر خیلی از رفتارها به عنوان مدیر دولتی اصلاح می‌شد، به همین دلیل طبیعی بود که قبل از این اقدام مخالفت و مقاومت وجود داشت ولی در حال حاضر تا حد قابل قبولی در شرکت‌های دولتی مقاومت کمتر شده است.

وی افزود: در بررخی از شرکت‌ها فعالیت هایی از جنس تصدی داریم از جنسی که وظیفه دولت نیست به آن ورود کند، طبعا هم آن‌ها اعلام می‌کنند که ما دولت نیستیم و شرکت‌های تحت کنترل دولتی هستیم.اینکه ما زیان ده بودن این شرکت‌ها را برای عموم مردم افشا می‌کنیم، بخشی از افشا کمک می‌کند که روند و رویه مدیران بهبود پیدا کند، بانک ملی ایران، بانک کشاورزی، بانک توسعه تعاون ، چاپخانه ایران، سازمان مجری، سال گذشته زیان ده بودند و امسال سودده شدند.همین افشای صورتهای مالی این شرکت‌ها در تغییر روند آن‌ها موثر بوده است.

مدیر کل دفتر امور شرکت‌های دولتی گفت: یک سامانه تحت عنوان سامانه یکپارچگی شرکتهای دولتی به نام سما راه‌اندازی کرده‌ایم که در همه لایه‌های مختلف هویتی و مستندی و مالی و اداری شرکت‌ها آیتم‌هایی دارد که باید از طریق شرکت‌ها در این سامانه بارگزاری شود از شرکت‌های مالی تا بودجه شرکت و اطلاعات اعضای هیات مدیره و... . اطلاعت شرکت‌ها حتما باید در این سامانه بارگزاری شود و تکلیف قانونی دارند.

وی تاکید کرد: تقریبا بخش زیادی از شرکت‌های دولتی اطلاعاتشان را تا امروز بارگزاری کرده‌اند بخشی در وارد کردن این اطلاعات تخلف می‌کنند مثل دانشگاه آزاد، شهرداری‌های کلانشرها مثل تهران و اصفهان و شرکت‌های زیرمجموعه آن‌ها جزو متخلفینند و عزم دولت بر این است که حتما این سازمان‌ها را فرابخواند و کمک کنند این اطلاعات تکمیل شود.

آخرین اخبار

روایتی از کودتای نوژه در مستند «آنچه گذشت» روایتی از امید و توسل در مستند «فرشی برای رُستن» کار جهادی؛ مسیری امتحان پس داده پیش روی دولت چهاردهم شبکه افق در اولین روز محرم سیاه پوش می‌شود فصل اول «نجلا» در قاب افق «خانه‌های نورانی» با روضه‌های سید الشهدا (ع) مستندهای افق رنگ و بوی محرم گرفت مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها