مشاهده خبر

پنج شنبه 13 مهر 1402

بانوان مراقب تنبلی تخمدان باشند!

یک متخصص زنان گفت: متاسفانه یکی از مشکلات شایع تنبلی تخمدان، ناباروری است و خیلی‌از افراد به تبع ناباروری به دنبال درمان تنبلی تخمدان می‌آیند و در طی این سال‌ها درمان از دست رفته است.

0

برنامه انارستان با موضوع تنبلی تخمدان و با حضور دکتر عاطفه سمایی، پزشک و متخصص زنان و زایمان روز چهارشنبه از شبکه افق پخش شد.

وی گفت: در سنین مختلف تشخیص و درمان تنبلی تخمدان متفاوت است. مثلا ممکن است دخترخانمی که در اوایل بلوغ هست، استنباط درستی از تنبلی تخمدان نداشته باشد زیرا علائم و نشانه‌ها گاهی وقت‌ها با نشانه‌های بلوغ و قاعدگی همپوشانی داشته باشد اما باید مراقب تنبلی تخمدان بود. مثلا مادری که به صورت وراثتی تنبلی تخمدان دارد، باید مراقب دختر خود نیز باشد زیرا تنبلی تخمدان می‌تواند به بلوغ زودرس نیز منجر شود. بلوغ زودرس می‌تواند بر مشکلات رشد جسمی و قد اثر داشته باشد. همچنین می‌تواند باعث افزایش وزن شود.

این متخصص زنان افزود: مهم‌ترین موضوع در سال‌های آغازین ازدواج، ظاهر صورت و اندام‌ها است. در این افراد به دلیل اینکه هورمون مردانه بیشتری ترشح می‌شود، می‌تواند منجر به رشد موهای زاید شود. همچنین در زمانی که فرد در حال درمان است باید از بارداری جلوگیری کند زیرا می‌تواند خطرهای زیادی برای جنین خصوصا اگر پسر باشد، داشته باشد. همچنین استفاده از نوره یکی از راه‌های طبیعی برای کاهش هورمون‌های مردانه باشد. اصلاح سبک زندگی از جمله مهم‌ترین مواردی است که می‌تواند برای تنبلی تخمدان موثر باشد.

سمایی اشاره کرد: متاسفانه یکی از مشکلات شایع تنبلی تخمدان، ناباروری است و خیلی‌از افراد به تبع ناباروری به دنبال درمان تنبلی تخمدان می‌آیند و در طی این سال‌ها درمان از دست رفته است. کسانی که سیکل‌های مرتب ندارند، جزء کسانی هستند که دچار تنبلی تخمدان هستند. همچنین ممکن است کسانی باردار بشوند اما بارداری موفق نداشته باشند که عمدتا به دلیل وزن بالا و داشتن قند مخفی است. سلامت باروری در این نوع بیماری بسیار می‌تواند موثر باشد.

وی گفت: پرهیز از غذاهایی که طبع سرد دارند می‌تواند این بیماری را افزایش دهند. بنابراین این خوردنی‌ها خصوصا در ایام بارداری رعایت شود. خوردنی‌های مانند: چیپس، سس، پفک، کاهو، ماست، خیار، دوغ، عدس، گوشت گوساله، میوه‌های کال و در مقابل از این خوردنی‌ها استفاده شود: انگور، انجیر، زیتون، سیب، به، گوشت گوسفند، فرنی، شله زرد، حلیم با دارچین

این متخصص زنان افزود: درصد بسیار زیادی از کسانی که به ما مراجعه می‌کنند، با استفاده از این توصیه‌های درمانی باردار می‌شوند و نیاز به درمان‌های خاص نخواهند داشت. کاهش وزن، پرهیز از اشتغال ذهنی یکی دیگر از مواردی است که می‌تواند برای درمان این بیماری موثر باشد.

سمایی اشاره کرد: مهم‌ترین مراقبت خانم باردار این است که کنترل افزایش وزن است. مراقبت از سقط یکی دیگر از مواردی است باید به آن توجه داشت. اگر درمان تنبلی تخمدان از قبل شروع شده باشد، فرد دچار سقط نخواهد شد. وقتی مادری باردار می‌شود، یک سری ویتامین‌ها مانند د3 یا مولتی ویتامین می‌تواند برای او موثر باشد که البته همه این موارد باید حتما زیر نظر پزشک و متخصص انجام شود.

وی گفت: کیست‌های تنبلی تخمدان، فولیکول‌هایی هستند که آزاد نشده‌اند. هر خانم باید در سیکل قاعدگی هر فولیکول را به سایز خاصی می‌رساند و آن را در اثر ترشح هورمون‌ها آزاد می‌کند. کسانی که تنبلی تخمدان دارند، این فولیکول را آزاد نمی‌کند و در زمان خود آزاد نشده‌اند.

این متخصص زنان افزود: یکی از عوارض تنبلی تخمدان خصوصا برای خانم‌های میان سال، موضوع دیابت است و خیلی از افراد بر اثر داشتن دیابت متوجه می‌شوند که تنبلی تخمدان داشته‌اند. خانم میان سالی که دچار قاعدگی نامنظم نیست، بی‌خیال از این موضوع نگذرد و حتما آن را پیگیری کند.

آخرین اخبار

صنعت هزار توی خودرو در ایران: شرکت‌هایی که به جای ایمن‌سازی، گاوداری می‌کنند مجموعه مستند «خسته نباشید» به روی آنتن افق سیما مهرآفرین؛ روایتی جدید از بزرگراه همت سفر به اعماق ایران با شبکه افق؛ از رخ مادر تا پرده‌خوانی سینمای دفاع مقدس عقلانیت حسینی یا کارناوال حکومتی؟ بررسی جریان شناسی حوادث حوزه مروی از ابتدا تا کنون اگر بنیانگذار تلگرام به جای فرانسه در ایران دستگیر می‌شد، رسانه‌ها چه می‌کردند؟ پذیرایی از زائران عراقی حرم رضوی در «السلطان» فرشتگان؛ روایتی جدید از بزرگراه همت رازهای رهبری حزب الله به روی آنتن افق پخش مستندهای «قطعه‌ای از بهشت» و «السلطان» به مناسبت شهادت امام رضا(ع) مجموعه مستند «تجربه ماندگار» یک یادگاری برای روزگار آینده‌مان «ظهر داغ تابستان؛ خیابان پاستور» در شبکه افق روایتی متفاوت از شکل گیری حزب الله لبنان در مستند «حبیب مقاومت» داستان «الکترو دوستی» نوجوان کرمانی از قاب شبکه افق «یکه سوار»، داستان یک انقلابی ناشناخته «آقای دادستان» از شبکه افق «سفره داران» با روایتی از خادمی جانبازان دفاع مقدس «یک سال پاکی» برای زائر حسین(ع) شدن از اربعین تا مبارزه با طاغوت پهلوی؛ هفته‌ای پر بار با مستندهای شبکه افق یک قدم باقی ست تا آن اجتماع قلب‌ها چرا آمریکایی‌ها به دنبال آتش‌بس در مذاکرات دوحه نیستند؟ رونمایی از یک مستند چالشی و مطالبه‌گر/ کار بانک بنگاهداری نیست! مستند «تنبیه» به روی آنتن افق سیما/ چه تسلیحاتی انتظار رسیدن به خاک تل‌آویو را دارند؟ تناقض در رفتار بانک‌ها به روایت مستند «کار بانک بنگاه داری نیست!» کارنامه دولت سیزدهم در تامین کالاهای اساسی طلبه‌ای خلاق، مدرسه‌ای قرآنی؛ روایتی جدید از بزرگراه همت رونمایی مستند «کار بانک؛ بنگاه داری نیست!» در خبرگزاری مهر افق جدیدی از مستند‌ها را با شبکه افق تجربه کنید مستند «نومن» با روایتی از مسلمان شدن سه شهروند آلمانی «در برابر تاریکی»؛ معرفی اسطوره‌های ورزشی حامی فلسطین و ضد صهیونیسم جهانی روایتی از حذف مخالفین رژیم صهیونیستی در کافه مستند افق روایتی از کشتی گیر فوق سنگین آزاد کشورمان در تازه نفس باند تروریستی که دولتش می‌نامند! آیا می‌توانم یک ویژگی اخلاقی در خودم پیدا کنم که بسیار مهم باشد؟ «محرم دل» از افق دمشق روزهای داغ بعد از واقعه «خانه حنیفا» قصه امید در دل کوره‌های آجرپزی تاریخچه‌ای از مقاومت فلسطین در مستندهای هفتگی شبکه افق بررسی ابعاد مختلف ترور شهید اسماعیل هنیه آزادی غربی و نمایش عریان اباحه‌گری در افتتاحیه المپیک پاریس فصل دوم «نجلا» با یک ملودرام عاشقانه در قاب افق دستان کوچک، آینده‌ای بزرگ با «سلام به آینده» آنچه از عملیات مرصاد ناگفته مانده است کودک کار دیروز ، کارآفرین برتر امروز مستندهای شبکه افق از اقتصاد مقاومتی تا مفاخر ایران زمین روایتی از راهکار شهید فخری‌زاده برای زیارت حرم سیدالشهدا(ع) «داستان کافی» با روایتی از مبارزات انقلابی آیت الله کافی مستندهای آدینه شبکه افق بازخوانی موقعیت ژئوپولیتیک یمن در «چرا یمن؟»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها