مشاهده خبر

چهار شنبه 18 مرداد 1402

آمار وحشتناک شیوع کبد چرب در میان ایرانیان!

یک پزشک و محقق طب سنتی گفت: متاسفانه در سال های اخیر از هر ۳ ایرانی یک نفر درگیر کبد چرب است و تقریبا ۳۰ تا ۴۰ درصد مردم به آن مبتلا هستند. این شیوع متاسفانه به شدت بالا رفته است و سه برابر شده است و متاسفانه به سنین نوجوانی رسوخ کرده است.

0

ويژه برنامه تلویزیونی انارستان شنبه با موضوع کبد چرب و با حضور محسن ستاری، پزشک و محقق طب سنتی از شبکه افق سیما پخش شد.

دکتر ستاری درباره اهمیت کبد گفت: بزرگترین غده کبد است و بیش از پانصد وظیفه بر عهده دارد. کبد یکی از اعضای رئیسه بدن است و در حد مغز و قلب اهمیت دارد. کبد سوخت و سازها، پروتئین‌ها، هورمون‌های بدن، قندها، ساخت فاکتورهای انعقادی وحتی فاکتورهای ضد انعقادی بر عهده دارد.

در واقع  اغتذای کل بدن و رشد آنها توسط کبد انجام ‌می‌گیرد. ما دو ورودی در بدن داریم، یکی تنفس است و اگر آلودگی وارد بدن شود، وارد خون می شود و در آخر وارد کبد می شود، و توسط آن پاکسازی می شود .

ورودی دوم بعد از نفس، غذا است که هر غذایی که می‌خوریم در معده و گوارش جذب می شود و وارد ورید خون می شود و سپس از طریق خون وارد کبد می شود و در آخر پاکسازی می‌شود. هر چه از دستگاه گوارش در کبد بیاید ، آن را کنترل می کند و گمرک بدن است.

وی ادامه داد: اهمیت این مساله به این دلیل است که تقریبا هر سه تا چهار دقیقه یکبار کل جریان خون از کبد رد می شود. تقریبا هر یک دقیقه یک و نیم لیتر خون  از کبد رد شود. چقدر باید این کبد سرحال و قوی باشد که بتواند این خون را پاکسازی کند.

همین طور طب سنتی معتقد است که چهار خلط اصلی که پایه سلامت و تعادل بدن است، در کبد انجام می شود.

وی درباره شیوع این بیماری در بین ایرانیان گفت: متاسفانه در سال های اخیر از هر ۳ ایرانی یک نفر درگیر کبد چرب است و تقریبا ۳۰ تا ۴۰ درصد مردم به مبتلا هستند. این شیوع متاسفانه به شدت بالا رفته است و سه برابر شده است و متاسفانه به سنین نوجوانی رسوخ کرده است و دلیل اصلی آن سبک زندگی ناسالم است.

دکتر ستاری درباره شایع‌ترین علت این بیماری گفت: علت اصلی این مساله، سبک زندگی غلط است . همینطور چاقی و اضافه وزن، دیابت و چربی خون هم یکیی از علل است. و درمان کبد چرب و دیابت همان کنترل وزن است.

وی درباره سطوح کبد چرب گفت: کبد چرب زمانی اتفاق می افتد که بیش تر از حد عادی و طبیعی تجمع چربی در کبد صورت بگیزد، به طور معمول ۵ درصد در کبد چربی وجود دارد. اما بالا رفتن این عدد باعث بوجود آمدن کبد چرب با گرید‌‌های‌مختلف می شود. اگر شخص دچار گرید یک می شود ، به راحتی ولی طولانی مدت میتوان آن را درمان کرد و اثری از آن باقی نمی ماند. وقتی وارد گرید ۲ می شود وقتی درمان می شود ، یک زخمی و یک فیبروزهایی بر روی کبد به جا می‌ماند و کمی دچار ضعف عملکرد می شود و مجددا آسیب پذیر است.

دکتر ستاری ادامه داد: اگر فرد وارد گرید ۳ شد قطعا حتی اگر خوب شود میزان ابتلای دوباره به شدت افزایش می‌یابد، فیبروزهای بر جای مانده بیشتر می شود و برگشت شخص به این بیماری راحت می شود.

به صورت کلی در گرید ۳ و ۴ دیگر درمان فایده ای ندارد و فرد دچار سیروز می‌شود و همه اعضای بدن در شرف تخریب قرار میگیرند. از گیرد ۲ به یک درمان راحت می شود و برگشت خیلی ضعیف است.

این پزشک و محقق طب سنتی درباره علل و اسباب کبد چرب گفت: افراد دارای چربی خون، فشار خون و بیماری های قلبی، دیابت چاقی و اضافه وزن و جتی کاهش سریع وزن مستعد  کبد چرب هستند. به طور کلی، شایع‌ترین سبب کبد چرب، سبک زندگی غلط و نادرست است.

دکتر ستاری درباره علایم کبد چرب گفت: اولین علامت کبد چرب در پوست مشخص ‌می شود، وقتی خون رنگ خوبی نداشته باشد، رنگ پوست کدر می‌شود و بعضی ها رنگ پوستشان به زردی متمایل می‌شود. خستگی عمومی، گیجی و ضعف دارند علایمی مثل بوی بد دهان، بوی بد عرق و تیره شدن ادرار نشأت گرفته از خون ناسالم و کثیف است.

وی درباره درمان کبد چرب گفت: قدم اول اصلاح خواب است، کبد پاکسازی خودش را در ساعت ۱۱ تا ۱ نیمه شب انجام می‌دهد البته در خواب عمیق، و مهم است شروع خواب در ساعت ۱۰ باشد. یکی دیگر از موارد رعایت آداب غذا خوردن مثل خوب جویدن، نخوردن اب همراه با غذا مستقیما بعد از غذا همینطور حذف غذاهای غلیظ.

وی افزود: ماهیت کبد چرب بیماری سرد و لو در افراد مزاج گرم اتفاق می افتد. خوردن لبنیات مخصوصا پرچب، خوردن جیگر و همینطور قارچ و ماکارونی و سالاد الویه، بادمجان، کربوهیدارتها نان و برنج، انواع سس‌ها و چیپس و غیره به صورت کلی ممنوع است. قانونی در این مساله وجود دارد که خوردن غذای لطیف و غذای غلیظ ممنوع است و باعث سوء هاضمه می شود. مثل خوردن لبنیات با ماهی، میوه بلافاصله بعد از ابگوشت و آب یخ.

تمامی این موارد جزء آداب تغذیه است و رعایت آن‌ها هم درمان است و هم پیشگیری.

وی ادامه داد: غذاهای خوبی که فرد می تواند میل کند، خورشت‌هایی مثل کنگر و ریواس و فسنجان با چاشنی ترش و خورشت بامیه همینطور خوردن انواع سوپ ها و آش ها به شرطی که بدون رشته باشد انواع خوراکها که حاوی آلو، کدو حلوایی، هویج به و انواع حبوبات مثل ماش است.

در داروها، همیشه کاسنی و شاطره پرچمدار هستند. چند دانه عناب در کاسنی و شاطره بجوشانند یا عناب در عرق آویشن دم بکنند و میل بکنند. دسته بعدی داروها، انواع سکنجبین‌ها بخصوص سرکه انگبین عناب است. کامبوجا یکی از موثرترین داروهاست.

وی افزود: گیاهان خیلی موثر خارمریم و غیره هستند همینطور خوردن زنجبیل و دارچین هم گرم و مفتح هستند و بسیار‌ مناسب کبدند. ورزش به شدت مهم و موثر است و انجام بادکش و حجامت. بهترین زمان خوردن دمنوش ها قبل از‌ غذا وقتی معده خالیست می‌اشد.

آخرین اخبار

صنعت هزار توی خودرو در ایران: شرکت‌هایی که به جای ایمن‌سازی، گاوداری می‌کنند مجموعه مستند «خسته نباشید» به روی آنتن افق سیما مهرآفرین؛ روایتی جدید از بزرگراه همت سفر به اعماق ایران با شبکه افق؛ از رخ مادر تا پرده‌خوانی سینمای دفاع مقدس عقلانیت حسینی یا کارناوال حکومتی؟ بررسی جریان شناسی حوادث حوزه مروی از ابتدا تا کنون اگر بنیانگذار تلگرام به جای فرانسه در ایران دستگیر می‌شد، رسانه‌ها چه می‌کردند؟ پذیرایی از زائران عراقی حرم رضوی در «السلطان» فرشتگان؛ روایتی جدید از بزرگراه همت رازهای رهبری حزب الله به روی آنتن افق پخش مستندهای «قطعه‌ای از بهشت» و «السلطان» به مناسبت شهادت امام رضا(ع) مجموعه مستند «تجربه ماندگار» یک یادگاری برای روزگار آینده‌مان «ظهر داغ تابستان؛ خیابان پاستور» در شبکه افق روایتی متفاوت از شکل گیری حزب الله لبنان در مستند «حبیب مقاومت» داستان «الکترو دوستی» نوجوان کرمانی از قاب شبکه افق «یکه سوار»، داستان یک انقلابی ناشناخته «آقای دادستان» از شبکه افق «سفره داران» با روایتی از خادمی جانبازان دفاع مقدس «یک سال پاکی» برای زائر حسین(ع) شدن از اربعین تا مبارزه با طاغوت پهلوی؛ هفته‌ای پر بار با مستندهای شبکه افق یک قدم باقی ست تا آن اجتماع قلب‌ها چرا آمریکایی‌ها به دنبال آتش‌بس در مذاکرات دوحه نیستند؟ رونمایی از یک مستند چالشی و مطالبه‌گر/ کار بانک بنگاهداری نیست! مستند «تنبیه» به روی آنتن افق سیما/ چه تسلیحاتی انتظار رسیدن به خاک تل‌آویو را دارند؟ تناقض در رفتار بانک‌ها به روایت مستند «کار بانک بنگاه داری نیست!» کارنامه دولت سیزدهم در تامین کالاهای اساسی طلبه‌ای خلاق، مدرسه‌ای قرآنی؛ روایتی جدید از بزرگراه همت رونمایی مستند «کار بانک؛ بنگاه داری نیست!» در خبرگزاری مهر افق جدیدی از مستند‌ها را با شبکه افق تجربه کنید مستند «نومن» با روایتی از مسلمان شدن سه شهروند آلمانی «در برابر تاریکی»؛ معرفی اسطوره‌های ورزشی حامی فلسطین و ضد صهیونیسم جهانی روایتی از حذف مخالفین رژیم صهیونیستی در کافه مستند افق روایتی از کشتی گیر فوق سنگین آزاد کشورمان در تازه نفس باند تروریستی که دولتش می‌نامند! آیا می‌توانم یک ویژگی اخلاقی در خودم پیدا کنم که بسیار مهم باشد؟ «محرم دل» از افق دمشق روزهای داغ بعد از واقعه «خانه حنیفا» قصه امید در دل کوره‌های آجرپزی تاریخچه‌ای از مقاومت فلسطین در مستندهای هفتگی شبکه افق بررسی ابعاد مختلف ترور شهید اسماعیل هنیه آزادی غربی و نمایش عریان اباحه‌گری در افتتاحیه المپیک پاریس فصل دوم «نجلا» با یک ملودرام عاشقانه در قاب افق دستان کوچک، آینده‌ای بزرگ با «سلام به آینده» آنچه از عملیات مرصاد ناگفته مانده است کودک کار دیروز ، کارآفرین برتر امروز مستندهای شبکه افق از اقتصاد مقاومتی تا مفاخر ایران زمین روایتی از راهکار شهید فخری‌زاده برای زیارت حرم سیدالشهدا(ع) «داستان کافی» با روایتی از مبارزات انقلابی آیت الله کافی مستندهای آدینه شبکه افق بازخوانی موقعیت ژئوپولیتیک یمن در «چرا یمن؟»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها