مشاهده خبر

دو شنبه 2 مرداد 1402
انارستان

3 توصیه پیامبر اکرم(ص) برای تقویت حافظه

یک پژوهشگر طب سنتی در برنامه انارستان شبکه افق گفت: روایت نبوی است که فرموده است سه چیز است که برای حافظه انسان خوب است و بلغم را از بین می‌برد. کندر، مسواک و قرائت قرآن کریم.

0

برنامه انارستان با موضوع شفابخشی قرآن و با حضور رضا منتظر، پزشک و محقق طب سنتی به عنوان کارشناس و مهمان برنامه از شبکه افق پخش شد.

وی گفت: قرآن کریم در آیات خود اشاره دارد به اینکه قرآن کریم، شفا است. برخی ممکن است ادعا کنند که این شفابخشی مربوط است به شفابخشی مربوط است به مشکلات اخلاقی و رفتاری و ارتباطی با درمان جسمی ندارد اما مستنداتی وجود دارد که نشان می‌دهد همین آیات قرآن کریم برای سلامت جسمی نیز موثر است و دایره آن وسیع است.

منتظر افزود: روایت نبوی است که فرموده است سه چیز است که برای حافظه انسان خوب است و بلغم را از بین می‌برد. کندر، مسواک و قرائت قرآن کریم.

وی خاطرنشان کرد: ابعاد شفا بخشی قرآن بسیار زیاد است که برخی از آن ممکن است در حوزه درمان و پزشکی نباشد. قرآن کریم دو تاثیر بر روی انسان دارد یکی بر روی جسم و دیگری بر روی روان انسان است. در حوزه سلامت جسمی، قرآن کریم اصول صحت و تندرسی جسمی را بیان کرده است. هر چیزی اصول و مبانی دارد. مثلا طب مدرن دارای اصول و مبانی است و طب اسلامی نیز دارای اصول و مبانی است که این اصول و مبانی در قرآن کریم ذکر شده است. 

این پزشک متخصص طب سنتی گفت: اصول صحت و تندرستی در قرآن کریم به این شکل است: بیان مزاجی در قرآن، اصول تغذیه، زمان غذا خوردن، دقت در انتخاب غذا و ...

وی افزود: در اصول طب مدرن، تاکید بر میزان کالری غذاها و تمرکز بر روی آن‌ها است بر خلاف اینکه هیچ کاری به اصول تغذیه، خوردن غذاهای طیب چیست، چه کارآمدی دارد یا غذاهای خبیث چه چیزهایی هستند ندارد. در قرآن کریم غذاهای طیب غذاهایی هستند که علاوه بر اینکه دارای اثرات جسمی خوب هستند، خاصیت شفابخشی نیز دارند و اثرات روحی و معنوی مثبتی بر انسان دارند بر خلاف غذاهای خبیث که نه تنها اثرات منفی بر جسم دارد بلکه بر روی روح و معنویت انسان نیز اثرات کاملا سلبی دارند و دایره عملکرد آن بسیار وسیع است.

منتظر گفت: یکی دیگر از اصولی که در قرآن کریم ذکر شده است مربوط به نجوم و اثرات آن و اتفاقاتی که بر انسان می‌گذارد. همچنین اصول دیگری که در قرآن ذکر شده است تاثیر رنگ‌ها بر انسان است. در آیات مختلف می‌بینیم که بر رنگ سبز و زرد تاکید شده است.

وی افزود: یکی دیگر از کارهایی که قرآن کریم انجام می‌دهد و مستقیما بر سلامت انسان اثر دارد، اصلاح جهان‌بینی و اندیشه فرد است که ریشه بسیاری از افسردگی‌ها، غصه‌ها، استرس‌ها و ناراحتی‌هایی که بر انسان عارض می‌شود و می‌تواند بر سلامت جسمی انسان اثر کاملا مثبتی داشته باشد به دلیل نداشتن چنین جهان‌بینی است.

منتظر افزود: در قرآن کریم به مواردی اشاره شده است که می‌تواند این جهان‌بینی را اصلاح کند. تاکید قرآن کریم بر تقویت دور نگری و عاقبت‌نگری و تلاش برای آن است. همچنین دیگر تاکیدی که قرآن دارد بر ناپایدار بودن دنیا است که اگر کسی به دنیا توجه زیادی داشته باشد، اضطراب و استرس بسیاری خواهد داشت. از دیگر توصیه‌های قرآن کریم مربوط است به هدف داشتن و جهت گیری داشتن به سمت خدا است که می‌تواند امید و انگیزه را در انسان زنده کند. قرآن کریم راه‌کاری که برای رسیدن به آرامش دارد، مخالفت با امیال و هوی و هوس است که اگر انسان به آن توجه نکند، آرامش خود را بر هم خواهد زد.

آخرین اخبار

مزد خدمت یک خادم کافه مستند به صرف یک فنجان تحلیل «خوبان عالم» روایتی از دو شهید شاهچراغ آیا حماس در معادلات آینده فلسطین نقش خواهد داشت؟ زندگی شهیدِ نخبه «شاه‌چراغ» از قاب افق سیما شبکه افق سیما با روایتی از شهدای شاهچراغ مستند "بهنام 30 سال بعد" روایت زندگی و شهادت بهنام محمدی مقاومت نه یک گروه که یک فرهنگ است روایتی مستند از شهدای غیرایرانی سوریه مستند «شباهنگ» برای اولین بار به آنتن سیما رسید همه چیز درباره کریدور IMEC؛ برنامه ایران چیست؟ «خانه پوچ» برای اولین بار به آنتن افق رسید «زیتون سرخ» از امروز روی آنتن افق سیما رنگ و بوی مقاومت در مستندهای افق روایت مستند یک دفاع تاریخ‌ساز روایت ۲۴ ساعت با «به افق فلسطین» مجموعه مستند «باروت و بیروت» روایتی از نبرد این روزها در ضاحیه آیا حزب‌الله بعد از ترور فرماندهان دچار مشکل خواهد شد؟ «به افق فلسطین» از طوفان الاقصی تا وعده صادق همانندی این روزهای لبنان با تابستان ۱۳۶۰ طوفان الاقصی و موج بیداری دینی در دنیای اسلام نماهنگ «به افق فلسطین» در سالگرد ۷ اکتبر منتشر شد یک سال از تولد «به افق فلسطین» تلویزیون می‌گذرد شبکه افق حضور سردار قاآنی را در برنامه «به افق فلسطین» تکذیب کرد اکران کمپین محیطی «جهان به افق فلسطین» در سطح کشور جنایات رژیم صهیونیستی در مستند «منهای ۷۵» پخش سریال «طلوع فجر» در اولین سالگرد عملیات طوفان الاقصی + تیزر «به افق فلسطین» یک برنامه پر مخاطب شجاعت و درایت تؤامان یک رهبر مستند «وداع با اسلحه» در کافه مستند ۲۴ ساعت به افق فلسطین؛ بزرگداشت سالگرد برنامه‌ای که تاریخ‌ساز شد از قانا تا بیروت روایت پیروزی مقاومت نبردی نهایی برای صهیونیست‌ها و مقاومت «مرزهای مقاومت» به کافه مستند رسید وقتی ترور جواب نمی‌دهد «نسیم حیات» روایتی از ۳۳ روز مجاهدت در برابر پنجمین ارتش قدرتمند دنیا روایت «قدر‌ مطلق» از یک جنایت رژیم صهیونیستی «قهرمانان مقاومت» با روایتی از شهید ابو مهدی المهندس به روی آنتن افق مستند اسرائیلیسم در کافه مستند تدارک ویژه شبکه افق در پی شهادت سیدحسن نصرالله راه او و هدف او جاری است فصل جدید سلام به آینده در راه است مستند بانو؛ روایتی از ایثارگری یک مادر شهید وقتی ثانیه شمار عمر صهیونیست‌ها چمشک می‌زند از تجهیزات بنجل غربی تا تشکیل یگان زرهی سپاه «سلام به آینده» چطور استعدادها را شناسایی کرد/ نخبگانی که کمتر دیدیم ویژه برنامه «جهان‌آرا» در هفته دفاع مقدس مروری بر زندگی علما در مستند «سعادتمندان» یادی از شهیدان کشوری و شیرودی در سریال «سیمرغ» اسناد منتشر نشده جنگ روی میز شبکه افق

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها