مشاهده خبر

چهار شنبه 18 مرداد 1402

آمار وحشتناک شیوع کبد چرب در میان ایرانیان!

یک پزشک و محقق طب سنتی گفت: متاسفانه در سال های اخیر از هر ۳ ایرانی یک نفر درگیر کبد چرب است و تقریبا ۳۰ تا ۴۰ درصد مردم به آن مبتلا هستند. این شیوع متاسفانه به شدت بالا رفته است و سه برابر شده است و متاسفانه به سنین نوجوانی رسوخ کرده است.

0

ويژه برنامه تلویزیونی انارستان شنبه با موضوع کبد چرب و با حضور محسن ستاری، پزشک و محقق طب سنتی از شبکه افق سیما پخش شد.

دکتر ستاری درباره اهمیت کبد گفت: بزرگترین غده کبد است و بیش از پانصد وظیفه بر عهده دارد. کبد یکی از اعضای رئیسه بدن است و در حد مغز و قلب اهمیت دارد. کبد سوخت و سازها، پروتئین‌ها، هورمون‌های بدن، قندها، ساخت فاکتورهای انعقادی وحتی فاکتورهای ضد انعقادی بر عهده دارد.

در واقع  اغتذای کل بدن و رشد آنها توسط کبد انجام ‌می‌گیرد. ما دو ورودی در بدن داریم، یکی تنفس است و اگر آلودگی وارد بدن شود، وارد خون می شود و در آخر وارد کبد می شود، و توسط آن پاکسازی می شود .

ورودی دوم بعد از نفس، غذا است که هر غذایی که می‌خوریم در معده و گوارش جذب می شود و وارد ورید خون می شود و سپس از طریق خون وارد کبد می شود و در آخر پاکسازی می‌شود. هر چه از دستگاه گوارش در کبد بیاید ، آن را کنترل می کند و گمرک بدن است.

وی ادامه داد: اهمیت این مساله به این دلیل است که تقریبا هر سه تا چهار دقیقه یکبار کل جریان خون از کبد رد می شود. تقریبا هر یک دقیقه یک و نیم لیتر خون  از کبد رد شود. چقدر باید این کبد سرحال و قوی باشد که بتواند این خون را پاکسازی کند.

همین طور طب سنتی معتقد است که چهار خلط اصلی که پایه سلامت و تعادل بدن است، در کبد انجام می شود.

وی درباره شیوع این بیماری در بین ایرانیان گفت: متاسفانه در سال های اخیر از هر ۳ ایرانی یک نفر درگیر کبد چرب است و تقریبا ۳۰ تا ۴۰ درصد مردم به مبتلا هستند. این شیوع متاسفانه به شدت بالا رفته است و سه برابر شده است و متاسفانه به سنین نوجوانی رسوخ کرده است و دلیل اصلی آن سبک زندگی ناسالم است.

دکتر ستاری درباره شایع‌ترین علت این بیماری گفت: علت اصلی این مساله، سبک زندگی غلط است . همینطور چاقی و اضافه وزن، دیابت و چربی خون هم یکیی از علل است. و درمان کبد چرب و دیابت همان کنترل وزن است.

وی درباره سطوح کبد چرب گفت: کبد چرب زمانی اتفاق می افتد که بیش تر از حد عادی و طبیعی تجمع چربی در کبد صورت بگیزد، به طور معمول ۵ درصد در کبد چربی وجود دارد. اما بالا رفتن این عدد باعث بوجود آمدن کبد چرب با گرید‌‌های‌مختلف می شود. اگر شخص دچار گرید یک می شود ، به راحتی ولی طولانی مدت میتوان آن را درمان کرد و اثری از آن باقی نمی ماند. وقتی وارد گرید ۲ می شود وقتی درمان می شود ، یک زخمی و یک فیبروزهایی بر روی کبد به جا می‌ماند و کمی دچار ضعف عملکرد می شود و مجددا آسیب پذیر است.

دکتر ستاری ادامه داد: اگر فرد وارد گرید ۳ شد قطعا حتی اگر خوب شود میزان ابتلای دوباره به شدت افزایش می‌یابد، فیبروزهای بر جای مانده بیشتر می شود و برگشت شخص به این بیماری راحت می شود.

به صورت کلی در گرید ۳ و ۴ دیگر درمان فایده ای ندارد و فرد دچار سیروز می‌شود و همه اعضای بدن در شرف تخریب قرار میگیرند. از گیرد ۲ به یک درمان راحت می شود و برگشت خیلی ضعیف است.

این پزشک و محقق طب سنتی درباره علل و اسباب کبد چرب گفت: افراد دارای چربی خون، فشار خون و بیماری های قلبی، دیابت چاقی و اضافه وزن و جتی کاهش سریع وزن مستعد  کبد چرب هستند. به طور کلی، شایع‌ترین سبب کبد چرب، سبک زندگی غلط و نادرست است.

دکتر ستاری درباره علایم کبد چرب گفت: اولین علامت کبد چرب در پوست مشخص ‌می شود، وقتی خون رنگ خوبی نداشته باشد، رنگ پوست کدر می‌شود و بعضی ها رنگ پوستشان به زردی متمایل می‌شود. خستگی عمومی، گیجی و ضعف دارند علایمی مثل بوی بد دهان، بوی بد عرق و تیره شدن ادرار نشأت گرفته از خون ناسالم و کثیف است.

وی درباره درمان کبد چرب گفت: قدم اول اصلاح خواب است، کبد پاکسازی خودش را در ساعت ۱۱ تا ۱ نیمه شب انجام می‌دهد البته در خواب عمیق، و مهم است شروع خواب در ساعت ۱۰ باشد. یکی دیگر از موارد رعایت آداب غذا خوردن مثل خوب جویدن، نخوردن اب همراه با غذا مستقیما بعد از غذا همینطور حذف غذاهای غلیظ.

وی افزود: ماهیت کبد چرب بیماری سرد و لو در افراد مزاج گرم اتفاق می افتد. خوردن لبنیات مخصوصا پرچب، خوردن جیگر و همینطور قارچ و ماکارونی و سالاد الویه، بادمجان، کربوهیدارتها نان و برنج، انواع سس‌ها و چیپس و غیره به صورت کلی ممنوع است. قانونی در این مساله وجود دارد که خوردن غذای لطیف و غذای غلیظ ممنوع است و باعث سوء هاضمه می شود. مثل خوردن لبنیات با ماهی، میوه بلافاصله بعد از ابگوشت و آب یخ.

تمامی این موارد جزء آداب تغذیه است و رعایت آن‌ها هم درمان است و هم پیشگیری.

وی ادامه داد: غذاهای خوبی که فرد می تواند میل کند، خورشت‌هایی مثل کنگر و ریواس و فسنجان با چاشنی ترش و خورشت بامیه همینطور خوردن انواع سوپ ها و آش ها به شرطی که بدون رشته باشد انواع خوراکها که حاوی آلو، کدو حلوایی، هویج به و انواع حبوبات مثل ماش است.

در داروها، همیشه کاسنی و شاطره پرچمدار هستند. چند دانه عناب در کاسنی و شاطره بجوشانند یا عناب در عرق آویشن دم بکنند و میل بکنند. دسته بعدی داروها، انواع سکنجبین‌ها بخصوص سرکه انگبین عناب است. کامبوجا یکی از موثرترین داروهاست.

وی افزود: گیاهان خیلی موثر خارمریم و غیره هستند همینطور خوردن زنجبیل و دارچین هم گرم و مفتح هستند و بسیار‌ مناسب کبدند. ورزش به شدت مهم و موثر است و انجام بادکش و حجامت. بهترین زمان خوردن دمنوش ها قبل از‌ غذا وقتی معده خالیست می‌اشد.

آخرین اخبار

روایتی از راهکار شهید فخری‌زاده برای زیارت حرم سیدالشهدا(ع) «داستان کافی» با روایتی از مبارزات انقلابی آیت الله کافی مستندهای آدینه شبکه افق بازخوانی موقعیت ژئوپولیتیک یمن در «چرا یمن؟» مستندهای شبکه افق در دومین ماه تابستان؛ از زائر غریب کربلا تا بزرگراه همت و رخ مادر عملکرد سه ساله مدیریت شهری تهران روی میز جهان آرا «تازه نفس» با روایتی از نخبه قرآنی ایران صریح و شفاف با دبیر هیئت رئیس مجلس: ما هم باید پاسخگو باشیم «فرزند کبیر کوه»، روایتی از شهید هسته‌ای در شبکه افق سیما فصل دوم مجموعه مستند «رخ‌ مادر» به افق رسید انتخابات آمریکا و بایسته‌های سیاست خارجی واقع‌بینانه از تبلیغ تا آبادانی، داستان یک طلبه در محروم‌ترین نقطه ایران پخش مستند «شکارچی مجازی» با موضوع آزار و اذیت دختران و زنان «دل‌نوا» دل عاشقان حسین (ع) را تا کربلا می‌برد راهکارهای عملی برای زندگی سالم با محوریت طب سنتی در «انارستان» سومین قسمت ویژه برنامه «خیابان آزادی» به روی آنتن افق راز خوانش انقلاب اسلامی از سوژه‌ها مستند «اشک» روایتی متفاوت از سوگواری بر سالار شهیدان روایتی از شهید تاسوعا از قاب شبکه افق تله‌تئاتر «کاتب اعظم» تاسوعا و عاشورا پخش می‌شود روایت یکی از کهن‌ترین عزاداری محرم در مستند «آبی برای سقایی» گنجینه نواهای عاشورایی «مثل سرو» نمادی از حیات شهدا «سید معطر» ذاکری که تنها به عشق اهل بیت می‌خواند تدارک مستندهای ویژه شبکه افق برای ایام محرم افق محرمی سیما «گوهرشاد» به روی آنتن افق هفته عفاف و حجاب با ویژه برنامه «خیابان آزادی» در ستاد امر به معروف چه می‌گذرد؟ این است حقیقت غرب: بازداشت به خاطر چند پست در صفحه شخصی روایتی از کودتای نوژه در مستند «آنچه گذشت» روایتی از امید و توسل در مستند «فرشی برای رُستن» کار جهادی؛ مسیری امتحان پس داده پیش روی دولت چهاردهم شبکه افق در اولین روز محرم سیاه پوش می‌شود فصل اول «نجلا» در قاب افق «خانه‌های نورانی» با روضه‌های سید الشهدا (ع) مستندهای افق رنگ و بوی محرم گرفت مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها