مشاهده خبر

یک شنبه 7 آبان 1402

اگر حماس حمله 7 اکتبر را انجام نمی‌داد، به کلی محو می‌شد!

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: اگر حماس زمان دیگری برای حمله انتخاب می کرد موضوع فلسطین برای همیشه تمام بود؛ شاید به معنای کارگر ساده برای این کریدور غربی وجود داشتند اما به معنای اینکه حق تعیین سرنوشت و وجود روی نقشه داشته باشند، خیر!

0

ویژه برنامه به افق فلسطین شنبه این هفته از شبکه افق پخش و در بخش نخست برنامه به اخبار و اتفاقات مهمی که طی ساعات گذشته درباره غزه منتشر شده بود، اشاره شد.

در بخش دیگر برنامه مجید شاکری، کارشناس مسائل اقتصادی درباره مسائل اقتصادی جنگ غزه به عنوان مهمان حضور یافت؛ او در پاسخ به اینکه چرا با شروع جنگ غزه، قیمت دلار در ایران بالا رفت، گفت: به طور طبیعی، وقتی چنین اتفاقی با این سطح از اهمیت رخ می‌دهد، با وجود اینکه در حوزه منابع برای بانک مرکزی هیچ اتفاقی نیفتاده اما بالاخره چنین واقعیت سیاسی مهم، تنشی به بازارها وارد می‌کند که حدش این چیزیست که امروز شاهد آن هستیم.

وی افزود: حمله 15 مهر، حمله مستقیم به منطق کریدور جنوب به شمال است. یعنی اولا براساس آن می‌گوید که من آن کارگر ساده که فقط از آن استفاده کنی، نیستم . اگر نگذاری من اینجا زندگی کنم در نتیجه محیطی که برای ایجاد هنگ کنگ جدیدت ایجاد کردی را من می توانم ناامن کنم. آن نقطه ای که در روزهای اول نیروهای حماس به آن نفوذ کردند، دقیقا محل عبور راه آهنی است که این منطقه را به سمت شمال وصل می‌کند. علت اینکه طرف آمریکایی می‌کوشد که این بحران را رفع و رجوع بکند این است که هم عادی سازی روابط با اسرائیل به هم نخورد، هم بتواند این پرونده را زنده نگه دارد و از طرف دیگر مطمئن شود یک هفت اکتبر دیگری رخ نخواهد داد. تمام این مسائل به این خاطر است که کل برنامه طرح‌ریزی شده برای فلسطین، ایران و قدرت‌های دیگر الان زیر سوال رفته است.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: اگر حماس زمان دیگری برای حمله انتخاب می کرد موضوع فلسطین برای همیشه تمام بود. برخلاف تمام حرف های خارج از منطقی که که گاهی اوقات در جاهای مختلف زده می شود که فلسطینی‌ها پذیرفته‌اند که مشکلات دیگران را در خاک خودشان حل بکنند یا اینکه اینها برای اشخص دیگری خون میدهند،خیر مساله این نیست؛ اگر این کار را نمیکردند، موضوع فلسطین تمام و نابود بود. بله به معنای کارگر ساده برای این کریدور وجود داشتند اما به معنای اینکه حق تعیین سرنوشت و وجود روی نقشه داشته باشند، خیر!

شاکری خاطرنشان کرد: طرف مقابل، از توسعه به مثابه موشک و سلاح کشتار جمعی و یک رفتار ایجاد کننده هماهنگی امنیتی برای ناامن سازی استفاده می‌کند، پاسخ این موضوع حتما چیزی از شکل توسعه است یعنی موشکی که در جواب موشک باید زده شود، فردا توسعه است. فردای جنگ هر اتفاقی بیافتد باید علاوه بر عملیات سیاسی وغیره، باید وجهی از توسعه و تصمیم گیری برای داشتن برنامه توسعه ای برای ایران و ارتباط دادنش به برنامه این کشورها باید وجود داشته باشد و این مساله غیر قابل اجتناب است.

محمد آقاسی، جامعه شناس و پژوهشگر حوزه افکار عمومی، رئیس مرکز مطالعات رسانه ای وزارت ارشاد مهمان بخش دیگری از میز گفت‌وگوی به افق فلسطین بود.

وی گفت: در حال حاضر از نظر سنجی نمی‌توان انتظار داشت که مثلا مثل مردم انقلابی ایران یا مثل خون‌های به جوش آمده مردم مسلمان، داده‌هایی به ما ارائه کند یا نمی‌شود به تصاویری که در دنیا مشاهده می‌کنیم استنباط کنیم ولی نظر سنجی های اخیر داد نشان می‌دهد که اتفاقی افتاده و چیزی فروریخته است و آن چیزی که فرو ریخته به مرور زمان خودش را نشان می‌دهد.

براساس نظرسنجی‌هایی که در آمریکا صورت گرفته با توجه به اینکه با اسرائیل قرابت مذهبی دارند، افکار عمومی الان به این سمت و سو رفته که اکثرا راه حل دیپلماتیک را تایید می‌کنند و هیچ کس موافق جنگ نیست. این نشان می‌دهد که تصاویری که از غزه به جهان مخابره شد، کارخودش را کرده است چون اگر موفق نبود، اینترنت و ارتباط غزه با مردم دنیا قطع نمی شد.

اما خط خبری که اسرائیل برای کار روی افکار عمومی در پیش گرفته، تکیه بر فیک نیوزها یا همان خبرهای دروغ است و برای جنایاتشان دروغ پراکنی می‌کنند.

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر سابق ارتباطات در بخش پایانی مهمان میز گفت‌وگوی به افق فلسطین  بود.

وی گفت: سمت و سوی افکار عمومی در دنیا که نمونه هایش تجمعاتیست در اقصی نقاط دنیا برگزار شده است و بسیار بی‌نظیر بوده است، دو عامل جدی دارد این مساله یکی فعالیت‌های آگاهی بخشی که اهالی رسانه به ویژه در فضای مجازی یا تلوزیون های ماهواره ای پیش بردند. همچنین اطلاع رسانی از آن چیزی که در واقع رخ داده و جنایات بی سابقه‌ای که رژیم صهیونیستی به خرج داد، باعث شد خوی ددمنشانه ای که این رژیم دارد و در پس نقابی آن را پنهان کرده بود و مظلوم‌نمایی می‌کرد، انداخته شود و واقعیت برای همگان آشکار شود.

آذری جهرمی افزود: یکی از وظایف مهی که وجود دارد، آگاه‌سازی است، کوچکترین و مهمترین جزء جامعه؛ خانواده است. اگر ما بتوانیم این آگاهی‌بخشی را از خانواده هایمان، فرزندانمان شروع کنیم کار درستی کرده ایم.

وزیر سابق ارتباطات درباره حذف و سانسور مطالبی که در فضای اینستگرام درباره غزه نوشته می شود ، گفت: ما این مساله را در زمانی که سردار قاسم سلیمانی را ترورکردند؛مشاهده کردیم. یک قواعد ناعادلانه ای در اینستگرام گذاشتند و هر کس که عکس سردار را منتشر میکرد، حذف می کردند. من آن روزها در مجلس یک سخنرانی داشتم و گفتم ما نمی بایست این صحنه را خالی کنیم. هدف دشمن این بود که حضور سردار سلیمانی را در این فضا حذف کند. وقتی آمریکا این عمل جنایتکارانه را در عراق علیه سردار سلیمانی مرتکب شد، آیا ما عرصه حضور در عراق را خالی کردیم چرا الان با این ترور شخصیتی یا سانسور در اینستگرام ،ما ا زآن بیرون بیاییم، اتفاقا باید بمانیم و مقابله به مثل کنیم.

آخرین اخبار

مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید پخش «بزرگ راه همت» و «برسد به دست رئیس جمهور» این هفته از شبکه افق دولتی که در فسادستیزی متفاوت بود بررسی دغدغه ذهنی پسرها در مستند «صفر یک» «دومینو» با موضوع همزیستی انسان و سگ روی آنتن می‌رود نقشه‌هایی که غرب برای غرب آسیا داشت اسرائیل در هراس از پاسخ سخت حزب الله زمینه‌سازی برای ظهور در برنامه «بزرگراه همت»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها