مشاهده خبر

یک شنبه 5 شهریور 1402

ایده بسته سلامت اربعین از کجا آمد؟

یک پزشک طب سنتی گفت: ایده بسته سلامت اربعین از تجربه همکاری در مراکز درمانی در ایام اربعین و تهیه پرشسنامه‌ها از مراجعین و بیماری‌های رایج و متداول و همچنین درمان‌هایی که پزشکان به مراجعین می‌دهند، شکل گرفته است.

0

برنامه انارستان بسته سلامت در اربعین با موضوع و با حضور مژگان تن‌ساز، حضور پزشک و متخصص طب سنتی روز شنبه از شبکه افق پخش شد.

وی گفت: ایده این بسته سلامت اربعین از تجربه همکاری در مراکز درمانی در ایام اربعین و تهیه پرشسنامه‌ها از مراجعین و بیماری‌های رایج و متداول و همچنین درمان‌هایی که پزشکان به مراجعین می‌دهند، شکل گرفته است.

وی افزود: یکی از پرکاربردترین و مفیدترین گیاهی که در این بسته تدارک دیده شده است، گیاه مورد است. مورد به تنهایی یک داروخانه است. مشکلات گوارشی و رفلاکس و تهوع می‌تواند موثر باشد. روی خونریزی‌ها می‌تواند موثر باشد. بر روی عرق سوزی نیز می‌تواند مفید باشد. همچنین مورد می‌تواند روی خستگی نیز موثر باشد و به قوای بدن کمک کند که می‌توان به صورت پودر یا غیر پودر استفاده شود و روزی سه بار به صورت دمنوش استفاده شود.

تن‌ساز گفت: خرفه داروی دیگری است که در بسته اربعین وجود دارد. خرفه مزاج سرد و تر دارد و در مطالعات مختلفی که انجام شده است ضد التهاب است. خرفه دارویی ضد عطش است و می‌تواند از حجم مصرف زیاد آب جلوگیری کند. خیساندن خرفه در دوغ توصیه‌ای است که می‌تواند به رفع عطش به شدت کمک کننده باشد و سه بار در روز مصرف شود. خرفه برای کهیر و التهاب‌های پوستی بر اثر حرارت می‌تواند مفید باشد.

این پزشک طب سنتی گفت: داروی بعدی خاک شیر است که به عنوان ضد عطش و تقویت کننده هاضمه و تعدیل کننده آن به شمار می‌رود. هم با آب گرم می‌توان مصرف کرد و به صورت ناشتا برای کسانی که دارای یبوست هستند می‌تواند مفید باشد و همچنین اگر کسی احساس عطش داشتند یا اسهال داشتند، می‌توان با آب سرد استفاده کرد. بهتر است که در طول مسیر سه بار در روز و یک یا دو قاشق در هر بار استفاده شود.

وی اضافه کرد: نکته قابل توجه این است که این داروهای گیاهی موجود در بسته اربعین برای خانم‌های باردار منع مصرف دارد.

تن‌ساز گفت: دمنوش عفونت، داروی دیگری است که می‌تواند برای افرادی که دچار عفونت می‌شوند، مفید و کارساز باشد. این دمنوش عفونت برای عفونت‌های ویروسی و باکتریال جوابگو است مگر اینکه واقعا این عفونت شدید باشد که نیاز به مصرف دارو دارد. این دمنوش عفونت ترکیبی از پولک، پونه و پنیرک است که دارای آثار ضد عفونی اداری و زنان دارند و بسیار می‌تواند این دمنوش تا روزی سه بار و هر بار یک قاشق مرباخوری با آبجوش مصرف شود و به مدت سه تا پنج روز استفاده شود.

وی اضافه کرد: پودر ضد سرفه یکی دیگر از داروهایی است که در بسته اربعین وجود دارد. سرفه به دلایل مختلف مثل باد کولر، استفاده از آب یخ و... در ایام اربعین به وجود می‌آید که برای پوشش دادن هر نوع سرفه‌ها می‌تواند مفید باشد. که ترکیب مساوی 50 گرم از قدومه، به دانه، مرو، نشاسته، صمغ عربی، کتیرا، بارهنگ، بالنگو، بنفشه و خطمی، آویشن، پونه، زوفا، عناب و سپستان می‌تواند برای درمان سرفه‌ مفید باشد. خطمی و پنیرک به تنهایی نیز برای سرفه‌ می‌تواند کمک کننده باشد.

این پزشک طب سنتی گفت: داروی بعدی پودر عرق سوز است. 50 گرم برگ سنجد، نشاسته، مورد و سدر است که هر میزان لازم است مانند پودر بچه در نواحی که عرق سوز می‌شود قرار دهند که می‌تواند برای عرق‌سوز التیام بخش باشد.

وی افزود: یکی از مشکلات جدی در پیاده‌روی اربعین به وجود می‌آید و افراد پرخوری و درهم خوری می‌کنند و هضم غذا سخت می‌شود و افراد دچار مشکلات گوارشی می‌شوند، پودر هاضوم که حاوی زیره سبز و رازیانه است، می‌تواند برای این افراد موثر باشد. برای باد معده، هضم غذا، رفع یبوست و ... از این پودر استفاده شود.

تن ساز گفت: یکی از مشکلات در پیاده‌روی اربعین، گرفتگی و دردهای عضلانی است که به دو صورت است. یا دردها و گرفتگی‌های عضلانی ناشی از گرما است و هم ناشی از سرما مثل باد کولر و ... اگر کسانی در این پیاده‌روی دارای دردهای عضلانی ناشی از سرما داشتند، می‌توانند از روغن سیاه دانه استفاده کنند به این صورت که روغن بر روی آن نقطه مالش داده شود و روی آن یک پلاستیک گذاشته شود و لباس پوشیده شود تا درد سرد بهبود پیدا کنند. اگر کسی مشکلات ناشی از دردهای گرما داشتند می‌توانند از روغن کاهو استفاده کنند که به کاهش دمای بدن استفاده شود.

آخرین اخبار

صنعت هزار توی خودرو در ایران: شرکت‌هایی که به جای ایمن‌سازی، گاوداری می‌کنند مجموعه مستند «خسته نباشید» به روی آنتن افق سیما مهرآفرین؛ روایتی جدید از بزرگراه همت سفر به اعماق ایران با شبکه افق؛ از رخ مادر تا پرده‌خوانی سینمای دفاع مقدس عقلانیت حسینی یا کارناوال حکومتی؟ بررسی جریان شناسی حوادث حوزه مروی از ابتدا تا کنون اگر بنیانگذار تلگرام به جای فرانسه در ایران دستگیر می‌شد، رسانه‌ها چه می‌کردند؟ پذیرایی از زائران عراقی حرم رضوی در «السلطان» فرشتگان؛ روایتی جدید از بزرگراه همت رازهای رهبری حزب الله به روی آنتن افق پخش مستندهای «قطعه‌ای از بهشت» و «السلطان» به مناسبت شهادت امام رضا(ع) مجموعه مستند «تجربه ماندگار» یک یادگاری برای روزگار آینده‌مان «ظهر داغ تابستان؛ خیابان پاستور» در شبکه افق روایتی متفاوت از شکل گیری حزب الله لبنان در مستند «حبیب مقاومت» داستان «الکترو دوستی» نوجوان کرمانی از قاب شبکه افق «یکه سوار»، داستان یک انقلابی ناشناخته «آقای دادستان» از شبکه افق «سفره داران» با روایتی از خادمی جانبازان دفاع مقدس «یک سال پاکی» برای زائر حسین(ع) شدن از اربعین تا مبارزه با طاغوت پهلوی؛ هفته‌ای پر بار با مستندهای شبکه افق یک قدم باقی ست تا آن اجتماع قلب‌ها چرا آمریکایی‌ها به دنبال آتش‌بس در مذاکرات دوحه نیستند؟ رونمایی از یک مستند چالشی و مطالبه‌گر/ کار بانک بنگاهداری نیست! مستند «تنبیه» به روی آنتن افق سیما/ چه تسلیحاتی انتظار رسیدن به خاک تل‌آویو را دارند؟ تناقض در رفتار بانک‌ها به روایت مستند «کار بانک بنگاه داری نیست!» کارنامه دولت سیزدهم در تامین کالاهای اساسی طلبه‌ای خلاق، مدرسه‌ای قرآنی؛ روایتی جدید از بزرگراه همت رونمایی مستند «کار بانک؛ بنگاه داری نیست!» در خبرگزاری مهر افق جدیدی از مستند‌ها را با شبکه افق تجربه کنید مستند «نومن» با روایتی از مسلمان شدن سه شهروند آلمانی «در برابر تاریکی»؛ معرفی اسطوره‌های ورزشی حامی فلسطین و ضد صهیونیسم جهانی روایتی از حذف مخالفین رژیم صهیونیستی در کافه مستند افق روایتی از کشتی گیر فوق سنگین آزاد کشورمان در تازه نفس باند تروریستی که دولتش می‌نامند! آیا می‌توانم یک ویژگی اخلاقی در خودم پیدا کنم که بسیار مهم باشد؟ «محرم دل» از افق دمشق روزهای داغ بعد از واقعه «خانه حنیفا» قصه امید در دل کوره‌های آجرپزی تاریخچه‌ای از مقاومت فلسطین در مستندهای هفتگی شبکه افق بررسی ابعاد مختلف ترور شهید اسماعیل هنیه آزادی غربی و نمایش عریان اباحه‌گری در افتتاحیه المپیک پاریس فصل دوم «نجلا» با یک ملودرام عاشقانه در قاب افق دستان کوچک، آینده‌ای بزرگ با «سلام به آینده» آنچه از عملیات مرصاد ناگفته مانده است کودک کار دیروز ، کارآفرین برتر امروز مستندهای شبکه افق از اقتصاد مقاومتی تا مفاخر ایران زمین روایتی از راهکار شهید فخری‌زاده برای زیارت حرم سیدالشهدا(ع) «داستان کافی» با روایتی از مبارزات انقلابی آیت الله کافی مستندهای آدینه شبکه افق بازخوانی موقعیت ژئوپولیتیک یمن در «چرا یمن؟»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها