مشاهده خبر

دو شنبه 23 مرداد 1402
صادق کوشکی:

حادثه تروریستی شاهچراغ ثبات کشور را نشانه گرفته است

برنامه تلویزیونی جهان آرا، دوشنبه شب با موضوع بررسی ابعاد و زمینه های شکل‌گیری حادثه تروریستی در حرم حضرت شاهچراغ(ع) شیراز و با حضور محمد صادق کوشکی (عضو هیات علمی دانشگاه)، روی آنتن زنده شبکه افق رفت.

0

در ابتدای این برنامه، صادق کوشکی با بیان اینکه حوادث تروریستی مثل آنچه در حرم شاهچراغ(ع) رخ داد، نه تنها امنیت، بلکه ثبات جامعه ایران را هدف گرفته، ثبات یعنی اینکه نتوانیم برنامه‌ریزی اقتصادی، فرهنگی و سیاسی داشته باشیم اظهار کرد: حوادث سال 1401 ثبات ایران را با مشکل مواجه کرده بود وگرنه امنیت حاکم بود و نتیجه آن را در کاهش مبادلات اقتصادی هم دیدیم.

آیا حادثه تروریستی شاهچراغ صرفا کار تکفیری‌هاست؟!

وی افزود: با قاطعیت می‌گویم که دست سرویس‌های غربی و رژیم صهیونیستی و حتی کشورهای ارتجاعی منطقه، در ماجرای تروریستی شاهچراغ دیده می‌شود چرا که این حادثه اصلا در حد داعش نیست.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه تمام این حوادث، در قالب یک پکیج قابل بررسی است خاطرنشان کرد: سال گذشته حادثه تروریستی شاهچراغ رخ داد و بلافاصله موجی در فضای مجازی راه افتاد که می‌گفتند کار خود جمهوری اسلامی است، انگار آماده بودند و حتی توییتش را از قبل نوشته بودند.

به گفته او، حلقه بعدی این حادثه را حتی در رسانه‌های داخلی هم می‌توان دید، بعضی‌ها نوشتند تیراندازی در حرم احمد بن موسی(ع)، ابا داشتند که بنویسند حادثه تروریستی؛ و مرحله بعدی این بسته تروریستی، هشتگ اعدام نکنید در فضای مجازی بود.

چرا دستگاه‌های امنیتی، عملیات تروریستی شاهچراغ(ع) را پیش‌بینی نکردند؟

این عضو هیئت علمی دانشگاه تصریح کرد: عملیات‌های تروریستی و حرفه‌ای بسیار پیچیده هستند و امکان دارد توسط دستگاه‌های امنیتی کشف و خنثی شوند ولی هر دو مورد حادثه تروریستی حرم شاهچراغ(ع)، یک عملیات انتحاری است که برای پیشگیری از آن باید اقدامات انتظامی انجام شود.

آیا غربی‌ها به براندازی در سال 1401 اعتقاد داشتند؟

کوشکی در بخش دیگری از این گفت‌وگو عنوان کرد: مقامات اروپایی با اپوزیسیون جمهوری اسلامی دیدار و از اغتشاشگران هم حمایت کردند ولی هیچ وقت نگفتند حاکمیت در ایران فرو می‌ریزد و شما جای آنها می‌نشیند، چون آنها هم می‌دانستند چنین چیزی رخ نمی‌دهد.

به گفته او، اگر غربی‌ها می‌خواستند با جنگ، ایران را بی ثبات کنند، هزینه بسیار بیشتری در پی داشت و مردم را هم متحدتر می‌کرد بنابراین هدف از اغتشاشات 1401، بی ثبات کردن جامعه ایران بود نه براندازی

این استاد دانشگاه اضافه کرد: وزنه جمهوری اسلامی آن قدر سنگین شده که نمی‌توانند حذفش از معادلات جهانی را تصور کنند ولی با هزینه کمی و حتی رایگان، توانستند برای چند ماه ثبات ما را بر هم بزنند و نفس فعالیت‌های اقتصادی را بگیرند.

آیا آشوب‌های سال گذشته تکرار می‌شود؟

کوشکی در پاسخ به این سوال گفت: نیروهای امنیتی و انتظامی ما امسال آماده هستند، از آن طرف اغتشاشگران هم آن شور و حال سال گذشته را ندارند و سرخورده شده‌اند بنابراین آن چنان اتفاقاتی رخ نخواهد داد ضمن اینکه بخشی از کسانی که پشتیبان آشوب‌های سال گذشته بودند، امسال امکان چنین کاری ندارند.

او در توضیح این گفته خود اذعان کرد: برخی کشورهای مرتجع منطقه، سال گذشته امید زیادی به براندازی داشتند ولی امسال آمده‌اند و عذرخواهی کرده‌اند و دیگر از آشوبگران حمایت نمی‌کنند.

انتقاد صادق کوشکی از عدم پیگیری محاکمه آشوبگران اصلی 1401

وی با اشاره به حوادث سال گذشته و اغتشاشات در شهرهای مختلف کشور هم گفت: چطور عده‌ای به خودشان جرأت دادند که بیایند و ضامن قاتلان شهید عجمیان شوند آن هم به این دلیل که آن فرد پزشک است؟! برخی برای قاتل دلسوزی می‌کنند، قاتلی که خودش اقرار کرده که با خودرویش، نیروهای پلیس را زیر گرفته است.

کوشکی افزود: کسی که تاجر اول این مملکت است و می‌داند عدم ثبات یعنی چه، آن وقت با توییت‌هاش از آشوبگران حمایت کرده، باید محاکمه شود یا پست و مقام بگیرد؟

پیش‌بینی صادق کوشکی از احتمال بروز دوباره آشوب

او گفت: آشوبگر اصلی کسی است که سال‌ها از مواهب جمهوری اسلامی بهره‌مند شده و حالا پنجه به چهره نظام می‌کشد، افرادی مثل همین سلبریتی‌ها نه آن نوجوان و جوانی که فریب خورده و به خیابان آمده؛ اگر با تساهل و تسامح رفتار شود، باز هم برخی به خودشان اجازه می‌دهند آشوب ایجاد کنند، در واقع رفتار حاکمیت است که این را تعیین می‌کند.

آخرین اطلاعات از حادثه تروریستی حرم شاهچراغ(ع)

در بخشی از برنامه، ارتباطی تلفنی با صیاد جوکار (خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما - شیراز) هم برقرار شد.

او با بیان اینکه با اقدام شجاعانه نیروهای امنیتی و حضور به موقع نیروهای خدماتی حرم شاهچراغ(ع)، مانع از پیشروی فرد تروریست شد، او قصد داشت مردم نمازگزار را موقع اقامه نماز مغرب و عشاء به رگبار ببندد گفت: این قضیه هم مثل دفعه قبلی، با برنامه‌ریزی خاص و مشابه همان مورد بود، اینکه یک فرد با هشت خشاب و 240 فشنگ جنگی، تیراندازی را از درب ورودی شروع کرد.

جوکار خاطرنشان کرد: دقایقی قبل، یکی دیگر از خادمان حرم شاهچراغ(ع) که مجروح شده بود به شهادت رسید و به این ترتیب، این حادثه تروریستی تاکنون دو نفر شهید داشته است.

به گفته او، حرم حضرت احمد بن موسی(ع) از ساعت 23 دیشب بازگشایی شد زیرا شورای تامین استان، شرایط را مساعد تشخیص داد و نماز صبح هم به جماعت اقامه شد.

خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در استان قم افزود: در حال حاضر فضای حرم مطهر امن بوده و شرایط در شهر شیراز عادی است.

آخرین اخبار

مستند "بهنام 30 سال بعد" روایت زندگی و شهادت بهنام محمدی مقاومت نه یک گروه که یک فرهنگ است روایتی مستند از شهدای غیرایرانی سوریه مستند «شباهنگ» برای اولین بار به آنتن سیما رسید همه چیز درباره کریدور IMEC؛ برنامه ایران چیست؟ «خانه پوچ» برای اولین بار به آنتن افق رسید «زیتون سرخ» از امروز روی آنتن افق سیما رنگ و بوی مقاومت در مستندهای افق روایت مستند یک دفاع تاریخ‌ساز روایت ۲۴ ساعت با «به افق فلسطین» مجموعه مستند «باروت و بیروت» روایتی از نبرد این روزها در ضاحیه آیا حزب‌الله بعد از ترور فرماندهان دچار مشکل خواهد شد؟ «به افق فلسطین» از طوفان الاقصی تا وعده صادق همانندی این روزهای لبنان با تابستان ۱۳۶۰ طوفان الاقصی و موج بیداری دینی در دنیای اسلام نماهنگ «به افق فلسطین» در سالگرد ۷ اکتبر منتشر شد یک سال از تولد «به افق فلسطین» تلویزیون می‌گذرد شبکه افق حضور سردار قاآنی را در برنامه «به افق فلسطین» تکذیب کرد اکران کمپین محیطی «جهان به افق فلسطین» در سطح کشور جنایات رژیم صهیونیستی در مستند «منهای ۷۵» پخش سریال «طلوع فجر» در اولین سالگرد عملیات طوفان الاقصی + تیزر «به افق فلسطین» یک برنامه پر مخاطب شجاعت و درایت تؤامان یک رهبر مستند «وداع با اسلحه» در کافه مستند ۲۴ ساعت به افق فلسطین؛ بزرگداشت سالگرد برنامه‌ای که تاریخ‌ساز شد از قانا تا بیروت روایت پیروزی مقاومت نبردی نهایی برای صهیونیست‌ها و مقاومت «مرزهای مقاومت» به کافه مستند رسید وقتی ترور جواب نمی‌دهد «نسیم حیات» روایتی از ۳۳ روز مجاهدت در برابر پنجمین ارتش قدرتمند دنیا روایت «قدر‌ مطلق» از یک جنایت رژیم صهیونیستی «قهرمانان مقاومت» با روایتی از شهید ابو مهدی المهندس به روی آنتن افق مستند اسرائیلیسم در کافه مستند تدارک ویژه شبکه افق در پی شهادت سیدحسن نصرالله راه او و هدف او جاری است فصل جدید سلام به آینده در راه است مستند بانو؛ روایتی از ایثارگری یک مادر شهید وقتی ثانیه شمار عمر صهیونیست‌ها چمشک می‌زند از تجهیزات بنجل غربی تا تشکیل یگان زرهی سپاه «سلام به آینده» چطور استعدادها را شناسایی کرد/ نخبگانی که کمتر دیدیم ویژه برنامه «جهان‌آرا» در هفته دفاع مقدس مروری بر زندگی علما در مستند «سعادتمندان» یادی از شهیدان کشوری و شیرودی در سریال «سیمرغ» اسناد منتشر نشده جنگ روی میز شبکه افق نجار زندگی؛ از چوب تا زندگی دوباره رنگ و بوی دفاع مقدس در مستندهای افق ّسفرنامه‌ای قرآنی به روی آنتن افق سیما هفته پایانی تابستان همراه با افق سیما بلوغ سینمای دفاع مقدس در دهه 90 تثبیت شد مستند ویژه شبکه افق در هفته وحدت

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها