مشاهده خبر

جمعه 27 مرداد 1402

تدابیر طب سنتی برای افسردگی پس از زایمان

یک پزشک طب سنتی گفت: برای مادری که تازه زایمان کرده است به دلیل تغییر هورمون‌ها، افکار متعددی را با خود به همراه خواهد داشت از جمله: برهم خوردن وزن وی، تحمل گریه بچه، بی‌خوابی‌هایی که باید تحمل کند و... همه و همه نیازمند درکی است که از سوی همسر و اعضای خانواده باید مراقبت شود.

0

برنامه انارستان با موضوع افسردگی پس از زایمان و با حضور دکتر سمیه الحاقی، پزشک و متخصص طب سنتی به عنوان مهمان برنامه روز چهارشنبه از شبکه افق پخش شد.

وی گفت: افسردگی پس از زایمان حالاتی است که پس از به دنیا آمدن فرزند، این حالت بر مادر عارض می‌شود و متاسفانه تعداد زیادی از بانوان دچار چنین حالاتی می‌شوند. معمولا این چنین است که وقتی کودکی به دنیا می‌آید، همه توجه‌ها به او معطوف می‌شود این در حالی است که معمولا مادری که این مسیر طولانی را طی کرده و بارداری 9 ماهه و زایمان را تحمل کرده است معمولا فراموش می‌شود و باید همسران این بانوان و اعضای خانواده باید توجه بیشتری را به خانم داشته باشند.

وی افزود: برای مادری که تازه زایمان کرده است به دلیل تغییر هورمون‌ها، افکار متعددی را با خود به همراه خواهد داشت از جمله: برهم خوردن وزن وی، تحمل گریه بچه، بی‌خوابی‌هایی که باید تحمل کند و... همه و همه نیازمند درکی است که از سوی همسر و اعضای خانواده باید مراقبت شود.

الحاقی گفت: اگر خانمی سابقه افسردگی دارد و می‌خواهد باردار شود، لازم است که حتما زیر نظر پزشک متخصص روانشناس بررسی و معاینه شود. لازم به ذکر است که افسردگی پس از زایمان تنها مختص به زنان نیست بلکه برای مردان نیز وجود دارد به این صورت که وقتی خانمی فرزند خود را به دنیا می‌آورد، توجه او نسبت به همسر خود به صورت ناخودآگاه کم می‌شود و اگر مرد با مشکلات مختلفی از جمله اقتصادی و کاری مواجه باشد احتمال دارد به او نیز با عدم توجه همسر به او، افسرده شود.

وی گفت: از نگاه طب سنتی با سرد شدن مغز و تجمع مواد سردی در بدن به وجود می‌آید که زن پس از زایمان به سمت افسردگی پس از زایمان می‌روند. از جمله دلایلی که بدن به سردی می‌رود غذاهایی است که در دوران بارداری مصرف شده است، داروهای بیهوشی که استفاده شده است و... به شمار می‌رود.

وی افزود: شش عامل ضروری (سته ضروریه) برای خانمی که تازه زایمان کرده است اهمیت جدی دارد. کنترل استرس یکی از مهمترین کاری است که باید برای افرادی که دچار افسردگی پس از زایمان هستند، انجام شود. فالوده سیب، شیربادام، شربت زعفران، انجیر خیسیده در گلاب از جمله مواردی که می‌تواند به کاهش سودای مغز و کاهش استرس کمک جدی کند.

الحاقی گفت: استفاده از عطر درمانی یکی از کارهایی است که می‌تواند در کاهش دردهای قاعدگی، سندورم قاعدگی، افسردگی پس از زایمان می‌تواند به خانم تازه زایمان کرده کمک کند. بوییدن گل نرگس، بوی گل رز، مریم و استفاده از روغن‌های این گل‌ها به صورت اسپری و بخور می‌تواند به گرم شدن بدن کمک کند.

وی خاطر نشان کرد: با استفاده از روغن گل‌های بیان شده یا روغن زیتون و کنجد می‌توانند پاهای خود را ماساژ دهند یا بابونه را در آب ریخته و جوشانده شود و پس از سرد شدن، یک ربع پای خود را در آن قرار دهند، بدن حرارت لازم را گرفته و سردی زایمان و پس از زایمان بهتر خواهد شد.

وی افزود: زوجین با هم دیگر این کارها را شروع کنند تا با یک همدلی مناسب یک فضای آرام و بدون دردسر را با یکدیگر تجربه کنند. استفاده از بادکش‌ها، حجامت و زالودرمانی اگر زیر نظر پزشک متخصص طب سنتی باشد، می‌تواند بسته به اینکه فرد چه شرایطی دارد، در افسردگی پس از زایمان بسیار موثر شود.

آخرین اخبار

بازخوانی موقعیت ژئوپولیتیک یمن در «چرا یمن؟» مستندهای آدینه شبکه افق عملکرد سه ساله مدیریت شهری تهران روی میز جهان آرا «تازه نفس» با روایتی از نخبه قرآنی ایران صریح و شفاف با دبیر هیئت رئیس مجلس: ما هم باید پاسخگو باشیم «فرزند کبیر کوه»، روایتی از شهید هسته‌ای در شبکه افق سیما فصل دوم مجموعه مستند «رخ‌ مادر» به افق رسید «داستان کافی» با روایتی از مبارزات انقلابی آیت الله کافی انتخابات آمریکا و بایسته‌های سیاست خارجی واقع‌بینانه روایتی از راهکار شهید فخری‌زاده برای زیارت حرم سیدالشهدا(ع) از تبلیغ تا آبادانی، داستان یک طلبه در محروم‌ترین نقطه ایران مستندهای شبکه افق در دومین ماه تابستان؛ از زائر غریب کربلا تا بزرگراه همت و رخ مادر پخش مستند «شکارچی مجازی» با موضوع آزار و اذیت دختران و زنان «دل‌نوا» دل عاشقان حسین (ع) را تا کربلا می‌برد راهکارهای عملی برای زندگی سالم با محوریت طب سنتی در «انارستان» سومین قسمت ویژه برنامه «خیابان آزادی» به روی آنتن افق راز خوانش انقلاب اسلامی از سوژه‌ها مستند «اشک» روایتی متفاوت از سوگواری بر سالار شهیدان روایتی از شهید تاسوعا از قاب شبکه افق تله‌تئاتر «کاتب اعظم» تاسوعا و عاشورا پخش می‌شود روایت یکی از کهن‌ترین عزاداری محرم در مستند «آبی برای سقایی» گنجینه نواهای عاشورایی «مثل سرو» نمادی از حیات شهدا «سید معطر» ذاکری که تنها به عشق اهل بیت می‌خواند تدارک مستندهای ویژه شبکه افق برای ایام محرم افق محرمی سیما «گوهرشاد» به روی آنتن افق هفته عفاف و حجاب با ویژه برنامه «خیابان آزادی» در ستاد امر به معروف چه می‌گذرد؟ این است حقیقت غرب: بازداشت به خاطر چند پست در صفحه شخصی روایتی از کودتای نوژه در مستند «آنچه گذشت» روایتی از امید و توسل در مستند «فرشی برای رُستن» کار جهادی؛ مسیری امتحان پس داده پیش روی دولت چهاردهم شبکه افق در اولین روز محرم سیاه پوش می‌شود فصل اول «نجلا» در قاب افق «خانه‌های نورانی» با روضه‌های سید الشهدا (ع) مستندهای افق رنگ و بوی محرم گرفت مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها