مشاهده خبر

دو شنبه 3 مهر 1402

دستِ پُر ایران در دیپلماسی عمومی

یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: رییس جمهور امسال در شرایطی وارد نیویورک شد که هیچ کس نمی‌توانست ایران را در انزوای سیاسی نشان دهد. ایران در منطقه به شدت پررنگ است، روابط خود را با همسایگان خصوصا عربستان تقویت کرده، عضویت در شانگهای و بریکس و رها شدن ایران از تنش‌های سیاسی داخلی، آزاد سازی منابع مالی از سوی امریکا همگی عواملی بود که رییس جمهور با دست پر وارد سازمان ملل شد.

0

برنامه نقش جهان با موضوعات سیاسی منطقه‌ای و بین‌المللی روز یکشنبه از شبکه افق پخش شد.

در بخش میز بین‌الملل به موضوع سفر رییس جمهور به نیویورک و سخنرانی وی در سازمان ملل با حضور ثمانه اکوان، کارشناس مسائل بین‌الملل پرداخته شد.

وی گفت: اگر بخواهیم حضور رییس جمهور در سازمان ملل را در مقایسه با سال‌های گذشته بررسی کنیم و ببینیم که چه دستاوردی داشته است، می‌تواند برای ما بسیاری از مسائل را روشن کند. در سفر قبلی رییس جمهور به سازمان ملل، شرایط کشور در یک شرایط نامساعد قرار داشت و تلاش می‌شد تا ایران ضعیف نشان داده شود و مورد اتهام قرار دهند.

اکوان افزود: رییس جمهور امسال در شرایطی وارد نیویورک شد که هیچ کس نمی‌توانست ایران را در انزوای سیاسی نشان دهد. ایران در منطقه به شدت پررنگ است، روابط خود را با همسایگان خصوصا عربستان تقویت کرده، عضویت در شانگهای و بریکس و رها شدن ایران از تنش‌های سیاسی داخلی، آزاد سازی منابع مالی از سوی امریکا همگی عواملی بود که رییس جمهور با دست پر وارد سازمان ملل شد.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: ایران در شرایط خیلی بهتری وارد مجمع عمومی سازمان ملل شد. اقدام دیگری که رییس جمهور انجام دادند، بالابردن قرآن بود علی رغم اینکه بقیه کشورهای اسلامی هیچ کار خاصی انجام ندادند و این کار یک کار درست و منطقی در مسیر دیپلماسی عمومی بود.

وی اضافه کرد: رسانه‌های اپوزوسیون از دوره آقای احمدی نژاد تا به امروز همواره تلاش کردند که دستاوردهای دیپلماسی عمومی کشور را تحت الشعاع قرار دهند و از نظر رسانه‌ای افراد را تحت تاثیر قرار دهند اما با تغییر نظم جدید جهانی، این فرصت برای کشورهایی مثل ایران ایجاد شده است که بتوانند درباره مسائل حقوق بشر آمریکا و حقوق سیاه پوستان نیز صحبت کند. موضوعی که تا پیش از این فقط آمریکا بود که درباره حقوق بشر در دیگر کشورها صحبت کرد.

اکوان خاطر نشان کرد: چیزی که میشه درباره آن ابراز نگرانی کرد، این است که امارات و عربستان تلاش می‌کنند موضوع جزایر سه گانه را در دیدارهای خود، اسناد خود و هر موردی مطرح کنند و امارات در مجمع عمومی صحبت کرده است که ایران نیز به این موضوع واکنش نشان داده است و ایران نیز باید به این موضوع بیشتر بپردازد.

در بخش میز منطقه به موضوع محور مقاومت و فرهنگ جهاد و شهادت و با حضور سردار سعید قاسمی، پیشکسوت دفاع مقدس پرداخته شد.

وی گفت: دو ماه سه ماه قبل از انقلاب ما با پدیده مهمی را داریم که در کردستان غائله‌ای رخ داد که بسیار پیچیده و برنامه‌ریزی شده بود و از دولت وقت مطالبه کردند که خطه کردستان باید از ایران جدا شود و ادعای خودمختاری کردند.

سردار قاسمی گفت: فرمان امام اگر نبود و وجود شهید صیاد شیرازی، بروجردی، همت، چمران و ... یک اتفاق بزرگی را رقم زدند تا کردستان به مام وطن بازگشت.

وی اضافه کرد: یکی از ضعف‌هایی که درباره دفاع مقدس وجود دارد و بسیار کم کاری شده است این است که ما چهار نسل دانش آموز را تحویل دادیم و در دانشگاه‌ها نیز هیچ اقدامی نکرده‌ایم و تنها می‌خواهیم در دو روز راهیان نور، همه آنچه مربوط به دفاع مقدس است را به انان بگوییم که این نشدنی است.

قاسمی گفت: این که گفته می‌شود جنگ 31 شهریور آغاز شده است نادرست بوده و جنگ به صورت رسمی از 20 روز قبل در خانقین آغاز و دشمن وارد خاک ایران شده بود. تاریخ متداول زمان جنگ سراسری علیه ایران است.

وی افزود: دشمن و منافق به شدت در این مرز و بوم خیانت‌ها کرده است و همان‌هایی که جام زهر را به امام تحمیل کردند امروز به آن افتخار می‌کنند. امام فرمود که بنا داشتم مانند قبل به جنگ ادامه دهم اما اتفاقاتی رقم خورد که بعدها همگان خواهند فهمید و مجبور شد که جنگ را رها کند.

آخرین اخبار

شجاعت و درایت تؤامان یک رهبر مستند «وداع با اسلحه» در کافه مستند ۲۴ ساعت به افق فلسطین؛ بزرگداشت سالگرد برنامه‌ای که تاریخ‌ساز شد از قانا تا بیروت روایت پیروزی مقاومت نبردی نهایی برای صهیونیست‌ها و مقاومت «مرزهای مقاومت» به کافه مستند رسید وقتی ترور جواب نمی‌دهد «نسیم حیات» روایتی از ۳۳ روز مجاهدت در برابر پنجمین ارتش قدرتمند دنیا روایت «قدر‌ مطلق» از یک جنایت رژیم صهیونیستی «قهرمانان مقاومت» با روایتی از شهید ابو مهدی المهندس به روی آنتن افق مستند اسرائیلیسم در کافه مستند تدارک ویژه شبکه افق در پی شهادت سیدحسن نصرالله راه او و هدف او جاری است فصل جدید سلام به آینده در راه است مستند بانو؛ روایتی از ایثارگری یک مادر شهید وقتی ثانیه شمار عمر صهیونیست‌ها چمشک می‌زند از تجهیزات بنجل غربی تا تشکیل یگان زرهی سپاه «سلام به آینده» چطور استعدادها را شناسایی کرد/ نخبگانی که کمتر دیدیم ویژه برنامه «جهان‌آرا» در هفته دفاع مقدس مروری بر زندگی علما در مستند «سعادتمندان» یادی از شهیدان کشوری و شیرودی در سریال «سیمرغ» اسناد منتشر نشده جنگ روی میز شبکه افق نجار زندگی؛ از چوب تا زندگی دوباره رنگ و بوی دفاع مقدس در مستندهای افق ّسفرنامه‌ای قرآنی به روی آنتن افق سیما هفته پایانی تابستان همراه با افق سیما بلوغ سینمای دفاع مقدس در دهه 90 تثبیت شد مستند ویژه شبکه افق در هفته وحدت فلسفه رویکرد آزمون و خطا در کنکور هر سال چیست؟ ادبستان آل طاها؛ الگویی برای تربیت نسل آینده مستندهای ویژه افق در هفته پایانی تابستان بررسی «عملیات دماوند» در کافه مستند فیلم‌های سینمایی آدینه شبکه افق بازپخش مستند «سرزمین ستاره ها» با نگاهی به جلسات خانگی قرآن روایتی متفاوت از بافتار اجتماعی و سیاسی زمانه امامین عسکریین «کنشگری عفاف و حجاب در فضای مجازی» با حضور سعیدیسم در افق برنامه مورد علاقتو گوش کن! بازپخش پرده خوانی سینمای جنگ از دریچه افق سیما «جعبه سیاه» آدم‌ها رو می‌شود نوشت افزار ایرانی و مسئله هویت‌یابی نسل فردا صنعت هزار توی خودرو در ایران: شرکت‌هایی که به جای ایمن‌سازی، گاوداری می‌کنند مجموعه مستند «خسته نباشید» به روی آنتن افق سیما مهرآفرین؛ روایتی جدید از بزرگراه همت سفر به اعماق ایران با شبکه افق؛ از رخ مادر تا پرده‌خوانی سینمای دفاع مقدس عقلانیت حسینی یا کارناوال حکومتی؟ بررسی جریان شناسی حوادث حوزه مروی از ابتدا تا کنون اگر بنیانگذار تلگرام به جای فرانسه در ایران دستگیر می‌شد، رسانه‌ها چه می‌کردند؟ پذیرایی از زائران عراقی حرم رضوی در «السلطان» فرشتگان؛ روایتی جدید از بزرگراه همت رازهای رهبری حزب الله به روی آنتن افق

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها