مشاهده خبر

دو شنبه 20 شهریور 1402

درگیری ارمنستان – آذربایجان به ضرر ایران است!

یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: هدف اصلی از این درگیری‌ها نه تنها ارمنستان بلکه جمهوری اسلامی ایران است و آذربایجان به کمک ترکیه، انگلیس و رژیم صهیونیستی به دنبال این است که از طریق این منطقه بتواند به ایران آسیب بزند.

1

برنامه نقش جهان روز یکشنبه با موضوع تحولات سیاسی در منطقه و جهان از شبکه افق پخش شد.

در بخش میز بین‌الملل به موضوع درگیری جنگ آذربایجان و ارمنستان و با حضور مهدی تبریزی، کارشناس مسائل قفقاز به عنوان مهمان برنامه پرداخته شد.

وی گفت: بعد از جنگ قره باغ دوم در سال 2020 که جمهوری آذربایجان مناطق اشغال شده خود را از دست ارمنستان آزاد کرد و پس گرفت، شاهد درگیری‌های پراکنده و ادعای سرزمینی آذربایجان با حمایت ترکیه را شاهد هستیم. این ادعاها و تنش‌ها تا الان ادامه داشته است اما آنچه که تا امروز اهمیت داشته است، منطقه قره باغ کوهستانی است. قره باغ کوهستانی منطقه ارمنی نشینی است در داخل خاک آذربایجان که از سوی ارمنستان حمایت می‌شود. حدود سه ماه پیش رییس جمهور ارمنستان تمامیت ارضی آذربایجان که این منطقه قره باغ کوهستانی را نیز شامل می‌شود، به رسمیت شناخت.

تبریزی گفت: ریشه تمام اختلافات در این منطقه، دالان زنگ زور است و هدف نهایی ترکیه و آذربایجان از چالش‌هایی که در منطقه قفقاز جنوبی ایجاد می‌کند، دستیابی به این دالان است که می‌تواند ژئوپلوتیک منطقه را عوض کند و برای ایران بسیار مضر است.

وی افزود: اگر درگیری میان آذربایجان و ارمنستان رخ دهد، نقش میانجی‌گری با روسیه نخواهد بود زیرا پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان فردی کاملا غرب‌گرا است و او بود که دست روسیه را در این منطقه کوتاه کرد و بجای روسیه حتما این بار امریکا نقش میانجی‌گر را بازی خواهد کرد.

مهمان دیگر این برنامه احسان موحدیان، کارشناس مسائل قفقاز بود که توضیحاتی درباره درگیری‌های اخیر در این منطقه توضیحاتی ارائه کرد.

وی گفت: هدف اصلی از این درگیری‌ها نه تنها ارمنستان بلکه جمهوری اسلامی ایران است و آذربایجان به کمک ترکیه، انگلیس و رژیم صهیونیستی به دنبال این است که از طریق این منطقه بتواند به ایران آسیب بزند. ما باید توجه داشته باشیم که الان فضای جنگ روانی است و هرکس که در جنگ روانی قوی‌تر باشد، پیروز خواهد شد.

موحدیان گفت: بانک جهانی که در دادن وام، بسیار سخت گیر است، وقتی در این مقطع زمانی، 35 میلیارد دلار وام می‌دهد، نشان دهنده آن است که این اتفاقات در راستای اهداف آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونستی است و هدفی غیر از این نمی‌توان در نظر گرفت.

وی افزود: ترکیه با مشکلات مالی جدی که دارد و قرض و بدهی 500 میلیارد دلاری و مشکلات داخلی فراوان و شکاف‌های شدید میان مردمی به دنبال راه گریزی است و این وام 35 میلیارد دلاری مرهمی موقت است تا ترکیه نقشی که صهیونیست‌ها برای آنان در منطقه تدارک دیده‌اند را ایفا کنند.

در میز فلسطین به موضوع زندگی سرهنگ یعقوب نیمرودی و با حضور محمدمهدی تقی‌پور، کارشناس مسائل فلسطین به عنوان مهمان برنامه پرداخته شد.

وی گفت: یعقوب نیمرودی، یک عراقی الاصل بود که در بیت‌المقدس به دنیا آمد و در ایام جوانی، وارد تشکیلات تروریستی هاگانا می‌شود. بعدها وی به عنوان مسئول ایستگاه اطلاعات اسرائیل در ایران انتخاب می‌شود و سال‌ها در ایران خدمت می‌کرده است.

وی افزود: او دارای شبکه‌های گسترده‌ای در ایران یود و از او به عنوان کسی که سنگ بنای فعالیت‌های جاسوسی، اطلاعاتی، امنیتی و اقتصادی بنا نهاده است، یاد می‌کنند.

بخش دیگر این برنامه و در میز منطقه به موضوع تحرکات امریکا در شروع سوریه از طریق عشایر و با حضور محمدتقی آقایان، کارشناس مسائل غرب آسیا به عنوان مهمان برنامه پرداخته شد.

وی گفت: دو گروه در سوریه وجود دارند با نام‌های قسد و شورای نظامی عشایر که حامی اصلی آنان امریکا است و به امریکا تلاش می‌کرد با متهد کردن آنان با یکدیگر علیه محور مقاومتی که در سوریه و عراق تشکیل شده است، اقداماتی کنند اما با اختلافی که بین این دو گروه به وجود آمده است، هدف امریکا شکست خورد.

وی افزود: ما در سوریه سه ضلع شکست خورده داریم، امریکا، ترکیه و رژیم صهیونیستی که تجربه‌های تلخی در این منطقه داشتند. یکی از بازیگران اصلی در سوریه، ترکیه است که با تجهیز حضور 400 هزار نفر سهم قابل توجهی در درگیری‌های سوریه داشته است و به دنبال منافع خود در این کشور است.

آخرین اخبار

مستند "بهنام 30 سال بعد" روایت زندگی و شهادت بهنام محمدی مقاومت نه یک گروه که یک فرهنگ است روایتی مستند از شهدای غیرایرانی سوریه مستند «شباهنگ» برای اولین بار به آنتن سیما رسید همه چیز درباره کریدور IMEC؛ برنامه ایران چیست؟ «خانه پوچ» برای اولین بار به آنتن افق رسید «زیتون سرخ» از امروز روی آنتن افق سیما رنگ و بوی مقاومت در مستندهای افق روایت مستند یک دفاع تاریخ‌ساز روایت ۲۴ ساعت با «به افق فلسطین» مجموعه مستند «باروت و بیروت» روایتی از نبرد این روزها در ضاحیه آیا حزب‌الله بعد از ترور فرماندهان دچار مشکل خواهد شد؟ «به افق فلسطین» از طوفان الاقصی تا وعده صادق همانندی این روزهای لبنان با تابستان ۱۳۶۰ طوفان الاقصی و موج بیداری دینی در دنیای اسلام نماهنگ «به افق فلسطین» در سالگرد ۷ اکتبر منتشر شد یک سال از تولد «به افق فلسطین» تلویزیون می‌گذرد شبکه افق حضور سردار قاآنی را در برنامه «به افق فلسطین» تکذیب کرد اکران کمپین محیطی «جهان به افق فلسطین» در سطح کشور جنایات رژیم صهیونیستی در مستند «منهای ۷۵» پخش سریال «طلوع فجر» در اولین سالگرد عملیات طوفان الاقصی + تیزر «به افق فلسطین» یک برنامه پر مخاطب شجاعت و درایت تؤامان یک رهبر مستند «وداع با اسلحه» در کافه مستند ۲۴ ساعت به افق فلسطین؛ بزرگداشت سالگرد برنامه‌ای که تاریخ‌ساز شد از قانا تا بیروت روایت پیروزی مقاومت نبردی نهایی برای صهیونیست‌ها و مقاومت «مرزهای مقاومت» به کافه مستند رسید وقتی ترور جواب نمی‌دهد «نسیم حیات» روایتی از ۳۳ روز مجاهدت در برابر پنجمین ارتش قدرتمند دنیا روایت «قدر‌ مطلق» از یک جنایت رژیم صهیونیستی «قهرمانان مقاومت» با روایتی از شهید ابو مهدی المهندس به روی آنتن افق مستند اسرائیلیسم در کافه مستند تدارک ویژه شبکه افق در پی شهادت سیدحسن نصرالله راه او و هدف او جاری است فصل جدید سلام به آینده در راه است مستند بانو؛ روایتی از ایثارگری یک مادر شهید وقتی ثانیه شمار عمر صهیونیست‌ها چمشک می‌زند از تجهیزات بنجل غربی تا تشکیل یگان زرهی سپاه «سلام به آینده» چطور استعدادها را شناسایی کرد/ نخبگانی که کمتر دیدیم ویژه برنامه «جهان‌آرا» در هفته دفاع مقدس مروری بر زندگی علما در مستند «سعادتمندان» یادی از شهیدان کشوری و شیرودی در سریال «سیمرغ» اسناد منتشر نشده جنگ روی میز شبکه افق نجار زندگی؛ از چوب تا زندگی دوباره رنگ و بوی دفاع مقدس در مستندهای افق ّسفرنامه‌ای قرآنی به روی آنتن افق سیما هفته پایانی تابستان همراه با افق سیما بلوغ سینمای دفاع مقدس در دهه 90 تثبیت شد مستند ویژه شبکه افق در هفته وحدت

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها