مشاهده خبر

دو شنبه 30 مرداد 1402

سالادی که برای لاغری معجزه می‌کند

یک متخصص طب سنتی گفت: سالادی که برای کسانی که از مشکلات چاقی رنج می برند مفید است و معجزه می‌کند را به این صورت می توانند تهیه کنند که دو الی سه عدد هویج، یک پیاز کوچک، سه ساقه کرفس و دو الی سه پر کاهو را ترکیب و میل کنند.

1

برنامه انارستان با موضوع باورهای رایج و غلط طبی و با حضور دکتر محمد عسکرفراشاه، پزشک و متخصص طب سنتی به عنوان مهمان برنامه روز شنبه از شبکه افق پخش شد.

وی در این خصوص گفت: باورهای نادرست طبی جزء باورهاییست که در جامعه وجود دارد و افراد زیادی به آن عمل می کنند ولی در اصل وقتی که در حیطه امتحان قرار بگیرند و یا مطالعات علمی بر آنها انجام می شود، متوجه می شویم که عکس این قضیه باید عمل بشود. حتی در مطالعات و کتب طب ایرانی دقیقا عکس این قضیه عنوان می شود.

وی درباره باورهای غلط در یبوست گفت: تعریف یبوست در طب جدید این است که فرد هفته ایی دو تا سه بار دفع داشته باشد، کفایت می کند، اما در طب ایرانی هر روز و به ازای هر بار مصرف غذا حداقل یک تا سه مرتبه دفع را فرد باید داشته باشد، در غیر این صورت فرد دچار یبوست است. خیلی از اطباء ذکر می کنند که مصرف خیلی زیاد سبزیجات مثل کاهو و کلم می تواند در رفع یبوست کمک کننده باشد. اما به هر حال حرکت روده ها نیازمند حرارت است. این غذاها طبع سرد دارد. همینطور انواع مختلفی از یبوست وجود دارد مانند یبوست ناشی از سردی، خشکی و سردی، خشکی، و سردی و رطوبت، گرمی و خشکی، گرم و رطوبت وجود دارد.

مثلا در فردی که یبوست ناشی از سردی و رطوبت دارد اگر از میوه های سرد استفاده کند ممکن است در ابتدا بخاطر لزجی این میوه ها مشکلش رفع شود ولی رفته رفته این روده ها سردتر می شود و این مساله تشدید پیدا می کند. میوه انجیر در تمام انواع یبوست ها تاثیر گذار است و بهتر است فرد از آن استفاده کند. بنابراین این فرد بهتر است از میوه هایی که طبع گرم دارند استفاده کند تا حرکت در روده های او اتفاق بیافتد.

وی درباره خوردن داروهای مناسب برای یبوست گرم و تر گفت: انواع دانه های لعبای مثل اسفرزه برای یبوست گرم می تواند کمک کننده است. روغن مالی با روغن بابونه بسیار موثر است.

وی درباره باور غلط استفاده از سالاد کاهو و خیار و گوجه برای  لاغری در کنار غذا گفت: این باور غلطی است. ترکیبات سرد در بعضی افراد که مزاج سرد و تر دارند نه تنها باعث لاغری نمی شود بلکه منجر به چاقی این افراد می شود.  تنها چیزی که همراه غذا می شود خورد، زیتون است.

یکی دیگر از باورهای غلط در مساله لاغری، مصرف سرکه سیب است، اگر فرد دارای مزاج سرد و تر باشد این سرکه نه تنها باعث لاغری نمی شود بلکه باعث آسیب به سیستم های عصبی می شود. همینطور ترشی ها دشمن اعصاب و بافت های عصبانی است و خوردن سرکه سرعت پیری را در فرد افزایش می دهد.

این پزشک درباره باور غلط حذف شام برای لاغری گفت: اکثر چاقی ها ناشی از سردی و رطوبت است. طب ایرانی باور حذف شام را نمی پذیرد و حتی معتقد است که نخوردن شام باعث از دست رفتن قوت بدن می شود که با هیچ چیز جایگزین نمی شود. بهترین وعده های غذایی در طب ایرانی، صبحانه و شام است و بهتر است برای لاغری وعده ناهار را کم کنند.

این متخصص طب سنتی گفت: سالادی که برای کسانی که از مشکلات چاقی رنج می برند مفید است را به این صورت می توانند تهیه کنند. دو الی سه عدد هویج، یک پیاز کوچک، سه ساقه کرفس و دو الی سه پر کاهو را ترکیب کنند به همراه یک قاشق چایخوری سیاهدانه، یک قاشق مرباخوری روغن زیتون، یک قاشق مربا خوری آبلیمو ترش ساده، یک قاشق مرباخوری گل محمدی، سبزیجاتی مثل جعفری شوید، مرزه و زرشک و همینطور مویز اضافه کنند. این سالاد یک وعده غذایی کامل می باشد.

این متخصص طب سنتی درباره دیابت گفت:دیابت در طب سنتی تحت عنوان سوء مزاج عنوان می شود. براساس نوع سوء مزاج، باید درمان شخص انجام بگیرد. دیابت بیماری است که عوامل زیادی در آن تاثیرگذار است و مجموعه دستور العملی برای آن وجود دارد و اگر فرد سته ضروریه را انجام دهد می تواند سلامت کامل برخوردار شود و حتی قند خونش را به میزان لازم کاهش دهد.

عسکرفراشاه درباره باورهایی غلط فشار خون گفت: یکی از باورهای غلطی که در مساله بالا رفتن فشارخون عنوان می شود، نخوردن نمک و سدیم است. مردم معتقدند که برای بالا نرفتن فشار خون نمک را به کلی حذف کنند، این در حالیست که اگر نمک طبیعی به اندازه کمی مصرف شود، هم فشار خون فرد کنترل می شود و هم اینکه از مواد معدنی مورد نیاز برخوردار می شود. درست است که فرد دارای فشار خون غذای شور نخورد اما غذای بی نمک برعکس نافع نیست. در برخی افراد خوردن غذاهای غلیظ و سنگین و غذاهای شیرین و غلیظ می تواند منجر به فشار خون شود.

همینطور مصرف بیش از حد شیرینی های طبیعی ممکن است منجر به فشار خون در افراد بشود. در درمان فشار خون گیاهان و داروهای مختلفی وجود دارد؛ مثلا خوردن چای قرمز بسیار کمک است اما کسانی که مشکل آریتمی قلبی هستند نباید این دمنوش را میل بکنند چون دچار مشکلات ریتمی قلب می شوند.

منشا فشار خون ثانویه در طب جدید مشکلات کلیوی و تنگی عروق غیره است اما در طب ایرانی فشار خون را ناشی از امتلا و پری می داند. وقتی مواد زائد بدن زیاد بشود ممکن است باعث افزایش فشار خون شود. روش های ساده در درمان فشار خون، جویدن کمی سیاهدانه یا دو سه قطره روغن سیاهدانه زیر زبانی برای مواقع بالارفتن یکباره فشار خون و اورژانسی بسیار کمک کننده است.

آخرین اخبار

صنعت هزار توی خودرو در ایران: شرکت‌هایی که به جای ایمن‌سازی، گاوداری می‌کنند مجموعه مستند «خسته نباشید» به روی آنتن افق سیما مهرآفرین؛ روایتی جدید از بزرگراه همت سفر به اعماق ایران با شبکه افق؛ از رخ مادر تا پرده‌خوانی سینمای دفاع مقدس عقلانیت حسینی یا کارناوال حکومتی؟ بررسی جریان شناسی حوادث حوزه مروی از ابتدا تا کنون اگر بنیانگذار تلگرام به جای فرانسه در ایران دستگیر می‌شد، رسانه‌ها چه می‌کردند؟ پذیرایی از زائران عراقی حرم رضوی در «السلطان» فرشتگان؛ روایتی جدید از بزرگراه همت رازهای رهبری حزب الله به روی آنتن افق پخش مستندهای «قطعه‌ای از بهشت» و «السلطان» به مناسبت شهادت امام رضا(ع) مجموعه مستند «تجربه ماندگار» یک یادگاری برای روزگار آینده‌مان «ظهر داغ تابستان؛ خیابان پاستور» در شبکه افق روایتی متفاوت از شکل گیری حزب الله لبنان در مستند «حبیب مقاومت» داستان «الکترو دوستی» نوجوان کرمانی از قاب شبکه افق «یکه سوار»، داستان یک انقلابی ناشناخته «آقای دادستان» از شبکه افق «سفره داران» با روایتی از خادمی جانبازان دفاع مقدس «یک سال پاکی» برای زائر حسین(ع) شدن از اربعین تا مبارزه با طاغوت پهلوی؛ هفته‌ای پر بار با مستندهای شبکه افق یک قدم باقی ست تا آن اجتماع قلب‌ها چرا آمریکایی‌ها به دنبال آتش‌بس در مذاکرات دوحه نیستند؟ رونمایی از یک مستند چالشی و مطالبه‌گر/ کار بانک بنگاهداری نیست! مستند «تنبیه» به روی آنتن افق سیما/ چه تسلیحاتی انتظار رسیدن به خاک تل‌آویو را دارند؟ تناقض در رفتار بانک‌ها به روایت مستند «کار بانک بنگاه داری نیست!» کارنامه دولت سیزدهم در تامین کالاهای اساسی طلبه‌ای خلاق، مدرسه‌ای قرآنی؛ روایتی جدید از بزرگراه همت رونمایی مستند «کار بانک؛ بنگاه داری نیست!» در خبرگزاری مهر افق جدیدی از مستند‌ها را با شبکه افق تجربه کنید مستند «نومن» با روایتی از مسلمان شدن سه شهروند آلمانی «در برابر تاریکی»؛ معرفی اسطوره‌های ورزشی حامی فلسطین و ضد صهیونیسم جهانی روایتی از حذف مخالفین رژیم صهیونیستی در کافه مستند افق روایتی از کشتی گیر فوق سنگین آزاد کشورمان در تازه نفس باند تروریستی که دولتش می‌نامند! آیا می‌توانم یک ویژگی اخلاقی در خودم پیدا کنم که بسیار مهم باشد؟ «محرم دل» از افق دمشق روزهای داغ بعد از واقعه «خانه حنیفا» قصه امید در دل کوره‌های آجرپزی تاریخچه‌ای از مقاومت فلسطین در مستندهای هفتگی شبکه افق بررسی ابعاد مختلف ترور شهید اسماعیل هنیه آزادی غربی و نمایش عریان اباحه‌گری در افتتاحیه المپیک پاریس فصل دوم «نجلا» با یک ملودرام عاشقانه در قاب افق دستان کوچک، آینده‌ای بزرگ با «سلام به آینده» آنچه از عملیات مرصاد ناگفته مانده است کودک کار دیروز ، کارآفرین برتر امروز مستندهای شبکه افق از اقتصاد مقاومتی تا مفاخر ایران زمین روایتی از راهکار شهید فخری‌زاده برای زیارت حرم سیدالشهدا(ع) «داستان کافی» با روایتی از مبارزات انقلابی آیت الله کافی مستندهای آدینه شبکه افق بازخوانی موقعیت ژئوپولیتیک یمن در «چرا یمن؟»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها