برنامه فرامتن با موضوعات مختلف فرهنگی و اجتماعی روز یکشنبه از شبکه افق پخش شد.
در بخش اول این برنامه به خبرهای خوب 24 گذشته در ایران پرداخته شد که از جمله این خبرها میتوان به موارد زیر اشاره کرد: راه اندازی 6 جایگاه سوخت سیار در مرز مهران، برداشت حدود 60 هزار تن موز در سیستان و بلوچستان.
در بخش میز فرهنگ و هنر این برنامه به موضوع حضور قرآن در فضای اربعین و تعالیم آن و با حضور سید مصطفی حسینی، دبیر قرارگاه مردمی قرآنی اربعین به عنوان مهمان برنامه پرداخته شد.
وی گفت: پس از اهانتهایی که به ساحت قرآن کریم همزمان با ایام محرم رخ داد، باعث شد که ما با دقت بیشتری به تکریم فرمایشات قرآن کریم بپردازیم و دامنه این اهتمام به اربعین نیز کشیده شد و یکی از تجلیهای قرآنی امسال برپایی خیمه عظیم قرآنی در عمود 1222 خواهد بود و با 114 موکب هماهنگی به عمل آمده است تا سه موکب شاخص در مسیر پیادهروی و برنامههای قرآنی مختلف برگزار خواهد شد.
در بخش بعدی این برنامه به موضوع ممنوعیت واردات خودرو و با حضور محمدحسین پروانه، کارشناس خودرو اندیشکده پیشران به عنوان مهمان برنامه پرداخته شد.
وی گفت: با توجه به اینکه یک سری سیاستها برای تنظیم بازار از قبل اعمال نکرده بوده است مانند مالیاتهایی که از خودروها باید اخذ میشده است و به خصوص در بحث واردات خودرو تنظیمگیری صورت نگرفته است، ممنوعیت واردات خودرو توانسته تاثیری قابل توجهی داشته باشد. همچنین کاهش تولید که در بازهای از زمان رخ داده است را میتوان دارای تاثیر دانست.
وی افزود: اگر یک سری از سیاستها از قبل انجام میشد، بحث کاهش واردات یا ممنوعیت آن میتوانست خوب باشد اما مباحث ارزی دلیل اصلی ممنوعیت واردات بود. ما ناچار بودیم بین معیشت مردم و واردات خودرو یکی را انتخاب کنیم.
این کارشناس خودرو افزود: ما در آن دوره حدود دو تا سه میلیارد دلار خودرو وارد میکردیم که عدد قابل توجهی بود.
وی گفت: برآورد دقیقی از میزان نیاز سالانه به خودرو وجود ندارد اما دوستانی که در این حوزه فعال هستند معتقدند که 1.5 یا 1 میلیون خودرو نیاز است.
پروانه اضافه کرد: واردات خودرو میتواند از نظر قیمت تاثیر پلکانی بر قیمت سایر خودروها داشته باشد اما این به معنای آن است که ما نمیتوانیم این تعادل قیمت را در خودروهای صفر ببینیم زیرا خود خودروها هزینه و قیمت بالاتری دارند حتی اگر تعرفه صفر باشد، بخش زیادی از مردم نیز نمیتوانند آن را خرید کنند.
وی گفت: وقتی واردات خاصی اتفاق نیفتد، عملا سرمایهگذاری خاصی هم بر روی انتقال فناوری تولید خودرو صورت نگرفته است و نمیتوان با 20 شرکت خارجی به انتقال فناوری ساخت خودرو کمک کرد.