مشاهده خبر

پنج شنبه 29 تیر 1402

چرا نظام یکپارچه اطلاعات ملکی نداریم؟

ایران از جمله کشورهایی است که در آن، حاکمیت هنوز نتوانسته مبتنی بر اسناد ملکی یک نظام یکپارچه از اطلاعات را در اختیار داشته باشد.

0

برنامه فرامتن با موضوعات اجتماعی و فرهنگی روز دوشنبه از شبکه افق پخش شد.

در بخش خبرهای خوب و امیدبخش این برنامه به خبرهای خوب 24 ساعت گذشته پرداخته شد که از جمله آن اخبار می‌توان به این خبرها اشاره کرد: تامین پایدار آب شهرستان جم با افتتاح آب شیرین‌کن، بازگشت کارخانه قند یاسوج به مدار تولید، افزایش 26 درصدی تعداد واحدهای صنعتی چهارمحال و بختیاری، آب‌گیری سد سیازاخ دیواندره پس از 20 سال

در بخش بعدی این برنامه به موضوع مالیات و اخذ مالیات و با حضور مهدی موحدی، سخنگوی سازمان امور مالیاتی به عنوان مهمان برنامه پرداخته شد.

وی در این خصوص گفت: ما یک ضعف ساختاری پیرامون نظام مالیاتی در کشور داریم و این موضوع باز می‌گردد به زمانی که کشور به شدت وابسته به نفت بوده است و ضرورتی پیدا نمی‌شده است که به سمت نظام مالیاتی کشور حرکت کند و بعد از تغییر سیاست کشور به اخذ مالیات، این مشکلات پدیدار شده است.

وی افزود: حرکت به سمت نظام مالیاتی نیاز به اصلاحاتی در اقتصاد کشور دارد که سبب می‌شود عدالت هرچه بیشتر در میان مردم برقرار شود. در حال حاضر کسی نمی‌تواند ادعا کند که در شرایط مطلوب و عادلانه مالیاتی هستیم اما آنچه که مهم است این است که به این سمت گام برداشته‌ایم.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی گفت: برخی از مشکلاتی که در روند اخذ مالیات وجود دارد این است که مستقیما به سازمان امور مالیاتی مربوط نمی‌شود. برای مثال وقتی از مالیات بر خانه‌های خالی صحبت می‌کنیم، دستگاه‌های دیگری نیز در این موضوع موظف هستند و همینطور نیازمند اخذ اطلاعات دقیقی است که باید یک مجموعه یکپارچه از این اطلاعات در دسترس باشد و مجموعه حاکمیتی باید شرایطی را ایجاد کند تا دسترسی به این داده‌ها میسر شود.

موحدی افزود: ما از جمله کشورهایی هستیم که نتوانستیم مبتنی بر اسناد ملکی یک نظام یکپارچه از اطلاعات ملکی را در اختیار داشته باشیم. وقتی چنین مشکلی وجود داشته باشد، طبیعتا دستگاهی مانند وزارت راه و شهرسازی در دسترسی به اطلاعات دچار ضعف خواهد و نمی‌تواند اطلاعات دقیقی را در اختیار قرار دهد.

وی گفت: تبصره ماده 100، تسهیلاتی است که سازمان نظام مالیاتی برای کسب و کارهای خرد در نظر می‌گیرد یعنی یک مبنای فروشی را در نظر می‌گیرد و زیر آن مبلغ را برای کسب و کارها، سازمان تسهیلاتی در نظر می‌گیرد.

در بخش میز فرهنگ و هنر نیز به موضوع فیلم مصلحت و با حضور حسین دارابی، کارگردان این فیلم به عنوان مهمان برنامه پرداخته شد.

وی درباره این فیلم گفت: در سالی که ما در جشنواره شرکت کردیم و این فیلم اکران شد، اسم اصلی فیلم مصلحت نظام بود اما ارشاد وقت، با این اسم موافقت نکرد و اسم فیلم به مصلحت تغییر پیدا کرد. این فیلم در جشنواره فجر هفت جایزه دریافت کرد علی رغم این که ساخت چنین فیلمی از فیلم‌نامه گرفته تا کل فرایند اجرا دارای چالش‌ها و سختی‌های جدی است.

آخرین اخبار

روایتی از کودتای نوژه در مستند «آنچه گذشت» روایتی از امید و توسل در مستند «فرشی برای رُستن» کار جهادی؛ مسیری امتحان پس داده پیش روی دولت چهاردهم شبکه افق در اولین روز محرم سیاه پوش می‌شود فصل اول «نجلا» در قاب افق «خانه‌های نورانی» با روضه‌های سید الشهدا (ع) مستندهای افق رنگ و بوی محرم گرفت مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها