مشاهده خبر

سه شنبه 24 مرداد 1402

ترورسیم آبی ترکیه علیه ایران

یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: آنچه که در حال حاضر در حال انجام است، نقض جدی حقوق بشر و حقوق بین‌الملل از سوی ترکیه و عدم پایبندی این کشور به تعهدات بین‌المللی است و این اقدام ترکیه را می‌توان ترورسیم آبی علیه ایران دانست.

0

برنامه نقش جهان با موضوعات سیاسی داخلی، منطقه‌ای و بین‌الملل روز یکشنبه از شبکه افق پخش شد.

در بخش میز بین‌الملل به درگیری‌های نیجر و با حضور سید سجاد واعظ، کارشناس مسائل آفریقا و روح الله مدبر، کارشناس خبرگزاری اسپوتنیک به عنوان مهمانان برنامه پرداخته شد.

وی گفت: امروزه در گفتمان علوم سیاسی یکی از موضوعات جدی این است که تعریف برخی عبارات نمی‌تواند مفهوم خاصی داشته باشد و نمی‌توان آن را به همه دنیا تعمیم داد. آنچه در علوم سیاسی گفته می‌شود این است که کودتا از بالا به پایین و انقلاب از پایین به بالا است اما این موضوع‌ها مربوط به کشورهایی است که ساختار سیاسی داشته باشند. آنچه که در نیجر اتفاق می‌افتد ترکیبی است. از طرفی ساختار نظامی کشور را به دست گرفته و از سوی دیگر مردم نیز نسبت به این موضوع ناراحت نیستند.

این کارشناس سیاسی افزود: منطقه غرب آفریقا یک منطقه استراتژیک برای امریکا و کشورهای اروپایی است. نیجر سابقه استعمار شدن توسط انگلیس و فرانسه دارد و اهمیت غرب آفریقا از اینجا است که منطقه بسیار نزدیکی است به مرزهای دریایی اروپا و امنیت مرزی اقیانوس اطلس باید حفظ شود و یقینا این کشور از نظر دکترین دفاعی اروپا و امریکا بسیار حائز اهمیت است.

وی خاطرنشان کرد: از وقتی که نیجر به استقلال رسید تا به امروز به دلیل بازی قدرت‌های دنیا روی خوش ندیده است و باعث شده مردم این کشور روی خوشی از سیاست‌های غربی‌ها نبینند.

مدبر، مهمان دیگر این برنامه به تحلیل اتفاقات نیجر پرداخت و گفت: روسیه تا کنون هیچ گونه استعماری در آفریقا نداشته است و هرگاه وارد این کشورها شده‌اند با نیت کمک به مردم آفریقا بوده است و در دوره‌ای برای کمک به این کشورها 200 شرکت با هدف اشتغال‎‌زایی تاسیس کرده‌اند و روسیه توانسته در عمق فرهنگی این در ابعاد مختلف آفریقا فعالیت می‌کنند.

بخش بعدی برنامه به موضوع وضعیت اقتصادی رژیم صهیونیستی و با حضور کوروش علیایی، کارشناس مسائل فلسطین به عنوان مهمان برنامه پرداخته شد.

وی گفت: سرانه تولید ناخالص داخلی اسرائیل 55 هزار میلیون دلار است که آن را جزء رتبه‌های برتر دنیا تبدیل می‌کند و از این نظر بسیار ثروتمند هستند اما این موضوع تنها ملاک نیست بلکه چیزی که اهمیت دارد وجود اختلاف طبقاتی است که وجود دارد و ساده‌ترین شاخصه این موضوع که ضریب جیبنی است که بسیار فاجعه است و به هیج وجه وضعیت مناسبی از این نظر ندارند.

علیایی افزود: از سال 2011 به صورت جهشی اسرائیل از یک صنعتی به اسم مرسری پول گزافی را به جیب می‌زند که هیچ کشور دیگر چنین صنعتی را ندارد و درآمد شگفت‌انگیزی دارند و به دلیل حمایت‌های مختلف سالانه از آمریکا و درآمدزایی خوب وضعیت خوبی دارند اما با توجه به این موضوع شکاف طبقاتی در اسرائیل به شدت زیاد است.

در میز منطقه به موضوع جنگ آبی ترکیه علیه ایران و با حضور احمد کاظمی، کارشناس مسائل قفقاز به عنوان مهمان برنامه پرداخته شد.

وی گفت: کشور ترکیه یکی از کشورهای پراّب منطقه است و از سال 1936 ترکیه طرح‌های مختلف آبی را طراحی و اجرا کرده است که آنچه به کشور ما مرتبط می‌شود سدسازی بر روی دجله و فرات و سدسازی بر روی ارس است، مجموعه‌ای از سدسازی‌ها شروع شده است که وقتی مشخصات فنی این سدها را بررسی می‌کنیم این است که مخزن این سدها می‌تواند آب تمام رودخانه‌ها را در اختیار بگیرد و هدفمند و مشخص است و تبعات جدی این کار را اولا در عراق و بعد در سوریه دیده‌ایم.

کاظمی خاطر نشان کرد: آنچه که در حال حاضر در حال انجام است، نقض جدی حقوق بشر و حقوق بین‌الملل از سوی ترکیه و عدم پایبندی این کشور به تعهدات بین‌المللی است و این اقدام ترکیه را می‌توان ترورسیم آبی علیه ایران دانست.

آخرین اخبار

صنعت هزار توی خودرو در ایران: شرکت‌هایی که به جای ایمن‌سازی، گاوداری می‌کنند مجموعه مستند «خسته نباشید» به روی آنتن افق سیما مهرآفرین؛ روایتی جدید از بزرگراه همت سفر به اعماق ایران با شبکه افق؛ از رخ مادر تا پرده‌خوانی سینمای دفاع مقدس عقلانیت حسینی یا کارناوال حکومتی؟ بررسی جریان شناسی حوادث حوزه مروی از ابتدا تا کنون اگر بنیانگذار تلگرام به جای فرانسه در ایران دستگیر می‌شد، رسانه‌ها چه می‌کردند؟ پذیرایی از زائران عراقی حرم رضوی در «السلطان» فرشتگان؛ روایتی جدید از بزرگراه همت رازهای رهبری حزب الله به روی آنتن افق پخش مستندهای «قطعه‌ای از بهشت» و «السلطان» به مناسبت شهادت امام رضا(ع) مجموعه مستند «تجربه ماندگار» یک یادگاری برای روزگار آینده‌مان «ظهر داغ تابستان؛ خیابان پاستور» در شبکه افق روایتی متفاوت از شکل گیری حزب الله لبنان در مستند «حبیب مقاومت» داستان «الکترو دوستی» نوجوان کرمانی از قاب شبکه افق «یکه سوار»، داستان یک انقلابی ناشناخته «آقای دادستان» از شبکه افق «سفره داران» با روایتی از خادمی جانبازان دفاع مقدس «یک سال پاکی» برای زائر حسین(ع) شدن از اربعین تا مبارزه با طاغوت پهلوی؛ هفته‌ای پر بار با مستندهای شبکه افق یک قدم باقی ست تا آن اجتماع قلب‌ها چرا آمریکایی‌ها به دنبال آتش‌بس در مذاکرات دوحه نیستند؟ رونمایی از یک مستند چالشی و مطالبه‌گر/ کار بانک بنگاهداری نیست! مستند «تنبیه» به روی آنتن افق سیما/ چه تسلیحاتی انتظار رسیدن به خاک تل‌آویو را دارند؟ تناقض در رفتار بانک‌ها به روایت مستند «کار بانک بنگاه داری نیست!» کارنامه دولت سیزدهم در تامین کالاهای اساسی طلبه‌ای خلاق، مدرسه‌ای قرآنی؛ روایتی جدید از بزرگراه همت رونمایی مستند «کار بانک؛ بنگاه داری نیست!» در خبرگزاری مهر افق جدیدی از مستند‌ها را با شبکه افق تجربه کنید مستند «نومن» با روایتی از مسلمان شدن سه شهروند آلمانی «در برابر تاریکی»؛ معرفی اسطوره‌های ورزشی حامی فلسطین و ضد صهیونیسم جهانی روایتی از حذف مخالفین رژیم صهیونیستی در کافه مستند افق روایتی از کشتی گیر فوق سنگین آزاد کشورمان در تازه نفس باند تروریستی که دولتش می‌نامند! آیا می‌توانم یک ویژگی اخلاقی در خودم پیدا کنم که بسیار مهم باشد؟ «محرم دل» از افق دمشق روزهای داغ بعد از واقعه «خانه حنیفا» قصه امید در دل کوره‌های آجرپزی تاریخچه‌ای از مقاومت فلسطین در مستندهای هفتگی شبکه افق بررسی ابعاد مختلف ترور شهید اسماعیل هنیه آزادی غربی و نمایش عریان اباحه‌گری در افتتاحیه المپیک پاریس فصل دوم «نجلا» با یک ملودرام عاشقانه در قاب افق دستان کوچک، آینده‌ای بزرگ با «سلام به آینده» آنچه از عملیات مرصاد ناگفته مانده است کودک کار دیروز ، کارآفرین برتر امروز مستندهای شبکه افق از اقتصاد مقاومتی تا مفاخر ایران زمین روایتی از راهکار شهید فخری‌زاده برای زیارت حرم سیدالشهدا(ع) «داستان کافی» با روایتی از مبارزات انقلابی آیت الله کافی مستندهای آدینه شبکه افق بازخوانی موقعیت ژئوپولیتیک یمن در «چرا یمن؟»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها